Ongelmani on rekrykonsultit
Koska en juuri nyt ole työssä, ne tarjoaa mulle paskaduuneja paskalla palkalla ja huonoihin firmoihin.
Kuvitteleeko ne, että työnhakija olisi jotenkin köyhä ja alisteisessa asemassa? Pieleen meni.
Kommentit (50)
Tottakai tehdään ÄO testi, että voidaan vertailla hakijoita!
.
Kaikista ei ole hommaan.
.
Aivoit on helppo pilata vaikka kokemusta olisi voi olla kuppi maistunut tai jääkiekossa kaatunut liikaa takaraivolleen.
.
Miksi palkata aivovammainen.
.
Se kertoo ihmisestä onko testien tekeminen ongelma. Varmaan ongelmainen hankala ihminen - ei jousta - ei ole team pelaaja!
.
Tiedoksi, että arviointi alkaa kun sanot päivää
Vierailija kirjoitti:
Niin hullut karsitaan pois
Ei muuten karsita. Eräs loistavasti testeissä menestynyt ja valituksi tullut oli paria vuotta niin vaikeasti psykoosissa, että työpaikka meni alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20 vuotta pitkä CV tuotekehityksen ja laadunhallinnan johtotehtävistä. Rekrykonsultti olisi halunnut tehdä minulle älyykkyystestit siis sellaiset missä järjestellään nappuloita riviin ja lasketaan päässä yhteen. En uskoisi ellei olisi tapahtunut itselleni.
Kai menit? Musta on hauskaa saada itsestä tuollaista tietoa, ja varsinkin, kun joku maksaa. Yhteen duuniin oli parit ennakkotehtävät netissä ja kokopäivän testit paikanpäällä. Olin äitiyslomalla, niin sain järjestettyä itseni sinne hyvin (muksu anopille). Musta oli hauska saada monisivuinen raportti, että minkälainen olen. Oli arvioitu myös numeerista ja kielellistä päättelykykyä jne., että oli tuota pällitestiosuuttakin luonneanalyysin lisäksi. Sain sen työpaikankin kyllä, mutta mun mielestä oli hauskaa päästä tuollaiseen testiin, vaikkei olisi työtä saanutkaan.
Mitään järkeähän siinä testissä ei siis sinänsä ollut, että en mä nyt tajua, että miksi se työnantaja siitä halusi maksaa. Kai nyt mun koulutuksesta, työkokemuksesta ja haastattelukäytöksestä olisi voinut muutenkin päätellä samat asiat. Että jos itse rekrytoin, niin en kyllä näkisi lisäarvoa testeistä. Mut hauskojahan noi testit tietysti on.
Aika monessa paikassa nuo testit on firman käytäntö. Turha siinä pullikoida kokemukseen vedoten, eli jos homma kiinnostaa niin sitten menee tekemään ne testit.
Aika moni työnantaja kyllä ampuu itseään nilkkaan noissa, kun tiettyjen alojen asiantuntijoita on tosiaan vaikea löytää ja sellainen asiantuntija on jo hyvässä työssä, joten firmanhan pitää houkutella se asiantuntija sieltä heille. Aika harva viitsii ottaa nykyisestä työstä vapaata mennäkseen jonnekin testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt rekryfirmojen testeissä. Käytännössä laittelen rasteja ruutuihin ja tuon perusteella ne pääätteli mun olevan osaava ja sopiva. Ei nuo testit mitään takaa.
On olemassa koko päivän kestäviä testejä, joissa on myös psykologin haastattelu. Sisältää paljon muutakin kuin rasti ruutuun kysymyksiä. Testataan loogista päättelykykyä ja verbaalisuutta.
Olen ollut joskus niissäkin. Niissä myös laitetaan rasteja ruutuihin. Been there.
Laita pääsyvaatimuksesi pitkä matematiikka. Mitä tapahtuu? Jokainen kykenevä lukee sitä. Laita pääsyvaatimukseksi palikkatesti. Mitä luulet tapahtuvan? Kaikkki tutkii testin ja osaa oikeat vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20 vuotta pitkä CV tuotekehityksen ja laadunhallinnan johtotehtävistä. Rekrykonsultti olisi halunnut tehdä minulle älyykkyystestit siis sellaiset missä järjestellään nappuloita riviin ja lasketaan päässä yhteen. En uskoisi ellei olisi tapahtunut itselleni.
Kai menit? Musta on hauskaa saada itsestä tuollaista tietoa, ja varsinkin, kun joku maksaa. Yhteen duuniin oli parit ennakkotehtävät netissä ja kokopäivän testit paikanpäällä. Olin äitiyslomalla, niin sain järjestettyä itseni sinne hyvin (muksu anopille). Musta oli hauska saada monisivuinen raportti, että minkälainen olen. Oli arvioitu myös numeerista ja kielellistä päättelykykyä jne., että oli tuota pällitestiosuuttakin luonneanalyysin lisäksi. Sain sen työpaikankin kyllä, mutta mun mielestä oli hauskaa päästä tuollaiseen testiin, vaikkei olisi työtä saanutkaan.
Mitään järkeähän siinä testissä ei siis sinänsä ollut, että en mä nyt tajua, että miksi se työnantaja siitä halusi maksaa. Kai nyt mun koulutuksesta, työkokemuksesta ja haastattelukäytöksestä olisi voinut muutenkin päätellä samat asiat. Että jos itse rekrytoin, niin en kyllä näkisi lisäarvoa testeistä. Mut hauskojahan noi testit tietysti on.
Aika monessa paikassa nuo testit on firman käytäntö. Turha siinä pullikoida kokemukseen vedoten, eli jos homma kiinnostaa niin sitten menee tekemään ne testit.
Aika moni työnantaja kyllä ampuu itseään nilkkaan noissa, kun tiettyjen alojen asiantuntijoita on tosiaan vaikea löytää ja sellainen asiantuntija on jo hyvässä työssä, joten firmanhan pitää houkutella se asiantuntija sieltä heille. Aika harva viitsii ottaa nykyisestä työstä vapaata mennäkseen jonnekin testeihin.
Hyvin moni kyllä tekee ne testit, jos uudessa työpaikassa on parempi liksa ja edut tiedossa kuin nykyisessä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten EVA: johtaja jossain Ylen A-ohjelmista totesi, kuinka työtekijän tähtipöly katoaa puolen vuoden työttömyyden jälkeen. TÄHTIPÖLY! Tämä on niin kuvaavaa. Ei osaaminen, ei ammattitaito, pätevyys jne. vaan kuulkaa tähtipöly on se, joka tänä päivänä kiinnostaa.
Ihan oma vika, jos ei ole mitään uskallusta tai kykyä tehdä rekryja ilman sirkustemppuja ja tähtikarttoja ymmärtää, että ihmiselämässä nyt vain tapahtuu kaikenlaista eikä työttömyys tee ihnisestä millään tapaa epäkelpoa vaan päinvastoin monesti vahvan, empaattisen ihmisen, jonka per-e kestää aika lailla merivettä eikö pieni päänaukominen hetkauta.
Pakkomainita, että testejä on kovin monenlaisia.
Sain yhdestä raportin, jossa arvioitiin työmoraalia, luovuutta, toimintaa paineen alla ja asennetta, kaikista näistä erinomaiset tulokset. Ja sitten sokerina pohjalla tieto, että minua alistetaan / on alistettu. Asia oli raportissa kuvattu hähmäisesti, mutta tietenkin itse ymmärsin, mihin sillä viitataan.
Raportti käytiin läpi asiantuntijan kanssa, joka hienotunteisesti ohitti kohdan. Se jäi minulle itsenäisesti löydettäväksi, kun raportti luovutettiin.
Jäin rekryssä toiseksi. Mutta edelleen minusta on täysin asiatonta, kuinka sensitiivistä tietoa rekrytointitesteihin voidaan sisällyttää. Se olisi voinut olla myös epätotta. Onneksi työllistyin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset syrjäytetään työelämästä headhuntereiden toimesta tietyn ikäisinä.
On aivan turha hakea osaamistaan vastaavaa työpaikkaa.
Niin, Suomessa. Jos elämäntilanne sallii, niin kannattaa hakea töitä ulkomailta. Monessa Euroopan maassa on kysyntää ammatti-ihmisille, ei siellä todellakaan syrjitä viiskymppisiä.
Niin hullut karsitaan pois