Voisitko harkita yhteisöasumista?
Moni varmasti asunut opiskelijana soluissa ja kimppakämpissä. Nykyään myös muille ikäryhmille on tarjolla yhteisöasumista hyvin eri tavoin toteutettuina. Viihdyn itse omassa rauhassa. Mutta toisaalta iän myötä olen huomannut, että vaatimukseni/ toiveeni asumisen suhteen ovat muuttuneet. Minulle riittäisi suht kompakti oma asunto, mutta esim pyykkitilat ja saunan voisin hyvin jakaa pienehkön ryhmän kesken. Samoin kiinnostaisi yhteisomistajuus ja ekologisuus. Itselläni on jos jonkinmoista tavaraa, jota tarvitsen hyvin harvoin. (Silitysrauta, ja -lauta, lumikola, ruohonleikkuri jne, jne.....) Tällaiset voisivat hyvin olla yhteisomistuksessa yhteisessä varastossa.
Onko kukaan harkinnut yhteisöasumista tai onko jollain peräti kokemusta. En siis tarkoita nyt ns olosuhteiden pakosta tapahtuvaa suht lyhytaikaista soluasumista.
Kommentit (94)
En, mutta voisin harkita omakotitaloon muuttamista koska alkaa olla mitta täynnä idiootteihin naapureihin.
En ikinä. Ahdistun yksityisyyden puutteesta. Puoliso ei häiritse, koska häneen luotan, mutta en ole koskaan halunnut muuttaa nopeasti yhteen. Soluasuin opiskeluaikana olosuhteiden pakosta eli ei ollut parempaan varaa.
En. Juuri muutin kerrostalosta omakotitaloon, ja on tämä vaan niin luksusta! Saa tehdä mitä huvittaa mihin kellonaikaan vaan. On tilaa tehdä ja saa olla rauhassa.
[/quote]
Tuli erittäin selväksi ettei sinusta olisi yhteisöasumiseen, ei tuolla luonteella. Vaikutat turhan ehdottomalta ja antisosiaaliselta edes parisuhteeseen, saati kimppamuotoiseen asumiseen. [/quote]
Tuossa lainattua syy, miksi en lähtisi mihinkään yhteisasumiseen. Aina löytyy joukkoon sellainen, joka on olevinaan muita viisaampi, jopa anonyymisti vastaajasta osaa tehdä luonneanalyysin, jonka esittää ehdottoman varmana. Kiitos, mutta ei kiitos.
Periaatteessa kuulostaa hyvältä, mutta käytännössä näissä aina tulee ristiriitoja ja kaunaa. Harvoin ihmiset ovat riittävän joustavia ja sopuisia. Löytyy aina joku jyrä, joka tietää mielestään paremmin kuin muut mitä hankitaan ja mitä tehdään ja perkaa aina oman etunsa ensiksi. Osa taas ei tee mitä lupaa ja kaikkea jää muiden huoleksi ja vaivoiksi. Kokemusta löytyy rivariyhtiöstä, jossa tehtiin hoitotyöt itse. Ei ikinä enää.
Tällä hetkellä en tunne yhtään aikuista ihmistä jonka kanssa olisi siedettävää asua yli viikko, joten täytynee sanoa että en.
Luultavasti en pystyisi pitkäaikaisesti tohon. Ehkä parin ystäväni tai parin läheisemmän lähisukulaiseni kanssa voisin harkita jonkinmuotoista yhteisasumista just sillee et olis yhteiset oleskelutilat sekä omat tilat, mutta silloinkin vaatisin paljon omaa tilaa joten varmaan todellinen hyöty esim. taloudellisesti jäisi vähäiseksi.
Olen asunut koko aikuisikäni, noin 13 vuotta yksin, myös opiskeluajat koska koiranomistaja sain haettua HOASilta suoraan yksin asuttavaa pikkukaksiota solujen sijasta, ja sen hetken jonoteltuani sainkin.
Seuraa joskus olen kaivannut. Sen puolesta siis tuollainen reilun oman tilan käsittävä yhteisasuminen olisi tiettyjen ihmisten kanssa ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Tuli erittäin selväksi ettei sinusta olisi yhteisöasumiseen, ei tuolla luonteella. Vaikutat turhan ehdottomalta ja antisosiaaliselta edes parisuhteeseen, saati kimppamuotoiseen asumiseen.
Tuossa lainattua syy, miksi en lähtisi mihinkään yhteisasumiseen. Aina löytyy joukkoon sellainen, joka on olevinaan muita viisaampi, jopa anonyymisti vastaajasta osaa tehdä luonneanalyysin, jonka esittää ehdottoman varmana. Kiitos, mutta ei kiitos.
Juuri näin. Sitten on tietenkin siipeilijät, pätijät, epäsiistit ja ylitarkat. Yksi haluaa hiljaisuuden illalla kello yhdeksältä, toinen taas haluaa huudattaa jotain telkkaria aamuyöhön asti, kolmannella on aina asiaa, neljännellä on tapana karjua kaikki sanottavansa, viidennellä taas on mt-ongelmia ylenmäärin, kuudennella koliikkivauva ja riehuva rajaton kersa jne. Muitakin outoja heppuja osuu taatusti porukkaan, joten minäkin sanon ei kiitos yhteisöasumiselle.
Oma tupa, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli erittäin selväksi ettei sinusta olisi yhteisöasumiseen, ei tuolla luonteella. Vaikutat turhan ehdottomalta ja antisosiaaliselta edes parisuhteeseen, saati kimppamuotoiseen asumiseen.
Juuri näin. Sitten on tietenkin siipeilijät, pätijät, epäsiistit ja ylitarkat. Yksi haluaa hiljaisuuden illalla kello yhdeksältä, toinen taas haluaa huudattaa jotain telkkaria aamuyöhön asti, kolmannella on aina asiaa, neljännellä on tapana karjua kaikki sanottavansa, viidennellä taas on mt-ongelmia ylenmäärin, kuudennella koliikkivauva ja riehuva rajaton kersa jne. Muitakin outoja heppuja osuu taatusti porukkaan, joten minäkin sanon ei kiitos yhteisöasumiselle.
Oma tupa, oma lupa.
No hyi, tuo on kyllä ihan totta. Lemmikkien omistajat ja heidän lemmikit ovat tietenkin oma porukkansa myös. Osa on fiksua, mutta osa ei.
En, en ja en, en ikinä. Luin is:sta äsken jonkun ihmeen Väinölä -jutun ja se oli ällöttävä. "28 asukkaalla on yhteiset rahat" ja muuta hörhöä. Sitten kuvassa jossain todella rumassa yhteiskylppärissä porukka harjaa hampaitaan samaan aikaan. Hyi ällö.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009370100.html
Vierailija kirjoitti:
En, en ja en, en ikinä. Luin is:sta äsken jonkun ihmeen Väinölä -jutun ja se oli ällöttävä. "28 asukkaalla on yhteiset rahat" ja muuta hörhöä. Sitten kuvassa jossain todella rumassa yhteiskylppärissä porukka harjaa hampaitaan samaan aikaan. Hyi ällö.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009370100.html
Minäkin luin sen. He ovat Väinölässä aatteen siis teosofian, ihmisiä ja sopii heille näköjään koska jo vuosikymmeniä ovat noin asuneet. En silti sanoisi, että hyi ällö. Se mikä sopii heille Väinölässä, ei tarvitse sopia sinulle. Minulle ei ikinä sopisi kerrostaloasuminen, en silti sano siitä että hyi ällö kun se näkyy niin monelle sopivan. Vielä saa ihan itse valita, missä ja miten asuu.
Joo kunhan mun koti olis kilsan päässä ja rakennettu hirrestä. Siinä olis takka ja sauna.Tontti olis laaja ja mäntykangasta. Olis ikävää yhteisöläisten joutua ajamaan koko kesä yhteistä nurtsia. Saunaan ei ole sitten mitään asiaa.
Yhteisöläisten jääkaapilla toki kävisin usein.
Yleensä ihmisen todellinen luonto ja tavat paljastuvat vasta sitten kun on liian myöhäistä. Toisaalta yhteisössä ei todennäköisesti varaa pitää paikkoja tyhjänä sillä aikaa kun haetaan täydellistä asujaa. Ituhippikylissä tietty pääsyvaatimus on tietty hulluus ja käytännöstä vieraantuminen.