Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II floppasi alkumetreillä

Vierailija
20.02.2023 |

"Vain noin joka toiselle työttömälle työnhakijalle on asetettu velvollisuus hakea oma-aloitteisesti työpaikkoja joka kuukausi.

Yli 60000 työttömällä ei ole ajantasaista työllistymissuunnitelmaa. Kyse on siis uuden työvoimapalvelumallin käynnistymisvaikeuksista.

Yhteensä työttömiä työnhakijoita on vajaat 235000."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009404696.html

"Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on yksi hallituksen keskeisistä työllisyystoimista. Valtiovarainministeriö on arvioinut uudistuksen tuovan noin 10000 lisätyöllistä vuosikymmenen loppuun mennessä."

Eli 8 vuoden aikana 1250 "uutta" työllistä vuodessa. Uudistuksen rahoitus on n. 70 miljoonaa vuodessa, eli yhden työpaikan hinnaksi tulee 56000 €.

"Nyt näyttää, että uudistukseen luvatut 70 miljoonaa vuodessa eivät kata työmäärän lisäystä työllisyyspalveluissa.

STTK:ssa on laskettu, että resurssit kasvavat 40 prosentilla, mutta samaan aikaan kontaktit lisääntyvät nykyisestä 150–210 prosentilla. Pohjoismainen taso edellyttäisi vielä lähes 200 miljoonan euron lisäpanostuksia, arvioi STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà."

https://yle.fi/a/3-12353302

Eikun siis tuo 70000000 euroa onkin uudistuksen toteuttajiin menevä kuluerä, eli palkat.

Olisi hyvä tietää ihan äänestäjän oikeusturvan kannalta, mikä on eduskuntavaaliehdokkaiden kanta nykyiseen pohjoismaisen kaltaiseen työnhakumalliin.

Kommentit (764)

Vierailija
741/764 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain just kesätyön: touko-syyskuu.

Ohjelman mukaisesti haettava ainakin maaliskuussa 4 paikkaa...???

62v 50%ove

Onnea työpaikasta!

Vierailija
742/764 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen 63 v. ja työkkäri pitää jatkuvasti yhteyttä,haen 4 paikkaa /kk. 

mullakin paikka jo tiedossa.(ihan itse hankittu työ..)alkaa 2.5.silti haettava muita paikkoja odotellessa...se on aika nurinkurista,ja tuntuu kuin huijaisin työnantajia hakemalla,vaikka tiedän että menen muualle.

ihmettelen niitä jotka väittävät ettei yli 50-vuotiaat enään kelpaa töihin??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/764 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mullakin paikka jo tiedossa.(ihan itse hankittu työ..)alkaa 2.5.silti haettava muita paikkoja odotellessa...se on aika nurinkurista,ja tuntuu kuin huijaisin työnantajia hakemalla,vaikka tiedän että menen muualle.

Toiset kelpaavat, toiset eivät. Yleisesti ottaen eivät.

Vierailija
744/764 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ensi viikolla taas tämä työnhkukeskustelu. No ei ole mitään sanottavaa kuin että haen töitä. En ymmärrä näitä tunnin kestäviä keskustelusessioita kun ei minua kiinnosta selittää asioitani ventovieraalle ihmsille. No siinäpähän sitten saa virkailija puhua itsekseen kun minä istun tuppisuuna hänen edessään. Eo mikään laki määrää, että minun pitäisi siellä mitään keskustella.

Vierailija
745/764 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkåån en kyllä aukene oudolle ihmiselle asioistani. Miksi minun pitäisi kertoa mihin kaikkiin työpaikkoihin olen hakenut. Sanoo vain että olen hakenut, eikä muuta. Aikovatko ne pieksää jos eivät saa vastausta?

Vierailija
746/764 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haen 4/kk. Kesätyöt alkaa 15.5

Tosi "petollista" hakea, laitankin kyllä hakemukseen tiedon kesätöistä etten huijaa

62v 50%ove

Vierailija
747/764 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on vuosi pitänyt satojen tuhansien työttömien hakea 4 työpaikkaa kk, moniko työtön on saanut töitä?

Vierailija
748/764 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi "petollista" hakea, laitankin kyllä hakemukseen tiedon kesätöistä etten huijaa

62v 50%ove

Miten niin? Ei kesätyö ole vakituinen.

Vierailija
749/764 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä tosiaan ihan järkyttävän sairasta settiä, kun lukee näitä juttuja. Itse olen saanut olla vakituisesti töissä käytännössä koko ikäni, mutta ymmärrän erittäin hyvin sen, että se ei ole itsestään selvää. Terveys voi mennä, firmalla voi alkaa mennä huonommin, jne. jne.

Kyllä tässä pitäisi yhteiskuntana kehittää jotain ihan muuta kuin tällaista järkyttävää byrokratiaa.

Ei se tosiaan ole firmojen, työttömien eikä kenenkään etu että rustaillaan vaan hakemuksia. Minä nimenomaan itse vähentäisin byrokratiaa. Se pitäisi olla sellainen simppeli systeemi: jos sulla ei oo töitä niin valtio antaa sen verran, että saat syötyä ja pärjäät. Ja sitten pitäisi olla oikeasti toimiva työvoimatoimisto, jonne voi mennä ja jossa on työpaikkoja. Jo byrokratiasta säästyneillä rahoilla tekisi ihmeitä aikaan. Nythän tällaiset typerät idioottimaiset systeemit maksaa paljon, mutta hyöty on lähinnä ihmisten ja firmojen kiusaamista.

Periaatteen tasolla ymmärrän sen, että on haluttu kehittää porkkanaa mutta myös keppiä. Mutta jos sitä keppiä halutaan kehittää, niin typerä byrokratia on edelleen typerää byrokratiaa, eikä byrokratia tunne yleensä arkijärkeä. Nämä koko aktiivimallit pitäisi purkaa ja laittaa koko systeemi uudestaan auki. Tässä saadaan työllistettyä lähinnä byrokratiakoneistoa mutta se ei oikeasti tuota mitään, vaan paisuttaa vaan tätä ylisuurta julkista sektoria entisestään.

Ja siitä ylisuuresta julkisesta voisi aloittaa leikkaamisen.

Vierailija
750/764 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein pakkuhaut joulu-, tammi- ja helmikuun ensimmäisenä päivänä. Maaliskuu alkaa ensi viikolla, eikä mitään uutta ole sovittu. Odotanko nyt virkailijan yhteydenottoa, vai miten tämä menee?

Samaa mietin. Olen tehnyt 4/kk tammi-helmi. Vielä maalis sovittu.

Mitäs sitten?

62v

Minä sain ekan yhteydenoton toukokuussa. Ei tarvinnut mennä toimistolle koska lähipiirissä leukemiaa alzheimeria, T.I.A kohtauksen saanut, melanoomapotilas ja sytostaattihoitoa saava. Sitten kontaktoitiin puhelimella kahden viikonvälein ja työnhakua 4 kpl /kk syyskuun loppuun saakka.

Sitten tuli täyshiljaisuus ja työnhakusivukaan ei auennut. Aina vaan luki, että ei avoimia asioita- tai tehtäviä.

Nyt "oma" asiantuntijani on vaihdettu omavalmentajaan, siis eri henkilö ja rumba alkaa alusta. No, tämähän menee ns. Haataisen protokollan mukaan.

Mutta, kun kaikki on käyty läpi yli 3,5 tuntia kestäneiden puheluiden aikana. Mitä tämä uusi omavalmentaja asialle mahtaa.

Olen 60 vuotias ja jään OVE:lle 15 kk :n päästä. 

Sinulla on yli vuosi aikaa ennen kuin jäät varhennetulle ja jos aijot sittenkin vielä lisäksi nostaa työkkärikorvausta, joudut olemaan normaalisti työnhakijana ja haet töitä niin kuin tähänkin asti. 

Harva pystyy jäämään pelkästään tuolla eläkkeelle ja jättämään työnsä tai työmarkkinatukensa.

Itse olen nostanut OVEa jo puolitoista vuotta ja ollut silti työelämässä, mutta nyt kesästä asti työttömänä. 

Olen saanut aivoverenvuodon ja 3 TIA kohtausta sen jälkeen, sekä minulta löytyi puhkeamaton anerysma  päästä (verisuonen pullistuma)  joka on koilattu, mutta silti olen ihan "normaali" työnhakija. Ei se OVE mitään pyhitä, ellei sitten lopeta työnhakua ja jää pois työkkäristä ja korvauksen piiristä.

Kaksi  vuotta on vielä eläkeikään minulla ja kyllä minä menen töihin, jos vielä pääsen. Lähes 40 vuoden työputki takana, mutta pakkohan sitä on töitä tehdä, jos niitä saa. 

Jos eläkeikä olisi pysynyt siinä 63 vuodessa, missä se ennen oli pääsisin syksyllä eläkkeelle.

Vierailija
751/764 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ensi viikolla taas tämä työnhkukeskustelu. No ei ole mitään sanottavaa kuin että haen töitä. En ymmärrä näitä tunnin kestäviä keskustelusessioita kun ei minua kiinnosta selittää asioitani ventovieraalle ihmsille. No siinäpähän sitten saa virkailija puhua itsekseen kun minä istun tuppisuuna hänen edessään. Eo mikään laki määrää, että minun pitäisi siellä mitään keskustella.

Ei laki ehkä määrää keskustelemaan, mutta muistaakseni laissa sanotaan siten, että työttömän on annettava tietoja työllisyyteensä liittyvistä asioista.  Tarkista sanavalinnat lakikirjasta, mutta ihan viranomaisen toiminnankin kannalta on tietysti selvää että ainakin jotakin työtoiveisiin liittyviä tietoja on viranomaisenkin saatava työttömältä jotta voisi työtään alun alkaenkaan tehdä.

Keskustelut voi toki mennä helposti väärille urillekin, sellaisille, mitkä ei viranhaltijalle kuulu mitenkään, joten itse on vain huolehdittava, mistä asioista keskustelee ja mistä ei.

Vierailija
752/764 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 4 työpaikan haku koetaan niin kovin kiusaamiseksi ? Outoa koska se on itseni kohdalla poistanut  typerät ja epäloogiset   työvoimatanttojen  määräykset hakea sanktioiden uhalla heidän sattuman varaisesti valittuaja työpaikkoja "työtarjous" nimisellä kirjeellä. Nyt tarvitsee siis hakea vähintään  4 kpl itse valittuja työpaikkoja  tai jos ei sopivia löydy niin voi  pistää 4 kpl avoimia hakemuksia yrityksiin niin on täyttänyt työnhakuvelvoitteen ja työttömyysturva säilyy. Hyvä systeemi mielestäni ja paljon parempi kuin entinen ja kaikki muut  aktiivi ym. muut mallit. Joo raportointi pakko ärsyttää ja tuntuu hieman epämiellyttävältä  aikuisen ihmisen tarpeettomalta holhoukselta, mutta ehkä siihen tottuu jos ei töitä löydy. Tämä raportointi  kuitenkin näyttäisi   jopa vähän vähentää laadukasta työnhakua , koska olen alkanut hakemaan erikseen raportoitavia työpaikkoja eli jotenkin en halua työllistyä paikkoihin joihin raportin hakevani vaan niihin paikkoihin joihin en ole ilmoittanut hakevani , mutta olen hakenut . No tämä kylläkin joskus nostaa kk tasolla omien  työpaikkahakemuksien kokonaismäärää  määrää eli työnhakuaktiivisuus  lisääntyy mutta  hakemusten laatu laskee työllistymisen kannalta . 

Vierailija
753/764 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

62v 50%ove

Siihen asti on haettava, kun on alle kuukausi työllistymiseen. Tämän jälkeen täysaikainen työ kuittaa velvoitteet täyttyneeksi. Näin ainakin mulla meni.

Vierailija
754/764 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä tosiaan ihan järkyttävän sairasta settiä, kun lukee näitä juttuja. Itse olen saanut olla vakituisesti töissä käytännössä koko ikäni, mutta ymmärrän erittäin hyvin sen, että se ei ole itsestään selvää. Terveys voi mennä, firmalla voi alkaa mennä huonommin, jne. jne.

Kyllä tässä pitäisi yhteiskuntana kehittää jotain ihan muuta kuin tällaista järkyttävää byrokratiaa.

Ei se tosiaan ole firmojen, työttömien eikä kenenkään etu että rustaillaan vaan hakemuksia. Minä nimenomaan itse vähentäisin byrokratiaa. Se pitäisi olla sellainen simppeli systeemi: jos sulla ei oo töitä niin valtio antaa sen verran, että saat syötyä ja pärjäät. Ja sitten pitäisi olla oikeasti toimiva työvoimatoimisto, jonne voi mennä ja jossa on työpaikkoja. Jo byrokratiasta säästyneillä rahoilla tekisi ihmeitä aikaan. Nythän tällaiset typerät idioottimaiset systeemit maksaa paljon, mutta hyöty on lähinnä ihmisten ja firmojen kiusaamista.

Periaatteen tasolla ymmärrän sen, että on haluttu kehittää porkkanaa mutta myös keppiä. Mutta jos sitä keppiä halutaan kehittää, niin typerä byrokratia on edelleen typerää byrokratiaa, eikä byrokratia tunne yleensä arkijärkeä. Nämä koko aktiivimallit pitäisi purkaa ja laittaa koko systeemi uudestaan auki. Tässä saadaan työllistettyä lähinnä byrokratiakoneistoa mutta se ei oikeasti tuota mitään, vaan paisuttaa vaan tätä ylisuurta julkista sektoria entisestään.

Eikös työttömän tehtävä ole hakea työtä, eikä lekotella monen tonnin ansiosidonnaisella vuosia? Työttömät tarvitsee sen byrokratian ettei kaikki aika mene lekotteluksi.

Vierailija
755/764 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

raportoivabuumeri kirjoitti:

Miksi 4 työpaikan haku koetaan niin kovin kiusaamiseksi ? Outoa koska se on itseni kohdalla poistanut  typerät ja epäloogiset   työvoimatanttojen  määräykset hakea sanktioiden uhalla heidän sattuman varaisesti valittuaja työpaikkoja "työtarjous" nimisellä kirjeellä. Nyt tarvitsee siis hakea vähintään  4 kpl itse valittuja työpaikkoja  tai jos ei sopivia löydy niin voi  pistää 4 kpl avoimia hakemuksia yrityksiin niin on täyttänyt työnhakuvelvoitteen ja työttömyysturva säilyy. Hyvä systeemi mielestäni ja paljon parempi kuin entinen ja kaikki muut  aktiivi ym. muut mallit. Joo raportointi pakko ärsyttää ja tuntuu hieman epämiellyttävältä  aikuisen ihmisen tarpeettomalta holhoukselta, mutta ehkä siihen tottuu jos ei töitä löydy. Tämä raportointi  kuitenkin näyttäisi   jopa vähän vähentää laadukasta työnhakua , koska olen alkanut hakemaan erikseen raportoitavia työpaikkoja eli jotenkin en halua työllistyä paikkoihin joihin raportin hakevani vaan niihin paikkoihin joihin en ole ilmoittanut hakevani , mutta olen hakenut . No tämä kylläkin joskus nostaa kk tasolla omien  työpaikkahakemuksien kokonaismäärää  määrää eli työnhakuaktiivisuus  lisääntyy mutta  hakemusten laatu laskee työllistymisen kannalta . 

Kyllä on aika vaikea hakea 4 paikkaa kun avoimia paikkoja 8 ja yhteenkään ei riitä koulutus.

Eikä sinne K-kauppaankaan kehtaa joka kuukausi laittaa hakemusta.

Vierailija
756/764 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtarjouksia ei tullut 4 kpl kuussa vaan yksi noin puolessatoista vuodessa. Jos työvoimaviranomainen löytää noin harvoin "sopivan" paikan, kuinka helppoa luulet sen olevan itse työttömälle? Pelkkää kiusaamista on joutua lähettämään vain lähettämisen vuoksi.

Vierailija
757/764 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työttömän tehtävä ole hakea työtä, eikä lekotella monen tonnin ansiosidonnaisella vuosia? Työttömät tarvitsee sen byrokratian ettei kaikki aika mene lekotteluksi.

Vähänpä tiedät jos luulet että kaikki saa monen tonnin ansiosidonnaista. Eikä sitä edes saa vuosia.

Vierailija
758/764 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein pakkuhaut joulu-, tammi- ja helmikuun ensimmäisenä päivänä. Maaliskuu alkaa ensi viikolla, eikä mitään uutta ole sovittu. Odotanko nyt virkailijan yhteydenottoa, vai miten tämä menee?

Samaa mietin. Olen tehnyt 4/kk tammi-helmi. Vielä maalis sovittu.

Mitäs sitten?

62v

Minä sain ekan yhteydenoton toukokuussa. Ei tarvinnut mennä toimistolle koska lähipiirissä leukemiaa alzheimeria, T.I.A kohtauksen saanut, melanoomapotilas ja sytostaattihoitoa saava. Sitten kontaktoitiin puhelimella kahden viikonvälein ja työnhakua 4 kpl /kk syyskuun loppuun saakka.

Sitten tuli täyshiljaisuus ja työnhakusivukaan ei auennut. Aina vaan luki, että ei avoimia asioita- tai tehtäviä.

Nyt "oma" asiantuntijani on vaihdettu omavalmentajaan, siis eri henkilö ja rumba alkaa alusta. No, tämähän menee ns. Haataisen protokollan mukaan.

Mutta, kun kaikki on käyty läpi yli 3,5 tuntia kestäneiden puheluiden aikana. Mitä tämä uusi omavalmentaja asialle mahtaa.

Olen 60 vuotias ja jään OVE:lle 15 kk :n päästä. 

Ei kai ne ihmistä hylkää, vaikka jäisi Ovelle. Niin kauan olet myllytyksessä mukana, kun olet työttömänä työnhakijana. Vielä ehdit hyvin CV:kurssille, tai tutustumaan työelämään. Kotipaikkakunnallani iäkkäät laitetaan pajalle lajittelemaan käytettyjä nappeja tai kiskomaan kirjoista irti kansia. Oppii siinä Hilma ja Jalmari työntekoa, sitte.

Näin se on. Tuttu 64-vuotias lopetti juuri työelämään valmentavan digikurssin ja meni muutama viikko niin jo tarjottiin paja-toimintaa.

Luulen, että ne luulee, että nämä yli 60 vuotiaat ova arjalais-luterilaisen työmoraalin omaavia henkilöitä suurin osa. Jos ovat olleet lähes koko ikänsä töissä, niin heitä on helppo heitellä toimenpiteisiin. Vanhukset ovat myös herkkiä uskomaan, jopa pelkäämään viranhaltijoita. 

Siinä ei säälillä ole sijaa, jos vanhus jää työttömäksi työnhakijaksi. Pois on siivottava tilastoista. Paljon kovempi luu voi olla nuorehko ns. renttu, jota yritetään saada jonkinlaiseen kuriin ja järjestykseen.

En pitäisi 60 vuotiasta vanhuksena, ehkä> 80v olis

Vierailija
759/764 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on aika vaikea hakea 4 paikkaa kun avoimia paikkoja 8 ja yhteenkään ei riitä koulutus.

Muutetaan kaikki Suomalaiset takahikijälle ja lopetetaan työnteko ja -haku.

Kyllä iso osa hakisi mitä vain töitä, jos ei sosiaaliturva olisi liian hyvä.

Mäkin jättäydyn sairauteni pohjalta loppuelämäksi eläkkeelle. Loppuu into olla pelkässä maksajan roolissa.

Vierailija
760/764 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutetaan kaikki Suomalaiset takahikijälle ja lopetetaan työnteko ja -haku.

Kyllä iso osa hakisi mitä vain töitä, jos ei sosiaaliturva olisi liian hyvä.

Mäkin jättäydyn sairauteni pohjalta loppuelämäksi eläkkeelle. Loppuu into olla pelkässä maksajan roolissa.

TakaHikiä on liian lähellä pääkaupunkiseutua. 80km on hakualue🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi