Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuntouttavassa ja eilen meitä oli ryhmässä neljä ja ainoa tehtävä oli keittää kahvit

Vierailija
22.02.2023 |

Muuten hengailtiin. Ohjaajan piti tulla muttei näkynyt.

Surkeaa. Miten pääsisin täältä esim jollekin kurssille jossa oppisi jotain?

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä esim. sairaalat, museot, taidemuseot, sähkölaitos, vesilaitos, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, sosiaalitoimistot, sivistyskeskus kansalaisopistot, nuorisotalot jne.

No kyllä varmasti on toimistotöissä (lisää tuohon Kela, olin itsekin), mutta on muuallakin. Mistä sinä tuon listan olet repäissyt ja miksi se pitää spämmätä joka ikiseen työttömiä koskevaan keskusteluun?

Vierailija
122/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäsmoukka kirjoitti:

No saitteko te keitettyä ne kahvit vai pitääkö vielä kuntoutua?

Kahvit saatiin keitettyä.

Yksi meistä on hakeutunut työkokeiluun mutta vakuutusyhtiö on evännyt. On ollut 6 vuotta sairaslomalla.

En olisi uskonut että tämä toiminta on näin surkeaa.

Ainoa etu on että saa sen 9 e plus korotusosan 5 e sekä kahvit ja ruoan.

Mutta enemmän tämä tuntuu avovankilalta (vitsi)

Tai mielisairaalalta, jossa potilaat pakotetaan puuhailemaan päivisin jotain, että eivät homehdu sänkyihinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimavirkailijoiden pitäisi itse mennä kuntouttavaan työtoimintaan kokeilujaksolle tutustumiskäynnille vähäksi aikaa. Loppuisi se hehkutus asiasta. Sinne vaan narkkareitten ja alkoholistien sekaan tietyksi ajaksi. Tarjoiltaisiin vähän huumeita piristykseksi ja laitettaisiin kahvinkeittoon, josta tulisi lisäpiristys päivälle. Joku pieni askarteluhommahan se pitää vielä mielen virkeänä. Työnantajalle eli valtiolle ilmoitettaisiin jos te-virkailja saapuu myöhässä kuntouttavaan työtoimintaan. Otetaan palkka pois siltä paivältä.  Kulukorvaus (9 euroa) maksettaisiin te-virkailijalle annettaisiin jos tottelevat kiltisti ohjaajia eivätkä sano vastaan ohjaajalle.

Jos te-virkailija on 3 kuukautta kuntouttavassa kiltisti ja moitteettomasti, voidaan häntä armahtaa ettei tule uutta 3 kuukauden jaksoa. Niin, aluksi voidaan teetätttää te-virkailijalla 8 tunnin päiviä 4 tunnin sijaan viitenä päivänä viikossa. Jos te-virkailija töpeksii kuntouttavassa työtoiminnassa, lopetetaan häneltä palkanmaksu rangaistukseksi perustuen lakiin. Palkan saa takaisin jos osallistuu uuteen 3 kuukauden jaksoon ilman palkkaa.

Vierailija
124/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin palkkatuetussa työssä paikassa, jossa oli myös kuntoutettavia. Ainakaan se yksi ei siitä mitään hyötynyt, eipä hänellä kyllä mitään haluakaan ollut. Minulla riitti tekemistä ja tein vähän kaikkea, toki palkkatuetulla oli vähän vaatimustakin tehdä jotain.

Nyt olen hakemassa kuntouttavaan oman tilanteeni takia ja vaikka periaatteessa voisin mennä tuonne takaisin, en oikeastaan halua. Jollei siellä satu olemaan se yksi ahkera kaveri, joka keksi kaikkea hommaa sinne, siellä ei välttämättä ole järkevää tekemistä. Nyt odottelen tietoa yhdestä toisesta paikasta, jossa olisi tarjolla oikeita hommia oman alani läheltä. Palkkatuettu työkin mainittiin, mutta kuntoutusta kaipaavana, olen motivoitu katsomaan tuon kuntouttavan tarpeen vaatiessa ensiksi.

Itselle luvattiin kuntouttavan olevan erinomainen vaihtoehto jossa on useita mahdollisuuksia kehittää itseään.

Olen ottanut kopioita ja opetellut ilmaisohjelman käyttöä. Sekä olen ollut tutustumassa toiseen toimipisteeseen.

Kukaan ei kerro mitä pitää tehdä.

Repesin tuolle "useita mahdollisuuksia kehittää itseään" 😂

Vierailija
125/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion älynväläys nämä kuntouttavat työtoiminnat! Käytettäisiin se raha vaikka julkisen terveydenhuollon kehittämiseen.  Kaikki pääsisivät lääkäriin silloin kun  sitä tarvitsee. Sanotaan, että toimiva terveydenhoito on parasta työllisyydenhoitoa.

Vierailija
126/169 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita työttömien keskusjärjestölle irma hirsjärvelle joka on puheenjohtaja. Se varmaan soittelee sille ketä sitä kuntouttavaa järjestää ja tylyttä niitä että miten kahvin keittäminen ketään kuntouttaa. Olin itse joskus pajalla ja siellä vaan istuttiin. Mitään töitä ei ollut ja 8 aikaan tultiin sinne töihin ja 9 jälkeen aamulla sai lähtee kotiin myös koska ei ollut mitään järkevää tekemistä.

Vierailija
127/169 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siksi hainkin kouluun, ettei tarvi mennä "kuntoutumaan". Jaksaminen ja fyysinen kunto edelleen tosi heikko, mutta mieluummin opiskelemassa kuin kaunistamassa tilastoja pyörittelemällä peukaloita turhautuneena.

Niin te nuoremmat, mutta yli kuusikymppisen hakeminen opiskelemaan on kyllä niin suuri vitsi, ettei edes naurata! Kaiken lisäksi vielä heikossa kunnossa olevan iäkkään työttömän on todellakin raskasta opiskella enää uutta ammattia, ja kuka työantaja ottaa enää yli kuusikymppisen ihmisen töihin?

Virkailijoitten mielestä yli 60-vuotiaat on kuuminta hoittia työmarkkinoilla.

Kaikki tietää totuuden mutta jokainen vetää oman roolisuorituksen.

Mutta mielestäni tuo on lähinnä iäkkään työttömän kyykyttämistä.

Kun todellisuus ei kohtaa.

Aktiivimalli 2 ja kuntouttava on kuin muinaisjäänne neuvostoajasta. Viranomainen valvoo.

Vierailija
128/169 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 tuntia koulutusta ja palaveria kahvinkeiton eri vaiheista ja kahvinkeittimen käyttökoulutusta, sitten kahvinkeitto ja juonti sekä astioiden tiskaus 1h

Vierailija
129/169 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Kirjoita työttömien keskusjärjestölle irma hirsjärvelle joka on puheenjohtaja. Se varmaan soittelee sille ketä sitä kuntouttavaa järjestää ja tylyttä niitä että miten kahvin keittäminen ketään kuntouttaa. Olin itse joskus pajalla ja siellä vaan istuttiin. Mitään töitä ei ollut ja 8 aikaan tultiin sinne töihin ja 9 jälkeen aamulla sai lähtee kotiin myös koska ei ollut mitään järkevää tekemistä.

Miten jos kaupungilla ei ole tarjota muuta kuin sitä kahvin keittoa?

Vierailija
130/169 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
131/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Esitteessä hehkutetaan työtehtäviä mitä voi tehdä. Ja että jokaisella on ohjaaja tukemassa.

Ohjaajat on palaverissä tai irtisanoutuu ja vaihtaa työpaikkaa.

Osa porukasta on ihan Ok kun ei tarvitse tehdä mitään.

Mutta jos täällä joutuu istumaan ja kuluttamaan aikaansa niin miten tämä mitään kuntouttaa? Voin sanoa että melkein olotila pahentuu.

Systeemissä on paha ongelma.

Vierailija
132/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on kuntouttavassa työtoiminnassa toimistotöissä esim. sairaalan potilaspaperi arkistossa.

Vierailija
133/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava on työttömien päiväkerho.

Haen uutta paikkaa sillä yksinkertaisesti en kestä enkä jaksa olla tekemättä mitään.

Voisin kopioida vaikka papereita tai silputa papereita tai kaivaa ojaa.

Vierailija
134/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini oli kuntouttavassa, samassa paikassa yhden mun ystäväni kanssa ja se meno oli ihan naurettavaa. Mutsi askarteli huvikseen siellä jonkun puisen rasian, siihen meni useampi kuukausi (hah). Ystäväni ei tehnyt sitäkään. Istuskelivat taukohuoneessa juomassa kahvia, joskus joku leipoi jotain kaikille, veronmaksajat tietenkin kustansivat tarvikkeet ja ainesosat. Osalla kuntoutujista oli taskumatti mukana. Ohjaaja ei välittänyt pätkääkään.

Näin sitä saadaan ihmiset takaisin työelämään.

Sain kerran pomolta ylimääräisen käynnin tollasessa kuntoutusmestassa. Joku kaupungin sellanen ihme mesta. Tarkastin sähköjä siellä ja kattelin siinä sivussa niitä tyypppejä ketkä oli siellä ns töissä.

Ne istu siellä kokoushuoneessa ja joi kahvia, söi sämpylöitä ja katto pretty woman leffaa. Sit se ohjaaja tuli sieltä huoneesta ulos ja käveli siihen aulaan missä oli vahtimestari. Se nainen sano sille vaksille. HEi Ripa, mä lähen käymään nopee stokkalla. LOL.. Se koko touhu oli, kun jostain ketonen ja myllyrinne vitsistä.

Vierailija
135/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa ei kuntoudu.

Vierailija
136/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini oli kuntouttavassa, samassa paikassa yhden mun ystäväni kanssa ja se meno oli ihan naurettavaa. Mutsi askarteli huvikseen siellä jonkun puisen rasian, siihen meni useampi kuukausi (hah). Ystäväni ei tehnyt sitäkään. Istuskelivat taukohuoneessa juomassa kahvia, joskus joku leipoi jotain kaikille, veronmaksajat tietenkin kustansivat tarvikkeet ja ainesosat. Osalla kuntoutujista oli taskumatti mukana. Ohjaaja ei välittänyt pätkääkään.

Näin sitä saadaan ihmiset takaisin työelämään.

Kuulostaa sepityltä tarinalta. Ainakin meidän kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä tuntuu olevan nollabudjetti, eli ihan itse ostamme kahvin, kahvimaidon ym. käyttämämme. Teemme ihan todellisia työtehtäviä ja välillä meillä on työpajoja, joissa on koulutusta eri aiheista. Aika paljon asioihin voi vaikuttaa, jos on itse motivoitunut, tosin ei aina.

Ikävä kyllä monissa kuntouttavan paikoissa ei saa mitään koulutusta tai oppia, joten silloin kannattaakin hakeutua suosiolla muualle, esim. työvoimakoulutukseen.

Vierailija
137/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette itse keksineet mitään fiksua ajanvietettä? Ootteko käikki aivovammaisia?

Vierailija
138/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Kun kaupunki/järjestö/yhdistys, joka järjestää kuntouttavaa työtoimintaa, saa 20€/pv/hlö, niin sillä rahalla saa luvan järjestää paikalle kunnon ohjaajan ja kunnollisia työtehtäviä! Tekemätöntä työtä kyllä piisaa, ikävä kyllä vaan niistä palkanmaksajista on yleensä pula.

Vierailija
139/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kuntouttavassa, työkokeilussa tai jopa palkkatukityössä on joku juttu antaa tosi vähän tehtäviä. Kyllä se on puuduttavampaa istua tai seisoskella mitään tekemättä kuin tehdä jotain.

Vierailija
140/169 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perhana, pitäisikö itsekin terveenä hakeutua? Helppo tapa tienata ylimääräinen 9e, jos se oikleasti on tuommoista. Toki jotkut siitä saavat oikeaakin liksaa.

Miksi kukaan haluaisi kuluttaa aikaa tuollaiseen? Mutta voihan sitä hakeutua vankilaankin, siellä saa myös majoituksen ilmaiseksi.

Voihan olla että osa kuntouttavasta toiminnasta todellakin kuntouttaa. Ja ohjaajat on päteviä.

Tuli mieleen että kuinkahan paljon nämä ohjaajat tekevät hallintohimmelihommia ohjaamisen sijaan.

Terveenä ei kuntottavaan kannata mennä eikä se ole edes lakien mukaista. Työkokeilukin sitten taas, epäilen että harva on työllistynyt sen kautta.

Noissa kuntouttavissa on paljon erinäisiä pajoja etenkin nuorille, missä keitellään kahvia ja askarrellaan. Vaikka oonkin nuori ja työrajoitteinen hajoaa moisessa pää. Osassa tuntuu olevan agenda että työtön ei oikeen sais tehtyä itse vapaa-ajallaan vastaavaa.

Oonkin hakenut ja ollut mielestäni ns järkevimmissä paikoissa kuntouttavissa, joissa on ollut enemmän tekemistä muttei kuitenkaan liikaa että sillä korvattaisiin joku aito palkkatyöntekijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän