Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja miten jaksaa viedä esikoinen eskariin kun vauva on valvottanut koko yön?

Vierailija
22.02.2023 |

Eli vauva herää todella monta kertaa yössä ja näin ollen en saa itse juurikaan öisin nukuttua ja siksi aamut on ihan hirveitä, kun oksettaa ja pyörryttää vain kun on niin kauhea olo unen puutteen takia. Esikoinen pitäisi aamulla saattaa kilometrin päähän eskariin kävellen. Eikä hän tietenkään edes halua sinne mennä, joten aamun lähtö on yhtä taistelua senkin takia. Mies lähtee töihin jo ennen seitsemää, joten hänestä ei ole apua tässä. Tuntuu, että en pysty juuri mihinkään aamuisin kun en ole saanut yöllä nukkua, olo on ihan oikeasti kauhea, sydänkin hakkaa ihan miten sattuu. Pyydän neuvoja miten jaksaa saattaa esikoinen eskariin, älkää kritisoiko tämä on ihan riittävän raskasta ilmankin.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkona, miksi isä ei vie?

Edes välillä, ei voi olla sellainen työ etteikö pystyisi joustamaan työhöntulosta.

No hyvin voi olla.

No niin voi. Ei kai kovin monissa töissä mitään liukuvaa työaikaa ole, se on mentävä silloin kun työt alkaa.

En puhu liukumasta vaan sopimisesta.

Palkaton poissaolo varmaan sopisi mutta ei kovinkaan usein niitäkään myönnetä.

Vierailija
22/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin kylmästi niin, että myös isä valvoi. Joka toinen yö minä, joka toinen yö isä. Oltiin molemmat aika väsyneitä, mutta ei enää niin, että minä olin vaarallisen väsynyt. Toki tämä riippuu myös puolison ammatista, jos on vaarallinen työ niin ei neuvo ei oo niin hyvä, mutta mun puoliso teki hommaa jota pystyi myös vähän väsyneempänäkin suorittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes välillä, ei voi olla sellainen työ etteikö pystyisi joustamaan työhöntulosta.

No hyvin voi olla.

No niin voi. Ei kai kovin monissa töissä mitään liukuvaa työaikaa ole, se on mentävä silloin kun työt alkaa.

Palkaton poissaolo varmaan sopisi mutta ei kovinkaan usein niitäkään myönnetä.

Ihme mesta, irtisanoutuisin. On kyse kuitenkin terveydestä, tuo valvominen on rankkaa.

Vierailija
24/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se motivoi, että tietää, että sitten on esikoinen hoidossa useamman tunnin ja sinun vastuulla on vain vauva. Joku aiemmin jo ehdottikin, että isä ottaa koppia iltavastuista ja sinä menet esim, klo 19-20 jo nukkumaan ja nukut edes sen yhtäjaksoisen neljä tuntia. Jotenkin aina tuntuu siltä, että äidit yrittävät selviytyä yksin ja isät ei muka pysty tekemään mitään, kun ovat aina töissä. Nyt ihan oikeasti siirrät sitä vastuuta iltahommista isän suuntaan.

Vierailija
25/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin kylmästi niin, että myös isä valvoi. Joka toinen yö minä, joka toinen yö isä. Oltiin molemmat aika väsyneitä, mutta ei enää niin, että minä olin vaarallisen väsynyt. Toki tämä riippuu myös puolison ammatista, jos on vaarallinen työ niin ei neuvo ei oo niin hyvä, mutta mun puoliso teki hommaa jota pystyi myös vähän väsyneempänäkin suorittamaan.

Tehtiin sama, oli pelottavaa kun välillä aamulla työpaikan pihassa ei muistanut mitään puolen tunnin ajomatkasta.

Vierailija
26/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvin voi olla.

Jos on vaikka tehtaalla/sairaalassa/missä tahansa keskeytymättömässä 3-vuorotyössä, niin ei siinä niin vaan sovita, että mä rupeankin tulemaan vasta klo8 tästä lähtien, enkä klo6, kun vuoronvaihto on. Meinaatko, että työnantaja palkkaa jonkun toisen kahdeksi tunniksi siihen väliin, tai velvoittaa yövuorolaisen olemaan 2 tuntia ylitöissä, että vauvan vanhempi voisi tehdä vähän lyhennettyä päivää? Aika kuplassa monet elää, kun ei ymmärrä, ettei kaikissa töissä aloitus- ja lopetusajoista todellakaan niin vain sovita.

Mutta joo, jos mies ei ole hävittäjälentäjä ja varsinkin sitten, kun miehellä vapaapäivät, niin silloin voisi mieskin osallistua vauvan kanssa valvomiseen (eri öinä kuin ap, mahdollistaen ap:n nukkumisen edes silloin). Alkaa olla jo aika paha, kun on fyysisiä oireita väsymyksestä (huonovointisuus, sydämenhakkaaminen jne.). Voisi mieskin hoitaa osuutensa valvomisista.

Vierailija
27/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se motivoi, että tietää, että sitten on esikoinen hoidossa useamman tunnin ja sinun vastuulla on vain vauva. Joku aiemmin jo ehdottikin, että isä ottaa koppia iltavastuista ja sinä menet esim, klo 19-20 jo nukkumaan ja nukut edes sen yhtäjaksoisen neljä tuntia. Jotenkin aina tuntuu siltä, että äidit yrittävät selviytyä yksin ja isät ei muka pysty tekemään mitään, kun ovat aina töissä. Nyt ihan oikeasti siirrät sitä vastuuta iltahommista isän suuntaan.

Tämä! Kyllä se lapsi on molempien vastuulla.

Vierailija
28/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta esikoulu alkaa? Onko sinne lähtö ollut aina hankalaa vai onko se uusi juttu? Ehkä voisitte etsiä sieltä ratkaisua aamujen sujuvuuteen.

Minkä ikäinen vauva on?

Vierailija
29/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä viemättä, ota kotiopetukseen.

Juuri näin, ainakin muutaman kk ajan kotiopetusta on hyvä!! Eskarihan EI ole pakollinen, vaikka päiväkodissa näin mielellään annetaankin ymmärtää.

Varsinkin jos lapsesi on ollut monta vuotta päiväkodissa aiemmin, ei muutaman kk poissaolo tee pahaa. Voit pyytää eskaritehtäviä kotiin. Tai muuta aikataulua: vie lapsi vasta klo 10 tai 11 paikalle ja mies voi hänet hakea kun töistä tulee. Tai pakotat miehen viemään lapsen ennen seiskaa sinne, kyllä se päiväkodille käy.

Kannattaa tehdä asialle jotain ennen kuin olet ihan ruumis itse.

Vierailija
30/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvin voi olla.

Jos on vaikka tehtaalla/sairaalassa/missä tahansa keskeytymättömässä 3-vuorotyössä, niin ei siinä niin vaan sovita, että mä rupeankin tulemaan vasta klo8 tästä lähtien, enkä klo6, kun vuoronvaihto on. Meinaatko, että työnantaja palkkaa jonkun toisen kahdeksi tunniksi siihen väliin, tai velvoittaa yövuorolaisen olemaan 2 tuntia ylitöissä, että vauvan vanhempi voisi tehdä vähän lyhennettyä päivää? Aika kuplassa monet elää, kun ei ymmärrä, ettei kaikissa töissä aloitus- ja lopetusajoista todellakaan niin vain sovita.

Mutta joo, jos mies ei ole hävittäjälentäjä ja varsinkin sitten, kun miehellä vapaapäivät, niin silloin voisi mieskin osallistua vauvan kanssa valvomiseen (eri öinä kuin ap, mahdollistaen ap:n nukkumisen edes silloin). Alkaa olla jo aika paha, kun on fyysisiä oireita väsymyksestä (huonovointisuus, sydämenhakkaaminen jne.). Voisi mieskin hoitaa osuutensa valvomisista.

Vaimo sairaalassa 3-vuorotöissä pystyi sopimaan, vanhustentalossa 3-vuorotyössä pystyi sopimaan ja päiväkodissa 2-vuorotyössä pystyi sopimaan. Pitää itse avata se suu.

Vierailija
31/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työajasta jankkaajat eivät ole tainneet olla koskaan töissä. Itse en saa hevin edes palkatonta vapaata, työlle on löydettävä tekijä. Jos aamulla voi joustaa, se tarkoittaa myös jatkoa iltaan. Jos voisin valita työaikani vapaasti, tekisin töitä ma-ke 6-19, mutta...

Vierailija
32/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvin voi olla.

Vaimo sairaalassa 3-vuorotöissä pystyi sopimaan, vanhustentalossa 3-vuorotyössä pystyi sopimaan ja päiväkodissa 2-vuorotyössä pystyi sopimaan. Pitää itse avata se suu.

Tällä hetkellä kaikkialla hoitoalalla on kyllä niin helppoa, voit vaatia lähes mitä vain ja suostutaan koska muuten sanot että lähen menee.

Vierailija
33/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen voi mennä eskariin ihan itsekin. Laki ei edellytä saattajaa.

Vierailija
34/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mielelläni auttaisin sinua kun tällä hetkellä kotona.

Vierailija
35/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä pitää olla.

Vierailija
36/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä työajasta jankkaajat eivät ole tainneet olla koskaan töissä. Itse en saa hevin edes palkatonta vapaata, työlle on löydettävä tekijä. Jos aamulla voi joustaa, se tarkoittaa myös jatkoa iltaan. Jos voisin valita työaikani vapaasti, tekisin töitä ma-ke 6-19, mutta...

Tietenkin jos aamulla menet myöhemmin olet pidempään eikai nyt ilmaisia lounaita ole.

Vierailija
37/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku ap silloin, kun mies tulee töistä kotiin. Jos menee noin aikaiseen, on aikaisin myös kotona.

Vierailija
38/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä pitää olla.

Jos näin on niin Helsinki rikkoo lakia.

Vierailija
39/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin sama, oli pelottavaa kun välillä aamulla työpaikan pihassa ei muistanut mitään puolen tunnin ajomatkasta.

Meillä isä ei valvonut, se se vasta pelottavaa olikin kun oli sitten pakko ajaa lapset kyydissä tuossa kunnossa.

Vierailija
40/60 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on saatava nukuttua! Johan olet turvallisuusriski vauvallekin. Itsekin olen ollut unen puutteesta tuollaisessa tilanteessa ja eniten pelotti se, että en ollut kykenevä hoitamaan vauvaa.

Pyydä apua aamuihin. Sukulaista, naapuria, ystävää tai opiskelijaa. Esimerkiksi opiskelijalle tuollainen parin tunnin keikka voisi olla oikein mieluinen tapa tienata vähän taskurahaa ja työkokemusta. Hän voi vaikka tehdä lapsen aamutoimet ja viedä esikouluun tai hoitaa sen aikaa vauvaa, kun sinä viet lapsen esikouluun.

Isälle vastuut illoista. Sinä saat mennä nukkumaan vaikka heti, kun hän tulee kotiin töistä. Viikonloppuna nuku vaikka koko päivä, että saat vähän univelkaa korjattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan