Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkeote - onko kenellekään tullut kotiin?

Vierailija
26.08.2008 |

Itse sain tänään sen ja se sisälsi kyllä kaikki työsuhteet.. Mietiskelen että onko se paljon vai vähän.. mulla siis 506e/kk kertynyt ja ikää 36v. Täytyisköhän tässä ruveta eläkesäästäjäksi kiireesti, jotta sais enemmän.. Nyt vielä kotiäitinä kun olen. Mites muilla, minkämoisia eläkkeitä teille on kertynyt?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otteesta puuttuu joitakin valtion juttuja mutta niistä nyt ei montaa euroa tule. Kummasti nuo äitiyslomat/hoitovapaat syö kertymää. En silti aio eläkesäästäjäksi ryhtyä kun en usko, että noita rahastoja on olemassa sitten kun eläkkeelle jään.

Vierailija
2/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37 v ja ollut Suomessa vasta 10 v ja saman kokoinen kertymä vaikka mulla työuraa pidemmältä ajalta mutta kun jotain ihan nuoruusvuosien työkokemuksia ei lasketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kertymässä laskettu 4 vuoden työt (joista reilun vuoden äitiyslomalla) ja kertymä rupuset 150€/kk. Puuttuu kyllä kaikki 23-25v. tehdyt valtion hommat, joten ehkä on oikeasti edes vähän isompi... Mulla mielestäni vielä hyvä liksa (yli 3500€/kk) ja silti summa noin surkea...

Ja tietenkään 15-23v. tehdyt työt eivät ole kerryttäneet senttiäkään :-(

Vierailija
4/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eläkettä kertynyt n. 350e. Lasten kanssa kotona yhteensä 4 vuotta.

Vierailija
5/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työeläkekertymä oli jotain 500 euron luokkaa myöskin ja ikää on 40. Jatkuvasti olen tehnyt töitä 25-vuotiaasta (15 vuotta) kuntasektorilla ja sitä ennen paljon kesätöitä. Bruttopalkkani on koko ajan ollut 50 000 - 100 000 euroa vuodessa (ainakin viimeiseltä 6 vuodelta koko ajan yli 80 000 euroa vuodessa), joten en todellakaan käsitä kuinka siitä on noin vähän eläkettä kertynyt.

Vierailija
6/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä pitänyt kolme äitiyslomaa joista kahden ekan kanssa 6 kk ja viimeisen kanssa 9 kk, mutta niiltäkin lomilta on kertynyt ensimmäisen kolmen kuukauden palkka ja vain loppu on ollut Kelan rahaa.

t. 6

Vierailija
7/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti olen tainnut hävitä aika reippaasti tässäeläkeuudistuksessa.

Tuosta eläkkeestä kun suurin osa on tullut 31.12.2004 mennessä kertyneistä eläkerahoista. Kukaan ei silloin 2000 kertonut että nuo uudistuu. Vuoteen 2000 olin paiskinut eläkkeeseen oikeuttavia töitä jo 14 vuotta täyspäiväisesti. Vuoden 2000 olin äitiyslomalla, 2001 suurimman osan hoitovapaalla ja loput 80% työajalla (ja tietty palkalla), 2002 muutaman kuukauden hoitovapaalla ja loput 80% työajalla, 2003 80% työajalla ja 2004 olin 10 kk opintovapaalla.

Ja tietty tuo 18 vuoden eläke on nyt laskettu sitten 2001-2004 ansioista. Jos joku olisi kertonut tästä eläkeuudistuksesta hieman aiemmin, olisin kyllä vakavasti harkinnut tuota osittaista hoitovapaata ja opintovapaatani.

Tässä saakin loppuikänsä rehkiä että saa edes jonkinlaisen eläkkeen. Kuulun hyväpalkkaisiin (kokonaispalkka lähes 5000 e /kk), joten myös maksan itsekin tosi paljon noita eläkemaksuja, lähes 400 e joka kuukausi.

Vierailija
8/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis ei mulla ainakaan muistaakseni näkynyt.

Vierailija
9/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kismittää PALJON, että olen todella hyvätuloinen, ja luulisi siis, että olisi kertynyt kiitettävästi eläkettäkin, vaan ei :-(

Vierailija
10/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kismittää PALJON, että olen todella hyvätuloinen, ja luulisi siis, että olisi kertynyt kiitettävästi eläkettäkin, vaan ei :-(

Ihme että olet hyvätuloinen tuolla järjenjuoksulla.

Vierailija
11/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se fakta että ns työeläke voi olla maksimissaankin jotain 60% tuloista eli odotatteko saavanne nykyisiä tuloa vastaavaa eläkettä aikanaan? 2500 tienaavan maksimieläkekin tulee olemaan noin 1500 ja vastaavasti 5000 tienaavan 3000. Jos siitä 34 v (vai mitä se ison kertymän saanut oli) on kertynyt jo 1400 niin onhan se hyvin. Viimeiset työvuodet kuitenkin kerryttää eläkettä suhteessa eniten. Myös työeläkemaksu nousee tietyn ikävuoden jälkeen (55 vai 58?). Ja tämä systeemi nyt, kuka tietää mitä maksetaan jos maksetaan 20 v kuluttua kun me ollaan eläkeiässä.

Vierailija
12/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun saamassani otteessa mainittiin että kunnan palveluksessa ansaisut eläkkeet ei näy tuossa otteessa, vaan ne pitää käydä katsomassa erikseen jostain nettisivulta.

Mun työeläkekertymä oli jotain 500 euron luokkaa myöskin ja ikää on 40. Jatkuvasti olen tehnyt töitä 25-vuotiaasta (15 vuotta) kuntasektorilla ja sitä ennen paljon kesätöitä. Bruttopalkkani on koko ajan ollut 50 000 - 100 000 euroa vuodessa (ainakin viimeiseltä 6 vuodelta koko ajan yli 80 000 euroa vuodessa), joten en todellakaan käsitä kuinka siitä on noin vähän eläkettä kertynyt.

Vierailija
13/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkettä on kertynyt 529 e/kk, olin kotiäitinä 10 vuotta. Ihan hyvä kertymä :-)

Vierailija
14/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eläkefirmassa töissä, joten tiedän kyllä laskentaperiaatteet. Aiemmin eläke laskettiin viimeisten työvuosien ansioista ja usein ne ihmisillä olikin uransa huipulla siinä vaiheessa, varsinkin jos oli ollut samassa firmassa koko ajan. Oma eläkkeeni 18 vuodelta satutaan laskemaan tuloista, jotka on hädin tuskin puolet siitä mitä ansaitsin edeltävinä vuosina. Ja en ole siis 34 v, olen jo 45 v. Työuraa on jo eläkelaskennan perusteena 22 vuotta. Tuo 60% eläke minun piti työnantajan maksaman lisäeläketurvan perusteella saavuttaa 30 vuoden työuralla, jolloin olisi ollut mahdollista olla äitiyslomalla ja hoitovapaalla melko paljon ilman, että eläke% putoaa. Aiemminhan noista hoitovapaista ei kertynyt lainkaan eläkettä.

Nyt olen ehtinyt ansaita eläkettä n. 30% tuloista. Aika kova tavoite ansaita tuo loppu n. 10 vuodessa, kun en taida päästä edes 20 vuodessa tuohon 3000 euroon ja nykyisten ansioiden mukaiseen 60 %:iin.

Eläke on ihan hyvä, mutta jo tällä hetkellä se on useita satoja euroja vähemmän kuin olisi jos se olisi laskettu vuosittaisista ansioista, kuten nyt. Ihan varmasti keksisin sillekin rahalle käyttöä sitten eläkepäivinä. Nyt se laskettiin juuri niiden vuosien ansioista, kun hoidin lasta kotona ja tein lyhyempää päivää. Olisi ollut hyvä että silloin olisi kerrottu että nämä ansiot ovatkin se pohja, jolta vanhan eläkejärjestelmän mukaiset eläkkeet lasketaan.

Ja tosiaan maksankin noita eläkemaksuja huomattavasti enemmän kuin sellainen, joka ansaitsee puolet vähemmän, joten pidän kyllä kohtuullisena, että aikanaan saan myös parempaa eläkettä.

Onhan se fakta että ns työeläke voi olla maksimissaankin jotain 60% tuloista eli odotatteko saavanne nykyisiä tuloa vastaavaa eläkettä aikanaan? 2500 tienaavan maksimieläkekin tulee olemaan noin 1500 ja vastaavasti 5000 tienaavan 3000. Jos siitä 34 v (vai mitä se ison kertymän saanut oli) on kertynyt jo 1400 niin onhan se hyvin. Viimeiset työvuodet kuitenkin kerryttää eläkettä suhteessa eniten. Myös työeläkemaksu nousee tietyn ikävuoden jälkeen (55 vai 58?). Ja tämä systeemi nyt, kuka tietää mitä maksetaan jos maksetaan 20 v kuluttua kun me ollaan eläkeiässä.

Vierailija
15/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna 2005 laskelman mukaan saisin 723,44 euoa kuukaudesa

vuoden 2003 laskelman mukaan olisin saanut 765,04 e/kk

ja valmistuin ekaan ammattiinkin vasta 2004

työeläkeotteen voi tilata Eläketurvakeskuksesta ja sitä varten on Postissa jaossa ihan oma lippulappukin (vihreä), joten mitään vapamuotoista selvitystä ei tarvitse aikaa kirjoittamaan.

Vierailija
16/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten olen vielä enemmän kuutamolla koska en ole koskaan ollut muualla kuin kunnalla töissä lukuunottamatta yhtä lukiokesää kun olin kaupan kassalla. Siitä ei varmaankaan kertynyt eläkettä ollenkaan koska olin tuolloin 17v.

t. 6 ja 7

Vierailija
17/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei tosiaan ollut kunnan töitä siinä, mutta toki esim. välitysfirman kautta kunnalle tehdyt työt.

t. joku aiempi kuntatöistä kommentoinut

Vierailija
18/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskelman, jossa mukana kaikki (myös kunnallisen/valtion) työsuhteet ja siis kokonaisuudessaan nyt ansaittu työeläke?

vuonna 2005 laskelman mukaan saisin 723,44 euoa kuukaudesa

vuoden 2003 laskelman mukaan olisin saanut 765,04 e/kk

ja valmistuin ekaan ammattiinkin vasta 2004

työeläkeotteen voi tilata Eläketurvakeskuksesta ja sitä varten on Postissa jaossa ihan oma lippulappukin (vihreä), joten mitään vapamuotoista selvitystä ei tarvitse aikaa kirjoittamaan.

Vierailija
19/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen ei varmaan pääse ikinä edes kansaneläketasolle työeläkkeellään. Työtkin ovat kyllä niin rasittavia, että kuolen varmaan burn outtiin ennen eläkeikää.

Vierailija
20/24 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olin pätkätöissä onnettomalla 90-luvulla, jonka jälkeen sain 2 lasta, kotihoidontuen päättymisen jälkeen jouduin sairaslomalle, ja kuntoutustuelle, ja nyt edessä olisi lopullinen työkyvyttömyyseläke.. Määrä on siis lopun elämääni kertynyt eläke 50e+ kansaneläke 558,46e. Joku toinen, ehkä 3 vuotta työelämässä ollut, 3 lapsen äiti, saa 900e kuussa, koska hänelle lasketaan tulevan ajan kertymä. Minulle ei, koska tein ensin töitä, ja sitten lapset, jolloin olin liian kauan poissa työelämästä. Tuo toinen älysi tehdä nuorena lapset, ja sitten töitä, ennenkuin sairastui..

nyt 38v--- paljonkohan näitä nälkäisiä vuosia on edessäpäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän