Miehen lähes aikuinen lapsi
Asuu meillä joka toinen viikko. Hän on ok, tottelevainen, mukava, tulemme toimeen, meidän välillä ei ole ongelmia. Juttelemme, nauramme ja kaikki on ok. Paitsi minulla, sillä en kestä miehen ja lapsensa välistä toimintaa. Mies tekee kaiken hänen eteensä, vaikka on jo lähes aikuinen. Mies kokee, että se on hänen tehtävänsä isänä, olemme puhuneet miljoona kertaa asiasta ja olen sanonut suoraan että hän kasvattaa uusavutonta nuorta aikuista. Mies on hyvin hyvin kiltti, ei halua pahaa kenellekään. Eikä myöskään komentaa nuortaan, vaan on melkoisen curling. Sanomattakin selvää, että tuo nuori on laiska, suunnattoman laiska, koska isi tekee kaiken hänen puolestaan, ei siis ole nuoren vika. Hän ei tee mitään, ikinä. Pyydettäessä vie pyykit pyykkikoriin. Olen sanonut asioista nätisti monta kertaa yli kymmenen vuoden aikana, hän sanoo aina tekevänsä mutta toteutus jää, ja sitten isi tekee hänen puolestaan. Mies tekee meillä kotitöitä, touhuaa ja puuhaa kiitettävästi, parisuhteemme on erittäin hyvä. Tämä asia, miten hänen nuori tulee meille aina täysihoitoon vailla mitään vastuuta, on vain minulle nyt niin suuri ongelma, etten oikein tiedä mitä tehdä. Olemme puhuneet, monesti ja usein, mutta kun ei mikään auta. Aina löydän miehen siivoamasta nuorensa huonetta ja nuori itse seisoo siellä odottaen että isi saa homman hoidettua jotta hän saa jatkaa pelaamista. Nuori myös viihtyy meillä kuulemma paremmin kuin äitinsä luona, varmaan siksi kun ei tarvitse tehdä mitään.
Nyt tämä ongelma on paisunut minun päässäni jo niin suureksi, että alkaa ahdistaa jo ennen kuin tuo miehen nuori tulee meille. En näytä sitä hänelle, tietenkään. Hän ei ole syyllinen tähän, vaan isänsä. Mietin koko ajan, miksen anna vain olla, kasvattakoot sitten nuorestaan uusavuttoman, minkä minä sille mahdan. Mutta kun en siltikään kestä katsella sitä toimintaa. Kyse ei ole mustasukkausuudesta, että nuori veisi huomion, usein kehoitankin heti viettämään aikaa kahdestaan.
Tämä on tosi väärin, sillä fiilikset nuoren tänne tuloon on todella negatiiviset nykyisin ja mietin vain että milloin hän muuttaisi pois kotoa kokonaan, tai muuttaisi äitinsä luokse kokonaan, jotta voisin elää ja olla omassa kodissani rauhassa, ilman että täällä yksi vain sotkee ja odottaa että kaikki on valmista. Älkää alkako ehdottamaan eroamista, en minä nuorelle fiiliksiäni ikinä näytä, ymmärrän täysin hänen olevan syytön siihen. Minä en myöskään jaksa enää ohjata ja pyytää, olen tehnyt sitä nyt yli 10v, kun olemme yhdessä asuneet.
Yksi ongelma on myös se, että nk. äitipuolena minullahan ei ole mitään sananvaltaa, ei vastuuta, ei päätäntävaltaa, tai ainakin minä sen koen niin ja vastuuta toisen lapsesta en halua ottaa. Toki tietty vastuu tässä on, pidän hänestä huolta, ilman muuta. Mutta, niin, en tiedä, olen vaan aina loppu ja mietin mitä ihmettä keksin, jotta jaksan vielä muutaman vuoden, kunnes tuo nuori oikeasti ehkä muuttaa pois vanhempiensa luota. Hän on ainoa lapsi, pelkään sitäkin että vanhemmat pitävät hänet kaikin keinoin kotona. Äitipuolena huomaan myös, että minulla ei ole oikeus tällaisiin tunteisiin, joten jään nyt odottamaan kun te kivitätte minut ja kehoitatte minua eroamaan hyvästä aviomiehestä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin että sinulla ei tuossa asemassa ole lainkaan sanavaltaa omassa kodissasi? Niin, ettet voi sanoa että minun kattoni alla siivotaan omat sotkut?
Mikä ongelma, jos se mies siivoaa ne sotkut?
Ongelma on se, että lapsesta kasvaa laiska p*ska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin että sinulla ei tuossa asemassa ole lainkaan sanavaltaa omassa kodissasi? Niin, ettet voi sanoa että minun kattoni alla siivotaan omat sotkut?
Sekään ei ole ap:n ongelma. Lapsihan ei ole hänen.
Ja tuollaista ei pysty edes päättelemääb mistään.
Olen sanonut miljoona kertaa...
Mietitkö koskaan, miksi ne miljoona kertaa eivät johtaneet siihen, mitä sinä halusit?
Lopeta lähes aikuisen lapsen kutsuminen laiskaksi. Anna isän tehdä mitä haluaa ja auttaa jälkikasvua, ollaan kiitollisia että joillakin nuorilla on tukea. Pysy siitä kuviosta kaukana. Ehkä lapselle voisi hankkia oman asunnon, jos on jo iso tai on äitinsä luona enemmän.
Tiesitkö, että miljoona kertaa 10 vuoden aikana joka toinen vko on noin 3800 kertaa viikossa. Ehditkö mitään muuta kuin moittimaan miestä ja nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kai turha enää tässä vaiheessa yrittää muuttaa, jos kohta jo aikuinen.
Sulje silmät ja korvat asialle mille et mahda mitään. Ärsyyntyminen vie voimia.
Ota nuori mukaasi kauppaan, leipomaan, tehkää yhdessä. Hän oppii, voitte jutella niitä näitä ja yhdessäolo olisi mukavampaa.
Se nyt vaan on välillä tuommosta teinien kanssa, ihan normaalilta kuulostaa. Ja tunnen tuollaisia aikuisiakin. Ne on semmosia hälläväliä-tyypoejä monessa asiassa. Ärsyttää tietysti, mutta ei sille mitään voi. Hyvä, että isä hoitaa sotkut niin ei jää sinulle kaikki hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kenen ongelma? Ja kyllä sitä helpommin oppii myöhemmin siivoamaan kuin korjailemaan hyljeksineen isän aiheuttamia traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tämähän on teinin oma ongelma, jos se nyt edes on ongelma. Ei millään tapaa aloittajan.
Taas joku paha äitipuoli liikenteessä. Kumma kun niitä miehen lapsia pitäisi aina ojentaa, kouluttaa ja laittamaan tekemään lisää kotitöitä. Erosin juuri äsken naisesta osittain juuri tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta tämähän on teinin oma ongelma, jos se nyt edes on ongelma. Ei millään tapaa aloittajan.
Tulevaisuuden laiskat paskat ovat kyllä meidän kaikkien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitä sitten vaan ryhdistäydyt. Hopi hopi.
Ap, mene terapiaan. Millainen isä sinulla itselläsi oli? Peilaat omia käsittelemättömiä traumojasi ympäristöösi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tartte. Mulla on vakityö ja mukavasti säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan siivoatko minun mielestäni riittävästi? Et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä panos se nyt muka on yhteiskunnalle? Ei mikään.
Sinulla on vielä helppoa, jos ei ole omia lapsia? Meillä on myös yhteiset lapset, ja miten niille selität, kun "Jaakolta" isä ei vaadi omien jälkien siivoamista, yhteisruokailuun osallistumista jne. Aika hankalaa pitää yllä kahta eri kasvatuskulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kuin kotona makoilu.
Mikä panos se nyt muka on yhteiskunnalle? Ei mikään.
Miksi et sano miehelle, että koska se on sinun yksin maksamasi koti ja miehelle pelkkä asunto, niin mies voisi muuttaa omaan kotiin ja käydä luonasi vierailulla lapsettomalla viikolla? Jos nykytilanteessa joudut yksin maksamaan kaiken - se on sinun oma kotisi - niin mieshän on lapsineen melkoinen lokki.
Jos mies omistaa asunnosta puolet, niin opettelet siihen, että muiden tehtävänä ei ole totella sinua ja elää omassa kodissaan siten kuin sinä määräät. Miehen ja lapsensa mielestä nalkutat, joten oletettavasti lapsen muuttaessa pois vanhemman luota muuttaa mieskin omaan kotiin. Et sinä niin mukava ole, että kanssasi haluaisi loppuikänsä olla.