Lapsia kotona hoitavat, mitä ihmettä teette päivisin?
Mulla ei ole koskaan ollut näin tylsää kuin hieman vajaa 2v lapsen kanssa kotona. Vaikka hän on maailman ihanin tyyppi, mä en ole mikään leikkijä-äiti. Melkein joka päivä käydään jossain ihmisten ilmoilla ja kerran viikossa on kerho, mutta ne nyt vie max pari tuntia päivästä. Sitten onkin enää joku 10 tuntia aikaa tapettavana. Kotityöt tietenkin tehdään mutta nehän on pakkopullaa, ei mitään miellyttävää tekemistä. Töihin olen palaamassa kesällä ja uskon että se on meille molemmille hyvä juttu. Lapsi saa seuraa ja ohjelmaa, minä jotain haastetta aivoille. Ehkä jaksan sitten olla parempi äiti.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Ok, no ei varmasti olekaan tylsää jos pystytte tekemään käsitöitä tai opiskelemaan kun lapsi leikkii omiaan. Meillä sellainen ei vaan ole mitenkään mahdollista, lapsi on niin vahdittava ja ei suostu leikkimään yksin. Ap
Vai oletko kenties tehnyt siitä niin vahdittavan.
Vierailija kirjoitti:
Ok, no ei varmasti olekaan tylsää jos pystytte tekemään käsitöitä tai opiskelemaan kun lapsi leikkii omiaan. Meillä sellainen ei vaan ole mitenkään mahdollista, lapsi on niin vahdittava ja ei suostu leikkimään yksin. Ap
Nyt on hyvä hetki aloittaa sen opettelu, että aikuinen ei ole koko aikaa lapsen käytettävissä. Päiväkotiin menoon on sen verran vähän aikaa. Ja siellähän ei ole koko aikaa joku leikittämässä, vaan lapsen pitää oppia toimimaan myös ilman aikuisen läsnäoloa. Myös yksin, koska pienet ei vielä kovin paljon yhdessä leiki.
Kello 6-7 herätys ja aamuimetys
Kello 7-10 katsoin Netflixiä
Kello 10 päiväimetys ja lapsen päiväunet
Kello 11 oma lounas
Kun lapsi heräsi, sitten taas imetin ja katsoin Netflixiä.
Oikeastaan tiivistettynä katsoin Netflixiä, imetin ja söin ja sitten illalla joskus kello 20 mentiin nukkumaan. Jossain väleissä tein kotitöitä sen minkä pystyin.
Sitten kun lapsi oli 1v niin mentiin joskus jonnekin ulos tai leikkipuistoon jos oli hyvä ilma ja jaksoin. Pari kertaa viikossa ehkä.
Sitten kun lapsi oli 2v hän meni pari kertaa viikossa kerhoon. Kolmevuotiaana hän meni päiväkotiin.
Aika raskasta aikaa oli mutta vielä raskaampaa oli mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei suostu? Kumpi teillä on pomo, sinä vai lapsi?
Vierailija kirjoitti:
No sitten ottaisin käsiini jonkunlaisen kasvatusoppaan. Kyllä 2v kuuluu jo osata itsekseenkin leikkiä, äiti tietysti saatavilla ja sillä tavalla lähellä, mutta esimerkiksi olohuoneen lattialla lapsi leikkimässä ja äiti sohvalla tekemässä käsitöitä tai koneella opiskelua/töitä. Ei tietenkään koko päivää aina niin, kyllä lapsen kanssa täytyy välillä puuhaillakin, mutta ei koko aikaa.
Mä suoritin iltalukion samalla kun olin 3 vuotta kotihoidontuella
Koin samalla tavalla. Tylsää oli. Minulla on 2 lasta. Puistossa käytiin, kerhossakin. Kaikki kotityöt hoidin. Koti lähes kiilsi. Ystäviäkin näin. Mies teki ympäri pyöreetä työpäivää eli itse kotia ja lasten hoitoa pyöritin. Oli tavallaan mukavaa näin jälkeenpäin ajatellen saada olla kotona. Muistan vaan sen, että minulle se oli tylsää ja aikaistin jopa töihin menoa suunnitellusta.
Minä usein kysyn lapselta, mitä hän haluaisi tehdä. Kohtuullisesti toteutettavissa olevat asiat joko tehdään heti tai laitetaan "kalenteriin" toteutettavaksi myöhemmin. Yhdessä suunnitellaan isompia juttuja. Minusta erittäin viihdyttävää tekemistä. Lapsi toki jo 4v, joten osaa paremmin osallistua kuin 2v. Mutta hänen ollessaan 2v käytiin myös paljon kaikkialla eikä vain jumitettu kotona tylsistymässä.
Jep, tuttua. Mitään semmoista "omaa" ei kunnolla ehdi tekemään, koska ne hetket kun lapsi leikkisi rauhassa on niin pieniä, ja jotenkin ne tuntuu oikein aistivan milloin äiti aloittaa jonkun homman ja on heti vailla jotakin. No, kotitöihin saa menemään paljon aikaa kun tekee lapsen kanssa yhdessä, ja siihen leikkimiseen, mutta kyllä, se on _tylsää_ pidemmän päälle. Päivät vaan toistaa toisiaan. Me kans käytiin tosi paljon kaikissa kerhoissa ihan just siksi että ois vaihtelua ja myös aikuisseuraa. Lapsiani rakastan, mutta kotiäitiys ei vaan ollut minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tee toinen lapsi niin ei ole tuota ongelmaa! xD Mulla on 2v ja 2kk lapset, ja hommaa riittää kellon ympäri.
Just meinasin sanoo samaa, tee toinenkin lapsi, niin ei oo tylsää :D ja saa joskus hyvän leikkikaverin sun erikoinen:)
Meillä tytöillä 1v 10kk ikäero,niin eipä ollut kyllä tylsää :D ;)
Puistoiltiin, kerhoiltiin, käytiin kaupassa, kirjastossa tms. Oli kivaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ottaisin käsiini jonkunlaisen kasvatusoppaan. Kyllä 2v kuuluu jo osata itsekseenkin leikkiä, äiti tietysti saatavilla ja sillä tavalla lähellä, mutta esimerkiksi olohuoneen lattialla lapsi leikkimässä ja äiti sohvalla tekemässä käsitöitä tai koneella opiskelua/töitä. Ei tietenkään koko päivää aina niin, kyllä lapsen kanssa täytyy välillä puuhaillakin, mutta ei koko aikaa.
Kuuluu osata, kenen mukaan? Lapset on erilaisia ja 2v on vielä pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu osata normaalin kehityksen mukaan. Vaikka onkin vielä pieni ei se silti ole mikään syy liimauttaa äitiä itseensä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni, muttei vauva. Itsenäistyminen kuuluu normaaliin kehitykseen. Edes pikkuvauvan ei ole hyvä olla äidissä kiinni koko aikaa. 2-vuotiaasta pian päiväkotiin menevästä nyt puhumattakaan. Tulee todella vaikea hoitoon siirtyminen, jos yhtään ei opi olemaan irti äidistä.
t. eri
Tylsistyminen on ihan ihmisestä kiinni. Minä olen niin aktiivinen, että keksin aina tekemistä, eikä tylsää ole koskaan. Ensisijaisesti hoidan lapsia, mutta lisäksi siivoan, laitan ruokaa ja leivon lasten kanssa. Ulkoilen, jumppaan, opiskelen etänä, vien lapsia harrastuksiin ja kerhoihin. Olen opiskellut vanhempainvapaan aikana yhden ammatin itselleni ja opiskellut lisäosaamista avoimessa yliopistossa. Ompelen lastenvaatteita, kudon villasukkia, nikkatoin linnunpönttöjä ym., remontoin kotia, kokoan huonekaluja, sisustan, valokuvaan. Käyn lasten kanssa hiihtämässä, luistelemassa, uimahallissa, kirjastossa, marjastamassa, sienestämässä. Järjestän juhlia, kutsun ystäviä kylään, lähden naapurin kanssa vaunulenkille. Soitan, laulan, kuuntelen äänikirjaa. Leikkaan lasten hiukset, teen niihin kampauksia. Meikkaan itseni, värjään kulmat ja hiukset. Soitan sukulaisille ja ystäville. Kyllähän sitä nyt kaikkea keksii.
Ja tietysti, kun lapsia on kolme, joista nuorin on vauva, niin ei sitä tekemisenpuutetta juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuolla asenteella se lapsi on jatkuvasti vahdittava. Aika katkaista napanuora. Helpottaa teitä molempia.
t .eri
Vierailija kirjoitti:
Tylsistyminen on ihan ihmisestä kiinni. Minä olen niin aktiivinen, että keksin aina tekemistä, eikä tylsää ole koskaan. Ensisijaisesti hoidan lapsia, mutta lisäksi siivoan, laitan ruokaa ja leivon lasten kanssa. Ulkoilen, jumppaan, opiskelen etänä, vien lapsia harrastuksiin ja kerhoihin. Olen opiskellut vanhempainvapaan aikana yhden ammatin itselleni ja opiskellut lisäosaamista avoimessa yliopistossa. Ompelen lastenvaatteita, kudon villasukkia, nikkatoin linnunpönttöjä ym., remontoin kotia, kokoan huonekaluja, sisustan, valokuvaan. Käyn lasten kanssa hiihtämässä, luistelemassa, uimahallissa, kirjastossa, marjastamassa, sienestämässä. Järjestän juhlia, kutsun ystäviä kylään, lähden naapurin kanssa vaunulenkille. Soitan, laulan, kuuntelen äänikirjaa. Leikkaan lasten hiukset, teen niihin kampauksia. Meikkaan itseni, värjään kulmat ja hiukset. Soitan sukulaisille ja ystäville. Kyllähän sitä nyt kaikkea keksii.
Ja tietysti, kun lapsia on kolme, joista nuorin on vauva, niin ei sitä tekemisenpuutetta juuri ole.
Sulla on kolme lasta, isommat taitaa leikkiä paljon keskenään ja vauva nukkuu paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni, muttei vauva. Itsenäistyminen kuuluu normaaliin kehitykseen. Edes pikkuvauvan ei ole hyvä olla äidissä kiinni koko aikaa. 2-vuotiaasta pian päiväkotiin menevästä nyt puhumattakaan. Tulee todella vaikea hoitoon siirtyminen, jos yhtään ei opi olemaan irti äidistä.
t. eri
Mutta se on täysin normaalia että ne 2-vuotiaan itsenäiset leikkihetket on lyhyitä eikä lasta oikein voi jättää hetkeksikään silmistään. Minä en ainakaan pystynyt keskittymään mihinkään omaan tekemiseen kun olin lasten kanssa kotona, kun keskeytyksiä tuli kuitenkin ihan koko ajan, vaikka lapset osasi ihan normaalin verran leikkiä myös itse/yksin. Ihmisissä on eroja, toiset ehkä sietää niitä keskeytyksiä paremmin, ja toisaalta lapsissakin on isoja eroja.
Minulla oli kanssa tylsää kotona, vaikka lapseni onkin ihana. Oltiin tyytyväisempiä koko perhe, kun lapsi meni hoitoon ja minä töihin.
En ainakaan opiskele mitään vaikeaa. Naiset eivät tee uusia keksintöjä edelleenkään samassa määrin kuin miehet. Nukkeleikkeihin löytyy aikaa.
No mitä sitten ruikutat tekemisen puutteesta? Siinähän sinulle on hommaa, että vahdit sitä lasta ja leikit sen kanssa.