Bussikuski jyrisi Espoossa, ei rattaiden kanssa autoon!
Bussikuski jyrisi Espoossa, ei rattaiden kanssa autoon!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/98d3285f-74a3-42e0-9b5f-6fd112ae6efd
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä sitten toimitaan, jos edelliseltä pysäkiltä on joku noussut bussiin tyhjien, tai vain kauppakasseja sisältäneiden rattaiden kanssa, ja seuraavalta olisi tulossa kyytiin joku rattaiden kanssa, jossa on pieni lapsi? Oletusarvo siis, ettei bussissa olisi tilaa enemmille rattaille 🧐
- OhisSama logiikka, kuin jos bussi on täynnä, eli jos ei ole tilaa, ei valitettavasti mahdu mukaan. Ei ole sellaista mahdollisuutta, että alettaisiin arvioida matkustajien oikeutta olla bussissa. Samalla voisi kysyä, että kumpi jää, pyörätuoli vai lastenrattaat? Tai jos istumapaikat on loppu, niin vanhus vai jalka paketissa oleva? Se nyt vain menee niin, että jos ei ole tilaa, niin joutuu odottamaan seuraavaa bussia.
Aivan. Jos on maksanut matkan, on oikeutettu matkustamaan. Mukana saa olla vaikka iso reppu tai kuukauden ostokset, rattaat ja jossain liikennevälineissä polkupyöräkin.
Rattaissa pitää olla lapsi ja silloin ei pidä maksaa matkaansa. Tai lapsi pitää olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tai tuossa mitään ongelmaa ole, jos on valmis antamaan tilaa sitten, jos lapsi tulee bussiin. Ihan sama asia kuin invavessa. Minä käyn invavessassa, mutta jos joku inva tulee samaan aikaan, niin annan hänelle etuoikeuden mennä vessaan. Ei ole koskaan kyllä tullut invaa samaan aikaan.
Saa siinä keskiosassa olla isojen matkalaukkujenkin kanssa. Olen tarkistanut asian, koska lapsi kulkee jääkiekkotreeneissä julkisilla.
Sisällä olevan ei tarvitse jäädä matkalle. Bussikuski arvioi kuinka ahtaasti rattaita ja tavaroita siihen otetaan. Jotkut ottaa sen täyteen ja ohjaa muut kulkemaan takaa ja edestä. Jotkut taas ei ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos rattaissa on kasveja niin pitää ostaa lippu. Lapsi rattaissa niin saat matkustaa ilmaiseksi.
Ei jutussa sanottu sanallakaan siitä, oliko nainen yrittänyt matkustaa pummilla vai ei? Kuljettaja oli vain alkanut raivoamaan ja vaatinut häntä poistumaan rattaidensa kanssa.
Media ei nykypäivänä juurikaan mainitse yksityiskohtia jotka ei sovi toimittajan ennalta päättämään narratiiviin. Eli mainitsematta jättäminen todistaa vain sitä että toimittaja ei kirjoittanut asiasta, ei muuta.
Vaikea uskoa että kuski pelkkien vaunujen vuoksi rupeaisi riehumaan vaan tarinassa on muutakin mitä jutussa ei mainita.
Ylipäänsä joskus nämä lastenvaununaiset on aika agressiivisia kun yrittävät tunkea vaunuineen bussiin jossa on jo maksimimäärä vaunuja. Silti mukaan vaan pitäisi päästä vaikka siellä bussissa ei mahtuisi kulkemaan ovista jos ne ylimääräiset vaunut tunkee sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tai tuossa mitään ongelmaa ole, jos on valmis antamaan tilaa sitten, jos lapsi tulee bussiin. Ihan sama asia kuin invavessa. Minä käyn invavessassa, mutta jos joku inva tulee samaan aikaan, niin annan hänelle etuoikeuden mennä vessaan. Ei ole koskaan kyllä tullut invaa samaan aikaan.
ei sama asia.
olisi sama, jos jo istuisit pöntöllä ja inva haluisi sisään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok matkustaa kuljettaen kasveja kärryssä. Tätä ei ole missään kielletty eikä siinä ole mitään väärää. Matka on ilmainen vain jos rattaissa on lapsi koko matkan ajan. Jos lapsi meneekin penkille istumaan, matka pitäisi maksaa. Ei ole epäselvää eikä vaikeaa.
Onko näin?
Kysyn, koska en tiedä.
Olen monesti nähnyt, että lapsi siirtyy istumaan penkille.
Ei pidä paikkaansa, tuo yksi on keksinyt omasta päästään tuon säännön...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin ok matkustaa kuljettaen kasveja kärryssä. Tätä ei ole missään kielletty eikä siinä ole mitään väärää. Matka on ilmainen vain jos rattaissa on lapsi koko matkan ajan. Jos lapsi meneekin penkille istumaan, matka pitäisi maksaa. Ei ole epäselvää eikä vaikeaa.
Onko näin?
Kysyn, koska en tiedä.
Kaupungista riippuu osittain. Alle 7-vuotiaan lapsen matka on joka tapauksessa ilmainen kaikissa tietämissäni Suomen kaupungeissa, istuipa lapsi rattaissa tai penkillä.
MUTTA esimerkiksi meillä Tampereella rattaiden kanssa matkustavan aikuisen matka on ilmainen vain sillä oletuksella, että hänellä istuu siellä rattaissa lapsi koko matkan ajan. Eli jos tamperelaisen matkustajan lapsi siirtyy penkille istumaan, aikuisen pitää mennä maksamaan matkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siinä keskiosassa olla isojen matkalaukkujenkin kanssa. Olen tarkistanut asian, koska lapsi kulkee jääkiekkotreeneissä julkisilla.
Sisällä olevan ei tarvitse jäädä matkalle. Bussikuski arvioi kuinka ahtaasti rattaita ja tavaroita siihen otetaan. Jotkut ottaa sen täyteen ja ohjaa muut kulkemaan takaa ja edestä. Jotkut taas ei ota.
Ei siihen bussiin saa periaatteessa ottaa vaunuja jos ohi ei pääse kulkemaan nopeasti ulos tarvittaessa. Kyse on paloturvallisuudesta eli jos bussi syttyy palamaan niin porukan on päästävä ulos ovista ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Rattaissa pitää olla lapsi ja silloin ei pidä maksaa matkaansa. Tai lapsi pitää olla mukana.
Mistä tiedät että tyhjillä, (tai kasveilla, koiralla, kasseilla tms täytetyt) rattailla/vaunuilla kulkeva EI ole maksanut matkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla niitä kasveja saa kuljettaa vetolaukussa ja rattaissa. Asun Ikean bussireitillä ja bussi on kyllä usein täynnä vaikka mitä kärryä ja tavaraa.
Helsingissä lapsen ei tarvitse istua rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällä olevan ei tarvitse jäädä matkalle. Bussikuski arvioi kuinka ahtaasti rattaita ja tavaroita siihen otetaan. Jotkut ottaa sen täyteen ja ohjaa muut kulkemaan takaa ja edestä. Jotkut taas ei ota.Ei siihen bussiin saa periaatteessa ottaa vaunuja jos ohi ei pääse kulkemaan nopeasti ulos tarvittaessa. Kyse on paloturvallisuudesta eli jos bussi syttyy palamaan niin porukan on päästävä ulos ovista ja nopeasti.
Tämäkin tuntuu riippuvan kaupungista. Olin tosi yllättynyt, kun Oulussa minut viitottiin rattaiden kanssa kyytiin, vaikka bussin ratastila oli jo täynnä! Siinä me sitten oltiin käytävällä, eikä kukaan ollut moksiskaan. Esimerkiksi Helsingissä tai Tampereella odotetaan automaattisesti seuraavaa bussia.
Puhuin sitten paikallisen ystävän kanssa, että saattaa johtua siitä, että Oulussa on paljon harvemmat vuorovälit kuin Helsingissä tai Tampereella. Seuraavan bussin odotus voi olla puoli tuntia vs. 10 minuuttia noissa kaupungeissa, missä jäädään odottamaan seuraavaa.
Tämän takia kaikissa busseissa pitäisi olla avorahastus. Bussikuskit on koulutettu ajamaan sitä ajoneuvoa, eivätkä ole HSL:n byrokraatteja, jotka tuntee sääntöpykälät. Pienempi paha jos pari matkustaa liputta ja voihan sitä tarkastajien määrää korottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällä olevan ei tarvitse jäädä matkalle. Bussikuski arvioi kuinka ahtaasti rattaita ja tavaroita siihen otetaan. Jotkut ottaa sen täyteen ja ohjaa muut kulkemaan takaa ja edestä. Jotkut taas ei ota.Ei siihen bussiin saa periaatteessa ottaa vaunuja jos ohi ei pääse kulkemaan nopeasti ulos tarvittaessa. Kyse on paloturvallisuudesta eli jos bussi syttyy palamaan niin porukan on päästävä ulos ovista ja nopeasti.
Jotkut ottaa. Ja isoja rattaita mahtuu kahdet, normaaleja kolmet jo yhteen riviin. Ei nekään siitä kovin nopeasti pääse ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näin?
Kysyn, koska en tiedä.
Ei pidä paikkaansa, tuo yksi on keksinyt omasta päästään tuon säännön...
Tai hän on tamperelainen. https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000007311338.html
Tampereella oikeasti näytät ilmiselvältä turistilta ja saat pahaa silmää ihmisiltä, jos siirrät lapsesi rattaista penkille!
Lainaus jutusta:
"Kannattaako lapsen istua rattaissa vai penkillä?
– Jos lapsi tulee rattaissa bussiin, täytyy hänen pysyä siellä istumassa. Tällöin vapaita istumapaikkoja on enemmän, rattaat eivät jää valvomatta keskelle bussia ja matkustaminen on kaikkien kannalta huomattavasti turvallisempaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos rattaissa on kasveja niin pitää ostaa lippu. Lapsi rattaissa niin saat matkustaa ilmaiseksi.
Ei jutussa sanottu sanallakaan siitä, oliko nainen yrittänyt matkustaa pummilla vai ei? Kuljettaja oli vain alkanut raivoamaan ja vaatinut häntä poistumaan rattaidensa kanssa.
Media ei nykypäivänä juurikaan mainitse yksityiskohtia jotka ei sovi toimittajan ennalta päättämään narratiiviin. Eli mainitsematta jättäminen todistaa vain sitä että toimittaja ei kirjoittanut asiasta, ei muuta.
Vaikea uskoa että kuski pelkkien vaunujen vuoksi rupeaisi riehumaan vaan tarinassa on muutakin mitä jutussa ei mainita.
Ylipäänsä joskus nämä lastenvaununaiset on aika agressiivisia kun yrittävät tunkea vaunuineen bussiin jossa on jo maksimimäärä vaunuja. Silti mukaan vaan pitäisi päästä vaikka siellä bussissa ei mahtuisi kulkemaan ovista jos ne ylimääräiset vaunut tunkee sisään.
Tää on hankalaa, kun esim. neuvoloita ja monia muita palveluita on keskitetty aina vaan harvempiin paikkoihin ja olisi pakko päästä kulkemaan rattaiden kanssa sinne. Muistan hyvin, että siinä saattoi olla hermo kireällä jos kolmanteenkaan bussiin ei mahtunut (meiltä ei todellakaan mennyt busseja parin minuutin välein vaan väliä oli hyvällä tuurilla 5 min ja huonolla 20 min).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tuntuu riippuvan kaupungista. Olin tosi yllättynyt, kun Oulussa minut viitottiin rattaiden kanssa kyytiin, vaikka bussin ratastila oli jo täynnä! Siinä me sitten oltiin käytävällä, eikä kukaan ollut moksiskaan. Esimerkiksi Helsingissä tai Tampereella odotetaan automaattisesti seuraavaa bussia.
Puhuin sitten paikallisen ystävän kanssa, että saattaa johtua siitä, että Oulussa on paljon harvemmat vuorovälit kuin Helsingissä tai Tampereella. Seuraavan bussin odotus voi olla puoli tuntia vs. 10 minuuttia noissa kaupungeissa, missä jäädään odottamaan seuraavaa.
Onhan sen näin. Ja huonolla kelillä bussikuskit on suopeampia ylilastille. Kerran bussikuski huikkasi minulle, että saatko rattaat kasaan. Sain ne kasaan ja laitoin penkkien väliin. Hki-Vantaa bussi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kaikissa busseissa pitäisi olla avorahastus. Bussikuskit on koulutettu ajamaan sitä ajoneuvoa, eivätkä ole HSL:n byrokraatteja, jotka tuntee sääntöpykälät. Pienempi paha jos pari matkustaa liputta ja voihan sitä tarkastajien määrää korottaa.
Sen takia monissa busseissa ja liikennevälineissä käytetään sovellusta matkan maksamiseen.
Jos se ei ole lippua sovelluksen kautta ostettu, niin siitä saa tarkastusmaksun jos tarkastaja tulee paikalle.
Eli mikä avorahastus?
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa tuohon itse pahoinpitelyyn, niin itse ei ole koskaan kuullut, ettei tyhjien rattaiden kanssa saisi matkustaa (jolloin toki ei ole oikeutettu ilmaiseen matkaan). Kyllä minä melkein päivittäin matkustan hakemaan lasta päiväkodista niin, että menomatkalla vaunut on tyhjät ja tulomatkalla niissä on lapsi.
Ei päiväkodissa olisi paikkaa vaunuille ?
Ärsyttää, kun busseissa vaunupaikkoja vie muut mammat, jotka tekevät samalla tavalla. Mukava jäädä lapsen kanssa pysäkille tämän takia.
Minulla on itselläni vauva, eikä tulisi mieleenkään matkustaa tyhjien (tai pelkkää tavaraa täynnä olevien) vaunujen kanssa niin, että en maksaisi lipusta. Se ilmaisuus on tarkoitettu nimenomaan vauvan tai pikkulapsen kanssa liikkuvalle, jonka on hankala tulla eteen maksamaan!
Mutta onhan näitä. Kerran näin äidin, jonka rattaissa oleva, puhelimella pelaava lapsi oli sen näköinen, että oli menossa pian ekaluokalle.
No useilla on voimassaoleva kuukausikortti taskussa, vaikka rattaiden kanssa kulkevat.
Itse ainakin kävin julkisilla töissä ja omistin vuosikortin. Välillä kuljin rattaiden kanssa aja vuosikortri oli silloinkin voimassa.
En usko, että tuossa oli liputta matkustaminen. Se on kyllä selkeästi sanotti, että ilmaiseksi pääsee kun kuljettaa alle 7 vuotta vanhaa lasta. Lapsen ei tarvitse istua rattaissa.