Olli Rehn: Kansantaloutemme on liian pieni kannattelemaan nykyistä hyvinvointivaltiota
https://www.hs.fi/talous/art-2000009395811.html
Vihdoinkin joku politiikan kärkinimi sanoo asian kiertelemättä. Entisenkaltaista hyvinvointivaltiota ei enää ole, eikä sellaista enää Suomeen tule.
Kommentit (898)
200: Hyvä kysymys. Ainakin tässä kohtaa lisäävät vain menoja ja pahimmillaan heikentävät monen muunkin koulumenestystä kuin omaansa.
Liian vähän puhutaan oikeista asioista nyt, ja tässä mielessä Rehn-haastattelu oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No jos katselee ihmisiä ympärillään niin onhn monilla (peruslähihoitajillakin jne) varsin hyvä elintaso. Iso omakotitalo, uudehkot autot jne. Ainakin tässä lähipiirissäni. Tehdään ulkomaanmatkoja, ostellaan uusia vaatteita. Monessa työpaikassakin olen saman havainnut. Tosin olen työskennellyt eri alalla. Itse olen ollut yh ja asunut vaatimattomasti. Auto on 20v vanha.
Moni kaupoissa työskentelevä asuu vuokralla. Tulot 1300 netto kuukaudessa, kun 30 tuntia vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
"Tuottavia yrityksiä ja työpaikkoja on liian vähän."
Totta, mutta eipä ole vaalien alla tästäkään mitään puhuttu.
Jonninjoutavista aiheista sitäkin ziljoona kertaa enemmän.
Eihän vihervasemmiston valtamediat HS, YLE, ym. ota esiin todellisia talouden ongelmia. Ne tarjoaa rahvaalle punavihreetä hömppää. Muissa medioissa Suomen talouden surkeasta tilasta keskustellaan jatkuvasti.
Yrityten Kela-korvaukset on poistettu, Kikyssä poistettiin työnantamaksuja työntekijöille jnem ja silti mikään ei riitä. Aina leikataan työntekijöiltä, työtyömiltä ja köyhiltä!! Yhteisvastuu ei koske koskaan yrityksiä. Ihme juttu eikä Rehn, EK, kokoomus puutu koskaan tähän epäsuhtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos katselee ihmisiä ympärillään niin onhn monilla (peruslähihoitajillakin jne) varsin hyvä elintaso. Iso omakotitalo, uudehkot autot jne. Ainakin tässä lähipiirissäni. Tehdään ulkomaanmatkoja, ostellaan uusia vaatteita. Monessa työpaikassakin olen saman havainnut. Tosin olen työskennellyt eri alalla. Itse olen ollut yh ja asunut vaatimattomasti. Auto on 20v vanha.
Moni kaupoissa työskentelevä asuu vuokralla. Tulot 1300 netto kuukaudessa, kun 30 tuntia vuorotyötä.
Palkat ja eläkkeet on saman suuruisia. Eläkeläisillä pienet vastikkeet, nuoremmilla korkeat vuokrat, siksi moni nuorempi ei käy parturissa eikä ole saunavuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ja eläkkeet on saman suuruisia. Eläkeläisillä pienet vastikkeet, nuoremmilla korkeat vuokrat, siksi moni nuorempi ei käy parturissa eikä ole saunavuoroa.
Meillä puoliso leikkaa ja värjää hiukseni. Prismassa parturi oli täyttämässä hyllyjä ja valitsi värisävyn minulle.
Vierailija kirjoitti:
Työssä mulle jäisi käteen vähemmän kuin nyt kotona joten ei kiitos. Samalla 3 lasta jotka käyvät koulua olisivat koko päivän ilman vanhempiaan. Joten ei kiitos.
Joten annat muiden raataa töissä puolestasi, jotta voit itse olla tekemättä mitään. Toivottavasti näihin nyt aletaan vihdoin puuttumaan rankalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä Rehnistä, mutta hän puhuu tässä asiaa. Turha ikäviä asioita on lakaista maton alle.
Hänen puolueensa on ollut hallituksessa aika monta vuosikymmentä. Miksei mitään ole tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhymä ukko. Vilkaisu maailmankartalle näyttää että hyvinvoinnin taso EI korreloi kansakunnan koon kanssa.
Tanskassa on asukkaita saman verran kuin täällä ja Tanskan pinta-alakin on kahdeksan kertaa pienempi kuin Suomen silti Tanskan bkt on 67 760 USD ja Suomen 43 482 USD.
Ihmiset voisivat opiskella pohjoismaiden taloutta vaikka vikipediasta kuin kirjoitella joutavia luuloja tänne av-mammojen vauva palstalle.
Norjan bkt on kaksinkertainen verrattuna suomeen ja velkaa ei taida olla yhtään.
Osin Rehnin lääkkeetsamoja kuin punavihreillä ja kokoomuksella eli lisätään vain nyt sitten sitä maahanmuuttoa.
Yhtä hyvinhän voitaisiin suosia taloudellisesti kantaväestön lisääntymistä...
Maahan sitten lisää kela gold "veronmaksajia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoliso leikkaa ja värjää hiukseni. Prismassa parturi oli täyttämässä hyllyjä ja valitsi värisävyn minulle.
Meillä on kahdet parturisakset, toisen 10 euroa ja toiset Fiskarsin noin 20 euroa.
Vessapaperilla saa tehtyä kiharoita ja hiukset voi laittaa kiinni.
No sitten verotus alas jos (kun) rahalla ei sitten mitään saa. Otan kyllä vastaan 1500 eur kuussa minkä maksan veroina ym. palkastani. Alv myös alas. Harva haluaa maksaa korkeita veroja saamatta yhtään mitään takaisin.
Terveydenhuolto on kriisissä, rahat loppu mutta silti Suomella on varaa näihin:
- keinotekoinen kaksikielisyyden ylläpito
- staattiset yritystuet 4,5 miljardia vuodessa
- infra- ja IT-projektien budjettien ylitykset (100 milj. Eur arvio >> 250 milj. Eur lopputulema)
- YLE josta emme edes tiedä mihin rahat menevät
- kv. avustukset jotka valuvat korruptioon
- muiden EU-maiden laskujen maksu ja muu "tukeminen"
- tp-shoppailijat
- kansanedustajien suuri määrä
- vihreä siirtymä siten että ammumme itseämme nilkkaan liian kunnianhimoisilla tavoitteilla jotka olemme ITSE itsellemme asettaneet ja jotka tulevat erittäin kalliiksi jos (kun) niitä ei saavuteta (esim. Metsien hiilinielutavoitteita ei saavuteta >> 8 000 000 000 euron lasku Suomelle)
Näköjään suomalaiset ovat valmiita siirtymään takaisin maakuoppiin asumaan, itse kyllä ajattelen että tässä on taas hiukan paniikkia ja katastrofiajattelua ilmassa. Ongelmamme johtuvat HUOLTOSUHTEESTA joka ajan kanssa helpottuu. Sillä välin täytyy tehdä järkeviä päätöksiä mutta ei siten että toistetaan 90-luvun ääritiukka talouskuri joka näivetti kaiken kasvun ja PIDENSI lamaa.
Jos Suomen valtio ei saa taloutta supistettua joudumme EUn ja EKPn ohjaukseen kuten Kreikka. Silloin julkiset menot laitetaan surutta poikki.
Hiukset voi leikata itse ja laittaa ponnarille ja sitten kauppaan työmarkkinatuella tavaroita hyllyttämään.
Kokoomus voisi arvailla miksi palkkaa maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä Rehnistä, mutta hän puhuu tässä asiaa. Turha ikäviä asioita on lakaista maton alle.
Hänen puolueensa on ollut hallituksessa aika monta vuosikymmentä. Miksei mitään ole tehty?
Puolueet ovat näköalattomia ja juuttuneet menneeseen maailmaan oikeastaan koko EU on samanlainen, pääasiallinen huoli on maataloudesta ja vihreästä siirtymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olli Rehn: Kansantaloutemme on liian pieni kannattelemaan nykyistä hyvinvointivaltiota"
On kuitenkin tarpeeksi suuri ollakseen taas maksumiehenä EU:n tulevassa elvytyspaketissa?
Tästä syystä EU:lla ei ole vaihtoehtoa uudelle yhteisvelalle: Rahoitustarpeet ovat jopa elvytyspakettia suuremmat
Uusi Suomi
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tasta-syysta-eulla-ei-ole-vaihtoehtoa-…Brysselistä tulossa säästökuuriin valmistautuvalle Suomelle katkeria paloja nieltäväksi – niiden torjuminen voi silti olla virhe
Ranska ja Italia haluavat vastata järein asein USA:n mittavaan investointiohjelmaan. Omat komissaarit ajavat pontevasti omien maidensa asiaa.
Suomen kaltaiselle pienelle avoimelle taloudelle protektionistinen valtiontukien kasvattaminen on katkera pala nieltäväksi. Pahimmassa tapauksessa se hyydyttää viennin ja talouskasvun, jota kaivattaisiin kipeästi, kun julkista taloutta tasapainotetaan.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/c816b590-ed2c-4b55-80d5-dd4…
Suomen talousongelma on ihan itse aiheutettu. Turha siitä on muita maita syyttää. Suomen talous ei ole kasvanut 2000- luvulla. Saksan talous on kaksinkertaistunut samassa ajassa.
Et ilmeisesti ymmärrä, suomen talous kärsii jos tuo "tukipaketti" menee läpi,
Käytännössä suomi tukee isojen kilpailijamaiden teollisuutta omansa kustannuksella, ja koska Suomi on nettomaksaja EU:ssa suomalaiset ovat maksumiehinä taas kerran tuossa tukipaketissa.
Tuo on peanutseja. Suomen talouden ongelma on rakenteellinen. Ei kertaluonteinen. Yhdellä paketilla ei ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Suomen talouden kapasiteetti on kroonisesti alimittainen. Talous ei kasva eikä uudistu. Se on pysyvä ongelma joka on jo 20 vuotta jarruttanut talouden kasvua Suomessa.
Ursula von der Leyen: Eurooppa tarvitsee rahoitusvälineitä vastatakseen Yhdysvalloille
Financial Timesin mukaan EU-maista Ranska on eniten valmis muokkaamaan uusiksi valtiontukien sääntöjä. Ranska haluaa eniten myös yhteistä EU-rahoitusta, jonka muotona olisi ”suvereniteettirahasto”.
Pienempien EU-maiden pelkona on, että ne jäävät jalkoihin, jos isot EU-maat alkavat syytää tukia omille yrityksilleen.
5000 ihmistä kuolee kuukaudessa, partureiden määrä vähenee kunnolla, kun asiakkaat vähenee eikä uusia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinunmielestäsi pitäisi tehdä?
Ei kun vaan kaksion hinnaksi 300 000.
1990 - luvulla kaksion sai 30 000 euroiksi muutettuna.