Työkyvyttömyyseläke päätös tuli eilen. Eläke myönnetty.
Loppui oravanpyörässä juokseminen. Vakuutusyhtiöstä ei mitään kuulunut joten hain aiemmin kevasta työkyvyttömyyseläkettä työtapaturman vuoksi jossa vammaannuin. Kyllä helpotti henkisesti kun tieto eläkkeestä eilen tuli. En tiedä mikä on jatkossa työnantajan vakuutusyhtiön osuus eläkkeestä? Vai tuleeko eläke ainoastaan kevasta?
Väsynyt mutta onnellinen nyt.
Aikuinen 51v
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Kuntotustuella saa monissa paikoissa alea näyttää todisteen siitä. E- kortin saa kun pysyvä eläke.
Mistä esim? Uimahallissa ei ainakaan saanut. Saako VRrllä? Kansalaisopistoissa? Minä en ole saanut. Millainen todistus pitäisi olla? Kännystä näyttää että on eläke tullut tilille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntotustuella saa monissa paikoissa alea näyttää todisteen siitä. E- kortin saa kun pysyvä eläke.
Mistä esim? Uimahallissa ei ainakaan saanut. Saako VRrllä? Kansalaisopistoissa? Minä en ole saanut. Millainen todistus pitäisi olla? Kännystä näyttää että on eläke tullut tilille?
Tuskin saa. Alennukset saa vasta sillä eläkekortilla, jonka saa kokoaikaiselle eläkkeelle päästessä.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli jokin aika sitten. Laskin että vielä neljä päivää aikaa valittaa, jos pääsiäisen pyhiä ei lasketa. Pelkään psykologin lausuntoa sillä hän ei näe sitä mitä psykiatri. Ja psykiatri on mielestäni oikeassa. Voin useasti niin huonosti, etten pysty tekemään juuri mitään. Tavoitteenani on kuitenkin päästä edes osa-aikaiseksi joskus mutta nyt ei ole sen aika, liikaa huonoja päiviä. Eläke kummasti helpottaisi edes hetkellisesti. Ahdistele tämän pelkoni kanssa vielä muutaman päivän.
Se valitusoikeus on sinulle, ei millekään muulle taholle. Psykologisi ei saa mitään tietoa sinun eläkepäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei mua koske, mutta jäin miettimään sitä, että mitä sitten tapahtuu, kun tulee vuodet täyteen, eli alkaa vanhuuseläke tai oikeastaan siis se varsinainen työeläkeikä tulee täyteen. Loppuuko työkyvyttömyyseläke silloin?
Ja jääkö työeläke kovin pieneksi, jos ei ole ehtinyt olla kovin kauaa työelämässä?
Tuleeko siis joku eläkesovitus, kansaneläke tms. siihen lisäksi?
Muuttuu automaattisesti yhtä suureksi vanhuuseläkkeeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kansalaisopistoissa (jos eläkeläisalennuksia tarjoavat - ja myös muille kuin vanhuuseläkeläisille) on yleensä toimisto, jonne voi mennä näyttämään sitä tuoreinta päätöstään. Lue tarkkaan opiston ehdot heidän nettisivuiltaan tai soita ja kysy, miten tulee toimia. Itse sain tällä metodilla jo kuntoutustuen aikana. Toki jotkut opistot eivät alea tarjoa, mutta esim. Helsingin työväenopisto tarjoaa eläkepäätöksen näyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli eläkekortti postissa noin viikko pysyvän työkyvyttömyyseläke päätöksen jälkeen.
Käsittääkseni kaikki alennukset eivät koske muita kuin vanhuuseläkeläisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli jokin aika sitten. Laskin että vielä neljä päivää aikaa valittaa, jos pääsiäisen pyhiä ei lasketa. Pelkään psykologin lausuntoa sillä hän ei näe sitä mitä psykiatri. Ja psykiatri on mielestäni oikeassa. Voin useasti niin huonosti, etten pysty tekemään juuri mitään. Tavoitteenani on kuitenkin päästä edes osa-aikaiseksi joskus mutta nyt ei ole sen aika, liikaa huonoja päiviä. Eläke kummasti helpottaisi edes hetkellisesti. Ahdistele tämän pelkoni kanssa vielä muutaman päivän.
Se valitusoikeus on sinulle, ei millekään muulle taholle. Psykologisi ei saa mitään tietoa sinun eläkepäätöksestä.
Tavallaan tämän tiedänkin, mutta silti ahdistaa jos vaikka jollain muulla taholla onkin valitusoikeus sittenkin.
Minäkin saan nyt hengittää vihdoin. Heti putosi taakka harteilta. Heti paranin puolella. Nyt vaan päätä vielä kuntoon sekä fyysiset ongelmat niin voi alkaa heittää keikkaa. Loppuvuoden joudun olemaan ainakin ihan vaan jumissa kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli eläkekortti postissa noin viikko pysyvän työkyvyttömyyseläke päätöksen jälkeen.
Käsittääkseni kaikki alennukset eivät koske muita kuin vanhuuseläkeläisiä?
Ei kaikki, mutta useat. Esim Scandicilla on hotellihuoneet sekä senioreille että eläkeläiskortin omistajille. Aina kannattaa tsekata/kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saa. Alennukset saa vasta sillä eläkekortilla, jonka saa kokoaikaiselle eläkkeelle päästessä.
Se on ihan sama työeläkekortti. Hotelleissa käy ja kaupunkikohtaisesti uimahalleissa jne. Lähes joka paikassa. Myös vr/matkahuolto.
Vierailija kirjoitti:
Sama ikä ja sama päätös. Vuosien odotus kuntoutustukineen. Outoa että joku kyselee "etkö johonkin voisi työllistyä" ikäänkuin päätös olisi helppo saada ja usein vuosien rumba.
Joudun käyttämään puheäppiä tähänkin. Kivut onneksi nyt hallinnassa mutta käytännössä sänkypotilas. On avustaja ja omaishoitaja. Onnitteluni!
Terveet eivät ymmärrä miten surkea vointi pitää olla ja PYSYVÄSTI, että eläke myönnetään. Minäkin tässä naputtelen kipeillä sormillani minkä pystyn. Oikeasti minulla on syöminen kesken, mutta en pysty pitämään lusikkaa juuri nyt kädessä tai taivuttamaan kättä kunnolla suuta kohti. Ja selkä- ja lonkkakipu jyskyttää. Melkein kaikki täytyy tehdä pitäen pitkiä taukoja makuuasennossa leväten. Itse olen ollut kuntoutustuella noin 6 vuotta eikä pysyvästä eläkkeestä puhettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ikä ja sama päätös. Vuosien odotus kuntoutustukineen. Outoa että joku kyselee "etkö johonkin voisi työllistyä" ikäänkuin päätös olisi helppo saada ja usein vuosien rumba.
Joudun käyttämään puheäppiä tähänkin. Kivut onneksi nyt hallinnassa mutta käytännössä sänkypotilas. On avustaja ja omaishoitaja. Onnitteluni!
Terveet eivät ymmärrä miten surkea vointi pitää olla ja PYSYVÄSTI, että eläke myönnetään. Minäkin tässä naputtelen kipeillä sormillani minkä pystyn. Oikeasti minulla on syöminen kesken, mutta en pysty pitämään lusikkaa juuri nyt kädessä tai taivuttamaan kättä kunnolla suuta kohti. Ja selkä- ja lonkkakipu jyskyttää. Melkein kaikki täytyy tehdä pitäen pitkiä taukoja makuuasennossa leväten. Itse olen ollut kuntoutustuella noin 6 vuotta eikä pysyvästä eläkkeestä puhettakaan.
Mielenterveysongelmaiset pääsee helpommin. Itse pääsin kolmella diagnoosilla neljän vuoden jälkeen. Tosi valitettavaa, ettei fyysisiä sairauksia huomioida samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama työeläkekortti. Hotelleissa käy ja kaupunkikohtaisesti uimahalleissa jne. Lähes joka paikassa. Myös vr/matkahuolto.
HSL (Helsingin seudun liikenne) ei myönnä alennusta, koska kokoomus haluaa kyykyttää työkyvyttömyyseläkkeellä olevia.
Kamalia ihmisiä taas v**tuilemassa ainakin ykkössivulla. Jotkut vaan on täysin läpimätiä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse sitä mistään itse laskea, vaan viimeinen valituspäivä lukee liitteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaiset pääsee helpommin. Itse pääsin kolmella diagnoosilla neljän vuoden jälkeen. Tosi valitettavaa, ettei fyysisiä sairauksia huomioida samalla tavalla.
Ymmärrättekö alapeukuttaja yhtään miltä tuntuu olla mieleltään sairas? Masennus, jatkuva ahdistus ja harhoja. Soisin kyllä kivusta ym. rajoitteista kärsivienkin pääsevän eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kansalaisopistoissa (jos eläkeläisalennuksia tarjoavat - ja myös muille kuin vanhuuseläkeläisille) on yleensä toimisto, jonne voi mennä näyttämään sitä tuoreinta päätöstään. Lue tarkkaan opiston ehdot heidän nettisivuiltaan tai soita ja kysy, miten tulee toimia. Itse sain tällä metodilla jo kuntoutustuen aikana. Toki jotkut opistot eivät alea tarjoa, mutta esim. Helsingin työväenopisto tarjoaa eläkepäätöksen näyttämällä.
Tuohan on hyvä vinkki, kiitos!
Joillakin on tuuria. Kuusi kertaa hakenut, puolikkaan saanu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin yhdellä fyysisen vaivan diagnoosilla vuoden jälkeen pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Onnittelut!
Tiedän, miltä se helpotus tuntuu, kun vihdoinkin kirjeessä lukee, että eläke on myönnetty toistaiseksi eikä määräajaksi! Varmaan suurin helpotuksen tunne ikinä.
Vaikka niillä (omalla kohdallani alle tonnin) tuloilla ei todellakaan juhlita ja sama kitkuttelu jatkuu, niin se paine, minkä se jatkuva byrokratia ja jännittäminen ja valvominen saa aikaan, on kaikista pahinta. Itse sairauden jälkeen tietysti. Usein lopullisen päätöksen jälkeen myös jonkinasteinen sairaustasapainonnparantuminen voi päästä käyntiin, kun voimavaroja irtoaa tuosta stressaamisesta. Toivottavasti sinullakin vointi alkaa kohentua jossain kohdassa. Nyt voit juhlia tänään pienesti! :)