Se tunne, kun ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun :D
Täällä on usein valitettu, että työttömiä laitettaisiin vain ilmaistöihin työkokeiluna.
Mutta onko kellään muulla kokemusta siitä, että on ehdottanut työkokeilua moneen eri paikkaan, mutta ei saa edes vastausta?
Pakko myöntää, etten olettanut tämän olevan ihan näin vaikeaa - eikä se ainakaan itsetuntoa kohota...
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.
No ei kyllä mielestäni minun tapauksessani. En ole mikään sormi suussa ihmettelijä vaan korkeakoulutettu ihminen jolla olisi ihan edellytykset hakea palkkatöitäkin hakemissani paikoissa. Moniin hakemiini paikkoihin olen jopa ylikoulutettu, ja esimerkiksi kielitaitoni on moninkertainen siihen verrattuna, mitä tarvitaan. En myöskään hae työkokeilua aloilta, joista en tiedä tai tajua mitään.
Mutta palkkatöitä en saa ilman riittävää kokemusta, joten ajattelin, että jospa näillä ilmaistöillä pääsisi alkuun sitten.
No ei pääse. Nöyryyttäväähän tämä on.
Olisiko jokin harjoittelu järkevämpi? Työkokeiluhakemukset voi mennä suoraan mappi-ö:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?
No oisin halunnut vaan jonnekkin..Aa, minullekin tämä on uusi tieto. Ei tullut työkkärin täti maininneeksi. Toisaalta hyvä koska en minä vuotta pitempään halua tehdä hanttihommia 9 euron päiväpalkalla. Hanttihommat normaalilla palkalla vielä menisi.
Uusi tieto minullekin ja olen työkkärissä töissä. 12 kk on yhtäjaksoinen maksimipituus, ei mikään kerran elämässä -mahdollisuus. Lisäksi työkokeilupaikkaan ei ole tarkoitus työllistyä, se ei ole palkaton koeaika.
Anna kun arvaan: Helsingin kuntakokeilu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.
No ei kyllä mielestäni minun tapauksessani. En ole mikään sormi suussa ihmettelijä vaan korkeakoulutettu ihminen jolla olisi ihan edellytykset hakea palkkatöitäkin hakemissani paikoissa. Moniin hakemiini paikkoihin olen jopa ylikoulutettu, ja esimerkiksi kielitaitoni on moninkertainen siihen verrattuna, mitä tarvitaan. En myöskään hae työkokeilua aloilta, joista en tiedä tai tajua mitään.
Mutta palkkatöitä en saa ilman riittävää kokemusta, joten ajattelin, että jospa näillä ilmaistöillä pääsisi alkuun sitten.
Olisiko jokin harjoittelu järkevämpi? Työkokeiluhakemukset voi mennä suoraan mappi-ö:n.
Harjoittelut on osa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.
Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.
Tietenkin työkokeilussa tehdään normaalisti töitä eikä vaan 3-12 kk ajan "tutustuta työtehtäviin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.
Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.
No minä en ainakaan halua varsinaisesti ilmaiseksi työntekijäksi, vaan haluaisin mahdollisuuden näyttää mihin pystyn, mutta kuitenkin niin että saisin samalla edes osan laskuistani maksettua (= työttömyyskorvaus). Virkailija kertoi minulle työkokeilun olevan tällainen mahdollisuus. Että sitä kautta voisi päästä kiinni oikeisiin palkkatöihin.
Kuten sanottua, olin ilmeisesti hyvin naiivi ja minua neuvottiin päin honkia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?
No oisin halunnut vaan jonnekkin..
Niin no mitä järkeä lähteä vaanjonnekin hyväksikäytettäväksi jos ei ole mahdollisuuksia työllistyä? Ei kannata tukea sellaisia "työn"antajia
Työkokeiluihin painostetaan siksikin että tilastoja saataisiin nätimmäksi (työkokeilija ei ole virallisesti työtön.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä nimikkeellä sitten niin paljon merkitystä?
Palkattomaan työharjoitteluun minulla ei ole varaa, koska silloin ei saa tietääkseni mitään tukea mistään. Pitäisi kuitenkin asumiskulut saada maksettua ja päivittäin vähän jotain syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin työkokeilussa tehdään normaalisti töitä eikä vaan 3-12 kk ajan "tutustuta työtehtäviin".
Yhdessä paikassa saa olla kokeilemassa max 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisin halunnut vaan jonnekkin..Aa, minullekin tämä on uusi tieto. Ei tullut työkkärin täti maininneeksi. Toisaalta hyvä koska en minä vuotta pitempään halua tehdä hanttihommia 9 euron päiväpalkalla. Hanttihommat normaalilla palkalla vielä menisi.
Uusi tieto minullekin ja olen työkkärissä töissä. 12 kk on yhtäjaksoinen maksimipituus, ei mikään kerran elämässä -mahdollisuus. Lisäksi työkokeilupaikkaan ei ole tarkoitus työllistyä, se ei ole palkaton koeaika.
Anna kun arvaan: Helsingin kuntakokeilu?
Minulle taas kerrottiin, että 3 kk on maksimipituus! Ja että työkokeilu on siis aina 1-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, kokeilussa kokeillaan, ei tehdä töitä. Tuo on työttömien oma kuvitelma. Työkokeilusopimuksessa sovitaan, mihin työtehtäviin kokeilija tutustuu eikä mitään tehdä ilman ohjaajaa. On ihan oman pään sisällä tuo kuvitelma, että kokeilija olisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.
Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.
Kyse on aktivoinnista. Eli työ kuin työ. Sitä paitsi lastenhoidonkin oppii nopeasti eli edeltävää työkokemusta ei vaadita.
Lyön vaikka vetoa, ettei päiväkotiin pääse töihin ilman alan koulutusta.
Se on sitten eri asia, pääseekö päiväkodin lattioita pyyhkimään ilmaiseen työkokeiluun.
Hävisit vetosi, koska päiväkodeissa on palkattuja avustajia ja sijaisia vaikka kuinka paljon joilla ei ole koulutusta.
Se kuuluisa työvoimapula koskee vain erittäin kokeneita huippuasiantuntijoita. Perustyyppiä ei huolita jalkoihin pyörimään edes ilmaiseksi.
Työkokeilussa on huutava pula osaajista.
Tuo ns ilmainen työ ei ole ihan niin yksinkertaista ja ilmaista kuin voisi luulla.
Yleensä työnantajan on järjestettävä joku perehdyttämään ja opastamaan uutta tulokasta, jolle pitää löytyä sopivia tehtäviä ja esimies. Pitää sumplia TE-keskuksen kanssa palkanmaksussa. Lisäksi järjestävä työpiste, tietokone, kulkukortti yms. Jos työtä ei ole tarpeeksi tai tietää että henkilö häipyy parin kuukauden päästä, työnantaja ei välttämättä koe saavansa kyseisestä kuviosta niin paljon hyötyä että kannattaa lähteä siihen vaikka ilmaiseksi työtä tekevä tyyppi ihan OK olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä paikassa saa olla kokeilemassa max 6 kk.
No anyway, töitä siellä työkokeilussa tehdään ekasta päivästä alkaen eikä vaan seurailla jotain esimiestä kuukausitolkulla.
Niin, työkokeilussa pitäisi kokeilla eri töitä, mutta suunnilleen parissa päivässä siellä tehdään samoja hommia kuin palkallisetkin tekevät. Se on sitä työkokeilua, mitä oikeasti tehdään eli palkaton työntekijä kunnes määräaika loppuu ja uusi tilalle. Olen tätä paska kokenut ainakin kymmenen vuoden ajan. Ei ole muuttunut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, näettekö kaikki työkokeilua ehdottavat samanlaisina pelkkinä kuluerinä? Siis eikö sillä ole mitään merkitystä, vaikkapa millainen koulutus henkilöllä on ja miten hän ilmaisee itseään?
Onko niin, ettei työkokeilun ilmaisesta työpanoksesta ole ikinä yritykselle mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin tädit jauhaa mantraa jota ne on ohjeistettu jauhamaan. Todellisuudella ja noiden lupailuilla ei usein mitään tekemistä keskenään. Ne on vaan töissä siellä.
Työkkärin virkailijoita pahempia ovat vielä nämä ns. työhönvalmentajat, jotka voivat luvata vaikka kuinka ruusuisia tulevaisuudennäkymiä työttömälle, jos tämä vaan menee työkokeiluun.
Työkkärin tädit jauhaa mantraa jota ne on ohjeistettu jauhamaan. Todellisuudella ja noiden lupailuilla ei usein mitään tekemistä keskenään. Ne on vaan töissä siellä.