Vaipat loppu, jääkaapissa valo, kännykkäkin suljettiin
Hyvää ja mukavaa päivää vaan teillekin.
Terv kahden lapsen äiti, ihan köyhä
Kommentit (43)
Luonteeni ei anna periksi sille, että menisin töihin ja todennäköisesti olisin kohta sairaslomalla.
Minulla on takana erittäin rankka ajanjakso, jota en ala sen kummemmin kuvailemaan. Mutta tämä ajanjakso vei niin paljon energiaa, että on pakko vaan olla kotona ja levätä mitä ehtii kahdelta lapselta.
ap
Meidän tyttö on täysin kuiva ja ylimääräiseksi on jäänyt kokonainen vaippapaketti. Olisikohan koko ollut 10-18kg?! Asumme Vihdissä, mutta päivisin olen töissä Vantaalla. Ilmoittele, jos asustelet lähistöllä. Helposti kulkeutuisi vaippapaketti auton takapenkillä..
t. PP
vuokra ja sairaalalaskut ainakin ovat sellaisia menoja, jotka sossu ottaa huomioon. Kännylaskun suuruuteen voit itse tosiaankin vaikuttaa. Käy pankissa sopimassa, että maksat opintolainastasi vain korot siihen asti kunnes menet taas töihin.
Sossusta saat apua, jos menonne oikeasti ovat liian suuret tuloihin suhteutettuna. Soita sinne heti. Tai mene käymään jos sulla ei ole toimivaa puhelinta (jalat kai toimii edelleen?).
Hae Kelasta asumistukea, takuulla saatte sitä jos mies opiskelee ja sinä oot hoitovapaalla...
Myy lapsen pieneksi jääneet vaatteet kirpputorilla pois, tai netin kautta.
Hätätapauksessa ota tekstiviestilainaa. Saat satasella aika paljon peruselintarvikkeita ja vaippojakin.
Itsekin olen hoitovapaalla, mieheni on opiskelija, ja meillä on kaksi lasta (10 kk ja 2 v 8 kk). Ihan hyvin ollaan kuitenkin taloudellisesti pärjätty, ei olla jouduttu edes lainaamaan kavereilta tai sukulaisilta. Ei ole häpeä ottaa tukia yhteiskunnalta, jos siihen on oikeasti tarvetta.
Olemme aika lailla samassa veneessä, tosin sillä erotuksella, että meillä ei ole koskaan loppuneet ruoka tai vaipat kesken, enkä minä kerjää sääliä saatikka vaippalahjoituksia aihe vapaalla!!! Jos köyhyys johtuu siitä, että elää yli varojensa, turha valittaa. Suomessa on sen verran hyvä perustoimeentulo kaikille, ettei kenenkään tarvitse elää ilman ruokaa tai vaippoja, jos osaa käyttää vähät rahansa oikein!
Vierailija:
Tietysti tiesin, koska äitiyslomani loppuu. Mutta joudun maksamaan kotihoidontuesta vuokraa, omat laskut (sisältäen puhelimen, opintolainan lyhennyksen ja sairaalalaskut ym) ja sitten lopulla yrittää ostaa ruuat ym...Syyllistäkää vaan lisää, kiitos.
ap
Kun toinen lapseni syntyi, hoidin yksin kahta alle 2-vuotiasta monta kuukautta. (en nyt sen kummemmin kerro miksi) Eli ei siinä ajatellut kestoja tms, vaan sitä, miten jaksaa ja pärjää yksin kahden pienen kanssa ja juuri synnyttäneenä!
ap
Muutamat ovat tarjonneet apuaan, en ole sitä pyytänyt.
ap
Myy jotain!
Mä harrastin köyhänä sitä, että keräsin ahkerasti pulloja, virkkasin jämälangoista pannulappuja, ompelin tilkkupeittoja ja möin. Keräsin roska- ja lehtilaatikoista toisten pois heittämiä vanhoja tavaroita ja aikakausilehtiä ja möin kirppiksellä. Istuin ongella, keräsin sieniä ja marjoja. Lumet on sulaneet, käy etsimässä pudonneita omenoita ja ruusunmarjoja ja laita puuron sekaan sosetta.
Ja toisekseen: tiesitkö että hoitovapaalla saa tehdä töitä? Ota joku hanttihomma kun miehesi/tuttusi voi vahtia lapsia ja paiski pari päivää kuukaudessa duunia. Kunnan päivähoitoon et saa lapsia viedä.
vaikeeta sekin on kun tulot tippuu yhtäkkiä.. siinä kuitenkin täytyy todella opetella uutta elämäntyyliä.. mutta paras ratkasu on siinä se että istuu pöydän ääreen ja rupee laskemaan mitä tulee ja mitä menee.. pakko laittaa menot aisoihin.. tehdä jonkinmoinen vaikka viikkobudjetti ja jakaa se raha niin että se riittää.. se monesti lainaaminen monesti vaan siiirtää ongelmaa eteenpäin ja sit kun lainaa kympin sieltä kympin täältä kohta on helposti siinä tilanteessa että huomaa olevansa velkaa ympäriinsä paljon enemmän kuin mihin olisi varaa..
kyllä tuo on tuttua itsellekkin kahden lapsen yh-isänä, tosin nykyään raha-asiat jo ihan hyvässä kuosissa.. eikä se helppoo oo tosiaan mutta organisoimalla asioita saa yllättävän vähälläkin elettyä, tahdonvoimaa se vaan vaatii, ja asioiden tärkeysjärjestykseen panemista, tilipäivänä joku kympin turhanpäiväinen romu voi olla muka merkityksetän ostos rahatilanteeseen mutta rahattomina päivinä se kymppikin voi olla kova sana kun oikein ostoksensa harkittee..
mut totuttautumista se vaatii kun tulot putoo.. ei pystykkään ostaan sitä kaikkee mihin on tottunut vaikka sen kuinka tietäis etukäteen.. helposti menee pari kuukautta niin et aina kuun lopussa viimesiä viikkoja eletään pyhällä hengellä
sun ole pakko ostaa niitä kestoja heti kahtakymmentä.
Yks kerrallaan, auttaahan sekin jos päivän vaipoista on 2-3 kestoja. Ja osta käytettyjä, voit saada edullisestikin.
pakkohan niiden on auttaa kun lapsia, edes sen verran että saat ruokaa.
Seuraavan kerran kun saat rahaa, niin laskujen jälkeen osta kaappi täyteen ruokaa. Vältä kaikkia eineksiä(maksavat paljon), opetelkaa syömään puuroa aamuisin jne. Kaikki ruoka kannattaa tehdä itse, etenkin vauvanruuat.
Älä osta mitään osamaksulla, jossei ole ihan pakko. Se vain rasittaa taloutta.
Huutonetistä tai kestovaippainfon sivuilta voit katsella löytyisikö kohtuuhintaisia kestovaippoja, itsetehdyt ovat yleensä edullisia, jos haluat niitä käyttää. Pienellä vauvalla harsot ajaa asiansa, vanhoista pyyhkeistä voi leikata lisäimuja. Vaippoihin saa uppoamaan paljon rahaa, varsinkin jos vaihtaa joka pissan jälkeen. Nykyisissä kertavaipoissa on niin hirveä imukyky, että vetää useammatkin pissat.
Itsellä on pienipalkkainen osa-aikatyö, kyllä on kaikki säästökeinot testattu. Sitä ennen opiskelin, ollut äitiyslomalla kaksi kertaa, joten ikinä ei ole rahaa ollut ja hyvin ollaan pärjätty, pitää vain oppia elämään sen rahamäärän kanssa, jonka saa kuukaudessa käteen.
Tsemppiä, kyllä asioilla on tapana järjestyä.
käyttäisit harsovaippoja, mä voisin antaa sulle niitä muutaman kappaleen.
ei voi lähtee mihkää...tääl vaa himas...silloin sen huomaa miten tärkeää raha on ihmiselle kun sitä ei ole...kuukaudesta toiseen samaa ahdinkoa...
Jos tekee hoitovapaalla töitä, vaikuttaako se kotihoidontuen hoitolisän suuruuteen?
ap
Ja se on maksettu alkukuusta. Minä ostan ruuat, tai yritän ostaa..¨.
ap
taas nämä kestovaippa intoilijat hyökkäsivät.. Ihan kuin jonkun perheen köyhyys niistä johtuisi. Olkoonkin niin että ne tulevat edullisiksi mutta uskon että tämä ei ole ainoa syy, miksi rahat on loppu. Jos hyvät ihmiset luette lehtiä tai katsotte uutisia, tiedätte varmaan että suomalaisia elää köyhyysrajan alapuolella. Ja voi mikä rikos, nettimaksu maksettu!! Olisiko parempi että ap:lla olisi kaikki maksut maksamatta.. JÄRKI KÄTEEN!!!
Saatteko mistään lainattua siihen asti?
Voisin ehkä tuoda ruokakassin ja vaippapaketin, liikun päivittäin Helsinki-Espoo-Vantaa seuduilla. Tämä ja huominen päivä ovat kiireisiä, mutta ehkä jossain välissä ehtisin. Torstaina ainakin varmasti.
Ethän huijaa tai vedätä? Autan mielelläni silloin kun avun tarve on todellista. Huijaamalla viet avun saannin mahdollisuuden pois joltain toiselta joka sitä todella tarvitsee...
Mielelläni autan pyyteettömästi jos vain apua todella tarvitset.
Vierailija:
taas nämä kestovaippa intoilijat hyökkäsivät..
Siksi ihan intoilematta minäkin voisin ehdottaa väliaikaisvaihtoehdoksi esim. käsipyyhettä tai äitiyspakkauksen harsoa pikkuhousuihin. Ja edelleen intoilematta totean, että kestovaipat ei välttämättä maksa kauheasti, jos tekee niitä itse. Tähän hätään se ei tietysti auta.
Kannattaisikohan ap harkita kuitenkin töihin palaamista? Jos teillä ei riitä rahat elämiseen kun olet hoitovapaalla, ei minun mielestäni ole paljonkaan järkeä jäädä kotiin. Tai sitten teidän on tosissaan mietittävä kulutustottumuksianne ja rahankäyttöänne, sovitettava se pienentyneisiin tuloihin.
Tähän hätään tämäkään ei auta, lainaisikohan joku sukulainen teille vähän rahaa? Jos ei, niin marssit sossuun tai seurakunnalle ja pyydät apua.
Testasin enkä pääse kirjautumaan sisälle. Laita ap tänne oma sähköpostiosoitteesi niin otan sinuun yhteyttä.
ja näitten ipanoitten vaipat tulivat maksamaan noin 20 euroa/ 3 vuotta. Ommeltiin yhdessä kierrätysmateriaaleista ( käyttöön meni rumat ja läiskäiset froteepyyhkeet, vanhat keittiön pellavapyyhkeet, pesukoneessa kutistetut villapaidat, pari jeesuksen aikaista sadetakkia, kirpputorien ilmaiskoreista pengottuja fleecepusakoita ja vanuttuneita flanellipaitoja) " uutena" systeri osti vain kirppikseltä 5 rv:n harsoa ja parit kuoret sekä snappeja ja hahtuvalankaa. Pesuaineet maksoivat mutta taloyhtiön pesulaa sai käyttää ilmaiseksi.