Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon laihtunut, koska ei oo varaa syödä

Vierailija
20.02.2023 |

Opiskelijan tuloilla...

Hinnat nousseet niin paljon.

En ees syö opiskelijaruokalassa, ateria on jo 3,70e tai jotain sinne päin. Halvemmaksi tulee tehdä kaikki ruoka kotona ja ottaa eväät mukaan.
Nälkä on koko ajan ja paino on pudonnut entisestään.
Ens kuusssa pitäisi ostaa myös lisää d-vitamiinia (ainoa vitamiini mitä käytän)

Alkoholia en tietenkään käytä

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan olla laiha!

Vierailija
22/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset taas ei ole koskaan nälkää nähneetkään...

https://www.instagram.com/veerabianca/?hl=fi

Jotkut syö toistenkin ruuat ja jotkut näkee nälkää. Ton kuukausiruokabudjetilla ruokkisin itteni varmaan puolivuotta.

Suuremman kehon ylläpitoon ei itse asiassa tarvitse paljoakaan enempää kaloreita kuin normaalikokoisen. Lihava henkilö saattaa syödä vaikkapa yhden leivän enemmän päivässä kuin normaalipainoinen. 165cm/100kg nainen tarvitsee ylläpitoon noin 2000kcal, 165cm/65kg n. 1700 kcal. Sopii tarkistaa millaisista annoksista saa 300 kcal.

En tajua mistä tulee tämä pinttymä että lihavat mättävät joka päivä kaksin käsin pelkkää kaloripitoista ruokaa, tai että lihavat vain lihovat koko ajan. Lihava voi myös pysyä samankokoisena.

T. Hoikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vaan siellä opiskelijaruokalassa ja niin iso annos, että se riittää (lähes) loppupäiväksi. Nälkähän siinä tulee, jos eväillä kitkutat.

Siellä on rajoituksia paljonko saa syödä. esim 5 lihapullaa (no perunaa saa ottaa niin paljon kun lautaselle mahtuu, mutta maha tulee kipeäksi.)

Myös jokapäiväinen koululounas ois kuussa 74e.

Meillä eräs fazer-a*ica kehtaa repiä 10€ lounaasta ja noutopöydässä lukee isolla: vain yksi pihvi/asiakas. Toisesta einespihvistä lisämaksu 2€

Huh mitä riistoa.

Vierailija
24/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vaan siellä opiskelijaruokalassa ja niin iso annos, että se riittää (lähes) loppupäiväksi. Nälkähän siinä tulee, jos eväillä kitkutat.

No eipä kannata noilla hinnoilla. Jos päivässä laittaa 3,70 ja kertoo sen viidellä, niin kannattaa sillä summalla jo hakea esim. Lidlistä kunnon tarvikkeet ja tehdä kerralla isompi satsi ruokaa. 

Pitää kai sitä viikonloppunakin jotain syödä. 

Vierailija
25/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hyvinvointivaltiota, varakas Suomi

rahaa muualle juu

Ja poliitikot ratkoo Ukrainan asioita. Antaa kauppojen vaan nostaa hintoja, poliitikoilla itsellään varaa ja varsinkin niillä jotkaa istuu kauppojen hallintoneuvostoissa ym ja saavat alennukset

korporaatiot, sähko ja ruoka vaan jyllää. Kansalla ei väliä. 

leipäjonot pitenee

ja meinaat vaan äänestää näitä samoja puolueita?!

opiskelijalle voimia! kyllä Suomi joskus pelastuu globalistien kynsistä

Vierailija
26/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä. Laihduin opiskeluaikana ekana vuonna mut sitten menin iltaisin siivoamaan. Silloin pystyin näin tekemään kun ei ollut vielä lapsia. Nyt odottelen päätöstä ammatillisesta kuntoutuksesta että saanko opiskella uuden ammatin kun olen työkyvytön ekaan ammattiini. Opinnot kestäisivät 3,5v mutta kuntoutustuella ja sen korotusosalla hoituisi tällä kertaa.

Vierailija
27/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

???

Opiskeluaikana käydään myös töissä. Olin itse Siwan kassalla 20h viikossa koko opintojen ajan ja kesällä kokoaikaisesti. Ei tarvinnut nähdä nälkää ja matkustelinkin kun rahaa oli ylimääräistäkin. Nämä on ihan omia valintoja.

Ehkä eri aloilla on eri vaatimukset. Onko pakollisia lähitunteja vai pelkkää omaan tahtiin tenttimistä.

Jos oot 9-17 koulussa, vaikea tehä 20h viikko töitä. Vaikea saada töitä arkisin vain 17.30-21 välille. (ja illalla ja vklp pitäisi tehdä koulujuttuja myös.)

Oman alan opiskelua ei voi suoraan verrata muiden opsikeluun.

Ei kun se nimenomaan on helppoa. Tein pääasiassa 17.30-23.15 vuoroa, viikonloppuisin mitä tahansa vuoroa (ja sunnuntaina ja pyhinä sitä vasta pääsikin hyville palkoille!) ja nykyään se on vielä helpompaa kun kaupat on 24/7 auki.

Koulujutut tein sitten tietenkin silloin kun ei ollut töitä - tyypillinen viikko oli esim. 3 x tuollainen iltavuoro, tai lauantaina ja sunnuntaina 8 h + 1 x iltavuoro. Aikaa riitti erinomaisesti myös kouluhommille.

Vierailija
28/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana kävin töissä. Kyllähän se opintotahtiin vaikutti ja varmasti sillä tavalla menestykseenkin, ettei voinut keksittyä vain ja ainoastaan opiskeluun. Kirjt piti lainata ja kytätä kirjaston eräpäiviä jne. Tämä aina lukion ensimmäisestä maisterin papereihin. Muutin kotoa 15-vuotiaana ja koko ikisen ajan töissä. Opiskelijaruoka EI maksa mainitsemaas, ateriatukea korotettiin (etkö seuraa uutisia laisinkaan) takaisin. Pk-seudulla opiskelijoita auttaa Pelastusarmeija ja on kaksikin ruokajonoa, HSL-kuukausikortti maksaa puolet normaalihinnasta, eli kerta/vko pääsee hakemaan kassin ILMAISTA ruokaa. Miksi, anteeksi vain, kitiset täällä etkä ota asioista selvää kuten OPISKELIJAN kuuluu? Ruokaa tässä maassa vielä (siinä onkin se ainoa) saa aina, opiskelija etenkin. Toisi kuin moni muu ansaitsevampi,koska opiskelijalla esim palkkatyössä alhaiset verot. Kysymys jää, oletko nirso vai laiska vai uusavuton? Datan etsiminen on yksi opiskelijan tärkeimmistä avuista. 

Eipä luonnistu sinultakaan tiedon etsiminen kovin mallikkaasti, kun levität vanhentunutta infoa opiskelijalipusta. Alennus ei ole enää 50 % eikä sitä myöskään saa matkakortista vaan ainoastaan mobiilikausilipusta.

Vierailija
29/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syö toistenkin ruuat ja jotkut näkee nälkää. Ton kuukausiruokabudjetilla ruokkisin itteni varmaan puolivuotta.

Suuremman kehon ylläpitoon ei itse asiassa tarvitse paljoakaan enempää kaloreita kuin normaalikokoisen. Lihava henkilö saattaa syödä vaikkapa yhden leivän enemmän päivässä kuin normaalipainoinen. 165cm/100kg nainen tarvitsee ylläpitoon noin 2000kcal, 165cm/65kg n. 1700 kcal. Sopii tarkistaa millaisista annoksista saa 300 kcal.

En tajua mistä tulee tämä pinttymä että lihavat mättävät joka päivä kaksin käsin pelkkää kaloripitoista ruokaa, tai että lihavat vain lihovat koko ajan. Lihava voi myös pysyä samankokoisena.

T. Hoikka

Mistä olet saanut nuo luvut? Käsittääkseni noin 70 kg naisen energiatarve on n. 2000 kcal.

Vierailija
30/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

???

Opiskeluaikana käydään myös töissä. Olin itse Siwan kassalla 20h viikossa koko opintojen ajan ja kesällä kokoaikaisesti. Ei tarvinnut nähdä nälkää ja matkustelinkin kun rahaa oli ylimääräistäkin. Nämä on ihan omia valintoja.

Ehkä eri aloilla on eri vaatimukset. Onko pakollisia lähitunteja vai pelkkää omaan tahtiin tenttimistä.

Jos oot 9-17 koulussa, vaikea tehä 20h viikko töitä. Vaikea saada töitä arkisin vain 17.30-21 välille. (ja illalla ja vklp pitäisi tehdä koulujuttuja myös.)

Ei kun se nimenomaan on helppoa. Tein pääasiassa 17.30-23.15 vuoroa, viikonloppuisin mitä tahansa vuoroa (ja sunnuntaina ja pyhinä sitä vasta pääsikin hyville palkoille!) ja nykyään se on vielä helpompaa kun kaupat on 24/7 auki.

Koulujutut tein sitten tietenkin silloin kun ei ollut töitä - tyypillinen viikko oli esim. 3 x tuollainen iltavuoro, tai lauantaina ja sunnuntaina 8 h + 1 x iltavuoro. Aikaa riitti erinomaisesti myös kouluhommille.

Ei ole kaikille. Ennen korona-aikaa monilla kursseilla oli läsnäolopakko ja siihen päälle kotitehtävät ja tenttiin luvut. Jos et käy luennoilla, niin silloin toki onnistuu työssäkäynnit.

Just oli uutinen nuorten työuupumisista, en yhtään ihmettele jos kaikki viikonloput ja illat käydään töissä opiskelujen ohella, palautumista ei tule lainkaan.

Vierailija
31/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, että sanoin näin, mutta: jos et nosta opintolainaa elääksesi, olet aika tyhmä. Opiskelu vaatii paljon mieleltä ja keholta eikä kumpikaan voi hyvin, jos et syö tarpeeksi ja/tai terveellisesti.

Korkeakouluopiskelija lounas maksaa nykyisin maksimissaan 2,95 €. Itse käyn syömässä sen päivinä, jolloin on luentoja, muuten laitan ruokaa kotona. Jos käyn lounaalla, syön päivälliseksi kaurapuuron erilaisilla lisukkeilla eli on halpaa, terveellistä ja nälkä pysyy poissa (joskus en puuron takia tarvitse edes iltapalaa).

Lisäksi hyödynnän paljon tarjouksia ja ostan ruokani enimmäkseen Lidlistä, koska se vaan yksinkertaisesti tulee halvimmaksi. Osallistun myös kaikenmaailman tutkimuksiin, joista saa lahjakortteja, tuotepalkkioita jne. eli rahaa ruokaan tai sitten muuta hyödyllistä. Ei ainakaan Turussa asuessa tarvitse näin nähdä nälkää tai käydä töissä opintojen ohella.

Ystävällisin terveisin

yliopistossa opiskeleva

Vierailija
32/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hoikka

Mistä olet saanut nuo luvut? Käsittääkseni noin 70 kg naisen energiatarve on n. 2000 kcal.

Basic Metabolic Rate calculator. Nuo ovat siis lepolukuja, totta kai jos henkilö liikkuu edes vähän päivän aikana, hän kuluttaa heti enemmän.

Vierailija
33/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

???

Ei ole kaikille. Ennen korona-aikaa monilla kursseilla oli läsnäolopakko ja siihen päälle kotitehtävät ja tenttiin luvut. Jos et käy luennoilla, niin silloin toki onnistuu työssäkäynnit.

Just oli uutinen nuorten työuupumisista, en yhtään ihmettele jos kaikki viikonloput ja illat käydään töissä opiskelujen ohella, palautumista ei tule lainkaan.

Kävin luennoilla täyspäiväisesti. Pointtina oli se että työnteko kyllä onnistuu opintojen ohella, voihan tehdä vaikka yhden tai kaksi vuoroa, jos ei enempään pysty. Meillä oli valtavasti opiskelijoita nollatuntisopimuksella eli joillain viikoilla eivät tehneet yhtään vuoroa. Jokaiselle löytyi sopiva järjestely.

Kaikilla on nykyään jotain uupumista ja palautumisvaikeuksia, ja se on toki ikävää. Mutta onko sekään sitten elämää että on "palautunut" mutta alipainoinen koska ei ole rahaa ruokaan?

Vierailija
34/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

???

Aika vähällä opiskelulla pääsit. Minä opiskelin joka ilta jotain enkä missään nimessä olisi ehtinyt käydä töissä vielä sen lisäksi. Valmistuin kyllä keskivertoa nopeammin. Onneksi vanhemmat auttoivat rahallisesti. 

Vierailija
35/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

???

Aika vähällä opiskelulla pääsit. Minä opiskelin joka ilta jotain enkä missään nimessä olisi ehtinyt käydä töissä vielä sen lisäksi. Valmistuin kyllä keskivertoa nopeammin. Onneksi vanhemmat auttoivat rahallisesti. 

Aika monikin asia onnistuu kun on pakko. Eipä ollut vanhempia auttamassa, itse oli pärjättävä. Kyllä ehdin opiskella aivan hyvin, kun aikaa oli joko kaksi arki-iltaa ja koko viikonloppu, tai neljä arki-iltaa plus viikonloppuvuoroja ennen/jälkeen. Valmistuin hyvin arvosanoin määräajassa, se oli vain ajanhallintakysymys. Minulle tärkeää oli saada sekä ruokaa pöytään että opinnot tehtyä ja se onnistui näin.

Vierailija
36/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, mene töihin.

Olen opiskelija.

Olet siis harvoja opiskeliota jotka ei ossaa tehdä työtä opiskelun lisäksi.Mutta mieleään roikuu tämä sivusto.Eikö se haitaa opiskelua että olet tällä et huolehdi itsestäsi vaan kitiset laiskutta ei rahaa ruokaan.Siivojan keikka työtä on mielin määrin ,kuin kaupan alan tuntityötä.

Vierailija
37/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajono? Diakonilta kysymään ruoka-avustusta? Myykö oppiaitoksen ruokala leftovereita päivän lopuksi halvalla?

Vierailija
38/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painoin opiskelijana 2000-luvun alussa 52 kiloa / 170 cm. Laihuus opiskelijana on aika normi. Rahaa ei ollut silloinkaan paljoa. Vihannespainotteista satokauden mukaan. Kasviproteiinia. Puuroa. Vitamiinia pakko ottaa myös purkista.

Monella on varaa laihtuakin.

Alipainoiseksi ei toki kannata päästää.

Ruoka-apua on saatavilla.

Vierailija
39/39 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ehkä kannattaisi kommentoida ollenkaan, kun niin kauan aikaa sitten olin opiskelija. Joka kesä olin töissä, 3-4kk (vähän tenttiaikatauluista riippuen, meillä oli silloin vain kesätenttejä, ei mahdollisuutta kesäopintoihin) tehdasduunilla tienasin niin paljon, että niillä elin seuraavan talven. Tämän tottakai mahdollisti paremmin se, että silloin vielä opintotukeen ei vaikuttanut lukukauden ulkopuolella tehty työ/tienattu raha. Opiskeluaikana ostin miehen kanssa talonkin, miehen koko palkka meni lainanlyhennykseen, minun kesäpalkallani ja talven opintotuella sitten elettiin, siitä maksettiin sähköt+vakuutukset+bensat+muut pakolliset ruuan lisäksi. Jos olisin ollut sinkki ja asunut koko ajan vuokralla, niin olisin päässyt elämään ihan ruhtinaallisesti.

Söin kerran tai kaksi viikossa ruuan opiskelijaruokalassa, muutoin elin omatekoisella ruualla. Eihän korkeakoululla edes ollut tunteja joka päivä, tai oli joku harjoitustyön teko iltapäivällä pitkälti lounasajan yli. Usein olinkin koululla klo 14-01, kun labrat oli paremmin silloin vapaana.

Oi niitä aikoja, silloin oli koirakin mukana siellä koululla iltaisin, eikä kukaan ollut moksiskaan (no ei siellä ketään ollutkaan), ei taida sekään enää onnistua.

Mutta ajat ovat muuttuneet, enää tuo ei ole mahdollista ilman opintolainaa, ja eikö ne tulorajat koske koko vuoden tuloja? Kohtahan taas pääsee tutustumaan näihin tukimuotoihin, kun lapset lähtee opiskelemaan.