Työkyvyttömyyseläke päätös tuli eilen. Eläke myönnetty.
Loppui oravanpyörässä juokseminen. Vakuutusyhtiöstä ei mitään kuulunut joten hain aiemmin kevasta työkyvyttömyyseläkettä työtapaturman vuoksi jossa vammaannuin. Kyllä helpotti henkisesti kun tieto eläkkeestä eilen tuli. En tiedä mikä on jatkossa työnantajan vakuutusyhtiön osuus eläkkeestä? Vai tuleeko eläke ainoastaan kevasta?
Väsynyt mutta onnellinen nyt.
Aikuinen 51v
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun nämä jotkut huolissaan siitä, että joku pääsee eläkkeelle ikään kuin se olisi helppoa. Varmaan jokainen mielummin valitsisi mielummin olla terveenä.
Nämä ovat näitä Vain Suomessa-juttuja. Meillähän osa on työkyvyttömyyseläkkeistä niin katkeria, että haluaisivat lakkauttaa ne ja sairaat ihmiset kadulle elättämään itsensä kerjäämällä. Ja ihan vain siksi, kun ^mun verorahat^, ^mä olen röissä 24/7/365^.
Näin se menee. Kadehtitaan sairaan vapaa-aikaa mutta ei oteta huomioon sitä että sen hintana on menetetty terveys, ja pienet tulot.
Terveet miettivät kuinka etuoikeuttu sairas on. Tervetuloa siihen elämään kun nukkuminenkaan ei kivun takia onnistu.
Elikkä työvelvoite loppui ja hyppy pois ikiliikkujasta eli apinapyörästä ; )
Ei muutosjenkkaa tai yt-tangoa eikä te-toimisto paperisotaa
Vierailija kirjoitti:
Elikkä työvelvoite loppui ja hyppy pois ikiliikkujasta eli apinapyörästä ; )
Ei muutosjenkkaa tai yt-tangoa eikä te-toimisto paperisotaa
Juu ei tarvitse tanssahdella
Onnea. Kukapa ei haaveilisi pois oravanpyörästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ikä ja sama päätös. Vuosien odotus kuntoutustukineen. Outoa että joku kyselee "etkö johonkin voisi työllistyä" ikäänkuin päätös olisi helppo saada ja usein vuosien rumba.
Joudun käyttämään puheäppiä tähänkin. Kivut onneksi nyt hallinnassa mutta käytännössä sänkypotilas. On avustaja ja omaishoitaja. Onnitteluni!
Koska ap ei kertonut vammansa laatua..
Kertoi kyllä että tapaturma, ei eläkettä turhaan myönnetä paitsi ehkä alle 30v "päävaivoista"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntotustuella saa monissa paikoissa alea näyttää todisteen siitä. E- kortin saa kun pysyvä eläke.
Mistä esim? Uimahallissa ei ainakaan saanut. Saako VRrllä? Kansalaisopistoissa? Minä en ole saanut. Millainen todistus pitäisi olla? Kännystä näyttää että on eläke tullut tilille?
Mulle tuli eläkekortti postissa noin viikko pysyvän työkyvyttömyyseläke päätöksen jälkeen.
Käsittääkseni kaikki alennukset eivät koske muita kuin vanhuuseläkeläisiä?
Ainakin itse olen saanut VR, uimahallit, jotkut teatterit. Joillakin R kioskeilla ollut kahvi puoleen hintaan eläkeläiskortilla.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet vielä niin nuori, että etkö sä pysty työllistymään johonkin kevyempään työhön? Onhan toi tosi alhainen ikä eläköityä.
Eikö sinun päässäsi pyöri mikään muu kuin työ? Suomessa on massatyöttömyys ja työpaikkapula, joten eiköhän aloittajan tilalle löydy korvaaja helposti jos työnantaja vain nin haluaa.
Työkyvyttömyyseläkepäätös voidaan peruuttaa, jos eläkkeenhakija viimeistään valitusajassa ilmoittaa, ettei hän halua myönnettyä eläkettä.
Jos työkyvyttömyyseläkepäätös on tullut lainvoimaiseksi, eläkkeenhakija ei voi peruuttaa työkyvyttömyyseläkettä ilmoittamalla, että hän ei halua ottaa vastaan myönnettyä eläkettä.
Työkyvyttömyyseläke on pysyvä eläke, kuntoutustuki on määräaikainen eläke. Määräaikainen kuntoutustuki voidaan myöntää, jos arvioidaan, että työkyky voi palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Jos palautuminen hoidon tai kuntoutuksen avulla on epätodennäköistä, voi tulla kyseeseen pysyvä työkyvyttömyyseläke.
Työeläkelakien mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä oli vuoden 2020 lopussa 130 000 henkilöä, noin 4 000 henkilöä vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Vuonna 2010 työkyvyttömyyseläkeläisiä oli vielä reilut 200 000. Kymmenessä vuodessa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien määrä on vähentynyt yli kolmanneksen.
Kriiteri eläkkeelle pääsemiselle/joutumiselle ovat ilmeisesti tiukentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkelakien mukaisella työkyvyttömyyseläkkeellä oli vuoden 2020 lopussa 130 000 henkilöä, noin 4 000 henkilöä vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Vuonna 2010 työkyvyttömyyseläkeläisiä oli vielä reilut 200 000. Kymmenessä vuodessa työkyvyttömyyseläkkeellä olevien määrä on vähentynyt yli kolmanneksen.
Myös aiemmin suurien ikäluokkien työkyvyttömyyseläkkeet ovat muuttuneet vanhuuseläkkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkepäätös voidaan peruuttaa, jos eläkkeenhakija viimeistään valitusajassa ilmoittaa, ettei hän halua myönnettyä eläkettä.
Jos työkyvyttömyyseläkepäätös on tullut lainvoimaiseksi, eläkkeenhakija ei voi peruuttaa työkyvyttömyyseläkettä ilmoittamalla, että hän ei halua ottaa vastaan myönnettyä eläkettä.
Työkyvyttömyyseläke on pysyvä eläke, kuntoutustuki on määräaikainen eläke. Määräaikainen kuntoutustuki voidaan myöntää, jos arvioidaan, että työkyky voi palautua hoidon tai kuntoutuksen avulla. Jos palautuminen hoidon tai kuntoutuksen avulla on epätodennäköistä, voi tulla kyseeseen pysyvä työkyvyttömyyseläke.
Eläkkeen saa aina lopetettua omalla ilmoituksella. Ei kukaan pakota sillä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös aiemmin suurien ikäluokkien työkyvyttömyyseläkkeet ovat muuttuneet vanhuuseläkkeiksi.
Luultavammin tästä on juuri kysymys. Osa on myös kuollut.
Man net saa heti kun lapslisä loppuu
Vierailija kirjoitti:
Man net saa heti kun lapslisä loppuu
Ihanko totta? Millä perusteella ne saa eläkkeen?
Mitä opimme työnteosta: terveys menee pikkurahan takia ja eläkkeen saaminen on elämän suurin koitos. Ja sekin jää melko pieneksi siihen nähden että terveys on mennyt.
Sitten orporiikat sylkee naamaan nuoria jotka tajuaa etteivät design-taloa, Levin mökkiä, ulkomaanmatkoja ja saapasjalka-vaimoa tule hanttihommillaan saamaan ja ihmetellään miksi moni syrjäytyy some/peli/päihdemaailmaan.
Moni kyllä hyppää oravanpyörästä mieluusti keski-iän myötä jopa mutta Suomen talven takia omavaraisasuminen ei ole halpaa mutta mahdollista. Pääoma vaan pitää jostain raapia kasaan ensiksi. Maakunnissa on runsaasti tyhjiä mummonmökkejä joissa pienellä eläkkeellä asuu kivasti kunhan ei ole fyysisiä rajoitteita liikaa. Yhteisöllisyys maanviljelys-aikaan kylissä takavuosina oli aivan toista mitä nykyään yksi ihminen yksin yksiössään-kulttuuri on.
Hai, miulle myönnettiin työkyvyttömyyseläke miun täytettyä 18 vuotta. Sitä ei aleta maksamaan ennen kuin mie vapaudun linnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menen lääkäriin myös nyt, kun työ päättyy.
Minulla on sairaus ja kuulin, että osalla on avustaja kotona ja mitä minä olen tehnyt, käynyt töissä ja hoitanut 4 hengen perheen lapset ja kotityöt. Muut ovat olleet työkyvyttömyyseläkkeellä ja avustaja siivoaa.
Kyseessä siis neurologinen sairaus.
Lapsuus meni sairaalassa kyllä aikanaan.
Olen vaan luullut, että minun kuuluu olla työkkärin listoilla ja yrittää tehdä töitä.
Kiva sitten kuulla, että muut on eläkkeellä ja vielä avustaja.
Itsellä neurologinen sairaus. Työkyvyn heikennyttyä, ensin lääkäriin, kaikkia testejä yms. Sitten B lausuntoa vakuutusyhtiöön, että yriteään löytää sopiva työ. Työkokeilu ensin. Pääsin ammatilliseen kuntoutukseen. Luin uuden ammatin. Jäin siitä osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja menin töihin. Nyt haussa täysi työkyvyttömyyseläke. Avustajaa ei ole, eikä tarvetta. Mutta tsempit, kyllä se siitä noiden polkujen jälkeen saattaa irrota. Avustajan saamisesta en tiedä, kohtalotoverit ovat pyörätuolissa, joilla on se avustaja.
Vierailija kirjoitti:
2023 työkyvyttömyyseläkkeellä oli 181000
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Sain takautuvasti työkyvyttömyyseläkkeen 58 vuotiaasta. Maksoivat erotuksen osa-aikaiseen.
Vakuutusyhtiön lääkärin näkivät papereista että kaveri on ok. Mutta sitten Isoissa nivelissä oli klappia, ne kuvattiin ja ihan kunnan lääkäri sanoi että oho, oho, isot prosentit. Keuhkot meni jo (kuvattiin 2005) pleuraplakki, kerääntymä. Asbestia oli töissä.
Kädet kuluivat rannenivelistä, leikattu, muttei oikein enää toimi, puutuu koko ajan varsinkin moottoripyörällä ajaessa. Olkapäät kuluneet. Kuulo men. Verenkiertohäiriöitä, reunardin oireyhtymä, ainoa ammattitaudiksi todettu, keuhkot kai saanu muualta asbestia??
Töihin ei huolittu mihinkään, työttömänä 6-7 vuotta, eli eläkettä ei kertynyt. Nyt just sen verran eläkettä että jotenkin pärjää. Kehtaavat vielä verottaa. Lapsesta saa vielä vuosia 25€/kk joka poistetaan kai sekin. Teen kaikenlaista mistä saa rahaa. En valita. Päivä kerrallaan. Ei sossua enkä tukia hae.On vähän sijoituksia
No onpas hienoa että näin erinomainen ihminen on tähän ketjuun päättänyt osallistua. Ole hyvä ja toki sitten kerro miten kaikki tekisit paremmin kuin ne työkyvyttömät.