LOHJA, millainen kaupunki asua?
Löytyykö sieltä lapsiystävällistä haja-asutusaluetta? Mitkä ovat vältettävät kaupunginosat, mihin ei kannata muuttaa?
Haluaisin kuulla myös yleisesti millainen kaupunki on kyseessä. Millaista porukkaa siellä asuu (onko sisäänpäin lämpeävä kaupunki tms.), toimiiko esim. terveyspalvelut miten hyvin, löytyykö harrastuksia, millaiset koulut ovat (onko paljon lieve-ilmiöitä)?
Risut ja ruusut. Kannattaako muuttaa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin nyrkki perseessä kuin asua Lohjalla.
Mistä tää sanonta tulee, tähän törmää aika usein
Itse kuulin ekan kerran Taistelujaska-youtube-videolta. En tiedä, onko se juuri siitä alun perin lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupolitiikka on syvältä, kalliita mammutteja, joihin puolet oppilaista tarvitsee bussi- tai taksikyydin rakennetaan. Vähän pienempiä alakouluja on muutama jäljellä.
Lohja on maantieteellisesti tosi laaja ja keskellä on iso järvi = etäisyydet voi olla yllättävän pitkiä ja julkista liikennettä ei juurikaa ole muussa suunnassa kuin keskustan ja Helsingin välillä. Eli vähintään 1 auto perheessä on enemmön tai vähemmän välttämätön.
Harrastusmahdollisuuksia on paljon, kulttuuria ehkä vähän vähemmän kuin eri liikuntamuotoja. Mäntynummi, Muijala, keskusta, Lempola, Moisio ja Ojamo olisi ehkä mun suosikkialueet. Routiolla on ollut huono maine mutta pahimmat vuokrakasarmit on purettu ja nykyään rauhallisempaan. Virkkalan keskusta on huono alue mutta Vappula / Vohloinen ovat ihan ok. Itse en lähtisi Sammattiin, Nummi-Pusulaan, Karjalohjalle, Lohjansaareen tai Lieviöön, ne on surkastuneita laitoja, josta on pitkä matka kaikkiin palveluihin,
Moni on maininnut jo nuo koulut. Eli pieniä kouluja ei enää pahemmin ole, mutta onko tietoa minkälaista se meininki noissa suuremmissa kouluissa sitten on?
Ap
Riippuu vähän mihin vertaa helsinkiläisen silmin lohjalaiswt lapset on varsin lapsekkaita ja rauhallidia. Mun lapset on käyneet paljon harrastuksissa Lohjalla ja aina saaneet nopessti kavereita ja kaikki olleet kivoja.
T. Mökkilohjalainen
Vierailija kirjoitti:
Nätti murre, suorasukainen tyyli puhua asioista.
Murre? Mun mielestä siellä ei ole mitään murretta, ihan tavallista yleiskieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nätti murre, suorasukainen tyyli puhua asioista.
Murre? Mun mielestä siellä ei ole mitään murretta, ihan tavallista yleiskieltä.
Kyllä Lohjalla on murre. Eeva Joenpellon kirjoihin ikuistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mökkilohjalainen. Se on kiva kaupunki, kaikki palvelut toimivat hyvin.
Koulupolitiikka ei minusta ole hyvää, ajetaan jättikouluja, kaikki pienet yksiköt suljettu, säästetään ja säästetään ihan kaikessa.
Tuo jälkimmäinen on syy siihen, että pysyimme mökkilohjalaisina, muuten olisimme muuttaneet.
Aijai, ei kuulosta hyvältä koulujen puolesta. Eli mitään pikkukouluja/kylökouluja ei ole jäljellä?
Ap
Aika tehokkaasti niitä on hävitetty.
Sammatissa on kuusi luokkaa tallella mutta yläkouluun pitää kulkea keskustaan.
Jos muuttaisin Lohjalle lasten kanssa, muuttaisin siihen keskustaan tai liepeille. Moisio, Gruotila, Keski-Lohja tai Aurlahti tms.
Toiveissa olisi ok-talo sen verran suurella tontilla, ettei tarvitse keittiöstä tuijotella naapurin olkkaria. Onko joku noista mainitsemistasi alueista sellainen ja miksi suosittelet noita alueita?
ApNo Sammatti on ehta maalaiskylä jossa saa taloja myös isolla tontilla. Tykkään itse siitä, mutta se nyt vaan on makukysymys.
Moisiolla, Gruotilassa ja Keskilohjalla taitaa tontit olla sellaisia tuhannen neliön tontteja. Aurlahti on ahtaampi.
Maalaiskylä pikkukoululla kuulostaa hyvältä. Minkäslaisia tämä Ojamo ja Moisio on mitkä on mainittu hyvinä alueina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mökkilohjalainen. Se on kiva kaupunki, kaikki palvelut toimivat hyvin.
Koulupolitiikka ei minusta ole hyvää, ajetaan jättikouluja, kaikki pienet yksiköt suljettu, säästetään ja säästetään ihan kaikessa.
Tuo jälkimmäinen on syy siihen, että pysyimme mökkilohjalaisina, muuten olisimme muuttaneet.
Aijai, ei kuulosta hyvältä koulujen puolesta. Eli mitään pikkukouluja/kylökouluja ei ole jäljellä?
Ap
Aika tehokkaasti niitä on hävitetty.
Sammatissa on kuusi luokkaa tallella mutta yläkouluun pitää kulkea keskustaan.
Jos muuttaisin Lohjalle lasten kanssa, muuttaisin siihen keskustaan tai liepeille. Moisio, Gruotila, Keski-Lohja tai Aurlahti tms.
Toiveissa olisi ok-talo sen verran suurella tontilla, ettei tarvitse keittiöstä tuijotella naapurin olkkaria. Onko joku noista mainitsemistasi alueista sellainen ja miksi suosittelet noita alueita?
ApNo Sammatti on ehta maalaiskylä jossa saa taloja myös isolla tontilla. Tykkään itse siitä, mutta se nyt vaan on makukysymys.
Moisiolla, Gruotilassa ja Keskilohjalla taitaa tontit olla sellaisia tuhannen neliön tontteja. Aurlahti on ahtaampi.
Maalaiskylä pikkukoululla kuulostaa hyvältä. Minkäslaisia tämä Ojamo ja Moisio on mitkä on mainittu hyvinä alueina?
Moisio on puutaloalue noin kilsan päässä keskustasta. Ihanat ulkoilumaastot ja oma uimaranta.
Ojamolle on muutams kilsa, uus koulu käsittääkseni ja Tynninharjun isot ksupat (Cittari, Lidl) lähellä. Kerrostaloja, rivareita, omakotitaloja vähän ksuempana. Virkkalan bussit ajaa ohi joten sisäisyä julkista liikennettä aika hyvin.
Järkky paikka. Onneksi siellä on pöpilä niin voi välillä käydä latauksessa että jaksaa taas kuolettavaa rumuutta ja tylsyyttä.
Lohjalta löytyy kaikki tarpeellinen. Olen 10v Lohjalla ok-talossa asustellut. Routiolle rakennetaan runsaasti, kasvava alue. Hyvä, uusi koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus pikkukaupunki. Täällä ei ole mitään erikoista. Pääasiassa palvelut toimivat hyvin. Lekuriin olen päässyt suht nopeasti ja hammaslääkäriin jopa saman päivän aikana.
Oman lapsen ongelmien kanssa olen saanut hyvin palveluita (perheneuvolasta, nuorten asemalta).
En suoraan sanoen tiedä mitä täältä puuttuisi.
Ja tietääkseni päiväkodeissa ei ole mitään älytöntä ruuhkaa ts sieltä ei soitella kotia hakemaan työntekijäpulan takia keskellä päivää. Lohjalla toimii myös hyviä yksityisiä perhepäivähoitaja useampia.
Jonkinmoista huumeongelmaa on, mutta missä sitä nykyään ei olisi. Virkkalaan en muuttaisi.
T: 40 vuotta Lohjalla asunutKiitos vastauksesta! Osaatko sanoa koulujen tilanteesta mitään?
Ap
Pikkukouluista en tiedä. Niitä on ainakin lopetettu. Ojamolle on rakennettu suurkoulu, kuten myös lohjan asemalle ja keskustaan Laurentiuskoulu.
Omat lapseni ovat olleet ihan tyytyväisiä kouluihinsa.
Alueista itse en muuttaisi tosiaan virkkalaan. Toki sielläkin omakotitaloalueella on ihan rauhallista.
Ojamo, routio, virkkala ovat rauhattomia, mutta lähinnä niissä kaupungin vuokrakerrostaloissa.
Hyviä alueita on ainakin Gruotila ja Gunnarla. Näissä pääsääntöisesti pelkkiä omakotitaloja.
Itse olen ollut Lohjaan ihan tyytyväinen. Lapset ovat täällä kasvaneet jo lähes aikuisiksi. Keskusta on nykyään ainakin iltaisin/öisin ihan hiljainen. En suoraan sanoen tiedä missä nykyteinit enää edes viettävät aikaansa.
Virkkalasta sanoisin, että jos muuttaa pk-seudulta, se on lintukoto. Toki siellä on ne vuokratalot ja kaljottelijoita penkillä, mutta ei se ole mikään slummi silti, kuten aina sanotaan.
Ennen aikaan Routio ja Ojamo oli ns vältettäviä ja nyt niitä täällä suositellaan.
Ojamo mun suosikkialuetta, tietty mikä vain paikka veden äärellä menee. Ihan hyvät palvelut ja olennaiset löytyy, Virkkalan alueella tuntuu olevan nuorta huumeisiin menevää porukkaa mutta muutoin Lohja on ihanan tylsä, keskinkertainen ja ennalta-arvattava pk-seudulta paluumuuttavalle, varmasti muillekin virkistävä kokemus jos antaa mahdolisuuden.