Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko harkita yhteisöasumista?

Vierailija
21.02.2023 |

Moni varmasti asunut opiskelijana soluissa ja kimppakämpissä. Nykyään myös muille ikäryhmille on tarjolla yhteisöasumista hyvin eri tavoin toteutettuina. Viihdyn itse omassa rauhassa. Mutta toisaalta iän myötä olen huomannut, että vaatimukseni/ toiveeni asumisen suhteen ovat muuttuneet. Minulle riittäisi suht kompakti oma asunto, mutta esim pyykkitilat ja saunan voisin hyvin jakaa pienehkön ryhmän kesken. Samoin kiinnostaisi yhteisomistajuus ja ekologisuus. Itselläni on jos jonkinmoista tavaraa, jota tarvitsen hyvin harvoin. (Silitysrauta, ja -lauta, lumikola, ruohonleikkuri jne, jne.....) Tällaiset voisivat hyvin olla yhteisomistuksessa yhteisessä varastossa.

Onko kukaan harkinnut yhteisöasumista tai onko jollain peräti kokemusta. En siis tarkoita nyt ns olosuhteiden pakosta tapahtuvaa suht lyhytaikaista soluasumista.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä. En halua vanhainkotiin, sellainen ei kiinnosta. EIkä ihan yhdessä asuminen, on kokemusta siitäkin, asunto oli kyllä ok ja hyvä porukka.

Mutta esi semmonen "kylä" jossa ois vanhanaikaiseen ympyrämalliin talot, sitten se kylätalo missä istuttais iltakahville tai lounaalle. Kukin tekisi mitä parhaiten osaisi.

Mä olen esim hyvä leipuri.

Ja joo, tavaraa ois lainata asti.

Kuka alkaisi puuhaamaan sellaista kylää!

Vierailija
2/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi painajainen. Yksin eläminen on luksusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sellaista, mitä yhteisöasumisella tarkoitetaan. Asun isohkossa rivitaloyhtiössä ja ruohonleikkurit, lumikolat yms löytyvät taloyhtiö varastosta. Ovat siis taloyhtiön omaisuutta ja asukkaiden käytettävissä. Joitakin asioita (kuten esimerkiksi airfryer, hedelmäkuivuri ja höyrypesuri) ollaan ostettu siskoni kanssa kimpassa. Asutaan naapureina, niin voidaan puolin ja toisin lainailla. 

Vierailija
4/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jos saisin itse valita keiden kanssa yhteisöasumista toteutan.

Vierailija
5/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä. Asun perheeni kanssa ja se riittää yhteisökseni.

Asuin aikoinaan kotoa pois muuttaessani naapurin tytön kanssa puolentoista vuoden ajan ja se oli liikaa. Meillä oli yhteinen keittiö, kylppäri, vessa ja tietenkin eteinen, mutta ei se vaan toiminut. En tykännyt yhtään, vaan kun pääsin ikiomaan yksiöön pois sieltä, niin elämä alkoi kunnolla.

Vierailija
6/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. Asuin opiskeluvuodet solussa, eikä ikinä enää yhteisöasumista minulle, kiitos! Pyykitkin pesen ennemmin omalla pesukoneella kuin yleisellä, jossa joku on kuitenkin käyttänyt jotain vahvan hajusteellista pesuainetta, josta minä saattaisin saada jopa allergiaoireita.

Vierailija
7/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ihmiset olisi huomaavaisia, kohteliaita, tupakoimattomia, päihteettömiä eikä harrastaisi mitään missä käytetään metelöiviä koneita. Sitten kyllä.

Vierailija
8/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tuollainen yhteisöasuminen olisi to-del-la perzeestä.

Vierailija
9/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen näin. Hyi helvata.

Vierailija
10/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Tunnen itseni ja muut ihmiset niin hyvin, että tiedän ettei se onnistuisi. Minä vaadin asumiseltani ja tavaroiltani sellaista, mitä kukaan ei voi antaa. Tuollaisessa yhteisomistuksessa ja tavaroiden yhteiskäytössä olisi sataprosenttisen varmasti niitä, jotka eivät palauttaisi tavaroita ajallaan ja puhtaina ja ehjinä, eivät noudattaisi sääntöjä täydellisesti. Joutuisin aina tekemään kompromisseja, ja minä en tee sellaisia kotonani.

Vierailija
11/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

t. introvertti

Vierailija
12/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, en voisi edes ajatella.

Vierailija
13/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Mielellään asuisin yhteisö asunnossa, jossa jokaisella olisi oma huoneisto. Lisäksi olisi iso ruokala, sauna osastot, kirjasto, oleskelu ja tv-hione. Myös askarteluhuone, jossa olisi puutyökalut ja ompelukoneet sekä saumuri. Ehkä myös kangaspuut. Ei tarvitsisi kohjöttää koko ajan omissa pienissä tiloissa.

Eka kerros olisi autoille ja pyörille. Roskien lajittelu olisi ratkaisevasti kehittyneempää. Lapset voisivat tulla koulun jälkeen suoraan ruokalaan ja oleskelutiloihin lukemaan läksyjä. Tai soittamaan pianoa.

Ulkoisia palveluja pitää olla jonkin verran.

Asunnot suht pieniä, isolla parvekkeella, jolloin asunnon hoitokulut olisivat mahdollisimman alhaiset.

Yhteisruokailu on edullisempaa, kuin se että jokainen kuumentaa oman uuninsa. Lehtien luku halvempaa, kirjat olisivat kaikkien luettavissa.

Vierailija
14/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni jos näkisi treenattuja rintalihaksia ja sheivattuja kikkeleitä usein paljaana

Vierailija
15/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Nuorena sai ihan tarpeeksi. Yksityisyys on hyvä asia. Omasta kodista voi sitten seurustella erikseen ja vetäytyä jos lepää, harrastaa jne. Yksityisyyttä pitäisi kehittää niissä paikoissa joissa ei ole rauhaa.

Vierailija
16/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Mielellään asuisin yhteisö asunnossa, jossa jokaisella olisi oma huoneisto. Lisäksi olisi iso ruokala, sauna osastot, kirjasto, oleskelu ja tv-hione. Myös askarteluhuone, jossa olisi puutyökalut ja ompelukoneet sekä saumuri. Ehkä myös kangaspuut. Ei tarvitsisi kohjöttää koko ajan omissa pienissä tiloissa.

Eka kerros olisi autoille ja pyörille. Roskien lajittelu olisi ratkaisevasti kehittyneempää. Lapset voisivat tulla koulun jälkeen suoraan ruokalaan ja oleskelutiloihin lukemaan läksyjä. Tai soittamaan pianoa.

Asunnot suht pieniä, isolla parvekkeella, jolloin asunnon hoitokulut olisivat mahdollisimman alhaiset.

Yhteisruokailu on edullisempaa, kuin se että jokainen kuumentaa oman uuninsa. Lehtien luku halvempaa, kirjat olisivat kaikkien luettavissa.

En ymmärrä mitä tarkoitat esimerkiksi tuolla roskien lajittelu -kohdalla. Asumme omakotitalossa ja meillä on oikein toimiva kierrätyssysteemi. Tyttäreni asuu kerrostalossa ja pihalla on roskiskatos, jossa on kierrätysastiat. Miten ihmeessä siitä voisi tehdä kehittyneempää?

Vierailija
17/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ruokala - yök ja joku yhteisruokailu, ei kiitos, syön mitä syön ja en halua jonkun homepeukalon tekemiä huonoja ruokia. Yhteinen ruokailu olisi myös karsea idea ja en jaksaisi aina katsoa muiden naamoja ja kuunnella heidän jaskanjauhantaa. Yhteinen sauna - en käyttäisi koskaan sellaista, sillä muiden paskapersukset ja jalkasilsat eivät houkuttele, tv-huone - miksi katsoisin telkkaria porukalla...?

Ompelukone on oma, saumuria en tarvitse, samoin kangaspuita, autotallista meiltä löytyy kaikki pelit ja vehkeet askarteluun ja nikkaroimiseen, niitä ei onneksi tarvitse jakaa kenenkään kanssa ja antaa muiden rikkoa omat hyvät välineet.

En tilaa lehtiä ja en ymmärrä miksi muutkaan niitä tilaavat enää, kirjoja en myöskään osta.

Hyi, tuollainen yhteisöasuminen olisi syvältä.

Vierailija
18/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nej tack.

Vierailija
19/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut ja tälläkin hetkellä asun yhteisöllisesti. Mulla on siis perhe. Jos ei olisi niin voisin yksinäisyyttäni ja rahaa säästääkseni ajatella jotakin tuollaista.

Vierailija
20/94 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juoruiluhan on todella yhteisöllistä ja sitä voi harrastaa missä vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä