Olen kuntouttavassa ja eilen meitä oli ryhmässä neljä ja ainoa tehtävä oli keittää kahvit
Muuten hengailtiin. Ohjaajan piti tulla muttei näkynyt.
Surkeaa. Miten pääsisin täältä esim jollekin kurssille jossa oppisi jotain?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette sinne kuntouttavaan? Ei sinne ole pakko mennä, sen kun sanoo ettei siitä ole mitään hyötyä. Eikös kuntouttava ole tarkoitettu lähinnä niille joilla on jotain elämänhallinnan vaikeuksia; maataan päivät pitkät, ei osata hoitaa raha-asioita, käytetään päihteitä jne. Itse en suostuisi tommoiseen, mulla on koulutus ja osaan hoitaa asiani muutenkin. Kannattaisi pitää puolensa eikä valittaa.
Kuntouttavaan menevät vaikeasti työllistyvät, joilla on erilaisia rajoitteita tai ongelmia, muitakin kuin päihteistä johtuvia. Täysin kunnollisiakin ihmisiä sinne "joutuu".
Lopeta sinäkin leimaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perhana, pitäisikö itsekin terveenä hakeutua? Helppo tapa tienata ylimääräinen 9e, jos se oikleasti on tuommoista. Toki jotkut siitä saavat oikeaakin liksaa.
Miksi kukaan haluaisi kuluttaa aikaa tuollaiseen? Mutta voihan sitä hakeutua vankilaankin, siellä saa myös majoituksen ilmaiseksi.
No siksi että aika monelle tulee aivan yllätyksenä että moista älyvapaata toimintaa on edes olemassa. Omaa kokemusta on, menin kun luulin että asiallisesta toiminnasta kyse ja järkytyin. Ihan idioottimaista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perhana, pitäisikö itsekin terveenä hakeutua? Helppo tapa tienata ylimääräinen 9e, jos se oikleasti on tuommoista. Toki jotkut siitä saavat oikeaakin liksaa.
Miksi kukaan haluaisi kuluttaa aikaa tuollaiseen? Mutta voihan sitä hakeutua vankilaankin, siellä saa myös majoituksen ilmaiseksi.
No siksi että aika monelle tulee aivan yllätyksenä että moista älyvapaata toimintaa on edes olemassa. Omaa kokemusta on, menin kun luulin että asiallisesta toiminnasta kyse ja järkytyin. Ihan idioottimaista touhua.
Mä taas olin (ja olen vieläkin) niin sairas, että karenssin uhalla tapahtuvan ajojahdin sijaan suostuin tuonne ihan vapaaehtoisesti. Samalla hain työkyvyttömyyseläkettä. Onnistui. Säästyi paljolta simputukselta.
Kohta vuoden eläkkeellä ollut. Nykyään saa jo nukuttua normaalit yöunet entisen stressin ja valvomisen sijaan. Koettakaahan jaksaa, aika aikaa kutakin. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette sinne kuntouttavaan? Ei sinne ole pakko mennä, sen kun sanoo ettei siitä ole mitään hyötyä. Eikös kuntouttava ole tarkoitettu lähinnä niille joilla on jotain elämänhallinnan vaikeuksia; maataan päivät pitkät, ei osata hoitaa raha-asioita, käytetään päihteitä jne. Itse en suostuisi tommoiseen, mulla on koulutus ja osaan hoitaa asiani muutenkin. Kannattaisi pitää puolensa eikä valittaa.
Kuntouttavaan menevät vaikeasti työllistyvät, joilla on erilaisia rajoitteita tai ongelmia, muitakin kuin päihteistä johtuvia. Täysin kunnollisiakin ihmisiä sinne "joutuu".
Mulla on myös rajoitteita työllistymisen esteenä, mutta en silti näe mitään hyötyä jostain kuntouttavasta toiminnasta. Täälläpäin ne ainakin ovat SPR:n kontin paskasten vaatteiden ym.roinan lajittelu ja sit toinen samantyyppinen paikka jossa kirppari ja jotain pajatoimintaa. Kumpikaan niistä eivät mitenkään edistä kuntoutumistani tai työllistymistäni. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi oikeasti suostua johonkin päiväkotitouhuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Muistutapa, että ette saa tehdä MITÄÄN jos ei ole ohjaaja paikalla, muuten vakuutus ei korvaa.
Tuossahan on jo monta vaaran paikkaa, mitä jos joku polttaa itsensä tai pannu särkyy ja viiltää kuolettavan haavan? 🤔
(Mutta tosiaan, mielestäni säännöissä sanotaan, että asiakkaalle tulee järjestää kykyjensä ja mielenkiintonsa mukaisia tehtäviä, jotka edistää kuntoutumista, kysäisepä miten tuo toimii lakien ja sääntöjen mukaan?)Ei nuo ohjaajat käy kuin piipahtamassa välillä.
Eli tekin sitten teette "töitä" vain välillä. Kuntoutettavia ei saa jättää ilman valvontaa ja opastusta.
Onko kuntouttava ryhmä joku päiväkoti vai miksi aikuiset ihmiset tarvitsevat valvontaa ja opastusta? Tuleeko ryhmän ohjaaja pyyhkimään pyllyn vessakäynnin jälkeen?
Siksi, koska laki velvoittaa. Ja kyllä, se on nimenomaan aikuisten päiväkoti.
Jos ihminen laitetaan kuntouttavaan karenssin uhalla, niin sen on lakien mukaan saatava opastusta ja nimenomaan sitä "kuntoutusta". Edellytetään hommia, mutta painotetaan että "kyseessä ei ole työsuhde". Jos jotain tapahtuu, niin ohjaaja on aina vastuussa, siksi sen tulee olla paikalla aina.
Itseä joskus välillä vähän hirvitti, kun ohjaajaa ei näkynyt missään ja asiakkaat teki omillaan töitä puuntyöstökoneiden kanssa. Siinä jos joku olisi sirkkelöinyt vaikka sormensa poikki kun ohjaaja ei ole paikalla, niin olis koko mesta saanut mojovat sanktiot. Tai jos koko sirkkeli olis hävinnyt, niin kenen vika?
Näin se nyt vaan lakien mukaan menee.
Toki asiakkaat on usein osaavempia kuin ohjaajat eikä siellä kukaan mitään opastusta saanut. Ne, jotka tykkäs työskennellä opetteli itsekseen, ei ne ihmiset mitään tyhmiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös rajoitteita työllistymisen esteenä, mutta en silti näe mitään hyötyä jostain kuntouttavasta toiminnasta. Täälläpäin ne ainakin ovat SPR:n kontin paskasten vaatteiden ym.roinan lajittelu ja sit toinen samantyyppinen paikka jossa kirppari ja jotain pajatoimintaa. Kumpikaan niistä eivät mitenkään edistä kuntoutumistani tai työllistymistäni. Miksi aikuisen ihmisen pitäisi oikeasti suostua johonkin päiväkotitouhuun.
Mä olin joskus tossa lajittelussa ja meillä oli lupa ottaa, jos joku asia on rikkinäinen tai likainen.
Ihan kivat ekstraliksat siitä tuli kun pesi ja kunnosti ja myi eteenpäin. Jotkut käänsi sitä tavaraa kassitolkulla kotiin.
Voisin mennä uudestaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäsmoukka kirjoitti:
No saitteko te keitettyä ne kahvit vai pitääkö vielä kuntoutua?
Kahvit saatiin keitettyä.
Yksi meistä on hakeutunut työkokeiluun mutta vakuutusyhtiö on evännyt. On ollut 6 vuotta sairaslomalla.
En olisi uskonut että tämä toiminta on näin surkeaa.
Ainoa etu on että saa sen 9 e plus korotusosan 5 e sekä kahvit ja ruoan.
Mutta enemmän tämä tuntuu avovankilalta (vitsi)
Milloin tuon korotusosan saa? Tämä on jäänyt minulle hyvin epäselväksi.
Minä sain sen automaattisesti kun menin työkokeiluun.
"Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työttömyysetuuteen voidaan maksaa korotusosaa enintään 200 päivältä, jos työllistymistä edistävästä palvelusta on sovittu työnhakijan ja TE-toimiston tekemässä suunnitelmassa. Korotusosa on 5,29 e/pv."
Tätä ei käsittääkseni makseta kuin kerran elämässä?
Olin palkkatuetussa työssä paikassa, jossa oli myös kuntoutettavia. Ainakaan se yksi ei siitä mitään hyötynyt, eipä hänellä kyllä mitään haluakaan ollut. Minulla riitti tekemistä ja tein vähän kaikkea, toki palkkatuetulla oli vähän vaatimustakin tehdä jotain.
Nyt olen hakemassa kuntouttavaan oman tilanteeni takia ja vaikka periaatteessa voisin mennä tuonne takaisin, en oikeastaan halua. Jollei siellä satu olemaan se yksi ahkera kaveri, joka keksi kaikkea hommaa sinne, siellä ei välttämättä ole järkevää tekemistä. Nyt odottelen tietoa yhdestä toisesta paikasta, jossa olisi tarjolla oikeita hommia oman alani läheltä. Palkkatuettu työkin mainittiin, mutta kuntoutusta kaipaavana, olen motivoitu katsomaan tuon kuntouttavan tarpeen vaatiessa ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Esitetään innokasta ja ollaan tekevinään jotain.
Opastettiin että kaikkia tervehditään ja ohjaaja itse ei tervehdi.
En suosittele kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Olin palkkatuetussa työssä paikassa, jossa oli myös kuntoutettavia. Ainakaan se yksi ei siitä mitään hyötynyt, eipä hänellä kyllä mitään haluakaan ollut. Minulla riitti tekemistä ja tein vähän kaikkea, toki palkkatuetulla oli vähän vaatimustakin tehdä jotain.
Nyt olen hakemassa kuntouttavaan oman tilanteeni takia ja vaikka periaatteessa voisin mennä tuonne takaisin, en oikeastaan halua. Jollei siellä satu olemaan se yksi ahkera kaveri, joka keksi kaikkea hommaa sinne, siellä ei välttämättä ole järkevää tekemistä. Nyt odottelen tietoa yhdestä toisesta paikasta, jossa olisi tarjolla oikeita hommia oman alani läheltä. Palkkatuettu työkin mainittiin, mutta kuntoutusta kaipaavana, olen motivoitu katsomaan tuon kuntouttavan tarpeen vaatiessa ensiksi.
Itselle luvattiin kuntouttavan olevan erinomainen vaihtoehto jossa on useita mahdollisuuksia kehittää itseään.
Olen ottanut kopioita ja opetellut ilmaisohjelman käyttöä. Sekä olen ollut tutustumassa toiseen toimipisteeseen.
Kukaan ei kerro mitä pitää tehdä.
Mä olin kuntouttavassa jossain nuorten työpajalla jossa leivottiin ja tehtiin ruokaa. Peruspäivä oli sellainen että aamulla tein jonkun marjapiirakan johon sain kulumaan ehkä 15min (ohjaaja sanoi että ei tarvitse noin nopeasti tehdä, mutta en tiedä miten olisin voinut hidastaa, pitämällä taukoa jokaisen kananmunan rikkomisen välillä?). Sitten oli tauko, sitten ruokatauko, sitten jotain Unon pelausta viimeiset kaksi tuntia. Olin rehellisesti parempi leipoja ja ruuanlaittaja kuin se nelikymppinen kokkipuolen käynyt ohjaaja. Yksikin aamu se oli siellä teroittamassa veitsiä ja kertoi ylpeänä oppineensa edellisenä päivänä jollain kurssilla että terävät veitset on turvallisempia ja parempia kuin tylsät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Esitetään innokasta ja ollaan tekevinään jotain.
Opastettiin että kaikkia tervehditään ja ohjaaja itse ei tervehdi.
En suosittele kenellekään.
Minun osastolla päinvastoin. Ohjaajat suorastaan kirmasivat aina vastaan tervehtimään ilahtuneen kovaäänisesti, mutta kaikki kuntoutujat vain nököttivät kukin nurkassaan surffailemassa tietokoneella. En tainnut puhua muiden kuin ohjaajien kanssa mitään koko aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap!
Muistutapa, että ette saa tehdä MITÄÄN jos ei ole ohjaaja paikalla, muuten vakuutus ei korvaa.
Tuossahan on jo monta vaaran paikkaa, mitä jos joku polttaa itsensä tai pannu särkyy ja viiltää kuolettavan haavan? 🤔
(Mutta tosiaan, mielestäni säännöissä sanotaan, että asiakkaalle tulee järjestää kykyjensä ja mielenkiintonsa mukaisia tehtäviä, jotka edistää kuntoutumista, kysäisepä miten tuo toimii lakien ja sääntöjen mukaan?)Ei nuo ohjaajat käy kuin piipahtamassa välillä.
Eli tekin sitten teette "töitä" vain välillä. Kuntoutettavia ei saa jättää ilman valvontaa ja opastusta.
Onko kuntouttava ryhmä joku päiväkoti vai miksi aikuiset ihmiset tarvitsevat valvontaa ja opastusta? Tuleeko ryhmän ohjaaja pyyhkimään pyllyn vessakäynnin jälkeen?
Niipä. Tuntuu vain, että ihmisiä halutaan nöyryyttää ja alistaa. Ei ihme että mielenterveysongelmat lisääntyvät.
Tavallinen päivä kuntouttavassa. Juteltiin tunti joutavia ja sitten kahvitauko jonka aikana tupakalle. Toinen tunti jutustelua ja sitten onkin ruokatauko. Ohjaaja kävi kysymässä miten sujuu? Kuorossa vastaus hyvin. Loppupäivä juttelua ja kotiin. Joskus askarreltiin jotain. Jestas mikä päiväkerho aikuisille. Kesto onneksi vain neljä tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kuntouttavassa jossain nuorten työpajalla jossa leivottiin ja tehtiin ruokaa. Peruspäivä oli sellainen että aamulla tein jonkun marjapiirakan johon sain kulumaan ehkä 15min (ohjaaja sanoi että ei tarvitse noin nopeasti tehdä, mutta en tiedä miten olisin voinut hidastaa, pitämällä taukoa jokaisen kananmunan rikkomisen välillä?). Sitten oli tauko, sitten ruokatauko, sitten jotain Unon pelausta viimeiset kaksi tuntia. Olin rehellisesti parempi leipoja ja ruuanlaittaja kuin se nelikymppinen kokkipuolen käynyt ohjaaja. Yksikin aamu se oli siellä teroittamassa veitsiä ja kertoi ylpeänä oppineensa edellisenä päivänä jollain kurssilla että terävät veitset on turvallisempia ja parempia kuin tylsät.
Siis mitä ihmeen yläasteen köksäntunteja nämä kuntouttavat toiminnat oikein on??? Miksi tällaisiä edes järjestetään ja kuka näistä hyötyy? Ei nämä kuulu mitenkään työttömyyden hoitoon. Minä voin leivoskell piirakoita iha kotonakin ja sosiaalisia suhteita hoidan tapaamalla ystäviä ja käymällä harrastuksissa. Varmaan tulisin mielenvikaiseksi, jos minut pakotettaiseen tuollaisee toimintaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen päivä kuntouttavassa. Juteltiin tunti joutavia ja sitten kahvitauko jonka aikana tupakalle. Toinen tunti jutustelua ja sitten onkin ruokatauko. Ohjaaja kävi kysymässä miten sujuu? Kuorossa vastaus hyvin. Loppupäivä juttelua ja kotiin. Joskus askarreltiin jotain. Jestas mikä päiväkerho aikuisille. Kesto onneksi vain neljä tuntia päivässä.
Mieti, yhdessä paikassa teimme tuota viisi päivää viikossa kahdeksan tuntia päivässä eräässä kierrätyskeskuksessa. Vuonna 1995. Lorviminen aamusta iltaa viisi päivää viikossa on oikeasti raskasta duunia pitkän päälle. Loma on tarpeeseen kun se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän näitä kokemuksia lukee, niin sitä enemmän ihmetyttää miten tällaista sontaa järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän näitä kokemuksia lukee, niin sitä enemmän ihmetyttää miten tällaista sontaa järjestetään.
Koska A. Se on teatteria veronmaksajille. "Kukaan ei makaa kotona". Makaa kuntouttavassa, se on ok.
Koska B. Se työllistää koneistoa ja pienentää virallisia työttömyyslukuja, joihin esimerkiksi luottoluokittajien arviot perustuvat osaltaan.
Kuntouttavassa työtoiminnassa olisi ideaa, jos päivät olisi hyvin ohjelmoituja, todella tehtäisiin jotain. Harvalla työpaikalla lorvitaan. Tiukasta ohjelmasta olisi eniten hyötyä kuntoutujalle.