Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"peruspalkka ei kovin kummoinen ole" WTF?

Vierailija
15.02.2023 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009394245.html
Aika moni ei pääse tuollaisiin ansioihin edes monen kymmenen vuoden kokemuksella ja nämä herrat vain naureskelevat. Kun mikään ei riitä.

Kommentit (342)

Vierailija
61/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän nousi verenpaine, kun luin tuon jutun. Pistää miettimään, miksi ihmeessä olen mennyt opiskelemaan kaksi korkeakoulututkintoa, kun oma tuntipalkkani on 20 € ja sen nousua ei tarvitse odotella. No, omaa tyhmyyttä toki. Asun vieläpä satamakaupungissa, joten olisi vaan pitänyt ryhtyä ahtaajaksi.  

Minä olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa, koska opiskeltavat asiat kiinnostivat. En setelinkuvat silmissä.

Ei koulutuksesta maksaa tarvitse. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ahtaajan pitää saada parempaa palkkaa kuin monen raskasta ja vastuullista työtä tekevän hoitoalan ihmisen. Onko se jotenkin rankempaa nostaa tavarakonttia koneella kuin ihmistä ihan lihasvoimin?

Vierailija
62/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän nousi verenpaine, kun luin tuon jutun. Pistää miettimään, miksi ihmeessä olen mennyt opiskelemaan kaksi korkeakoulututkintoa, kun oma tuntipalkkani on 20 € ja sen nousua ei tarvitse odotella. No, omaa tyhmyyttä toki. Asun vieläpä satamakaupungissa, joten olisi vaan pitänyt ryhtyä ahtaajaksi.  

Minä olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa, koska opiskeltavat asiat kiinnostivat. En setelinkuvat silmissä.

Ei koulutuksesta maksaa tarvitse. Mutta sitä en ymmärrä, miksi ahtaajan pitää saada parempaa palkkaa kuin monen raskasta ja vastuullista työtä tekevän hoitoalan ihmisen. Onko se jotenkin rankempaa nostaa tavarakonttia koneella kuin ihmistä ihan lihasvoimin?

"Pitää"

Itse ovat vuosien aikana sen itselleen saaneet aikaiseksi.

Kyllä hoitoalan työntekijätkin saavat korotukset jos ovat valmiita tappelemaan tarpeeksi kauan. Se on eri asia kuinka moni jaksaa, uskaltaa tai viitsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen palkkakateellisuus suomalaisia nyt oikein riivaamalla riivaa? Ja media oikein lietsoo. Ennen ne oli paperimiehet, nyt sitten ahtaajat ja bussikuskit, välillä jopa kaupan työntekijät saa ivan niskaan, että hyvinhän tolla pärjää.

Itselläni on tuntipalkka tosi fyysisellä alalla kolmen vuoden opiskelujen jälkeen ja useamman vuoden työkokemuksen lisäksi täysillä tunneilla (40h/vko!) hurjat 11,57e/h, mutta en ole kertaakaan ollut kenenkään palkoille kateellinen, en ahtaajille enkä insinööreille.

Paperimiehillähän meni hyvin vai? Pientä aikaa ennen kuin Stora Enso sulki koko Veitsiluodon tehtaan, olivat paperimiehet ja -naiset lakossa. Sitten kun itkettiin suljetun tehtaan porteilla, niin ei kaikilta muilta löytynyt sympatiaa, kun olivat aiemmin lakkoilleet ja valittaneet hyvistä palkoista ja leuhkineet. Näin se vain menee.

Tässä ei ole kyse kateellisuudesta vaan siitä, että hyvin tienaavat ovat valmiita jo erittäin vaikeassa tilanteessa lamauttamaan koko Suomen talouden - omien sanojensa mukaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Jotain suhteellisuudentajua. Mutta, on tässä se, että nyt varmasti on ahtaajan ammatti herättänyt kiinnostuksen ja uusia liittoihin kuulumattomia tekijöitä kyllä löytyy. Ei juuri koulutusta ja hyvät liksat? Sopii.

Vierailija
64/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon huomannut eri aloilla työskennelleenä, että ehdottomasti duunarina kannattaa olla alalla, missä miesvaltainen liitto on neuvotellut palkat. Joissain työpaikoissa äijät on ihan sanoneet, et heillä on iisimpi työ kuin meillä naisilla, mut koskapa ovat eri tessissä, niin palkka paljon parempi. Mut omaa tyhmyyttähän se on, itsekin siirryin harjanvarresta pois.

Vierailija
65/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulutuksesta pitää maksaa!

Kuka haluaa / jaksaa kouluttautua, jos sillä ei ole mitään merkitystä! 2

Opiskelu ei ole jotakin kivaa ajankulua/ hauskanpitoa; kyllä ne hauskanpitäjät/ juhlijat löytyvät sieltä vähemmän koulutettujen joukosta.

Hoitoala on se, joka on yleensä eniten äänessä; aina jotain saavatkin, kun tarpeeksi mökäävät.

Vierailija
66/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti nämä samat ahtaajat valittavat kuinka ruoka on kallista ja kaikki maksaa suomessa niin paljon.

Jos suomessa olisi kaikilla duunareilla sama palkka kuin ahtaajilla, niin miesten hiustenleikkuusta saisi maksaa 300 euroa kerta ja jauheliha olisi 25 euroa kilo. Iso osa ihmisistä tekee henkisesti ja/tai fyysisesti haastavampaa työtä pienemmällä palkalla.

Tuntuu olevan samaa vikaa kuin hoitajilla. Ei ymmärretä, että lisät ovat osa palkkaa.

Vierailija
67/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruspalkka on bruttona alle 40000 euroa."

Kiva. Taidankin kouluttautua ahtaajaksi. Oma bruttopalkkani on nimittäin 25 200 euroa. Ja olen korkeakoulutettu, töissä valtiolla.

Palkka ei ole lahja sinun korkeakoulutuksestsa vaan korvaus tekemästäsi työstä.

Jos koulutuksella ei ole mitään väliä; koulut voidaan sulkea.

Eipä ahtaaja kovin kummoista työhön opastamista tarvitsekaan, mutta on aloja, joihin tarvitaan korkeasti koulutettuja ihmisiä ja heille on myöskin maksettava sen mukaisesti.

Myös koulutetut ihmiset haluavat korvauksen tekemästään työstään; 5-7 vuotta (tai enemmän) ylimääräistä yrittämistä/ opiskelua; senkö ei pitäisi "näkyä" missään!?

Riippuu ihan alastasi, turha jonkun humanistin itkeä surkeaa palkkaa, kun ei tuota mitään käytännön hyötyä.

Miksi esim. kirjastonhoitaja vaatii tutkinnon en tule koskaan ymmärtämään.

Menkää oikeille aloille jos isoa palkkaa haluatte. Tehkää jotain itse älkääkä ulisko ja odottako että joku muu hoitaa puolestanne.

Kirjastonhoitaja vastaa täältä, miksi alalla tarvitaan korkeakoulututkinto. Omassa työssäni vaaditaan laajaa pedagogista osaamista sekä ryhmienohjaustaitoja, koska opetan eri-ikäisille ihmisille muun muassa tiedonhakutaitoja sekä järjestän media-, valeuutis- sekä faktantarkistustyöpajoja. Olen lisäksi suunnittelut ja ohjannut opetuksellisia pakopelejä. Omassa työssäni keskeistä on myös kirjavinkkaukset kaikille peruskoulun yhdeksälle luokalla sekä lukiolaisille. Kirjavinkkausten pitäminen vaatii laaja-alaista kirjallisuuden tuntemusta sekä perehtyneisyyttä. Hoidan myös oman kirjastoni kokoelmaa ja koska budjetti on rajallinen, teen valintaa sen perusteella, mitä uskon asiakkaideni haluavan lukea. Kokoelmanhoitoon kuuluu myös aineistonluettelointi, jotta kirjat yms. löytyvät, kun asiakas niitä esimerkiksi hakee verkkokirjastosta tai tulee kysymään kirjastosta. Kirjastotyössä vaaditaan myös hyviä tiedonhakutaitoja, sillä asiakkaat voivat kysyä kirjastosta melkein mitä tahansa. Minulta on esimerkiksi pyydetty nuottikirjaa Tschaikovskyn joutsenlammesta huilulle sovitettuna.

Vierailija
68/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Taidankin kouluttautua ahtaajaksi. Oma bruttopalkkani on nimittäin 25 200 euroa. Ja olen korkeakoulutettu, töissä valtiolla.

Palkka ei ole lahja sinun korkeakoulutuksestsa vaan korvaus tekemästäsi työstä.

Jos koulutuksella ei ole mitään väliä; koulut voidaan sulkea.

Eipä ahtaaja kovin kummoista työhön opastamista tarvitsekaan, mutta on aloja, joihin tarvitaan korkeasti koulutettuja ihmisiä ja heille on myöskin maksettava sen mukaisesti.

Myös koulutetut ihmiset haluavat korvauksen tekemästään työstään; 5-7 vuotta (tai enemmän) ylimääräistä yrittämistä/ opiskelua; senkö ei pitäisi "näkyä" missään!?

Riippuu ihan alastasi, turha jonkun humanistin itkeä surkeaa palkkaa, kun ei tuota mitään käytännön hyötyä.

Miksi esim. kirjastonhoitaja vaatii tutkinnon en tule koskaan ymmärtämään.

Menkää oikeille aloille jos isoa palkkaa haluatte. Tehkää jotain itse älkääkä ulisko ja odottako että joku muu hoitaa puolestanne.

Tässä mainio esimerkki siitä kuinka heikkoa jonkun ymmärrys yhteiskuntamme rakenteista on. Työ, jolla nähdään olevan käytännön hyöty, on aina sellaista suorittavaa työtä, jonka konkreettinen tulos on heti nähtävissä. Näiden ihmisten käsityskyky ei riitä siirtymään konkretiasta abstraktimpiin asiohin.

He eivät kykene käsittämään kuinka paljon hallinnollista työtä on vaadittu siihen, että ahtaajilla on jotain työtä tehdäkseen. Tämän lisäksi sitä hallinnollista työtä tarvitaan yhtä suuret määrät siihen, että heidän purkavat tavarat lähteävät liikkeelle, päätyvät oikeisiin paikkoihin ja, että niistä kulloinkin suuntaan tai toiseen maksettavat rahat päätyvät sinne minne kuuluu, osuus tulee tilitettyä valtiolle ja sieltä taas jaettua valtionbudjetin mukaisesti niille kuuluville paikoille. Unohtamatta tietenkään myös sitä osuutta, että ahtaajat saavat palkkansa tilille, heidän veronta ja eläkekertymänsä on huolehdittu. 

Ahtaajat eivät ymmärrä, että ilman kaikkea tätä heidän silmissä turhaa työtä, ei heilläkään olisi työtä. Ja koska kaikki eivät voi olla ahtaajia, vaan tarvitaan myös heitä, jotka huolehtivat siitä, että ahtaajilla on työtä. Tähän puolestaan tarvitaan esim. niitä humanisteja jotka osaavat ohjata eteen päin niitä lapsia, joiden kapasiteetti riittää muuhunkin kuin tavaroiden paikasta toiseen siirtelyyn.

Veit sanat suustani. Heitto kirjastonhoitajasta jo kertoo, ettei tämä henkilö pysty kuvittelemaan siinäkään työssä muuta kuin sen osan jonka näkee kirjastossa käydessään (jos nyt koskaan siellä käy), eli että siellä ne pistää kirjoja hyllyyn ja istuskelee. En toki sano, että korkeakoulututkinto olisi mielestäni mikään välttämättömyys kirjastonhoitajalle, mutta selvästi aika yksipuolinen kuva ammatin työnkuvasta. Kuten sanoit, ei osata siirtyä konkretiasta abstraktioiden tasolle. Ja sitten halveksutaan korkeakoulutusta.

Vierailija
69/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä parasta sinun ei tarvitse edes kouluttautua. Ahtaajakoulutusta ei ole, vaan alalle vaan mennään ja työnantaja "kouluttaa" eli opit työn tekemällä. Ja palkka on heti ensimmäisestä harjoittelutunnista alkaen lähes 19e/h.

Kyllä tuolla palkalla kannattaa harjoitella.  Me muut ollaan "harjoiteltu" työ ihan ilman palkkaa. Näin ainakin terveydenhoidossa. Opiskelijana teet työharjoittetut ilmaiseksi, eikä puhettakaan, että siitä maksettaisiin. 

Joo, jotkut ei vaan ymmärrä, miten hyvässä asemassa ovat. Nuo 4 tonnin liksat on korkeakoulutettujen palkkoja.

Taloussanomissa on 18.10 2020 juttu jossa kerrotaan, että "erikoistuvan lääkärin tehtäväkohtainen palkka on keskimäärin hieman alle 4 000e/kk vahvistaa Suomen lääkäriliitto..."

Vierailija
70/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi etten asu satamakaupungissa, voisin heti ryhtyä ahtaajaksi jos palkka on tuommoinen. Ylitöitäkin vois välillä tehdä. Tosin ottaakohan ne sinne naisia hommiin ollenkaan?

Vierailija
71/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene idiootti kokeilemaan ahtaajan hommia ja tule kertomaan sitten niistä hyvistä palkoista.

Kuinka monen ihmisen hengestä ne ahtaajat on päivittäin vastuussa?

Vierailija
72/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen palkkakateellisuus suomalaisia nyt oikein riivaamalla riivaa? Ja media oikein lietsoo. Ennen ne oli paperimiehet, nyt sitten ahtaajat ja bussikuskit, välillä jopa kaupan työntekijät saa ivan niskaan, että hyvinhän tolla pärjää.

Miten niin kateellisuus

En minä ahtaajan palkkaa kadehdi, kun itse saan enemmän. Mutta minusta olisi kohtuullista, että tosiaan tässäkin ketjussa mainitut hoitoalan raatajat saisivat vähintään saman kuin ahtaajat, enkä pistäisi pahaksi, jos heillä palkka olisi enemmän kuin minulla. Semminkin kun kohta on siinä ja tässä, jaksaako niitä töitä kukaan enää tehdä. 

Vierailija
73/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulutuksesta pitää maksaa!

Kuka haluaa / jaksaa kouluttautua, jos sillä ei ole mitään merkitystä! 2

Opiskelu ei ole jotakin kivaa ajankulua/ hauskanpitoa; kyllä ne hauskanpitäjät/ juhlijat löytyvät sieltä vähemmän koulutettujen joukosta.

Hoitoala on se, joka on yleensä eniten äänessä; aina jotain saavatkin, kun tarpeeksi mökäävät.

Ei koulutuksesta automaattisesti pidä maksaa. Vai voinko minä mennä opiskelemaan sukupuolentutkimusta tai egyptologiaa ja olettaa, että minulle maksetaan 6000€ kuussa ihan vaan sillä perusteella että olen monta vuotta opiskellut? Jokainen voi opiskella mitä lystää, mutta on ihmisen omalla vastuulla hankkia sellaista osaamista jolle on kysyntää.

Ja jos niin kovasti kadehtii ihmisiä, jotka pääsevät asiallisille palkoille lyhyellä koulutuksella, niin mikä estää hakeutumasta kyseisille aloille?

Vierailija
74/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa meistä voi todeta, että peruspalkka ei ole kummoinen. Ja jos se on kummoinen, aina voi vedota siihen että ruotsalainen tai saksalainen kollega ansaitsee paljon enemmän. Puhumattakaan norjalaisesta.

Vierailija
75/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kateellisuus

En minä ahtaajan palkkaa kadehdi, kun itse saan enemmän. Mutta minusta olisi kohtuullista, että tosiaan tässäkin ketjussa mainitut hoitoalan raatajat saisivat vähintään saman kuin ahtaajat, enkä pistäisi pahaksi, jos heillä palkka olisi enemmän kuin minulla. Semminkin kun kohta on siinä ja tässä, jaksaako niitä töitä kukaan enää tehdä. 

Kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kun sinne edes joku tulee töihin niin tuskin tulee palkat hoitajilla Suomessa nousemaan, valitettavasti.

Vierailija
76/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta tietäjät ja työnantajan väki taas mustamaalamassa 😂😂😂😂

Vierailija
77/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene idiootti kokeilemaan ahtaajan hommia ja tule kertomaan sitten niistä hyvistä palkoista.

Kuinka monen ihmisen hengestä ne ahtaajat on päivittäin vastuussa?

Mistä lähtien ihmishenki on ollut Suomalaisessa yhteiskunnassa erityisen arvokas? Talousrikoksista saa pidemmän tuomion kuin taposta.

Vierailija
78/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kateellisuus

Kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kun sinne edes joku tulee töihin niin tuskin tulee palkat hoitajilla Suomessa nousemaan, valitettavasti.

No, nythän on se tilanne että riittävän moni ei tule ja koko terveydenhuolto on ihan kusessa. Nouseeko palkat? Hirveän porun ja draaman ja pakkolakien saattelemina vähän.

Vierailija
79/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä vain perustaisi yksityisen ahtausalan yrityksen ja tarjoutuisi satamaan tekemään keikkaa? Freeancer-ahtaaja. Tekisi hommaa toiminimellä. Miksi satamien pitää ostaa homma ylihintaisilta duunareilta?

Heti kun vapaan kilpailun mahdollisuus olisi, alalle kyllä olisi tulijoita. Olisi jo pienemmällä liksalla.

Vierailija
80/342 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta tietäjät ja työnantajan väki taas mustamaalamassa 😂😂😂😂

Itsepähän ahtaaja monen vuoden kokemuksella ja alansa tietämyksellä päästi suustaan tämän uskomattoman lausahduksen iltapäivälehdelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä