Millainen sitten on PARAS talon pohjapiirros?
Laita linkki jos mahdollista, niin keskustellaan!
Itse kolmilapsisen perheen vanhempana pidän tämän tyylisistä pohjaratkaisuista:
https://www.teritalot.fi/talomallit/moderna/moderna-170/
Tässä pohjassa on lähes kaikki kohdillaan. Ainoastaan teknisen tilan laittaisin jonnekin sivuun, ainakin kauas makuuhuoneista. Esimerkiksi lämpöpumput voi hurista ja niiden ääni resonoida ikävästi seiniä pitkin.
Näissä pohjissahan on aina se, että niitä jokainen asiakas aina muokkaa sopivaksi, joten ei kannata liikaa tuijottaa pönttöä saunan kylpyhuoneessa tai ovetonta kodinhoitohuonetta.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Saunatiloista olisi kiva päästä ulos. Tuossa kuljettava olohuoneen läpi.
Esimerkkitalossa ei mennä olohuoneen kautta ulos saunasta.
Vähän häiritsee nuo jättimäiset hämähäkit olohuoneen ja TV-huoneen nurkissa.
Tuo on kyllä harvinaisen typerä pohja. Keittiö yhdistettynä jonkinlaiseen oleskelutilaan? Kärpäsen kokoinen olohuone. Ja yleinen sijoittelu ja talon muoto ihan kummallinen...
Jokainen ulkokulma maksaa noin 10 000 e eli tuossa on 20 000 turhia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tuossa pääseekin. Saunatilat sinänsä on todella ahtaat ja järjettömän kokoisen kodinhoitohuoneen läpi pääsee suoraan terassille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä harvinaisen typerä pohja. Keittiö yhdistettynä jonkinlaiseen oleskelutilaan? Kärpäsen kokoinen olohuone. Ja yleinen sijoittelu ja talon muoto ihan kummallinen...
Olohuone on siellä keittiön vieressä, tuo toinen on lasten oma olohuone eli ns. arkihuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkitalossa ei mennä olohuoneen kautta ulos saunasta.
Sori, luulin tuota isoa tilaa olohuoneeksi, mutta taitaakin olla terassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on siellä keittiön vieressä, tuo toinen on lasten oma olohuone eli ns. arkihuone.
Oon varmaan sitten tipahtanut kärryiltä. Meillä lapsi on ja leikkii meidän yhdessä ainoassa olohuoneessa. Ja hän saa näkyä ja kuulua, ei tungeta mihinkään koppiin piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan sitten tipahtanut kärryiltä. Meillä lapsi on ja leikkii meidän yhdessä ainoassa olohuoneessa. Ja hän saa näkyä ja kuulua, ei tungeta mihinkään koppiin piiloon.
Kunhan se lapsesi vähän kasvaa niin huomaat että ei häntä tarvitse piiloon tunkea vaan alkaa arvostamaan yksityisyyttä ihan itse..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotalli / askarteluhuone saisi olla.
Enkä tykkää vessanpytystä pesuhuoneessa.Tyylikästä käydä suihkussa jos toinen tulee kovassa mahataudissa vapauttamaan varpusparven äänen raikuessa ja epämääräisen tuoksahduksen vallatessa sieraimet.
Olihan tuolla toinen vessa🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan se lapsesi vähän kasvaa niin huomaat että ei häntä tarvitse piiloon tunkea vaan alkaa arvostamaan yksityisyyttä ihan itse..
Siihen riittää yleensä oma huone.
Vierailija kirjoitti:
Totta ja nurkat lisäävät lämpöhäviötä aina, oli ne tehty miten hyvänsä.
T.3 taloa rakentanut
No riippuu aivan omista odotuksista asumisen suhteen, tontin muodosta, minkä kokoisen asunnon haluaa ja tarvitsee ja mitä toimintoja haluaa painottaa. Esim. joku haluaa erillisen keittiön ja toinen täysin avoimen. Itse haluan puoliavoimen eli ruokailutila rytmittää siirtymää olohuoneeseen eikä tiskiallas tiskeineen loista oloskelutilaan. Makuuhuoneiden ei tarvitse olla isoja ja haluan isot ikkunat. Joku on keittiöihminen ja toinen haluaa kaksi oleskelutilaa. Joku haluaa makuuhuoneen joka on vähän erillään mm. vuorotyön takia. Toinen haluaa ison kodinhoitohuoneen ja toinen ei. Kuka haluaa 1- ja kuka 2-kerroksisen... jne.
Yleisesti sanoisin että energiatehokkuutta mietitty (mm. pohjoiseen pienemmät ikkunat ja joku tulisija), pohjapiirros sellainen että ei selkeää hukkatilaa missään eli outoja kulmia ja vastaavia, olohuoneessa pari ehjää seinää huonekaluille ja luonnonvalo käytetty hyväksi.
Riippuu myös talon arkkitehtuurista ja iästä.
Tottakai kylppärissä pitää voida käydä pöntöllä. Inhottavaa tajuta saunan ovella että pitääkin mennä vielä pissalle, ja joutua tilanteesta riippuen pukemaan uudelleen päälle tai laittamaan pyyhkeen pesemättömän vartalon suojaksi ja kävellä toisiin tiloihin vessaan. Jos on kyseessä talo eikä kerrostalokoppi, on tietysti lisäksi toinen vessa. Ei sitä kylppärin pönttöä silloin käytetä kun joku muu on suihkussa.
Siis eikö tuossa talossa ole takkaa/leivinuunia keskellä taloa?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tuossa on tuo valtava tila keittiön ja olohuoneen vieressä? Siinä ei ole mitään merkintöjäkään.
Yleenä ilman jonkinlaista eteis/käytävätilaa ei asuntoja suunnitella. Siitä on käynti huoneisiin. Tuossa skeemassa myös olohuoneeessa on ovia ja aukkoja joka suuntaan,
Ajattelin, että taas olisi jokin hirvitys - tässä on todella paljon hyvää, jos sopii tontille. Ainoa, minkä muuttaisin ensisilmäyksellä, olisi vessan ovi kohti makkarin ovea.
Tekniseen tilaankaan ei tarvitse puuttua, jos seiniin valitaan hyvä materiaalia ja putket eristetään kunnolla, esim. IV-putket.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin tuo terassin poukama on omituinen idea. Miksi sellainen on laitettu?
Paras on sellainen pohja, joka toimii sinun perheellesi eri elämänvaiheissanne ja johon olet itse tyytyväinen. Vielä jos se kelpaa jollekin muulle, sitten kun olette luopumassa talosta. Turha siihen meiltä on hyväksyntää hakea, sillä meillä kaikilla on omat käsitykset ja mieltymykset hyvän pohjan suhteen.
Minulle ehdoton vaatimus on erillinen keittiö. Jos olohuoneita on kaksi, toisen niistä pitää olla myöhemmin muunnettavissa makuuhuoneeksi, ts. ei läpikulkua muihin huoneisiin eikä ainoa uloskäynti terassille. Pesutiloihin pääsy suoraan ulkoa, joko terassilta tai tuulikaapin kautta. Olohuoneessakin vähintään yksi ehjä seinä.