Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko 27v liian vanha aloittamaan uutta alaa yliopistossa?

Vierailija
15.02.2023 |

32v kun valmistuisi maisteriksi, eikö tuo ole aivan liian vanha nykypäivän työelämään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo liian myöhästä. Nyt vaan eläkeputkeen.

Vierailija
22/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun eläkeikä huitelee jo nyt siellä seitsemänkympin tienoilla, että siitä voit laskea kannattaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään! Jos ala tuntuu omalta, senkun opiskelet.

Aika menee jokatapauksessa, parempi tehdä mitä pystyy.

Vierailija
24/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en halunnut enää pitkittää yhtään. Valmistun ensi vuonna 28v maisteriksi ja kyllä tympii jo.

Kuinka lauseesi pitäisi ymmärtää? Olet 28 vuotta opiskellut maisteriksi vai valmistut 28-vuotiaana maisteriksi? Jos ensimmäinen, olet kyllä pitkään pakertanut tutkintoasi ja valmistuessasi sun tutkinto on auttamatta todella vanha. Jos valmistut 28-vuotiaana et todellakaan ole vanha maisteriksi, Suomen mittapuulla. Itse valmistun keväällä maisteriksi, valmistuin kandiksi kahdeksan vuotta sitten, 32-vuotiaana ja täytyy sanoa, että mulla on ura ainakin vasta edessä. Olen noin 15-vuotta ollut työelämässä ja tällä hetkellä senioritason työtehtävissä, mutta silti tuntuu, että olen ihan vasta ihmettelemässä työelämää. Kun saan tutkinnon kasaan niin pyrin vihdoin johtaja tehtäviin ja sen voin tehdä kun olen saanut nuo maisterin paperit. Ilman niitä ei kannata edes yrittää. Niin ja siis työskentelen ulkomailla. Suomen työllistymisjuttuja en tiedä tai sitä, kuinka siellä edetään managerin positioihin.

Suomessa valmistutaan yliopistosta kaksvitosena, halutaan joku hemmetin hieno bigboss tilulilutitteli mikä näyttää sähköpostin sigussa hienolta ja sitten alkaa se naukuminen että kauheeta kun olen niin viisas ja kokenut ja ammattilainen ja palkka vain 2500€/kk.

Vierailija
25/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku voi esittää noin tyhmä kysymyksen? Aika moni joutuu vaihtamaan alaa eläkeiän kynnyksellä.

Luultavasti aloittaja järkyttyisi suunnattomasti jollakin yliopiston luennolla. Siis vaikka jollakin oikeustieteen tai yhteiskuntatieteen perusopiskelijoitten luennolla eikä millään ikääntyvien yliopistossa.

Vierailija
26/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä myös vanhempia opiskelee. Tänä päivänä hyvä olla osaamista monilta aloilta.

Vierailija
27/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Siitä vaan.

Vierailija
28/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko eläkeläisetkin nykyään Suomessa? 

Vierailija
29/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nelikymppisenä vaihtamassa uraa.

Sama! Eka tutkinto parikymppisenä, toinen kolmekymppisenä ja nyt kolmas.

Vierailija
30/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole liian vanha!

Vierailija
31/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppinen on jo liian vanha aloittaan parisuhdetta.

Mun pappa kuoli ja mummi löysi uuden miehen 89-vuotiaana.

Vierailija
32/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen voisi rakentaa Ranskan mallin jossa saa opiskella verorahoilla 26 vuotiaaksi. Sitten tulee ottaa vastuuta omasta elämästä.

Muutenkin sanonta "Suomessa on ilmainen opiskelu" ei pidä paikkaansa. Verorahoista kustannetaan.

Vierailija
33/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
34/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vanha, mutta jos olet jo opiskellut yhden korkeakoulututkinnon ja aiot vaihtaa alaa veronmaksajie piikkiin, niin anna olla. Kukaan ei kaipaa ylikoulutettuja työttömiä.

Vierailija
35/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, tuossa iässä yleensä pistetään paperit vetämään palvekutalopaikkaan ja hankitaan ekat tekarit. Muista rasvata rollaattorin jarrut ja ota Nitro.

Vierailija
36/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tulee valmistumaan maisteriksi uudelle alalle 40-vuotiaana. On siis täysin erilainen ala kuin se, johon nuorena hankki maisterin tutkinnon ja millä alalla eteni jo johtajantehtäviin ennen uusien opintojen aloittamista.

Työurat kestää yli 40 vuotta nykyään. Ei missään ole sanottu, että se koko aika tarvisi tehdä samaa työtä.

Se on tietysti eri asia, jos et ole oikein mitään tehnyt tähän asti ja ajattelit nyt sitten valmistua 32-vuotiaana ja mennä silloin ensimmäistä kertaa töihin. Se ei välttämättä kauhean hyvältä cv:ssä näytä. Tavanomaisen alanvaihdon ymmärtää kaikki (halusi tehdä jotain muuta, kuin mitä on aiemmin tehnyt).

Lisäkouluttautuminen on tietysti hyvä juttu kaikenikäisenä. Esim. jos olet nyt kandi ja teet sitä maisteria.

Vierailija
37/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu alasta. Itse valmistuin matemaattis-luonnontieteellisestä 35 vuotiaana. Ei opettajan pätevyyttä, mutta silti ainoat millään tavalla omaa alaani sivuavat työt ovat olleet opettajan töitä.

Itse taas samaa ikäluokkaa olevana sain jo opintojen aikana alan töitä ja pian valmistumisen jälkeen myös. Ei taida olla pelkkä ikäkysymys.

Vierailija
38/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen voisi rakentaa Ranskan mallin jossa saa opiskella verorahoilla 26 vuotiaaksi. Sitten tulee ottaa vastuuta omasta elämästä.

Muutenkin sanonta "Suomessa on ilmainen opiskelu" ei pidä paikkaansa. Verorahoista kustannetaan.

Sopii, mutta minusta siihen kannattaa lisätä sellainen järjestely, että erikoistapauksissa voidaan harkinnanvaraisesti myöntää oikeus opiskella verorahoilla lisää tutkintoja niin kauan, kunnes maksa sanoo poks. Tämän myöntäminen olisi harvinaista, ja tarkoitettu vain heille, joiden kannalta se on huonoista vaihtoehdoista selvästi vähiten huono.

Vierailija
39/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ikä on aika vanha enää mihinkään.

Vierailija
40/44 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juurikin 32 valmistuessani yliopistosta. Ei ole kyllä tullut tuollainen ajatus mieleenkään :D

Minäkin ja aloitin 10v aikaisemmin.