Ongelmani on rekrykonsultit
Koska en juuri nyt ole työssä, ne tarjoaa mulle paskaduuneja paskalla palkalla ja huonoihin firmoihin.
Kuvitteleeko ne, että työnhakija olisi jotenkin köyhä ja alisteisessa asemassa? Pieleen meni.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi hakea myös ilman rekrykonsultteja tai headhuntereita.
Voi, mutta ne ei ole enää nykyisin avoimia työpaikkoja haettaviksi. Pitäisi käyttää muka verkostoja työpaikan löytämiseksi. En kai mä ala tutuille itkemään, että haen töitä. Sitäpaitsi johtajan hommia ei saa verkostojen kautta.
Puolisoon otti aikoinaan yhteyttä LinkedInin kautta headhuntteri, joka tiedusteli olisiko puoliso kiinnostunut vaihtamaan työtehtäviä toiseen firmaan. Lupautui kertomaan lisää 10 000 € sakon turvin eli ko. paikasta eikä headhuntauksesta saa kertoa eteenpäin mitään 🙄
Kyseessä oli alihankkijan firma, puoliso ei ollut lopulta kiinnostunut ko. työtehtävästä. Tyyppi joka lopulta siirtyi sinne haki noin vuoden kuluttua takaisin alkuperäiseen yritykseen.
Ei saanut ihan vakuuttavaa kuvaa ko. toiminnasta tai rekrykonsulteistakaan... liikaa ihmisiä säheltämässä työnhakijan ja yrityksen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ne ei ole enää nykyisin avoimia työpaikkoja haettaviksi. Pitäisi käyttää muka verkostoja työpaikan löytämiseksi. En kai mä ala tutuille itkemään, että haen töitä. Sitäpaitsi johtajan hommia ei saa verkostojen kautta.
Kaikki hakemani paikat ovat olleet ihan julkisesti haussa, eikä minkään salaliiton pöytälaatikossa 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hakemani paikat ovat olleet ihan julkisesti haussa, eikä minkään salaliiton pöytälaatikossa 😉
Et sitten tiedä, ettei paremmat paikat ole koskaan avoimessa haussa.
Työtön työnhakija ei tarkoita sossuelättiä. Monella on velaton omakotitalo, säästöjä ja osakeomaisuus. Miksi kohtelette ihmisiä,huonosti?
Minä olen työtön työnhakija. Mulla on korkråeakoulukoulutus ja paljon relevanttia työkokemusta. Voisin mennä huomenna töihin. Kysymys on vaan siinä, kuka palkkaa ja maksaa palkan.
Minulla on 20 vuotta pitkä CV tuotekehityksen ja laadunhallinnan johtotehtävistä. Rekrykonsultti olisi halunnut tehdä minulle älyykkyystestit siis sellaiset missä järjestellään nappuloita riviin ja lasketaan päässä yhteen. En uskoisi ellei olisi tapahtunut itselleni.
Piilotyöpaikkaa ei voi hakea.
Myöskään verkostot ei toimi, jossei hae ohjelmointihommia. Ainakaan parempiin hommiin ei ole mahdollista työllistyä verkostojen kautta.
Olen käynyt rekryfirmojen testeissä. Käytännössä laittelen rasteja ruutuihin ja tuon perusteella ne pääätteli mun olevan osaava ja sopiva. Ei nuo testit mitään takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että sua yritetään auttaa AP
Päinvastoin. Auttaminen tarkoittaisi auttamista ylös- ja eteenpäin.
Töihinmeno on juuri askel tuohon suuntaan.
Ei ole. Paikalla on väliä.
Jokainen päivä työelämän ulkopuolella vähentää arvoasi potentiaalisena työntekijänä.
Tiedän. Ei se ole mun vika.
Se on oma vikasi, jos ei työt maistu.
Kukaan ei halua huonompaan, vaan ylöspäin tai vähintään samaan.
Tärkeää on maksaa itse menonsa. Tietenkin.
Kuka tahansa osaa etsiä testit ja niiden oikeat vastaukset netistä. Jos joku palkkaa noiden perusteella, niin onnea matkaan.
Nimenomaan rekrykonsutit tai headhunterit kaivaa kaikkien hakijoiden seasta ne muutamat, jotka ikinä edes näyttävät työnantajalle.
Vastaavassa iässä nainen ja mies on eri alustallla.
Mies otetaan toimariksi ja vastaava nainen jää työttömäksi.
Noin viisikymppinen mies on headhuntereiden mukaan sopiva johtajaksi, mutta vastaava nainen ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20 vuotta pitkä CV tuotekehityksen ja laadunhallinnan johtotehtävistä. Rekrykonsultti olisi halunnut tehdä minulle älyykkyystestit siis sellaiset missä järjestellään nappuloita riviin ja lasketaan päässä yhteen. En uskoisi ellei olisi tapahtunut itselleni.
Kai menit? Musta on hauskaa saada itsestä tuollaista tietoa, ja varsinkin, kun joku maksaa. Yhteen duuniin oli parit ennakkotehtävät netissä ja kokopäivän testit paikanpäällä. Olin äitiyslomalla, niin sain järjestettyä itseni sinne hyvin (muksu anopille). Musta oli hauska saada monisivuinen raportti, että minkälainen olen. Oli arvioitu myös numeerista ja kielellistä päättelykykyä jne., että oli tuota pällitestiosuuttakin luonneanalyysin lisäksi. Sain sen työpaikankin kyllä, mutta mun mielestä oli hauskaa päästä tuollaiseen testiin, vaikkei olisi työtä saanutkaan.
Mitään järkeähän siinä testissä ei siis sinänsä ollut, että en mä nyt tajua, että miksi se työnantaja siitä halusi maksaa. Kai nyt mun koulutuksesta, työkokemuksesta ja haastattelukäytöksestä olisi voinut muutenkin päätellä samat asiat. Että jos itse rekrytoin, niin en kyllä näkisi lisäarvoa testeistä. Mut hauskojahan noi testit tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai menit? Musta on hauskaa saada itsestä tuollaista tietoa, ja varsinkin, kun joku maksaa. Yhteen duuniin oli parit ennakkotehtävät netissä ja kokopäivän testit paikanpäällä. Olin äitiyslomalla, niin sain järjestettyä itseni sinne hyvin (muksu anopille). Musta oli hauska saada monisivuinen raportti, että minkälainen olen. Oli arvioitu myös numeerista ja kielellistä päättelykykyä jne., että oli tuota pällitestiosuuttakin luonneanalyysin lisäksi. Sain sen työpaikankin kyllä, mutta mun mielestä oli hauskaa päästä tuollaiseen testiin, vaikkei olisi työtä saanutkaan.
Mitään järkeähän siinä testissä ei siis sinänsä ollut, että en mä nyt tajua, että miksi se työnantaja siitä halusi maksaa. Kai nyt mun koulutuksesta, työkokemuksesta ja haastattelukäytöksestä olisi voinut muutenkin päätellä samat asiat. Että jos itse rekrytoin, niin en kyllä näkisi lisäarvoa testeistä. Mut hauskojahan noi testit tietysti on.
Aika monessa paikassa nuo testit on firman käytäntö. Turha siinä pullikoida kokemukseen vedoten, eli jos homma kiinnostaa niin sitten menee tekemään ne testit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tiedä, ettei paremmat paikat ole koskaan avoimessa haussa.
En ole ollut hakemassa director tason positiota. Eli itseäni kiinnostavia paikkoja on ollut avoinna ihan julkisessa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan rekrykonsutit tai headhunterit kaivaa kaikkien hakijoiden seasta ne muutamat, jotka ikinä edes näyttävät työnantajalle.
Meillä kyllä tuleva esimies näkee kaikki hakijat digitaalisesta kannasta ja päättää keitä haastatellaan ja keitä vielä testataan. Ei siinä pyöri välissä mitkään konsultit.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt rekryfirmojen testeissä. Käytännössä laittelen rasteja ruutuihin ja tuon perusteella ne pääätteli mun olevan osaava ja sopiva. Ei nuo testit mitään takaa.
On olemassa koko päivän kestäviä testejä, joissa on myös psykologin haastattelu. Sisältää paljon muutakin kuin rasti ruutuun kysymyksiä. Testataan loogista päättelykykyä ja verbaalisuutta.
Koska ne on estäneet? Headhunter ei ole rekrykonsultti.