Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maija Vilkkumaa aloitti opiskelun v. 1992 ja valmstui maisteriksi jo nyt. Osaako jo sanoa miten Helsingin yliopistossa säilyy opiskeluoikeus 31 vuotta?

Vierailija
17.02.2023 |

Minäkin haluaisin opiskelija-statuksen, jotta voisin syödä Helsingin yliopiston pahuksen hyviä ja ravitsevia 2€ opiskelijalounaita 30 vuoden ajan.

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/ccef464d-f3d2-495b-8421-ad19938637b1

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Kaikki opintososiaaliset etuudet voivat jatkua siis vuosikymmeniä. Eipä ihme, että työt eivät kiinnosta.

No opiskelijat ei saa työttömyystukea, että ikuiset opiskelijat käy kyllä sitten töissä. Eipä varmasti tule käytettyä opiskelija etuuksia sen vertaa mitä monet saa työttömyystukea. Harva ikuinen opiskelija mahtaa käydä edes ikinä opiskelijaravintoloissa syömässä.

Minun yksi tuttuni suoritti aikuisena työn ohessa toisen tutkinnon ja pitkitti valmistumistaan vuosilla sen takia, että YTHS:lla sai niin hyvät terveyspalvelut. Gynekologit, silmälääkärit, ihotautilääkärit sun muut terveyspalvelut taisivat olla ihan ilmaisia. Olikohan siellä peräti oma hammashoitokin.

Vierailija
22/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa että itse luovuin joskus opinto-oikeudestani kun vaihdoin pääainetta. Olisi ollut ikuinen.

Tuo lpinto-pikeuden poisto huono juttu.

Siskoni käy huvikseen kaikenlaisia kursseja yliopistolla koska hänellä tuo oikeus on, itse haluaisin kielikurssille yms mutta kallista vaikka avoimessa.

Hän minua yhtä vuotta vanhempi ja yhtäaikaa opiskeöimme DI tutkinnot mutta siskoni tosiaan iloisesti koko ajan "täydentelee opintojaan"!

Siskollkin tuollainen sivuainesiirtosysteemi taustalla ja varmaan aikojen saatossa tulee harrastuksen vuoksi saamaan tuon toisenkin tutkinnon maaliin.

Ikuinen opiskeluoikeus oli tosi hyvä asia eikä haittaisi ketään vaikka oikeus olisi vieläkin.

Yliopiston hengen mukaista että sisäänpäässeitä ei potkita ulos!

Ei todellakaan ole hyvä juttu. Opiskelu ei saa olla harrastus vaan sen pitää tähdätä johonkin suoraan asiaan .esim ammattiin.

Tuollainen opiskelen jotta sitten osaan, on täysin järjetöntä yhteiskunnan kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla opintojen venyminen yleistä vielä nykyäänkin. 

"Kolmannes ei valmistu korkeakoulusta 10 vuodessa"

"Tietojenkäsittelytieteen ja tieto- ja viestintäteknologia-alan eli ict-alan yliopisto-opiskelijoista noin puolet ei valmistu maisteriksi 15 vuoden kuluessa opintojen aloittamisesta."

https://yle.fi/a/3-11050423

Vierailija
24/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suututtaa että itse luovuin joskus opinto-oikeudestani kun vaihdoin pääainetta. Olisi ollut ikuinen.

Tuo lpinto-pikeuden poisto huono juttu.

Siskoni käy huvikseen kaikenlaisia kursseja yliopistolla koska hänellä tuo oikeus on, itse haluaisin kielikurssille yms mutta kallista vaikka avoimessa.

Hän minua yhtä vuotta vanhempi ja yhtäaikaa opiskeöimme DI tutkinnot mutta siskoni tosiaan iloisesti koko ajan "täydentelee opintojaan"!

Siskollkin tuollainen sivuainesiirtosysteemi taustalla ja varmaan aikojen saatossa tulee harrastuksen vuoksi saamaan tuon toisenkin tutkinnon maaliin.

Ikuinen opiskeluoikeus oli tosi hyvä asia eikä haittaisi ketään vaikka oikeus olisi vieläkin.

Yliopiston hengen mukaista että sisäänpäässeitä ei potkita ulos!

Ei todellakaan ole hyvä juttu. Opiskelu ei saa olla harrastus vaan sen pitää tähdätä johonkin suoraan asiaan .esim ammattiin.

Tuollainen opiskelen jotta sitten osaan, on täysin järjetöntä yhteiskunnan kannalta.

Eikös nykyään vaadita töissäkin jatkuvaa kouluttautumista.  Eli opiskelemaan joutuu jatkuvasti lisää kuitenkin, valmistui tai ei. 

Vierailija
25/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Kaikki opintososiaaliset etuudet voivat jatkua siis vuosikymmeniä. Eipä ihme, että työt eivät kiinnosta.

No opiskelijat ei saa työttömyystukea, että ikuiset opiskelijat käy kyllä sitten töissä. Eipä varmasti tule käytettyä opiskelija etuuksia sen vertaa mitä monet saa työttömyystukea. Harva ikuinen opiskelija mahtaa käydä edes ikinä opiskelijaravintoloissa syömässä.

Tuntemani kaksi lähes nelikymppistä pariskuntaa lapsineen asuu edelleen opiskelija-asunnossa, käyttää kaikki etuudet, ja sanoivat, että ei ole kiire työelämään kun palkka olisi pieni ja kämpän joutuisivat maksamaan itse.

He siis käyttävät yhteiskunnan resursseja mutta eivät halua niitä olla tuottamassa, koska noin opiskelemalla hitaasti ei tarvitse mennä töihin.

Vierailija
26/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Minun yksi tuttuni suoritti aikuisena työn ohessa toisen tutkinnon ja pitkitti valmistumistaan vuosilla sen takia, että YTHS:lla sai niin hyvät terveyspalvelut. Gynekologit, silmälääkärit, ihotautilääkärit sun muut terveyspalvelut taisivat olla ihan ilmaisia. Olikohan siellä peräti oma hammashoitokin.

No nykyään ei kuulemma enää ole. Sen jälkeen kun ammattikorkea tuli mukaan. Aikoja ei ole kuulemma ikinä ja puhelimessa käsketään mennä terveysasemalle. Millekään gynelle tai muulle erikoislääkärille ei pääse, yleislääkäri hoitaa kaiken ja sille on kuukausien jonot 

Vierailija
27/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajaton opiskeluoikeus poistui joskus 2000-luvun ekan vuosikymmenen puolivälissä. Ennen sitä saaneilta ei oikeuksia viety, mutta opiskelua on rajattu: suoritetut opinnot vanhenevat --> kannustaa valmistumaan. Joskus 2010-luvulla oli joku suma näissä valmistuvissa, kun halusivat tutkinnot ulos.

Vieläköhän siellä asuu edullisessa opiskelija-asunnossa se eräs tuntemani ikuinen opiskelija, joka "opiskeli" 1970-luvulla, jotta sai kaikki mahdolliset opiskelijaedut.

Vierailija
28/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten jonkun mielestä voi olla huono juttu, että ihminen on saanut opinnot valmiiksi? Onko se jotenkin kommentoijilta pois? Eikö se ole hyvä, että Maijakin on nyt pois kirjoilta?

Vierailija
29/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Tuntemani kaksi lähes nelikymppistä pariskuntaa lapsineen asuu edelleen opiskelija-asunnossa, käyttää kaikki etuudet, ja sanoivat, että ei ole kiire työelämään kun palkka olisi pieni ja kämpän joutuisivat maksamaan itse.

He siis käyttävät yhteiskunnan resursseja mutta eivät halua niitä olla tuottamassa, koska noin opiskelemalla hitaasti ei tarvitse mennä töihin.

Jaa no opintotukea ei saa kuin se 55 kuukautta ja opiskelija ei ole oikeutettu toimeentulotukeen tai työttömyystukeen, että milläköhän rahalla mahtavat elää? 

Vierailija
30/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Ei ne kaikki ilmaisia olleet edes 1990-luvulla, kun minä opiskelin. 

Vierailija
31/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Jaa no opintotukea ei saa kuin se 55 kuukautta ja opiskelija ei ole oikeutettu toimeentulotukeen tai työttömyystukeen, että milläköhän rahalla mahtavat elää? 

Jospa ovat töissä ja saavat palkkaa. Aika moni opiskelija tekee niin. 

Ai niin, nämä mainitut eivät ole, mutta ehkä heillä on perintöjä tai muuta omaisuutta.

Vierailija
32/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Opintososiaaliset etuudet liittyvät läsnäoloon yliopistossa ,ei siihen onko opinto-oikeutta.

Vierailija
33/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kai se jossain huma nisti puolella säilyy, kun ei niistä oikein ole työelämään.

Tunnen luonnontieteilijän, joka sai gradunsa valmiiksi reiluati yli 6-kymppisenä. On ollut kaiken aikaa työelämässä ja tienannut hyvin.

Vierailija
34/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Jaa, minä luulin, että toimeentulotukea saa, jos ei ole muihin tukiin oikeutettu. Siinä vaiheessa kun opintotukikuukaudet on käytetty, ei opintolainaakaan luonnollisesti enää saa. Ja perheelliset kuuluivat yleisen asumistuen piiriin jo ennen opintotuen asumislisästä luopumista.

Vierailija
35/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan aina, kun itse aloitin yliopistolla 90-luvun alussa ja samoille kemian tunneille tuli +35 v. vähän hipahtavan näköinen heebo. Kuulin, kun hän selitti jollekin toiselle, mitä kaikkea hän oli yliopistolla opiskellut. Tuohon aikaan puhuttiin "ikusista opiskelijoista". Eipä taida nykyään onnistua...

No mitä kaikkea se oli opiskellut?

Vierailija
36/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten jonkun mielestä voi olla huono juttu, että ihminen on saanut opinnot valmiiksi? Onko se jotenkin kommentoijilta pois? Eikö se ole hyvä, että Maijakin on nyt pois kirjoilta?

Kateus. Palstamammojen mielestä sen ois varmasti pitänyt menettää opiskeluoikeus ajat sitten, koska on epäreilua että yksi nainen on voinut saada kaiken. Sekä hienon musiikkiuran, että vielä maisterin paperit 30 vuoden jälkeen ja kenties saa vielä töitäkin alalta eikä joudu kaupan kassalle tai siivoamaan kuten palstamamman mielestä varmasti kuuluis, jos ei saa opintojaan tehtyä nuorena loppuun. 

Vierailija
37/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Nää on näitä "tuttuni sitä ja tätä". 2005-2010 oli yleislääkäri ilmainen, muut palvelut maksullisia.

Vierailija
38/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitkitin valmistumista 1,5v jotta sain edullisen opiskelija-asunnon, YTHSän lähes ilmaiset hammaslääkärit jne ja halutessani sain edullisen opiskelijalounaan. Olisin voinut valmistua jo 206 lopussa, mutta otin paperit ulos vasta keväällä 2018 kun opinto-oikeus loppui.

Pelkästään asumisessa säästin ihan minimissään 200e/kk, tekee siis 200*18kk=3600e minimissään. Todennäköisesti enemmänkin. Oli jo vakityö ja aiempi tutkinto joten ei sen puolesta kiirettä tai edes hyötyä valmistumisesta.

Vierailija
39/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää.

Nää on näitä "tuttuni sitä ja tätä". 2005-2010 oli yleislääkäri ilmainen, muut palvelut maksullisia.

Suurinpiirtein samoihin aikoihin opiskelin minäkin ja nuo erikoislääkärin palvelut toteutti ihan sairaala. Eli sinne mentiin vain YTHS:n lääkärin lähetteellä (jos pääsi) ihan kuin terveyskeskuslääkärin lähetteelläkin. Samat erikoislääkärit siis oli, samat jonot ja saman verran maksoi kuin terveyskeskuksen kautta tulevillekin. Mutta ehkä jossain etelässä on ollut YTHS:llä omat erikoislääkäritkin sitten.

Vierailija
40/75 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään valitetaan siitä, kun yliopistoon ei meinaa päästä ensikertalaisuuskiintiön ja todistusvalinnan takia, mutta tuttavani lapsi on ottanut jo kolmena peräkkäisenä vuonna uuden opiskelupaikan yliopistosta vastaan todistusvalinnalla ja sanoi, että ei olisi ikinä jaksanut, jos olisi pitänyt lukea pääsykokeisiin. Mielenkiinnolla odotan saako se mitään tutkinnoista valmiiksi ennen kun opiskeluoikeus loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan