Antaako miehesi rahaa sinulle käteen vai tilille? Tietty summa vai tarpeen mukaan?
Aloitin hoitovapaan ja käyttörahan vähyys on järkyttävää. Olen aina tottunut tulemaan toimeen tuloillani, joten tuntuu nöyryyttävältä, kun on riippuvainen toisesta. Millainen systeemi teillä on; pyydätkö tarpeen tulle mieheltäsi rahaa vai antaako hän tietyn summan joka kuu? Onko siitä tullut " sanomista" ?
Kommentit (36)
Yhteinen tili, miehelläni tosin vaan kortti siihen, kun en minä tarvitse. Mies maksaa ostokset.
Sinähän hoidat teidän yhteistä lasta kotona ja ilmeisesti yhteisellä päätöksellä? Näinollen luulisi olevan selvää, että miehen tienaamat rahat ovat yhteisiä, eikä mitään " toisen pussilla" käymistä.
Meillä on muutenkin aina ollut yhteiset rahat ja kun jäin hoitovapaalle mies vielä otatti kaikista omista luottokorteistaan minulle rinnakkaiskortit, että saan tehtyä vapaasti ostoksia. On minulla omalla tilillä rahaa ennestäänkin, mutta mies vielä kehottaa ja haluaa, että käytän hänen korttejaan ostoksiin kun kerran hoitovapaalla olen.
Jos on poissa työelämästä eikä voi tienata, niin miten muuten voi rahaa saada? En ymmärrä alkuunkaan tuota nöyryyttävää ja alentavaa
tunnetta. Meillä eletään iloisella mielellä ilman moisia itseaiheutettuja lisästressejä.
Miehellä on kyllä jonkin verran isommat tulot, muttei minun tarvi hänelle sieltä niitä hänen omia " ylimääräisiä" rahoja antaa vaan saan ne tuhlata jos siltä tuntuu...
Onkos tämä kovinkin harvinaista että on yhteinen tili, mihin siis tulee kaikki perheen tulot?
Minusta se on aika outoa että kun yhdessä asutaan ja yhteisiä lapsia on niin siitä huolimatta on omat rahat ja sitten riidellään sitä että kuka minkäkin laskun maksaa ja paljonko saa käyttörahaa..
Miehesi varmaan sitten matkusteleekin yms. yksikseen, kun sitä rahaa jää hänelle enemmän käteen :D Sinä reppana yrität pärjätä lapsen kanssa siinä sivussa kitkutellen... Ei vaan mene jakeluun vieläkään, että jos on yhdessä perustettu perhe, niin silti yritetään sinnitellä omillaan viimeiseen asti!
Meillä molemmilla omat tilit ja yhteinen lainan/laskujenhoitotili, sekä pari säästötiliä. Itse olen ollut kotona kohta viisi vuotta ja pari olisi vielä edessä(kolmatta odotellaan). Jo yhteenmuuttamisesta asti on ollut selvää, että jokiainen sentti, joka taloon tulee on yhteinen. Tälläkin hetkellä minä pyöritän rahaliikennettä ja maksan laskut. Mieheni ei edes aina ole selvillä paljonko hänen tilillään on rahaa ja varmistelee sitten, jos on jotain isompaa hankkimassa.
Onneksi molemmat ollaan samanlaisia ja ennenkaikkea järkeviä rahankäyttäjiä, joten riitaa rahasta ei ole ollut koskaan :) Miksi ihmeessä tehdä elämästä niin vaikeaa!!!
Meillä mies on aina ollut se, joka tekee suurimman osan ruokaostoksista.
Kävimme myös molemmat monta vuotta töissä ennen lapsen syntymää, joten hoitovapaalla elin hoitorahalla ja omilla säästöillä.
Miehellä ja mulla on eri tilit.
Mielstäni on hullua, että ostaisin koko perheelle mm ruokaa säästöilläni, vaikka mieheni voisi maksaa ne palkallaan. Säästöjä käytän isompiin hankitoihin ja hätävaraksi.
" Minusta se on aika outoa että kun yhdessä asutaan ja yhteisiä lapsia on niin siitä huolimatta on omat rahat ja sitten riidellään sitä että kuka minkäkin laskun maksaa ja paljonko saa käyttörahaa.. "
Meillä on omat rahat ja silloin nimenomaan EI tule riitaa rahoista. Laskut maksetaan esim. vuorotellen ja ylimääräiset rahat saa kumpikin käyttää mihin haluaa.
Mielestämme tämä on kaikkein yksinkertaisin ja järkevin systeemi.
että se jolla on isommat tulot, maksaa kaikki laskut/ suurimman osan niistä? Onko suurin ongelma ruokaostosten kasaantuminen ap:lle? Voisiko siinä tapauksessa ottaa tilin kaupapan ja mies maksaisi sen?
laskujen siirtely on minusta helpoin tapa hoitaa sujuvasti rahojen tasaaminen, kun tulot vaihtelee
Mies maksaa kaikki laskut. Mä ostan viikolla ruuat, mies viikonloppuisin. Mä voin aika huolettomasti käyttää rahaa ja käytänkin.
käteistä antaa tarvittaessa.
Mä en laita visaa vinkumaan henkihieveriin, vaan olen ihan kohtuullinen.
nimenomaan siten että jos on yhteinen tili, ja toinen onkin ihan holtiton kuluttaja joka pistää välittömästi leviäksi kuukauden palkan... jos mies vaikka ravaa ulkona syömässä ja juomassa ja ostelee stereoita ja autotarvikkeita ja laajakuvaplasmatelkkareita ja digikameroita... tai jos nainen kotona ollessaan surutta tilailee burberrya ja puhua pälättää puhelimessa (kännykkä) tuntikausia, ostelee vaatteita ja vauvatavaraa...
siinä voi tulla vähän ongelmia. Että juu, kyllä puolisoiden kuuluu elättää toisiaan mutta laskketaanko ne postimyyntirytkyt tai digikamerat ja stereot johonkin normielatukseen, enpä usko.
Että kyllähän se niille sopii hyvinkin joilla on kohtuulliset kulutustottumukset ja/tai hyvät tulot, mutta heti jos toinen on tuhlari niin sitten menee tosi epäreiluksi helposti. Tilanteita on niin monenlaisia.
taitaa olla ne pienituloiset äänessä, jotka iloisesti miehensä tuloilla elelevät muutenkin
Samalla kun käyn verkkopankissa, katson tilien saldot ja jos miehellä on turhan vähän rahaa, siirrän hänelle. Tietysti, jos olen unohtanut, mies saattaa pyytää, mutta yleensä ei tarvitse. Yhteiset rahat ne on kuitenkin ja miehellä on paremmin aikaa käydä kaupassa ja tehdä hankinnat, joten tämä on toiminut hyvin.
Jos taas parempi tuloinen maksaa laskut, koska on parempituloinen, niin eihän se sittenkään mene oikein.
Kiikutan tosin vielä kaikki laskut suoraan miehen työpöydälle, makselen vain ehkä omia puhelinlaskuja ja postimyyntitilauksia jne. Yleensä laitan muutamaia satasia miehen tilille jos minulta on jäänyt rahaa yli.