Miksi Satu Silvo jätti aikoinaan miehensä ja teini-ikäiset lapsensa omakotitaloon ja häipyi omilleen?
Satu jätti perheensä 40-vuotiaana. 16 vuoden suhde ja jätti lapset ja Heikin omakotitaloon asumaan. Nuorempi lapsi oli vasta 12 v.
Jotenkin tuntuu, etteipä tuossa elämänkertakirjassa kaikkea kerrota.
"Satu Silvo kertoo elämäkerrassaan vitkutelleensa avioeroa Heikki Kinnusesta lasten takia.
Kuusitoista vuotta yhteiselämää ja yhtäkkiä se loppuu edessä tuntematon, tyhjä tulevaisuus. Onhan se raakaa peliä. Minä muutin pois Askolantieltä ajatellen, että kodin ja tutun ympäristön säilyminen olisi lapsille parasta.
Myöhemmin Silvo kertoo katuneensa ratkaisuaan, kun yhteishuoltajuus tällä systeemillä ei ottanut toimiakseen. Kinnunen oli hänen mielestään ihana isä, mutta luottavaisuudessaan höveli. Silvo kertoo kirjassa tajunneensa pian, että lapset olisivat tarvinneet tiukempia rajoja."
https://www.is.fi/viihde/art-2000011585176.html
Kommentit (39)
Ikäero. Vaihdoin vanhan miehen nuoreen
Jätä lapset ja hauku heidän lähivanhempi. Jep jep. Taattua ylimielistä Silvoa.
Elämä näyttelijäperheessä oli kirjan mukaan vauhdikasta ja jopa kaoottista. Siihen vaikuttivat pariskunnan intensiiviset työt ja esitykset, jotka olivat melkein aina iltaisin. Vaikka turvaverkkoakin oli, toisille ihmisille ei voinut sysätä lasten kasvatusvastuuta.
Heikki oli vapaamielinen, kun taas minä halusin tietää, missä nuoriso menee ja mitä tekee. Heistä isän asenne oli tietysti mukavampi, Satu Silvo kertoo kirjassa.
Kirjan mukaan Silvo ärtyi eräänä iltana taas kerran Kinnusen vieraanvaraisuuteen. Kotona notkui jälleen ihmisiä aamuun asti. Temperamenttinen näyttelijä paineli kellarikerrokseen, jossa Heikki Kinnunen poltteli yksin tupakkaa vieraiden lähdettyä.
En saanut kuitenkaan suutani auki, sillä jostain tuli oivallus, että tuollaisesta elämästähän hän tykkää, tuollainen hän on, Satu Silvo kertoo kirjassa.
Juuri tuohon mieheen olin rakastunut, kuinka voisin vaatia häntä muuttumaan muuksi. Se oli ajatukset kirkastava hetki, joka sai tajuamaan, että minä olin se muuttuja; että nykyminäni halusi erilaista elämää.
Heikki oli vapaamielinen, kun taas minä halusin tietää, missä nuoriso menee ja mitä tekee. Heistä isän asenne oli tietysti mukavampi, Satu Silvo kertoo kirjassa.
Kirjan mukaan Silvo ärtyi eräänä iltana taas kerran Kinnusen vieraanvaraisuuteen. Kotona notkui jälleen ihmisiä aamuun asti. Temperamenttinen näyttelijä paineli kellarikerrokseen, jossa Heikki Kinnunen poltteli yksin tupakkaa vieraiden lähdettyä.
En saanut kuitenkaan suutani auki, sillä jostain tuli oivallus, että tuollaisesta elämästähän hän tykkää, tuollainen hän on, Satu Silvo kertoo kirjassa.
Juuri tuohon mieheen olin rakastunut, kuinka voisin vaatia häntä muuttumaan muuksi. Se oli ajatukset kirkastava hetki, joka sai tajuamaan, että minä olin se muuttuja; että nykyminäni halusi erilaista elämää.
Eron jälkeen Silvo kävi perheen entisessä yhteisessä kodissa Helsingissä ahkerasti. Silvon mukaan kahden teini-ikäisen lapsen mielestä olisi ollut parempi, että äiti olisi pysynyt poissa. He kompensoivat kirjan mukaan eroa pitämällä kotona bileitä ja venyttivät jo valmiiksi väljiä rajoja.
Kirjan mukaan vihaisimmillaan lapset kutsuivat Silvoa paskaksi mutsiksi.
Sä olet pilannut koko mun elämäni, 12-vuotias Vilma sanoi kirjan mukaan äidilleen.
Hän sylkäisi sen kostoksi siitä, että olin tullut asettamaan rajoja ja hankaloittamaan mukavaa vapautta, Silvo kertoo kirjassa eron jälkeisistä tunnelmista perheessä.
Kuulostaa klassiselta neljänkympin kriisiltä ja fiilikseltä, että oho enhän mä tätä kotileikkiä enää haluakaan leikkiä, kun ei ole kivaa.
Nyt lähtijänä oli nainen, joka on melko harvinaista.
Tuo nainen on niin täynnä itseään.
Ehkä hänellä ei ollut varaa lunastaa miestä siitä omakotitalosta pois? Aika realistinen syy, miksi muutti pois. Ja jos lapset halusi jäädä tuttuun kotiin, ja isän kanssa, kun isä kerran oli lepsumpi kasvattaja. Lapsethan oli teinejä. Ei ne arvosta rajoja.
Mikä tuossa kuviossa noin niinkuin ihmetyttää? Varsin ymmärrettävää.
Lapset saivat jäädä kotiinsa. Ihan hyvä veto:) Satuhan kävi siellä paljon. Satu seelasi kahden kodin välillä, ei lapset.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saivat jäädä kotiinsa. Ihan hyvä veto:) Satuhan kävi siellä paljon. Satu seelasi kahden kodin välillä, ei lapset.
Varmaan tosi kiva sille toiselle vanhemmalle, jonka kotiin entinen vaimo paukkii miten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä ei ollut varaa lunastaa miestä siitä omakotitalosta pois? Aika realistinen syy, miksi muutti pois. Ja jos lapset halusi jäädä tuttuun kotiin, ja isän kanssa, kun isä kerran oli lepsumpi kasvattaja. Lapsethan oli teinejä. Ei ne arvosta rajoja.
Mikä tuossa kuviossa noin niinkuin ihmetyttää? Varsin ymmärrettävää.
Se ihmetyttää, että selkeästi Satu halusi eron eikä ollut edes mitään vakavaa syytä. Ja miten pystyi häipymään teini-ikäisten lastensa arjesta noin? Kuulostaa erolta, kun ei enää huvittanutkaan. Missä vastuu?
Ihmisten oma asia kumpi muuttaa pois.
Itse lähinnä ihmettelen ihmisiä joiden mielestä on niin kummallista että lapset asuu isän kanssa. Vanhempihan se isäkin on. Itse jäin kahdestaan isän kanssa kun olin 14v.
Vierailija kirjoitti:
Jätä lapset ja hauku heidän lähivanhempi. Jep jep. Taattua ylimielistä Silvoa.
Varmaan tuntuu kivalta lukea eksästä tälläisiä mediasta.
Mitä tuollaisella oikein kuvitellaan saavutettavan?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa klassiselta neljänkympin kriisiltä ja fiilikseltä, että oho enhän mä tätä kotileikkiä enää haluakaan leikkiä, kun ei ole kivaa.
Nyt lähtijänä oli nainen, joka on melko harvinaista.
Melko harvinaista? Millä vuosikymmenellä oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Ikäero. Vaihdoin vanhan miehen nuoreen
Niin. Saattaahan siinä hieman eroa onko kumppani itseä neljä vuotta nuorempi (nyk, kumppani Reidar Paö,gren) vai kuusitoista vuotta vanhempi. Varsin hyvin jälkimmäien suhde kesti. Tarkoitan Silvo ja Kinnusen suhdetta, Ei kyse ollut mistään erityisen lyhyestä parisuhteesa, - Suhde, josta muistini rikastui myös kahdella lapsella. - Minulla on mielikuva sekä Kinnusesta että Silvosta, että molemmat tunetvat oman arvosna, eivätkä häpeä sitä näyttää ja tuoda julki.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
No kuka hullu nyt niitä pentuja vaivoikseen ottaa jos äijä vapaaehtoisesti pitää?
Tiedän pari tuollaista naista. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää. Miten kukaan äiti voisi jättää lapset jonkun alkoholisoituneen lusmun kasvatettavaksi ja ratsastaisi itse auringonlaskuun. Todella vastuutonta toimintaa. Silvo aikuisena ei kestänyt edes Kinnusta ja hänen elämäntyyliään, mutta jätti kuitenkin lapsensa sinne.
En ymmärtänyt yhtään mikä kuviossa oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari tuollaista naista. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää. Miten kukaan äiti voisi jättää lapset jonkun alkoholisoituneen lusmun kasvatettavaksi ja ratsastaisi itse auringonlaskuun. Todella vastuutonta toimintaa. Silvo aikuisena ei kestänyt edes Kinnusta ja hänen elämäntyyliään, mutta jätti kuitenkin lapsensa sinne.
Teini-ikäinen saa itse päättää kumman luona asuu
...ja niin uhrautuvasti kun Heikki hiihtorinteessä vaikeasti loukkaantunutta Satu vaimoaan hoiti.
Vanha mies on vanha mies.