Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskiaispullan alkuperäinen täyte on mantelimassa

Vierailija
19.02.2023 |

Lakiaispulla keksittiin Ruotsissa 1700-luvulla ja se oli siis pulla, jonka väliin laitettiin mantelimassaa. Vasta 1900-luvulla keksittiin lisätä täytteeksi myös kermavaahto. Kun laskiaispulla yleistyi Suomessa, mantelimassa vaihtui hilloon ihan siitä syystä, että se oli halvempaa - ehkä sopi myös suomalaiseen makuun paremmin.

Nykypäivänä mantelimassa pitää pintansa Suomessakin koska enää ei rahan puutteen takia tarvitse hilloa valita. Reilu 40% suomalaisista valitsee mantelimassan laskiaispullaan.

Itse olen pikkuhiljaa nyt aikuisuudessa vaihtanut hillopullaleiristä mantelimassaleiriin. Se ei välttämättä ensimmäisellä kerralla maistu hyvältä mutta kannattaa antaa sille muutaman kerran uusi mahdollisuus. Kun makuaisti kypsyy ja tajuaa mantelimassapullan "jutun" niin paluuta ei enää ole.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla täytteillä on hyvä. Alkuperäinen on mantelimassa ja hillolla on saanut myös kauan.

Vierailija
42/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten laskiaispulla rommitäytteellä tai viskitäytteellä, kuka laittaa myyntiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että täällä jaksetaan vääntää joka helkkarin aiheesta :D Minäkin kuulun mantelimassapullan ystäviin mutta en ymmärrä sitä, miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi vetää herneet nenään jonkun muun hillomieltymyksestä. Ovatko tällaisten aloitusten postaajat trolleja vai onko erilaisuuden sietokyky oikeasti osalla näin alhainen?

Vierailija
44/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei alunperin syöty pottua eikä riisiä eikä pastaa

Lanttua vain ja naurista

Vierailija
45/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että täällä jaksetaan vääntää joka helkkarin aiheesta :D Minäkin kuulun mantelimassapullan ystäviin mutta en ymmärrä sitä, miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi vetää herneet nenään jonkun muun hillomieltymyksestä. Ovatko tällaisten aloitusten postaajat trolleja vai onko erilaisuuden sietokyky oikeasti osalla näin alhainen?

Mulla ainakin mättää lähinnä se, että töihin tuodaan kasa hillopullia ja päälle ihmetellään kun joku ei syö... Ootkos laihiksella heheh, kyllä sä ny aina yhden voit. En voi, hillopulla tuntuu suussa kertaalleen syödyltä ja mulla on kotona odottamassa laatikollinen lähileipomon mantelipullia.

Vierailija
46/59 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi yleensä luet näitä jos noin paljon ärsyttää, ihme valittamista ja aivan turhaa, eihän näitä ole pakko lukea vai mitä ?

Vierailija
47/59 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos laskiaspullassa ei ole kaikkia kolmea kermavaahtoa(laktoositonta tietty niinku pullakin),sitten pitää olla molempia jotakin mantelimassaa ja myös vattuhilloa,vasta nuo kolme tekee hyvän laskiaispullan.Ehdoton homma mulla..Jos kerran kaupasta ei saa kun jompaa kumpaa joko mantelimassal ja kermiksel tai sitten hillolla ja kermiksella,niin se kolmas ainesosa lisätään sitten itse,eli joko mantelimassa tai vattuhillo riippuen kumpi puuttuukin!..Näin sen täytyy mennä!!(camoon Hei ei tollaset sovi ollenkaan ;et vain kahta ainesosaa!!.Laittakaa ite se kolmas ainesosa.., jos se puuttuu!)

Vierailija
48/59 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka syö laskiaispullan mantelimassalla  vain  sen takiaettä se on alkuperäinen täyte, toivottavasti syövät karjalanpiirakkansa vain rukiista tehdyllä kuorella ja vain ohrasta tehdyllä täytteellä. 

Vierailija
49/59 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkahillo on parasta, kuten mansikat muutenkin 🍓

Vierailija
50/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama mitä paskaa muut syövät.

Vierailija
51/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos laskiaspullassa ei ole kaikkia kolmea kermavaahtoa(laktoositonta tietty niinku pullakin),sitten pitää olla molempia jotakin mantelimassaa ja myös vattuhilloa,vasta nuo kolme tekee hyvän laskiaispullan.Ehdoton homma mulla..Jos kerran kaupasta ei saa kun jompaa kumpaa joko mantelimassal ja kermiksel tai sitten hillolla ja kermiksella,niin se kolmas ainesosa lisätään sitten itse,eli joko mantelimassa tai vattuhillo riippuen kumpi puuttuukin!..Näin sen täytyy mennä!!(camoon Hei ei tollaset sovi ollenkaan ;et vain kahta ainesosaa!!.Laittakaa ite se kolmas ainesosa.., jos se puuttuu!)

Miksi laitat pullan väliin kermavaahtoa? Parasta on kakkutäytteenä myytävä jauhe, joka sekoitetaan maitoon. Sitä kaikki leipomotkin käyttää. Kukaan mitään ummehtunutta kermaa mihinkään enää käytä 

Vierailija
52/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainoa ongelma on virheellisessä käsitteenkäytössä. Hillo- ja kermavaahtotäytteinen pulla on täytepulla, ei laskiaispulla, jossa on mantelimassaa. Kukin syököön sitä, mistä pitää, kunhan käyttää käsitteitä täsmällisesti.

Minä pidän mantelimassasta enkä voi käsittää, miten hilloheresia on päässyt karkaamaan niin laajalle.

Vierailija
53/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainoa ongelma on virheellisessä käsitteenkäytössä. Hillo- ja kermavaahtotäytteinen pulla on täytepulla, ei laskiaispulla, jossa on mantelimassaa. Kukin syököön sitä, mistä pitää, kunhan käyttää käsitteitä täsmällisesti.

Minä pidän mantelimassasta enkä voi käsittää, miten hilloheresia on päässyt karkaamaan niin laajalle.

Hilloheresia 😂. Inkvisitio on ovella aivan näillä hetkillä.

Team mantelimassa!

Vierailija
54/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähikaupasta oli eilen nimenomaan mantelilaskiaispullat loppu. Mansikkatäytteisiä oli vaikka kuinka paljon. Sama juttu vähän kauempana sijaitsevassa kaupassa. Harmitti, koska tykkään enemmän mantelista. Kauppiaat eivät seuraa aikaansa - luulevat, että manteli on vain pienten piirien suosiossa.

Vierailija
55/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka syö laskiaispullan mantelimassalla  vain  sen takiaettä se on alkuperäinen täyte, toivottavasti syövät karjalanpiirakkansa vain rukiista tehdyllä kuorella ja vain ohrasta tehdyllä täytteellä. 

Miksi se on sinulle tärkeää?

Vierailija
56/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntää? En kyllä havainnut aloituksessa minkäänlaista vääntämistä, ja mitä sietokykyyn tulee, sinullahan se tuntuu olevan vajavainen. :D Ehkä kannattaa pysyä pois ketjuista jotka ärsyttävät.

Vierailija
57/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lähikaupasta oli eilen nimenomaan mantelilaskiaispullat loppu. Mansikkatäytteisiä oli vaikka kuinka paljon. Sama juttu vähän kauempana sijaitsevassa kaupassa. Harmitti, koska tykkään enemmän mantelista. Kauppiaat eivät seuraa aikaansa - luulevat, että manteli on vain pienten piirien suosiossa.

Minun lähiprismassa oli molempia vaihtoehtoja isot kasat punalaputettuina 

Miksihän kauppiaat eivät seuraa aikaansa todellakin 

Vierailija
58/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen huomaa, että suomalaiset ovat aina olleet köyhiä ja maku sen mukaan. 

Vierailija
59/59 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työmiesten alkuperäinen oikea ruoka oli keitetyt perunat ja läskisoossi.  Sen voimalla Suomi lähti nousuun.  Jätkä jäntevä palkkansa voimalla sai, eikä heikkoa luonto auttanut.