Bussikuski jyrisi Espoossa, ei rattaiden kanssa autoon!
Bussikuski jyrisi Espoossa, ei rattaiden kanssa autoon!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/98d3285f-74a3-42e0-9b5f-6fd112ae6efd
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuohon itse pahoinpitelyyn, niin itse ei ole koskaan kuullut, ettei tyhjien rattaiden kanssa saisi matkustaa (jolloin toki ei ole oikeutettu ilmaiseen matkaan). Kyllä minä melkein päivittäin matkustan hakemaan lasta päiväkodista niin, että menomatkalla vaunut on tyhjät ja tulomatkalla niissä on lapsi.
Siis miksi niitä rattaita mukana kuljetat ilman lasta ? Jätä ne sinne minne lapsesi, en ole tuollaisesta ennen kuullut että joku ei osaa jättää rattaita päiväkotiin samalla kun lapsensa.
Toinen vanhempi on vienyt lapsen autolla hoitoon ja toinen hakee julkisella takaisin ja sen takia menomatkalla on tyhjät vaunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok matkustaa kuljettaen kasveja kärryssä. Tätä ei ole missään kielletty eikä siinä ole mitään väärää. Matka on ilmainen vain jos rattaissa on lapsi koko matkan ajan. Jos lapsi meneekin penkille istumaan, matka pitäisi maksaa. Ei ole epäselvää eikä vaikeaa.
Taas sarjassamme itsekeksittyjä sääntöjä. Et varmasti löydä yhtään tapausta, jossa olisi joutunut maksamaan tarkastusmaksun siitä, että lapsi on istunut bussin penkillä rattaiden sijaan.
Oulussa ainakin kuskeille on ohjeistettu huomauttamaan että istumapaikoista menee maksu, lapsi siis istuu rattaissa tai äiti käy maksamassa lapsen maksan, omansakin jos lapsi on yli neljä vuotias.
Miksi valehtelet? Piti ihan tarkistaa ja Oulussa on ihan sama linja kuin muuallakin, eli alle 7-vuotias matkustaa ilmaiseksi, oli rattaissa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos rattaissa on kasveja niin pitää ostaa lippu. Lapsi rattaissa niin saat matkustaa ilmaiseksi.
Ei jutussa sanottu sanallakaan siitä, oliko nainen yrittänyt matkustaa pummilla vai ei? Kuljettaja oli vain alkanut raivoamaan ja vaatinut häntä poistumaan rattaidensa kanssa.
Jos niissä rattaissa ei ole lasta niin mielestäni ei saa mennä bussiin, kun selkeästi niillä rattailla vietiin vain kasveja eikä yhtään lasta.
Tuollainen "kasvien rattailija" vie tilan henkilöltä, jolla on oikeasti lapsi mukana.
No millä välineellä niitä kasveja saa sitten sinun mielestä kuljettaa? Eikö autoton voi edes kasveja ostaa ja viedä niitä bussilla kotiin.
Jos ei ole autoa, kasveja ostetaan kerrallaan sen verran, että ne voidaan kuljettaa kasseissa tai sitten tilataan taxi.
No en todellakaan ottaisi taksia kasvien takia. Tilaa kyllä annan, jos joku toinenkin on tulossa hyökkäysvaunuilla samaan bussiin. Kiltisti sitten odotan seuraavaa bussia. Tulee huomattavasti halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin taksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa siellä pääkaupunkiseudulla omituista sakkia, kun kuljetaan lastenvaunujen kanssa, mutta lapsen sijaan niihin laitetaan kasveja 😀
?
No miksi niitä ei voisi käyttää myös kasvien kuljettamiseen? Mitä omituista tuossa nyt on? Järkeväähän niitä on käyttää monipuolisesti, jos vaunut nyt on.
Ehkä sen vuoksi, että tällaiset kasvien kuskaajst vie rattaillaan paikan matkustajalla, jonka rattaissa on lapsi ja joka ei ehkä siksi mahdu kyytiin! Kuinka ääliö pitää olla ettei tätä tajua?
Miten tämä eroaa siitä, että minä vaikka vähemmän kiireisenä istun täydessä bussissa, kun seuraavalta pysäkiltä kyytiin haluaisi joku, jolla on kiire, mutta bussi onkin täynnä? Pitääkö mun jäädä bussista siksi, että jollakin muulla voi olla suurempi tarve käyttää sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok matkustaa kuljettaen kasveja kärryssä. Tätä ei ole missään kielletty eikä siinä ole mitään väärää. Matka on ilmainen vain jos rattaissa on lapsi koko matkan ajan. Jos lapsi meneekin penkille istumaan, matka pitäisi maksaa. Ei ole epäselvää eikä vaikeaa.
Taas sarjassamme itsekeksittyjä sääntöjä. Et varmasti löydä yhtään tapausta, jossa olisi joutunut maksamaan tarkastusmaksun siitä, että lapsi on istunut bussin penkillä rattaiden sijaan.
Eri liikenteenjärjestäjillä on eri sääntöjä. Viimeksi kun vierailin Tampereella, lapsen piti olla rattaissa koko matka, jotta matka oli ilmainen. Perusteltiin myös turvallisuudella, että lapsi pysyy rattaissaan. Pääkaupunkiseudulla taas rattaat saa laittaa vaikka rattaat kasaan jo pysäkillä ja mennä istumaan lapsen kanssa penkkiin. Helsingin systeem on ruuhkaisina aikoina mukavampi. Varsinkin kun lapsi oli jo vähän isompi, mutta rattaat vielä tarpeen mukana matkoilla, laitoin rattaat kasaan jos muut tarvitsivat tilaa rattaille.
Mä kuljetan aina välissä kissaa rattaissa, kun tarvii mennä eläinlääkäriin tai muualle kissan kanssa. Bussissa aina kiirehdin näyttämään lipun kuljettajalle, ettei ala epäillä, että yritän huijata ilmaista matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos rattaissa on kasveja niin pitää ostaa lippu. Lapsi rattaissa niin saat matkustaa ilmaiseksi.
Ei jutussa sanottu sanallakaan siitä, oliko nainen yrittänyt matkustaa pummilla vai ei? Kuljettaja oli vain alkanut raivoamaan ja vaatinut häntä poistumaan rattaidensa kanssa.
Jos niissä rattaissa ei ole lasta niin mielestäni ei saa mennä bussiin, kun selkeästi niillä rattailla vietiin vain kasveja eikä yhtään lasta.
Tuollainen "kasvien rattailija" vie tilan henkilöltä, jolla on oikeasti lapsi mukana.
Saako tulla bussiin edes rollaattorilla, jos siinä sitten vie paikan vaunuilta?
Rollaattoria käytetään liikkumiseen kun liikkuminen on vanhuksella haastavaa, kasvit voi kuljettaa taksilla.
Käytän rollaattoria liikkumisen apuna ja maksan täyden hinnan matkastani. Ei ole inva eikä vanhusalennusta. Rollaattori ei oikeuta ilmais- tai alematkoihin. Kaltaisiani on varmasti muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri liikenteenjärjestäjillä on eri sääntöjä. Viimeksi kun vierailin Tampereella, lapsen piti olla rattaissa koko matka, jotta matka oli ilmainen. Perusteltiin myös turvallisuudella, että lapsi pysyy rattaissaan. Pääkaupunkiseudulla taas rattaat saa laittaa vaikka rattaat kasaan jo pysäkillä ja mennä istumaan lapsen kanssa penkkiin. Helsingin systeem on ruuhkaisina aikoina mukavampi. Varsinkin kun lapsi oli jo vähän isompi, mutta rattaat vielä tarpeen mukana matkoilla, laitoin rattaat kasaan jos muut tarvitsivat tilaa rattaille.
Tamperelainen kommentoi että niin mäkin teen isomman lapsen kanssa joka tarvii rattaita esim reissussa. Etuovesta sisään rattaat kainalossa ja maksu.
Ei tai tuossa mitään ongelmaa ole, jos on valmis antamaan tilaa sitten, jos lapsi tulee bussiin. Ihan sama asia kuin invavessa. Minä käyn invavessassa, mutta jos joku inva tulee samaan aikaan, niin annan hänelle etuoikeuden mennä vessaan. Ei ole koskaan kyllä tullut invaa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuohon itse pahoinpitelyyn, niin itse ei ole koskaan kuullut, ettei tyhjien rattaiden kanssa saisi matkustaa (jolloin toki ei ole oikeutettu ilmaiseen matkaan). Kyllä minä melkein päivittäin matkustan hakemaan lasta päiväkodista niin, että menomatkalla vaunut on tyhjät ja tulomatkalla niissä on lapsi.
Tuolla logiikalla kaikki matkustaisi tyhjien rattaiden kanssa...🙄
No ei nyt ihan kaikki, mutta kaikenlaisia yrityksiä on tullut nähtyä.
Esim näin kun Tampereella yhdellä eläkeläispariskunnalla oli rattaat mukan aja siinä istui koira!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi niitä rattaita mukana kuljetat ilman lasta ? Jätä ne sinne minne lapsesi, en ole tuollaisesta ennen kuullut että joku ei osaa jättää rattaita päiväkotiin samalla kun lapsensa.
Toinen vanhempi on vienyt lapsen autolla hoitoon ja toinen hakee julkisella takaisin ja sen takia menomatkalla on tyhjät vaunut.
Jospa ne rattaat voi jättää päiväksi sinne päiväkotiin?
Jos kuljettaa tyhjiä rattaita bussisa niin pitää maksaa oma matka.
Oliko matkustaja maksanut matkaansa ? Joskus metrossa nähnyt ja usein näkee , että ei lapsia rattaissa vaan ruokakassit. Joskus tarkastajat antaneet sakon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tai tuossa mitään ongelmaa ole, jos on valmis antamaan tilaa sitten, jos lapsi tulee bussiin. Ihan sama asia kuin invavessa. Minä käyn invavessassa, mutta jos joku inva tulee samaan aikaan, niin annan hänelle etuoikeuden mennä vessaan. Ei ole koskaan kyllä tullut invaa samaan aikaan.
Sillä mammalla ei kyllä ole mitään oikeutta häätää lippunsa maksanutta matkustajaa bussista, vaan saa ihan kiltisti odottaa seuraavaa vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim näin kun Tampereella yhdellä eläkeläispariskunnalla oli rattaat mukan aja siinä istui koira!
Mikään laki ei kiellä kuljettamasta koiraa rattaissa. Mistä tiedät, ettei sillä koiralla ollut vaikka jalka poikki ja he olivat matkalla eläinlääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä kuljettamasta koiraa rattaissa. Mistä tiedät, ettei sillä koiralla ollut vaikka jalka poikki ja he olivat matkalla eläinlääkäriin?
Tai voi olla vanha koira, joka ei jaksa enää kävellä pitkiä matkoja ja välillä laitetaan rattaisiin istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamperelainen kommentoi että niin mäkin teen isomman lapsen kanssa joka tarvii rattaita esim reissussa. Etuovesta sisään rattaat kainalossa ja maksu.
Helsingissä ei tarvi maksaa (tai näyttää lippua, useinhan kausi on voimassa joka tapauksessa) vaikka rattaat olisi kasassa. Kunhan rattaat ja alle 7-vuotias lapsi ovat mukana. Helsingissä mulla on yleensä aina kausilippu voimassa, mutta Tampereella olin vain käymässä ja helpotti elämää, kun ei tarvinnut selvittää, miten niitä lippuja siellä saa ostettua. Lapsen kanssa reissatessa on muutenkin niin monenlaista säätöä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne rattaat voi jättää päiväksi sinne päiväkotiin?
Jos kuljettaa tyhjiä rattaita bussisa niin pitää maksaa oma matka.
Ja mistä oletus, että tyhjien rattaiden kanssa matkustava EI maksa matkaansa?
Tiesitkö, että monella on HSLn sovellus ja siellä esim. 30 pvn lippu?
Ja runkolinjan busseissa voit kulkea taaemmasta ovesta sisään eikä tarvii näyttää sitä sovelluslippua kenellekään 😁
Vierailija kirjoitti:
Oliko matkustaja maksanut matkaansa ? Joskus metrossa nähnyt ja usein näkee , että ei lapsia rattaissa vaan ruokakassit. Joskus tarkastajat antaneet sakon.
Tuossa tuo tarkastusmaksu varmaankin tuli liputtomuudesta eikä vaunuista...
Vierailija kirjoitti:
Onko näin?
Kysyn, koska en tiedä.
Olen monesti nähnyt, että lapsi siirtyy istumaan penkille.
Siis oletan, että hän tarkoitti, että päiväkotiin lasta kuljetetaan sellaisilla rattailla, joissa lapsi istuu. Ei niissä vaunuissa, jossa vauva nukkuu ja jota ei edes saa istuma-asentoon. (Tuskin sinäkään yli yksivuotiasta vauvanvaunuissa olet kuljettanut) Ja viestin pointti oli se, että rattaat saa helpommin kasaan kuin vaunut ja siten vievät tyhjänä vähemmän tilaa.