Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se tunne, kun ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun :D

Vierailija
19.02.2023 |

Täällä on usein valitettu, että työttömiä laitettaisiin vain ilmaistöihin työkokeiluna.

Mutta onko kellään muulla kokemusta siitä, että on ehdottanut työkokeilua moneen eri paikkaan, mutta ei saa edes vastausta?

Pakko myöntää, etten olettanut tämän olevan ihan näin vaikeaa - eikä se ainakaan itsetuntoa kohota...

Kommentit (244)

Vierailija
81/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan huolittu mihinkään edes ilmaseksi, siis johonkin työkokeiluun.

Nää kuntouttavat, työkokeilut ym. on yhtä hyödyllisiä kun rahan vetäminen vessasta alas, ei enää typerimpiin voi verorahoja tuhlata,

itse asiassa nää varmistaa että ihmisestä tulee lopullisesti työkyvytön,

itse oon ainakin tän 17 vuoden aikana jo niin laitostunut että musta oo enää mihinkään työhön, täys sossupummi olen lopun ikääni.

Vierailija
82/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.

Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.

Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.

Itse tein neljä vuotta töitä duunarialoilla ennen kuin hyppäsin "omalle" korkeakoulutusta vastaavalle alalle ja sitten vaihdoin vielä kolmannelle alalle, jolle sovelluin ja jonka edut olivat paremmat.

Ne duunarityöt painoi aina enemmän vaa'assa kuin koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.

Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?

No oisin halunnut vaan jonnekkin..

Aa, minullekin tämä on uusi tieto. Ei tullut työkkärin täti maininneeksi. Toisaalta hyvä koska en minä vuotta pitempään halua tehdä hanttihommia 9 euron päiväpalkalla. Hanttihommat normaalilla palkalla vielä menisi.

Uusi tieto minullekin ja olen työkkärissä töissä. 12 kk on yhtäjaksoinen maksimipituus, ei mikään kerran elämässä -mahdollisuus. Lisäksi työkokeilupaikkaan ei ole tarkoitus työllistyä, se ei ole palkaton koeaika.

Anna kun arvaan: Helsingin kuntakokeilu?

Minulle taas kerrottiin, että 3 kk on maksimipituus! Ja että työkokeilu on siis aina 1-3 kk.

Ei nyt millään pahalla, mutta tutkitteko koskaan tarkemmin mihin olette lähdössä?

^ Työkokeilun kesto ja työaika

Työkokeilun kesto vaihtelee, sillä asiakkaiden tilanteet ja kokeilun tavoitteet ovat erilaisia. Työkokeilu voi kestää enintään 12 kuukautta - samalla työnantajalla kuitenkin enintään kuusi kuukautta. Työkokeilu voidaan järjestää kunnalla 12 kuukaudeksi, mutta samaa työtehtävää voi kokeilla kuitenkin enintään kuusi kuukautta.

Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 13 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 48 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin.^

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Siellä ne kaikki lukee kun vaan katsoo 😳

Eli tarkoittaako tuo että työkokeilu voi yhdellä kertaa kestää enintään 12 kuukautta vai koko elinaikana?

Enintään 12 kk kerrallaan ja koko elinaikana vaikka 40 kertaa tuon, jos niin haluat.[/quote

No tuo ei ainakaan tuosta tekstistä tullut ilmi. Enemmänkin siitä saa käsityksen että kokonaisuudessaan työkokeilu voi kestää vain 12 kk.

Missä siinä sanotaan, että elinaikana?

Ihan yhdellä googlauksella sai tämänkin tiedon:

"Työkokeilun kesto on enintään 12 kuukautta, josta enintään kuusi kuukautta samalla järjestäjällä, tai jos työkokeilun järjestäjänä on kunta, enintään kuusi kuukautta samoissa tehtävissä.

Työkokeilun enimmäiskeston laskenta aloitetaan uudelleen alusta, kun henkilö on ollut yhdenjaksoisesti työttömänä vähintään 12 kuukautta tai kun alle 25-vuotias on ollut enimmäiskeston täytyttyä yhdenjaksoisesti työttömänä vähintään kolme kuukautta."

Vierailija
84/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen nolanneeni itseni pahasti, kun olen ehdottanut näitä työkokeiluja moneen eri paikkaan. Virkailija selitti tämän koko asian minulle ihan eri tavalla kuin mitä se ilmeisesti oikeasti on. En tiennyt, että noiden kokeilujen tarkoitus on vain aktivoitua takaisin työelämään tekemällä sitä sun tätä hanttihommaa. Luulin oikeasti, että työkokeilu on ikäänkuin työttömän versio opiskelijoiden palkattomasta työharjoittelusta - tuollaisen kuvan virkailija minulle asiasta maalasi.

Hävettää. Saisipa jotenkin vedettyä ne kaikki sähköpostit takaisin.

No eihän se sun vika ole jos k*settavat työkkärissä ja kun eihän sitä uskoisi miten härskiä toimintaa se voi olla.

Vierailija
85/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan oma vikasi, jos tarkoituksella toimit väärin. Työkokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksin ja jos teet, on se osoitus tyhmyydestäsi. Itse en viitsisi, koska se ei ole työkokeilun tarkoitus, mutta aina löytyy kaltaisiasi aika lailla tyhmiä, jotka eivät juuri tuosta syystä kelpaa palkkatöihin. Kun ohjeiden ja sopimusten noudattaminen ei onnistu, niin miksi kukaan palkkaisi?

Noin kun tekee, niin ei tarvitse montaa päivää olla kokeilussa ja saat karenssin. Voit toki mennä itse kokeilemaan asiaa, jos et usko.

Toki parasta koulutusta sinun kaltaisellesi olisi vähintään kahden vuoden työttömyys, te-toimiston jatkuva työkokeilu (jolloin et tietysti olisi työtön) ja 4 työpaikan haku kuukaudessa, joiden on oltava realistisia osaamiseesi ja koulutukseesi nähden. Tietäisitpä kerrankin mistä edes puhut.

Vierailija
86/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?

Aa, minullekin tämä on uusi tieto. Ei tullut työkkärin täti maininneeksi. Toisaalta hyvä koska en minä vuotta pitempään halua tehdä hanttihommia 9 euron päiväpalkalla. Hanttihommat normaalilla palkalla vielä menisi.

Uusi tieto minullekin ja olen työkkärissä töissä. 12 kk on yhtäjaksoinen maksimipituus, ei mikään kerran elämässä -mahdollisuus. Lisäksi työkokeilupaikkaan ei ole tarkoitus työllistyä, se ei ole palkaton koeaika.

Minulle taas kerrottiin, että 3 kk on maksimipituus! Ja että työkokeilu on siis aina 1-3 kk.

Ei nyt millään pahalla, mutta tutkitteko koskaan tarkemmin mihin olette lähdössä?

Työkokeilun kesto vaihtelee, sillä asiakkaiden tilanteet ja kokeilun tavoitteet ovat erilaisia. Työkokeilu voi kestää enintään 12 kuukautta - samalla työnantajalla kuitenkin enintään kuusi kuukautta. Työkokeilu voidaan järjestää kunnalla 12 kuukaudeksi, mutta samaa työtehtävää voi kokeilla kuitenkin enintään kuusi kuukautta.

Myös työkokeilun päivittäinen ja viikoittainen työaika voi vaihdella henkilön tilanteesta riippuen. Usein 13 kuukauden sopimus on riittävä. Työkokeilua voidaan järjestää enintään viitenä päivänä viikossa ja 48 tuntia päivässä. Jos kokeiltavissa tehtävissä tehdään tyypillisesti vuoro- tai viikonlopputyötä, voi työaika ajoittua myös näiden aikoihin.^

Eli tarkoittaako tuo että työkokeilu voi yhdellä kertaa kestää enintään 12 kuukautta vai koko elinaikana?

Enintään 12 kk kerrallaan ja koko elinaikana vaikka 40 kertaa tuon, jos niin haluat.[/quote

No tuo ei ainakaan tuosta tekstistä tullut ilmi. Enemmänkin siitä saa käsityksen että kokonaisuudessaan työkokeilu voi kestää vain 12 kk.

"Työkokeilun kesto on enintään 12 kuukautta, josta enintään kuusi kuukautta samalla järjestäjällä, tai jos työkokeilun järjestäjänä on kunta, enintään kuusi kuukautta samoissa tehtävissä.

Työkokeilun enimmäiskeston laskenta aloitetaan uudelleen alusta, kun henkilö on ollut yhdenjaksoisesti työttömänä vähintään 12 kuukautta tai kun alle 25-vuotias on ollut enimmäiskeston täytyttyä yhdenjaksoisesti työttömänä vähintään kolme kuukautta."

Siis yhden työttömyysjakson aikana saa kuitenkin olla vain yhteensä korkeintaan 12 kk työkokeiluissa?

Vierailija
87/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on ollut työkokeilussa 12 kk, niin sitten pitää olla 12 kk työttömänä jotta voi mennä uudestaan työkokeiluun?

Vierailija
88/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen nolanneeni itseni pahasti, kun olen ehdottanut näitä työkokeiluja moneen eri paikkaan. Virkailija selitti tämän koko asian minulle ihan eri tavalla kuin mitä se ilmeisesti oikeasti on. En tiennyt, että noiden kokeilujen tarkoitus on vain aktivoitua takaisin työelämään tekemällä sitä sun tätä hanttihommaa. Luulin oikeasti, että työkokeilu on ikäänkuin työttömän versio opiskelijoiden palkattomasta työharjoittelusta - tuollaisen kuvan virkailija minulle asiasta maalasi.

Hävettää. Saisipa jotenkin vedettyä ne kaikki sähköpostit takaisin.

Älä häpeä. Ainakin yritit! Ehkä panostuksesi joku kerta tuottaakin tulosta.

Vierailija
89/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelutapasi on väärä. Ehkä sinusta huokuu epävarmuus, jonka vuoksi sinua ei oteta mihinkään.

Vierailija
90/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.

Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.

Kyse on aktivoinnista. Eli työ kuin työ. Sitä paitsi lastenhoidonkin oppii nopeasti eli edeltävää työkokemusta ei vaadita.

Mulla on 2 lasta enkä ikinä sopisi päiväkotiin töihin.

Vierailija
91/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelutapasi on väärä. Ehkä sinusta huokuu epävarmuus, jonka vuoksi sinua ei oteta mihinkään.

Mikä on oikea ajattelutapa?

Vierailija
92/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli epävarmat tai ujot ihmiset eivät sovellu mihinkään töihin, vaikka olisivat kuinka taitavia?

Just. No ei kai tässä muu auta kuin odotella lottovoittoa.

Vierailija
93/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt välttämättä sanoisi epävarmuudeksi sitä, että ottaa rohkeasti yhteyttä, ehdottaa työkokeilua ja perustelee millä tavalla olisi yritykselle hyödyksi, mutta kaipa sen sitten niinkin voi nähdä.

Vierailija
94/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.

Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.

Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.

Tietenkin työkokeilussa tehdään normaalisti töitä eikä vaan 3-12 kk ajan "tutustuta työtehtäviin".

Höpsis, kokeilussa kokeillaan, ei tehdä töitä. Tuo on työttömien oma kuvitelma. Työkokeilusopimuksessa sovitaan, mihin työtehtäviin kokeilija tutustuu eikä mitään tehdä ilman ohjaajaa. On ihan oman pään sisällä tuo kuvitelma, että kokeilija olisi töissä.

Enköhän minä työkokeilussa tälläkin hetkellä olevana tiedä paremmin miten tuo kuvio menee. "Mitään ei tehdä ilman ohjaajaa" voi hellanlettas.

On ihan oma vikasi, jos tarkoituksella toimit väärin. Työkokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksin ja jos teet, on se osoitus tyhmyydestäsi. Itse en viitsisi, koska se ei ole työkokeilun tarkoitus, mutta aina löytyy kaltaisiasi aika lailla tyhmiä, jotka eivät juuri tuosta syystä kelpaa palkkatöihin. Kun ohjeiden ja sopimusten noudattaminen ei onnistu, niin miksi kukaan palkkaisi?

Niin että kun tekee työkokeilussa niitä töitä mitä työkokeilupaikan ohjaaja on ohjeistanut tekemään niin ei osaa noudattaa ohjeita ja sopmuksia (työkokeilusopimukseen kirjattu mitä siellä tehdään)? : D

Mietin usein, miksi työttömät ovat niin typeriä, että tekevät palkatta töitä yksinään ilman ohjausta ja kuvittelevat, että saavat siitä hyvän työkokeilutodistuksen ihan kuin sillä olisi mitään merkitystä millekään. Ohjeistaan tekemään ei tarkoita sitä, että työkokeilija jätetään yksinään ja sitten tämä tyytyväisenä puurtaa samaa työtä, mistä muut saavat palkan.

Kysyn tätä työkokeilun ohjaajana: miksi työtön ei edes halua saada opastusta?

Vierailija
95/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt välttämättä sanoisi epävarmuudeksi sitä, että ottaa rohkeasti yhteyttä, ehdottaa työkokeilua ja perustelee millä tavalla olisi yritykselle hyödyksi, mutta kaipa sen sitten niinkin voi nähdä.

Miten työkokeilija olisi yritykselle hyödyksi? Hänen kun ei ole tarkoituskaan tehdä töitä.

Vierailija
96/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.

Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.

Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.

Tietenkin työkokeilussa tehdään normaalisti töitä eikä vaan 3-12 kk ajan "tutustuta työtehtäviin".

Höpsis, kokeilussa kokeillaan, ei tehdä töitä. Tuo on työttömien oma kuvitelma. Työkokeilusopimuksessa sovitaan, mihin työtehtäviin kokeilija tutustuu eikä mitään tehdä ilman ohjaajaa. On ihan oman pään sisällä tuo kuvitelma, että kokeilija olisi töissä.

Enköhän minä työkokeilussa tälläkin hetkellä olevana tiedä paremmin miten tuo kuvio menee. "Mitään ei tehdä ilman ohjaajaa" voi hellanlettas.

Niin että kun tekee työkokeilussa niitä töitä mitä työkokeilupaikan ohjaaja on ohjeistanut tekemään niin ei osaa noudattaa ohjeita ja sopmuksia (työkokeilusopimukseen kirjattu mitä siellä tehdään)? : D

Mietin usein, miksi työttömät ovat niin typeriä, että tekevät palkatta töitä yksinään ilman ohjausta ja kuvittelevat, että saavat siitä hyvän työkokeilutodistuksen ihan kuin sillä olisi mitään merkitystä millekään. Ohjeistaan tekemään ei tarkoita sitä, että työkokeilija jätetään yksinään ja sitten tämä tyytyväisenä puurtaa samaa työtä, mistä muut saavat palkan.

Et ole työkokeilun ohjaajaa, työkokeilua ja tuskin työtäkään koskaan nähnytkään.

Vierailija
97/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tätä sinulta työttömänä: miksi työnantaja ei halua maksaa palkkaa työntekijälleen vaan haluaa ilmaisen kokeilijan? Jos on epävarma työntekijän pätevyydestä työn suhteen, sitä varten on olemassa koeaika.

Ps. Kyllä työtön haluaa saada opastusta ihan samalla tavalla kun se taloon uutena tuleva palkansaajakin. Ehkä tässä pitää työttömien tosiaankin sitten alkaa noudattamaan kirjaimellisesti noita ohjeita ja tehdä eli kokeilla vain sitä mikä on sopimukseen kirjattu ja vaatia, että se ohjaaja on koko ajan hänen vieressään kertomassa ja valvomassa.

Vierailija
98/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, koska status työmarkkinoilla nousee heti kun olet edes jossain töissä.

Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön". Samaa ilmiötä on myös suhtautumisessa määräaikaisissa projektitöissä oleviin, joiden projekti lähenee loppua. 

Minkä alan koulutus sinulla on? Ei tarvitse tarkkaan kertoa, mutta olisi hyvä tietää suunnilleen se ala, jos haluat että joku yhdessä pohtii. 

Vierailija
99/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön".

En koskaan ole ymmärtänyt tätä ajattelumallia. Se RAHA on motivaattori. Ja ainakin itselläni raha motivoi ihan jokaiseen työhön ja siksi teen juuri kyseisen työn hyvin. Aina pitäisi selittää liibalaabaa mitä tuo yritykselle ja kuinka kehittää firmaa yms. Ja aina hoetaan siitä kuinka on työvoimapula. Mitäkö tuon yritykselle? No työntekijän.

Vierailija
100/244 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, koska status työmarkkinoilla nousee heti kun olet edes jossain töissä.

Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön". Samaa ilmiötä on myös suhtautumisessa määräaikaisissa projektitöissä oleviin, joiden projekti lähenee loppua. 

Minkä alan koulutus sinulla on? Ei tarvitse tarkkaan kertoa, mutta olisi hyvä tietää suunnilleen se ala, jos haluat että joku yhdessä pohtii. 

Työkokeilija ei ole töissä eikä siitä edes saa "oikeaa" työtodistusta. Mitäpä lottoat, onko työkokeilutodistus sellainen paperi, jota kannattaa esitellä työhaastattelussa?