Se tunne, kun ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun :D
Täällä on usein valitettu, että työttömiä laitettaisiin vain ilmaistöihin työkokeiluna.
Mutta onko kellään muulla kokemusta siitä, että on ehdottanut työkokeilua moneen eri paikkaan, mutta ei saa edes vastausta?
Pakko myöntää, etten olettanut tämän olevan ihan näin vaikeaa - eikä se ainakaan itsetuntoa kohota...
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.
Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.
Kannattaa, koska status työmarkkinoilla nousee heti kun olet edes jossain töissä.
Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön". Samaa ilmiötä on myös suhtautumisessa määräaikaisissa projektitöissä oleviin, joiden projekti lähenee loppua.
Minkä alan koulutus sinulla on? Ei tarvitse tarkkaan kertoa, mutta olisi hyvä tietää suunnilleen se ala, jos haluat että joku yhdessä pohtii.
Mutta juurihan tässä ketjussa väitettiin, että työnantajat eivät näe edes oman alan työkokeiluja minkäänlaisena työkokemuksena.
Miten ihmeessä se sitten edesauttaisi esimerkiksi markkinointipuolen töiden hakemista että on ollut kolme kuukautta työkokeilussa päiväkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan oma vikasi, jos tarkoituksella toimit väärin. Työkokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksin ja jos teet, on se osoitus tyhmyydestäsi. Itse en viitsisi, koska se ei ole työkokeilun tarkoitus, mutta aina löytyy kaltaisiasi aika lailla tyhmiä, jotka eivät juuri tuosta syystä kelpaa palkkatöihin. Kun ohjeiden ja sopimusten noudattaminen ei onnistu, niin miksi kukaan palkkaisi?
Noin kun tekee, niin ei tarvitse montaa päivää olla kokeilussa ja saat karenssin. Voit toki mennä itse kokeilemaan asiaa, jos et usko.
Toki parasta koulutusta sinun kaltaisellesi olisi vähintään kahden vuoden työttömyys, te-toimiston jatkuva työkokeilu (jolloin et tietysti olisi työtön) ja 4 työpaikan haku kuukaudessa, joiden on oltava realistisia osaamiseesi ja koulutukseesi nähden. Tietäisitpä kerrankin mistä edes puhut.
Kerro meille kaikille, miksi sinä teet työkokeilussa asioita, joita ei ole lainkaan tarpeen tehdä. Tai miksi kuvittelet, että sopimuksen mukaan toimimisesta saisi karenssin. Tai miksi oletat, että työkokeiluja ei olisi työtön? Tai miksi työnhaku on sinusta kamala asia työttömälle, me töissäkäyvät pidämme sitä normaalina toimintana töihinpääsemiseksi.
Oletko koskaan miettinyt, että olet työtön juuri siksi, että sinusta ei ole työelämään? Kukaan ei halua palkata kaltaistasi väärinymmärtäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.
Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.
Kannattaa, koska status työmarkkinoilla nousee heti kun olet edes jossain töissä.
Työttömän on tosi vaikea saada työpaikkaa, koska moni rekrytoija ajattelee, että "tyyppi on nyt vaan epätoivoinen kun ei ole töitä ja hakee mitä vain, jotta pääsisi töihin ja saisi rahaa, mutta ei oikeasti ole motivoitunut juuri tähän työhön". Samaa ilmiötä on myös suhtautumisessa määräaikaisissa projektitöissä oleviin, joiden projekti lähenee loppua.
Minkä alan koulutus sinulla on? Ei tarvitse tarkkaan kertoa, mutta olisi hyvä tietää suunnilleen se ala, jos haluat että joku yhdessä pohtii.
Työkokeilija ei ole töissä eikä siitä edes saa "oikeaa" työtodistusta. Mitäpä lottoat, onko työkokeilutodistus sellainen paperi, jota kannattaa esitellä työhaastattelussa?
Niinpä. Hain kerran töihin samalle alalle, mistä oli "kokemusta" työkokeilun kautta ja aika paljonkin. Haastattelussa kyseli että ai työkokeilua, et siis saanut palkkaa...? Koko haastattelun olisi voinut lopettaa tuohon ja kyllä se asenne muuttui kun sana työkokeilu tuli esiin. Ja ei, en saanut paikkaa. Työkkärin virkailijat esittää että työkokeilu on merkityksellistä mutta todellisuudessa ei, koska vain palkallisen työn tekeminen kerryttää työkokemusta. Väärinhän se on, koska joskus työkokeilussa teet täsmälleen samoja hommia kuin palkalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tätä työkokeilun ohjaajana: miksi työtön ei edes halua saada opastusta?
Kysyn tätä sinulta työttömänä: miksi työnantaja ei halua maksaa palkkaa työntekijälleen vaan haluaa ilmaisen kokeilijan? Jos on epävarma työntekijän pätevyydestä työn suhteen, sitä varten on olemassa koeaika.
Ps. Kyllä työtön haluaa saada opastusta ihan samalla tavalla kun se taloon uutena tuleva palkansaajakin. Ehkä tässä pitää työttömien tosiaankin sitten alkaa noudattamaan kirjaimellisesti noita ohjeita ja tehdä eli kokeilla vain sitä mikä on sopimukseen kirjattu ja vaatia, että se ohjaaja on koko ajan hänen vieressään kertomassa ja valvomassa.
Työkokeilija ei ole töissä, siksi hänelle ei makseta palkkaa. Hän kokeilee erilaisia tehtäviä eli tänään tätä, huomenna tuota. Hän on mukana ja apuna, mutta ainoa vastuunsa on olla tekemättä vahinkoa. Työkokeilija ei yksin syötä lapsia päiväkodissa, ei ota kaupan varastossa vastaan tavaraa jne. Työkokeilija tutustuu alaan, jonka opintoja hän harkitsee. Hän ei ole aamulla avaamassa kauppaa, ei illalla sitä sulkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.
Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.
Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.
Tietenkin työkokeilussa tehdään normaalisti töitä eikä vaan 3-12 kk ajan "tutustuta työtehtäviin".
Höpsis, kokeilussa kokeillaan, ei tehdä töitä. Tuo on työttömien oma kuvitelma. Työkokeilusopimuksessa sovitaan, mihin työtehtäviin kokeilija tutustuu eikä mitään tehdä ilman ohjaajaa. On ihan oman pään sisällä tuo kuvitelma, että kokeilija olisi töissä.
Enköhän minä työkokeilussa tälläkin hetkellä olevana tiedä paremmin miten tuo kuvio menee. "Mitään ei tehdä ilman ohjaajaa" voi hellanlettas.
On ihan oma vikasi, jos tarkoituksella toimit väärin. Työkokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksin ja jos teet, on se osoitus tyhmyydestäsi. Itse en viitsisi, koska se ei ole työkokeilun tarkoitus, mutta aina löytyy kaltaisiasi aika lailla tyhmiä, jotka eivät juuri tuosta syystä kelpaa palkkatöihin. Kun ohjeiden ja sopimusten noudattaminen ei onnistu, niin miksi kukaan palkkaisi?
Niin että kun tekee työkokeilussa niitä töitä mitä työkokeilupaikan ohjaaja on ohjeistanut tekemään niin ei osaa noudattaa ohjeita ja sopmuksia (työkokeilusopimukseen kirjattu mitä siellä tehdään)? : D
Mietin usein, miksi työttömät ovat niin typeriä, että tekevät palkatta töitä yksinään ilman ohjausta ja kuvittelevat, että saavat siitä hyvän työkokeilutodistuksen ihan kuin sillä olisi mitään merkitystä millekään. Ohjeistaan tekemään ei tarkoita sitä, että työkokeilija jätetään yksinään ja sitten tämä tyytyväisenä puurtaa samaa työtä, mistä muut saavat palkan.
Kysyn tätä työkokeilun ohjaajana: miksi työtön ei edes halua saada opastusta?
Et ole työkokeilun ohjaajaa, työkokeilua ja tuskin työtäkään koskaan nähnytkään.
Vähättely on monelle työttömälle tapa ylläpitää itsekunnioitustaan.
Nyt kun paikalla on työkeilusta jotain tietäviä, mulla olis kysymys.
Meillä on töissä siivoja, joka on palkkatuella. Hänen sopimuksensa päättyy pian eikä ole tarkoitus häntä palkata, vaikka me muut työntekijät olemme sitä yrittäneet puoltaa. Hän on siis talon ainoa siivooja, on hoitanut työnsä moitteettomasti, on ahkera ja haluaisi siis itsekin jatkaa, mikäli sopimusta tarjottaisiin.
Satuin kuulemaan keskustelun, jossa suunniteltiin työkokeilijan hankkimista. Vieläpä niin, että työkkäristä pyydettäisiin sopivia ehdokkaita. Onko tämä edes laillista? Tämä työkokeilijahan joutuisi tekemään töitänsä yksin eikä me muut työntekijät edes osattaisi/ehdittäisi välttämättä neuvoa. Kuulostaa kyllä aikamoiselta hyväksikäytöltä.
Itse olen jo suunnittelut muualle hakeutumista ja tämä jotenkin sinetöi mun päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilija ei ole töissä eikä siitä edes saa "oikeaa" työtodistusta. Mitäpä lottoat, onko työkokeilutodistus sellainen paperi, jota kannattaa esitellä työhaastattelussa?
Niinpä. Hain kerran töihin samalle alalle, mistä oli "kokemusta" työkokeilun kautta ja aika paljonkin. Haastattelussa kyseli että ai työkokeilua, et siis saanut palkkaa...? Koko haastattelun olisi voinut lopettaa tuohon ja kyllä se asenne muuttui kun sana työkokeilu tuli esiin. Ja ei, en saanut paikkaa. Työkkärin virkailijat esittää että työkokeilu on merkityksellistä mutta todellisuudessa ei, koska vain palkallisen työn tekeminen kerryttää työkokemusta. Väärinhän se on, koska joskus työkokeilussa teet täsmälleen samoja hommia kuin palkalliset.
Kyllähän se taitaa vähän reppanan vaikutelman antaa työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä siivoja, joka on palkkatuella. Hänen sopimuksensa päättyy pian eikä ole tarkoitus häntä palkata, vaikka me muut työntekijät olemme sitä yrittäneet puoltaa. Hän on siis talon ainoa siivooja, on hoitanut työnsä moitteettomasti, on ahkera ja haluaisi siis itsekin jatkaa, mikäli sopimusta tarjottaisiin.
Satuin kuulemaan keskustelun, jossa suunniteltiin työkokeilijan hankkimista. Vieläpä niin, että työkkäristä pyydettäisiin sopivia ehdokkaita. Onko tämä edes laillista? Tämä työkokeilijahan joutuisi tekemään töitänsä yksin eikä me muut työntekijät edes osattaisi/ehdittäisi välttämättä neuvoa. Kuulostaa kyllä aikamoiselta hyväksikäytöltä.
Itse olen jo suunnittelut muualle hakeutumista ja tämä jotenkin sinetöi mun päätöksen.
Tietääkseni työkokeilijaa ei saa jättää tekemään töitä yksin. Mutta olen ollut työkokeilussa, missä tein työtäni yksin. Ja miksikö? On todella nöyryyttävää, kun osaat hommasi, mutta jonkun pitää kulkea perässä eikä edes päästä sinua yksin toiseen huoneeseen. Ja jos joku kulkee aina perässä niin ei kaksi ihmistä voi tehdä samaa hommaa, seisot sitten tumput suorina jopa 8h.
Sori meni vähän ohi aiheen, mutta laillista ei tuo toiminta ole, mutta sitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelutapasi on väärä. Ehkä sinusta huokuu epävarmuus, jonka vuoksi sinua ei oteta mihinkään.
En nyt välttämättä sanoisi epävarmuudeksi sitä, että ottaa rohkeasti yhteyttä, ehdottaa työkokeilua ja perustelee millä tavalla olisi yritykselle hyödyksi, mutta kaipa sen sitten niinkin voi nähdä.
No mikä ongelmasi sitten on?
Vingut täällä kuitenkin siitä että et kelpaa mihinkään. Tarvitseeko tuollaisesta lannistua?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei otettu edes kuntouttavaan työtoimintaan.
Olin siis aiemmin kuntouttavassa, sain työpaikan ja työt loppuikin parin kuukauden jälkeen eivätkä huolineet takaisin.
Jospa ne ajatteli että menit parissa kuukaudessa ylikuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis mahdollista, että työkokeiluun hankitaan siivooja firmaan, joka ei ole ilmeisesti siivousfirma jos hän on siellä ainoana siivoojana?
Mutta juurihan sanottiin, että työkokeilijalla pitää koko ajan olla joku ammattilainen kädestä pitämässä? Miten tuo onnistuu, mikäli muita siivoojia ei ole?
En tajua näistä jutuista enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelutapasi on väärä. Ehkä sinusta huokuu epävarmuus, jonka vuoksi sinua ei oteta mihinkään.
En nyt välttämättä sanoisi epävarmuudeksi sitä, että ottaa rohkeasti yhteyttä, ehdottaa työkokeilua ja perustelee millä tavalla olisi yritykselle hyödyksi, mutta kaipa sen sitten niinkin voi nähdä.
Vingut täällä kuitenkin siitä että et kelpaa mihinkään. Tarvitseeko tuollaisesta lannistua?
Ei kaikki keskustelu ole vinkumista, eikä kaikki vinkuminen ole lannistumista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni työkokeilijaa ei saa jättää tekemään töitä yksin. Mutta olen ollut työkokeilussa, missä tein työtäni yksin. Ja miksikö? On todella nöyryyttävää, kun osaat hommasi, mutta jonkun pitää kulkea perässä eikä edes päästä sinua yksin toiseen huoneeseen. Ja jos joku kulkee aina perässä niin ei kaksi ihmistä voi tehdä samaa hommaa, seisot sitten tumput suorina jopa 8h.
Sori meni vähän ohi aiheen, mutta laillista ei tuo toiminta ole, mutta sitä tapahtuu.
Tässä tapauksessa kokeilija joutuisi siis itsenäisesti myös opettelemaan "työnsä" vai voiko muka työkkäristä tilata jonkun ammattitaitoisen siivojan työkokeiluun? Kuulostaa kyllä älyttömältä, että joku tuollaiseen suostuisi. Veikkaan, että meille yritetään saada jokailtaiset moppaus- ja vessanpesutalkoot, kun työnantaja ei halua palkata työntekijää. Itse en aio suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vingut täällä kuitenkin siitä että et kelpaa mihinkään. Tarvitseeko tuollaisesta lannistua?Ei kaikki keskustelu ole vinkumista, eikä kaikki vinkuminen ole lannistumista...
Viisastelu kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen täysin samaa työtä kuin palkkaa saavat tekijät.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se taitaa vähän reppanan vaikutelman antaa työnantajille.
Eli parempi olla menemättä minkäänlaisiin työkokeiluihin, hyödyttömiä ovat työllistymisen kannalta.
Toisin kuin tuo yksi monomaanikko jankuttaa, jos työkokeilussa alkaa vaatia että minä täällä sitten vaan pikkuisen kokeilen sitä sun tätä ja ohjaajan on kytättävä koko ajan vieressä, niin karenssia pukkaa. Ihan samoja töitä niissä tehdään kuin muutkin työntekijät, mutta 9 e päiväpalkalla. Mutta jatkossa en näihin kyllä mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis mahdollista, että työkokeiluun hankitaan siivooja firmaan, joka ei ole ilmeisesti siivousfirma jos hän on siellä ainoana siivoojana?
Mutta juurihan sanottiin, että työkokeilijalla pitää koko ajan olla joku ammattilainen kädestä pitämässä? Miten tuo onnistuu, mikäli muita siivoojia ei ole?
En tajua näistä jutuista enää mitään.
En minäkään tajua ja jotenkin kusetuksen maku on vahvana tässä. Vielä jos joku oikeasti pakotetaan työkkärin toimesta meille siivoamaan ilmaiseksi. Eikä nyt kyseessä ole edes tilanne, jossa siivoojaa ei olisi tarjolla vaan kyse on puhtaasti siitä, ettei haluta maksaa palkkaa ihmiselle, joka on melkein vuoden tehnyt sitä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No epämääräisesti kerrottuna, kulttuuriala ja viestintä.
Minulla ei ole oikeastaan mitään pulaa sellaisten töiden keksimisestä, joihin soveltuisin; lähinnä harmittaa nyt se, että oli niinkin paljon ideoita että tykitin näitä työkokeiluehdotuksia niin moneen paikkaan ja nolasin itseni. Noh, ei voi mitään.
En kyllä oikeasti näe mitään mieltä työkokeilusta jossain päiväkodissa tai kaupan kassalla, ellen sitten unohda kokonaan oman alani työt.
Työharjoittelupaikkoja kyllä löytyisi, mutta se ei käy, koska välttämättömät laskut olisi jotenkin maksettava.
Yrittämistä olen ajatellut, mutta yrityksen pitäisi olla sen verran "varma", että sillä saisi nuo samat laskut maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No epämääräisesti kerrottuna, kulttuuriala ja viestintä.
Minulla ei ole oikeastaan mitään pulaa sellaisten töiden keksimisestä, joihin soveltuisin; lähinnä harmittaa nyt se, että oli niinkin paljon ideoita että tykitin näitä työkokeiluehdotuksia niin moneen paikkaan ja nolasin itseni. Noh, ei voi mitään.
En kyllä oikeasti näe mitään mieltä työkokeilusta jossain päiväkodissa tai kaupan kassalla, ellen sitten unohda kokonaan oman alani työt.
Työharjoittelupaikkoja kyllä löytyisi, mutta se ei käy, koska välttämättömät laskut olisi jotenkin maksettava.
Yrittämistä olen ajatellut, mutta yrityksen pitäisi olla sen verran "varma", että sillä saisi nuo samat laskut maksettua.
Tarkennus: siis palkattomia työharjoittelupaikkoja kyllä löytyisi.
Ei saa karenssia ihan siksi, että työkokeilusopimuksessa erikseen sovitaan siitä, että kokeilussa on koko ajan ohjauksessa. Miksi työttömät kuvittelevat ihan omanlaisiaan asioita ja sitten kauhistelevat olevansa ilmaistöissä, kun eivät ole.