Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LOHJA, millainen kaupunki asua?

Vierailija
16.02.2023 |

Löytyykö sieltä lapsiystävällistä haja-asutusaluetta? Mitkä ovat vältettävät kaupunginosat, mihin ei kannata muuttaa?
Haluaisin kuulla myös yleisesti millainen kaupunki on kyseessä. Millaista porukkaa siellä asuu (onko sisäänpäin lämpeävä kaupunki tms.), toimiiko esim. terveyspalvelut miten hyvin, löytyykö harrastuksia, millaiset koulut ovat (onko paljon lieve-ilmiöitä)?
Risut ja ruusut. Kannattaako muuttaa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida Lohjalaiset palstaillla.

Vierailija
2/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repesin! Mutta sehän on sitten hyvä merkki. Lohjalla ei aika käy pitkäksi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mökkilohjalainen. Se on kiva kaupunki, kaikki palvelut toimivat hyvin.

Koulupolitiikka ei minusta ole hyvää, ajetaan jättikouluja, kaikki pienet yksiköt suljettu, säästetään ja säästetään ihan kaikessa.

Tuo jälkimmäinen on syy siihen, että pysyimme mökkilohjalaisina, muuten olisimme muuttaneet.

Vierailija
4/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nätti murre, suorasukainen tyyli puhua asioista.

Vierailija
5/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohjalaisiin on helppo tutustua ja hehän ovat kuin yhtä suurta sofistikoitunutta perhettä.

Vierailija
6/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin nyrkki perseessä kuin asua Lohjalla.

Vierailija
7/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kelpo kaupunki. Palvelut toimii, melko rauhallista. Tosin kaman käyttäjiä sielläkin mutta niitä on kaikkialla nykyään.

Vierailija
8/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin nyrkki perseessä kuin asua Lohjalla.

Mistä tää sanonta tulee, tähän törmää aika usein

Vierailija
9/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kerroksen väkeä. Ensimmäisenä on parempi väki, jolla on siellä kesäasunto ja toisena työväenluokka ja köyhälistö, joka asuu paikkakunnalla. Palvelujen ym. hyvyys riippuu siitä kumpi on niiden kohteena.

Vierailija
10/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus pikkukaupunki. Täällä ei ole mitään erikoista. Pääasiassa palvelut toimivat hyvin. Lekuriin olen päässyt suht nopeasti ja hammaslääkäriin jopa saman päivän aikana.

Oman lapsen ongelmien kanssa olen saanut hyvin palveluita (perheneuvolasta, nuorten asemalta).

En suoraan sanoen tiedä mitä täältä puuttuisi.

Ja tietääkseni päiväkodeissa ei ole mitään älytöntä ruuhkaa ts sieltä ei soitella kotia hakemaan työntekijäpulan takia keskellä päivää. Lohjalla toimii myös hyviä yksityisiä perhepäivähoitaja useampia.

Jonkinmoista huumeongelmaa on, mutta missä sitä nykyään ei olisi. Virkkalaan en muuttaisi.

T: 40 vuotta Lohjalla asunut

Vierailija
11/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupolitiikka ei minusta ole hyvää, ajetaan jättikouluja, kaikki pienet yksiköt suljettu, säästetään ja säästetään ihan kaikessa.

Tuo jälkimmäinen on syy siihen, että pysyimme mökkilohjalaisina, muuten olisimme muuttaneet.

Aijai, ei kuulosta hyvältä koulujen puolesta. Eli mitään pikkukouluja/kylökouluja ei ole jäljellä?

Ap

Vierailija
12/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repesin! Mutta sehän on sitten hyvä merkki. Lohjalla ei aika käy pitkäksi! 

Hyvä, että hauskuutti! Piti vähän lämmitellä tätä keskustelua.

Ap täällä siis hei.

Vierailija
13/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijai, ei kuulosta hyvältä koulujen puolesta. Eli mitään pikkukouluja/kylökouluja ei ole jäljellä?

Ap

Aika tehokkaasti niitä on hävitetty.

Sammatissa on kuusi luokkaa tallella mutta yläkouluun pitää kulkea keskustaan.

Jos muuttaisin Lohjalle lasten kanssa, muuttaisin siihen keskustaan tai liepeille. Moisio, Gruotila, Keski-Lohja tai Aurlahti tms.

Vierailija
14/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden kerroksen väkeä. Ensimmäisenä on parempi väki, jolla on siellä kesäasunto ja toisena työväenluokka ja köyhälistö, joka asuu paikkakunnalla. Palvelujen ym. hyvyys riippuu siitä kumpi on niiden kohteena.

Suurimmalka osalla tuntuu olevan Lohjalla asunto ja mökki.

Vierailija
15/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perus pikkukaupunki. Täällä ei ole mitään erikoista. Pääasiassa palvelut toimivat hyvin. Lekuriin olen päässyt suht nopeasti ja hammaslääkäriin jopa saman päivän aikana.

Oman lapsen ongelmien kanssa olen saanut hyvin palveluita (perheneuvolasta, nuorten asemalta).

En suoraan sanoen tiedä mitä täältä puuttuisi.

Ja tietääkseni päiväkodeissa ei ole mitään älytöntä ruuhkaa ts sieltä ei soitella kotia hakemaan työntekijäpulan takia keskellä päivää. Lohjalla toimii myös hyviä yksityisiä perhepäivähoitaja useampia.

Jonkinmoista huumeongelmaa on, mutta missä sitä nykyään ei olisi. Virkkalaan en muuttaisi.

T: 40 vuotta Lohjalla asunut

Kiitos vastauksesta! Osaatko sanoa koulujen tilanteesta mitään?

Ap

Vierailija
16/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupolitiikka on syvältä, kalliita mammutteja, joihin puolet oppilaista tarvitsee bussi- tai taksikyydin rakennetaan. Vähän pienempiä alakouluja on muutama jäljellä.

Lohja on maantieteellisesti tosi laaja ja keskellä on iso järvi = etäisyydet voi olla yllättävän pitkiä ja julkista liikennettä ei juurikaa ole muussa suunnassa kuin keskustan ja Helsingin välillä. Eli vähintään 1 auto perheessä on enemmön tai vähemmän välttämätön.

Harrastusmahdollisuuksia on paljon, kulttuuria ehkä vähän vähemmän kuin eri liikuntamuotoja. Mäntynummi, Muijala, keskusta, Lempola, Moisio ja Ojamo olisi ehkä mun suosikkialueet. Routiolla on ollut huono maine mutta pahimmat vuokrakasarmit on purettu ja nykyään rauhallisempaan. Virkkalan keskusta on huono alue mutta Vappula / Vohloinen ovat ihan ok. Itse en lähtisi Sammattiin, Nummi-Pusulaan, Karjalohjalle, Lohjansaareen tai Lieviöön, ne on surkastuneita laitoja, josta on pitkä matka kaikkiin palveluihin,

Vierailija
17/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos muuttaisin Lohjalle lasten kanssa, muuttaisin siihen keskustaan tai liepeille. Moisio, Gruotila, Keski-Lohja tai Aurlahti tms.

Toiveissa olisi ok-talo sen verran suurella tontilla, ettei tarvitse keittiöstä tuijotella naapurin olkkaria. Onko joku noista mainitsemistasi alueista sellainen ja miksi suosittelet noita alueita?

Ap

Vierailija
18/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohjaa vaivaa eräänlainen perusyrmeys. Jos tämä sopii sun omaan tyyliin, niin tulet viihtymään. Jos et pidä töksähtelystä ja small talkin osaamattomuudesta( enkä tarkoita mitään bettre folk lässyttelyä), niin en muuttaisi. Itse työn puolesta siellä pääsen käymään, ne kerrat kestän, mutta en muuttaisi sinne.

Vierailija
19/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupolitiikka on syvältä, kalliita mammutteja, joihin puolet oppilaista tarvitsee bussi- tai taksikyydin rakennetaan. Vähän pienempiä alakouluja on muutama jäljellä.

Lohja on maantieteellisesti tosi laaja ja keskellä on iso järvi = etäisyydet voi olla yllättävän pitkiä ja julkista liikennettä ei juurikaa ole muussa suunnassa kuin keskustan ja Helsingin välillä. Eli vähintään 1 auto perheessä on enemmön tai vähemmän välttämätön.

Harrastusmahdollisuuksia on paljon, kulttuuria ehkä vähän vähemmän kuin eri liikuntamuotoja. Mäntynummi, Muijala, keskusta, Lempola, Moisio ja Ojamo olisi ehkä mun suosikkialueet. Routiolla on ollut huono maine mutta pahimmat vuokrakasarmit on purettu ja nykyään rauhallisempaan. Virkkalan keskusta on huono alue mutta Vappula / Vohloinen ovat ihan ok. Itse en lähtisi Sammattiin, Nummi-Pusulaan, Karjalohjalle, Lohjansaareen tai Lieviöön, ne on surkastuneita laitoja, josta on pitkä matka kaikkiin palveluihin,

Moni on maininnut jo nuo koulut. Eli pieniä kouluja ei enää pahemmin ole, mutta onko tietoa minkälaista se meininki noissa suuremmissa kouluissa sitten on?

Ap

Vierailija
20/32 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toiveissa olisi ok-talo sen verran suurella tontilla, ettei tarvitse keittiöstä tuijotella naapurin olkkaria. Onko joku noista mainitsemistasi alueista sellainen ja miksi suosittelet noita alueita?

Ap

No Sammatti on ehta maalaiskylä jossa saa taloja myös isolla tontilla. Tykkään itse siitä, mutta se nyt vaan on makukysymys.

Moisiolla, Gruotilassa ja Keskilohjalla taitaa tontit olla sellaisia tuhannen neliön tontteja. Aurlahti on ahtaampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi