Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouni selvitti vuosia ex vaimon jäämistöä

Vierailija
19.02.2023 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009390731.html

EX vaimo olisi voinut ennen kuolemaansa syöpään selvittää Jounille eli lapsensa holhoojalle ja isälle, missä tilejä ja vakuutuksia on. Opettavainen tarina. Omaisille voi koitua itselle satojen ellei tuhansien eurojen kuluja kalliisya puhelimessa istumisesta ja asiakirjojen hankinnoista sekä ajeluista ympäriinsä eikä niitä saa online vähennettyä kuolinpesästä. Tässä oli vielä alaikäisen holhoojana toimiminen.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjan tekijä saa kaikki tiedot, ei me vaan jouduttu itse hankkimaan kuin virkatodistukset.

Tuokin voi olla aikamoinen homma. Itsehän olen elämäni aikana ollut kirjoilla Suomessa 11 eri paikkakunnalla (joista kaksi on sittemmin yhdistyneet ja joidenkin välillä olen muuttanut ns. edestakaisin) ja lisäksi 3:lla eri paikkakunnalla ulkomailla kahdessa eri maassa. Veikkaisin, että kukaan mun lähipiiristä ei saisi koko ketjua kasaan, jos yrittäisivät miettiä, että mistä kaikkialta niitä virkatodistuksia pitäisi saada. Joo, olisi varmaan reilua hommata nuo jo valmiiksi johonkin, jos minä kuolen -tyyppiseen kansioon.

Nykyisin nuo kotimaan muutot eivät ole enää ongelma, sillä yhdestä paikasta tilaamalla saa vainajan sukuselvityksen, johon on kerätty tiedot kaikilta asuinpaikkakunnilta. Ulkomaan tietojen hakemusessa voi sen sijaan olla työtä.

Miksi luulet, ettei ulkomaahan muutto näkyisi Suomen rekisterissä?

Jos ulkomaassa on muuttanut eri paikkoihin, siitä ei ole Suomessa tietoa.

Tarviiko ollakaan? Silloin katsotaan, että hlö on asunut siinä ensiksi ilmoitetussa osoitteessa. Ja kun muuttaa taas Suomeen,pitää ilmoittaa mistä muuttaa. Näin tämäkin ulkomaan osoite tulee myös Suomen rekisteriin.

Perunkirjoituksessa ei olla kiinnostuneita vainajan osoitteista ulkomailla, vaan papereista, joista näkyy, onko vainaja saanut lapsia ulkomailla oleskelunsa aikana. Niiden saamisessa voi olla ongelmia, koska kaikissa maissa ei ole samanlaista väestökirjanpitoa kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä