Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maija Vilkkumaa aloitti opiskelun v. 1992 ja valmstui maisteriksi jo nyt. Osaako jo sanoa miten Helsingin yliopistossa säilyy opiskeluoikeus 31 vuotta?

Vierailija
17.02.2023 |

Minäkin haluaisin opiskelija-statuksen, jotta voisin syödä Helsingin yliopiston pahuksen hyviä ja ravitsevia 2€ opiskelijalounaita 30 vuoden ajan.

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/ccef464d-f3d2-495b-8421-ad19938637b1

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pitkitin valmistumista 1,5v jotta sain edullisen opiskelija-asunnon, YTHSän lähes ilmaiset hammaslääkärit jne ja halutessani sain edullisen opiskelijalounaan. Olisin voinut valmistua jo 206 lopussa, mutta otin paperit ulos vasta keväällä 2018 kun opinto-oikeus loppui.

Pelkästään asumisessa säästin ihan minimissään 200e/kk, tekee siis 200*18kk=3600e minimissään. Todennäköisesti enemmänkin. Oli jo vakityö ja aiempi tutkinto joten ei sen puolesta kiirettä tai edes hyötyä valmistumisesta.

Millaista oli elämä 200-luvulla?

Vierailija
42/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään valitetaan siitä, kun yliopistoon ei meinaa päästä ensikertalaisuuskiintiön ja todistusvalinnan takia, mutta tuttavani lapsi on ottanut jo kolmena peräkkäisenä vuonna uuden opiskelupaikan yliopistosta vastaan todistusvalinnalla ja sanoi, että ei olisi ikinä jaksanut, jos olisi pitänyt lukea pääsykokeisiin. Mielenkiinnolla odotan saako se mitään tutkinnoista valmiiksi ennen kun opiskeluoikeus loppuu.

Joo. Tuollaisia on ilmeisesti paljonkin, joilla on lukiosta hyvä todistus, mutta ei mitään hajua mitä haluaisivat opiskella. Sitten hakevat joka vuosi sillä hyvällä todistukselle eri paikkaan, kun tietävät pääsevänsä. Opintojen alussa toteavat että ei tämäkään ala ollut oma juttu. Kuinkahan paljon paikkoja hukkaantuu tuollaisen takia. Pääsykokeet oli siinä mielessä paremmat, että ne jo mittasi että kiinnostaako juuri se ala vai ei. Eikä tullut hyvillekään oppilaille kiusauksia hakea joka vuosi uusia paikkoja vain siksi että tietää pääsevänsä ja haluaa kokeilla sitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuinka kauan siellä yliopistossa sitten saa siis opiskella?

Olen hakemassa psykologiaa lukemaan tässä töiden ohella ja taitaa kaatua koko suunnitelma jos pitäisi alle 10 vuodessa valmistua..

Vierailija
44/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Kaikki opintososiaaliset etuudet voivat jatkua siis vuosikymmeniä. Eipä ihme, että työt eivät kiinnosta.

No opiskelijat ei saa työttömyystukea, että ikuiset opiskelijat käy kyllä sitten töissä. Eipä varmasti tule käytettyä opiskelija etuuksia sen vertaa mitä monet saa työttömyystukea. Harva ikuinen opiskelija mahtaa käydä edes ikinä opiskelijaravintoloissa syömässä.

Minun yksi tuttuni suoritti aikuisena työn ohessa toisen tutkinnon ja pitkitti valmistumistaan vuosilla sen takia, että YTHS:lla sai niin hyvät terveyspalvelut. Gynekologit, silmälääkärit, ihotautilääkärit sun muut terveyspalvelut taisivat olla ihan ilmaisia. Olikohan siellä peräti oma hammashoitokin.

Ei ne kaikki ilmaisia olleet edes 1990-luvulla, kun minä opiskelin. 

Nää on näitä "tuttuni sitä ja tätä". 2005-2010 oli yleislääkäri ilmainen, muut palvelut maksullisia.

Suurinpiirtein samoihin aikoihin opiskelin minäkin ja nuo erikoislääkärin palvelut toteutti ihan sairaala. Eli sinne mentiin vain YTHS:n lääkärin lähetteellä (jos pääsi) ihan kuin terveyskeskuslääkärin lähetteelläkin. Samat erikoislääkärit siis oli, samat jonot ja saman verran maksoi kuin terveyskeskuksen kautta tulevillekin. Mutta ehkä jossain etelässä on ollut YTHS:llä omat erikoislääkäritkin sitten.

Minä opiskelin Turun yliopistossa 90-luvulla ja YTHS:llä oli silloin oma gynekologi (hän oli kyllä jokseenkin seniili vanha ukko) ja ihotautilääkäri piti myös vastaanottoa siellä,ainakin välillä ja nuo olivat ilmaisia tai maksoivat jonkun 10 mk tai 5 €/kerta, muistaakseni olivat ihan ilmaisia. Hammashoito oli ilmainen tai lähes ilmainen. Fysioterapiassa kävin myös siellä ja muistaisin, että sekin olisi ollut ilmainen.

Vierailija
45/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kylläpä on ollut laaaiiiska opiskelija!" Niin kalliolaismummot minua haukkuivat viereisessä kahvilassa, kun ostin opiskelijalipun uimahalliin aloitettuani uudet opinnot keski-iässä.

Vierailija
46/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakemassa psykologiaa lukemaan tässä töiden ohella ja taitaa kaatua koko suunnitelma jos pitäisi alle 10 vuodessa valmistua..

Veronmaksajien onneksi ei taida paljon olla saumoja päästä sisään.

Vierailija
47/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pitkitin valmistumista 1,5v jotta sain edullisen opiskelija-asunnon, YTHSän lähes ilmaiset hammaslääkärit jne ja halutessani sain edullisen opiskelijalounaan. Olisin voinut valmistua jo 206 lopussa, mutta otin paperit ulos vasta keväällä 2018 kun opinto-oikeus loppui.

Pelkästään asumisessa säästin ihan minimissään 200e/kk, tekee siis 200*18kk=3600e minimissään. Todennäköisesti enemmänkin. Oli jo vakityö ja aiempi tutkinto joten ei sen puolesta kiirettä tai edes hyötyä valmistumisesta.

Millaista oli elämä 200-luvulla?

Kaikilla oli silloin älyä tajuta pienet kirjoitusvirheet kontekstissa.

Vierailija
48/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko opiskeluoikeus 2 vuotta yli opintojen arvioidun keston, sen jälkeen sitä pitää anoa erikseen.

Vierailija
49/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan aina, kun itse aloitin yliopistolla 90-luvun alussa ja samoille kemian tunneille tuli +35 v. vähän hipahtavan näköinen heebo. Kuulin, kun hän selitti jollekin toiselle, mitä kaikkea hän oli yliopistolla opiskellut. Tuohon aikaan puhuttiin "ikusista opiskelijoista". Eipä taida nykyään onnistua...

No mitä kaikkea se oli opiskellut?

Humanistisella puolella olisikohan ollut mm. kirjallisuutta ja psykologiaa, luonnontieteellisellä taisi olla kokeillut maantietoa ja sitten tuli kemian puolelle, jossa häntä ei kyllä näkynyt, kuin alkusyksystä. En tiedä, millä hän eli. Komea kaveri oli, mutta vähän velton oloinen olemukseltaan.

Vierailija
50/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutkinto on kyllä sellainen, että kun ekana opiskeluvuotena suoritti vähän turhan paljon kursseja, niin loppupäässä opintoja piti pitää tarkka huoli siitä, että ne ekan vuoden suoritukset eivät päässeet vanhentumaan. Vanhentumisaika oli 5 vuotta. Töihin meno sitä valmistumista viivästytti, mutta otin loppukirin.

Toisaalta keskeneräinen toinen yliopistotutkinto on sellainen, että siitä olisi taannoin hyväksiluettu yhden ammatillisen koulutuksen kanssa niin paljon opintopisteitä, että olisin saanut toisen tutkinnon tekemällä pääaineen laudaturopinnot ja gradun.

Vähän niinku vaihtelee nämä vanhentumiset ja paljon tietysti riippuu siitä, milloin on opintonsa aloittanut. Käsittäisin, että suoritettu tutkinto ei vanhennu, mutta eri asia sitten, mitä siitä hyväksiluetaan muissa opinnoissa.

Vierailija
51/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli ikuinen aikoinaan.

Vierailija
52/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa että itse luovuin joskus opinto-oikeudestani kun vaihdoin pääainetta. Olisi ollut ikuinen.

Millälailla luovuit? Minä sain ainakin jatkaa 1993 aloitettuja opintoja 2001 vain maksamalla 200 markan kirjautumismaksun.

Kun lähdin -93 en ilmoittanut kellekään mitään.

Vierailija
53/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutkinto on kyllä sellainen, että kun ekana opiskeluvuotena suoritti vähän turhan paljon kursseja, niin loppupäässä opintoja piti pitää tarkka huoli siitä, että ne ekan vuoden suoritukset eivät päässeet vanhentumaan. Vanhentumisaika oli 5 vuotta. Töihin meno sitä valmistumista viivästytti, mutta otin loppukirin.

Toisaalta keskeneräinen toinen yliopistotutkinto on sellainen, että siitä olisi taannoin hyväksiluettu yhden ammatillisen koulutuksen kanssa niin paljon opintopisteitä, että olisin saanut toisen tutkinnon tekemällä pääaineen laudaturopinnot ja gradun.

Vähän niinku vaihtelee nämä vanhentumiset ja paljon tietysti riippuu siitä, milloin on opintonsa aloittanut. Käsittäisin, että suoritettu tutkinto ei vanhennu, mutta eri asia sitten, mitä siitä hyväksiluetaan muissa opinnoissa.

Mihin tarvitset kolmet opinnot/tutkinnot? Niitä ei minusta pitäisi rohmuta ilman erityistä tarkoitusta. Opiskella voi harrastuksekseen ilman, että vie opiskelupaikan joltain nuorelta.

Vierailija
54/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä menee sekaisin opinnot ja opintotuki. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Opintotuessa on ne määrätyt kuukaudet, jolloin pitää suorittaa tietty määrä opintopisteitä, että saa sitä tukea. Sen jälkeenkin saa suorittaa opintoja yliopiston sääntöjen mukaan, mutta ei saa tukea.

Yliopistossa opinto-oikeus haetun tutkinnon suorittamiseen on nykyään rajattu tiettyihin vuosiin, mutta jos on pätevä syy, niin voi olla mahdollista saada lisää opinto-oikeutta hakemuksesta.

Opinto-oikeuden säilyttäkseen pitää myös muistaa ilmoittautua joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi opiskelijaksi joka lukuvuodelle.

Eri sääntö on sitten suoritettujen opintojen vanheneminen. Ainakin Helsingin yliopistoon tuli nyt sääntö, että 10 vuodessa suoritukset vanhenevat, joten siksi Maijalle tuli varmaan kiire saada niistä merkinnät.

Vierailija
55/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittanut opinnot ennen 1.8.2005 ei näissä opinnoissa ole määräaikaa. Voi tehdä opintoja miten pitkään tahansa, tietenkin pitää olla silloin läsnäoleva kullakin lukukaudella jos haluaa opintopisteitä ja silloin joutuu maksamaan yo kunnan jäsenmaksun. Siis tää yliopistossa.

Vierailija
56/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kylläpä on ollut laaaiiiska opiskelija!" Niin kalliolaismummot minua haukkuivat viereisessä kahvilassa, kun ostin opiskelijalipun uimahalliin aloitettuani uudet opinnot keski-iässä.

Olin tyttärieni kanssa syömässä eräässä paikassa, jossa sai opiskelija-alennuksia. Tarjoilija kysyi opiskelijakorttia. "Äiti, onko sinulla " kääntyivät tyttäreni kysymään minulta. No ei ollut, enää.

Opinnot voivat vanhentua siksi, että tulee uusia vaatimuksia. Kokonaisuudet kuten aprot ja cumut yleensä kelpaavat, eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta, mutta niitäkin voi joutua vuosikymmenien päästä täydentämään. Ikuinen opiskelija ei siis voi noin vaan pyytää todistusta vaan voi joutua oikeasti opiskelemaan.

Psykologian opintoja työn ohessa suunnittelevan kannattaisi opiskella ensin avoimessa yliopistossa niin paljon kuin mahdollista. Se maksaa, mutta on suunniteltu työn ohessa suoritettavaksi ja lyhentää varsinaista opiskeluaikaa.

Vierailija
57/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään valitetaan siitä, kun yliopistoon ei meinaa päästä ensikertalaisuuskiintiön ja todistusvalinnan takia, mutta tuttavani lapsi on ottanut jo kolmena peräkkäisenä vuonna uuden opiskelupaikan yliopistosta vastaan todistusvalinnalla ja sanoi, että ei olisi ikinä jaksanut, jos olisi pitänyt lukea pääsykokeisiin. Mielenkiinnolla odotan saako se mitään tutkinnoista valmiiksi ennen kun opiskeluoikeus loppuu.

Eikös se todistusvalinta koske vain ensikertalaisia. Ei kai siinä muutoin mitään stressaamista olisi. Joten satuilet.

Vierailija
58/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Kaikki opintososiaaliset etuudet voivat jatkua siis vuosikymmeniä. Eipä ihme, että työt eivät kiinnosta.

Opintososiaaliset etuudet liittyvät läsnäoloon yliopistossa ,ei siihen onko opinto-oikeutta.

No tätä minäkin että eikös se liity läsnäoloon eikä opinto-oikeuteen?

Itse aloitin 2004 ja gradu puuttuu. Käsittääkseni minulla on edelleen opinto-oikeus mutta läsnäoleva en ole ollut enää vuosikausiin enkä ole mitään suorittanut enkä etuja saanut. Kunhan elämäntilanne sallii, teen minäkin graduni.

Onko nämä ikuisesti kirjoilla olevat siis sellaisia, jotka myös opiskelee koko ajan?

Vierailija
59/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se todistusvalinta koske vain ensikertalaisia. Ei kai siinä muutoin mitään stressaamista olisi. Joten satuilet.

Todistusvalinnalla menee muutkin kuin ensikertalaiset. Suurin osa opiskelijoista valitaan todistusvalinnalla, pienempi osa pääsykokeella. Mun poika sai peräkkäisinä vuosina opiskelupaikat yliopistoon todistusvalinnalla, hän suorittaa yhtä tutkintoa aktiivisesti ja toisessa yliopistossa toiseen tutkintokoulutukseen on opinto-oikeus.

Vierailija
60/75 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten jonkun mielestä voi olla huono juttu, että ihminen on saanut opinnot valmiiksi? Onko se jotenkin kommentoijilta pois? Eikö se ole hyvä, että Maijakin on nyt pois kirjoilta?

Kateus. Palstamammojen mielestä sen ois varmasti pitänyt menettää opiskeluoikeus ajat sitten, koska on epäreilua että yksi nainen on voinut saada kaiken. Sekä hienon musiikkiuran, että vielä maisterin paperit 30 vuoden jälkeen ja kenties saa vielä töitäkin alalta eikä joudu kaupan kassalle tai siivoamaan kuten palstamamman mielestä varmasti kuuluis, jos ei saa opintojaan tehtyä nuorena loppuun. 

Ja tiedä vaikka jatkaisi väikkäriin, yhtään jos on sisareensa tullut. Eeva Vilkkumaa on tekniikan tohtori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä