Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"peruspalkka ei kovin kummoinen ole" WTF?

Vierailija
15.02.2023 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009394245.html
Aika moni ei pääse tuollaisiin ansioihin edes monen kymmenen vuoden kokemuksella ja nämä herrat vain naureskelevat. Kun mikään ei riitä.

Kommentit (342)

Vierailija
281/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän nousi verenpaine, kun luin tuon jutun. Pistää miettimään, miksi ihmeessä olen mennyt opiskelemaan kaksi korkeakoulututkintoa, kun oma tuntipalkkani on 20 € ja sen nousua ei tarvitse odotella. No, omaa tyhmyyttä toki. Asun vieläpä satamakaupungissa, joten olisi vaan pitänyt ryhtyä ahtaajaksi. 

Tuota mantraa tärkeästä roolista vienti- ja tuontialoilla ei kyllä jaksaisi enää kuunnella. Jos kerran kuka tahansa voi olla ahtaaja, koska koulutusta ei tarvita ja koneet tekee työn, niin siellä on varmaan jono halukkaita, jotka tekisivät hommat ihan ilomielin nykyiseenkin hintaan.

Samaan aikaan itketään, ettei hoitajille yksinkertaisesti voi maksaa enempää, kun se niiden työ ei tuota mitään. Mutta hoitajat hoitaa myös ne kaikki vähän tärkeämmätkin ihmiset, kuten ahtaajat ja työnantajajärjestöjen pamput ja heidän rakkaansa. Se työkö ei ole tärkeää ja ihmisarvoinen palkka ansaittua?  

Näin juuri. Lisäksi hoitajien työ ei ole tuottamatonta! Se mahdollistaa kaikkien muiden työssäkäynnin, ja näin ollen toimii koko järjestelmän perustana. Vai mitenköhän kävisi jos jätettäisiin hoitamatta lapset, vanhukset, vammaiset sekä sairaat ??

Vierailija
282/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan92 kirjoitti:

Mua ei sais kyllä kirveelläkään mönkimään jonnekkin likaiseen ja meluisaan satamaan alle 20e tuntipalkalla itse tienaan ihan siististä toimistotyöstä kuukausipalkkaa, joka vastaa melkein 26€ tunti jos katsoo työtuntien määrää.

Sanos muuta. Ilmeisesti elämänkoululaiset ja huuhaa humanistit (joille ei ole kysyntää) täällä vinkuu kun joku muu tienaa.

Tienaan yli 5000€ 8-16 toimistotyöstä, en todellakaan menisi tällä palkalla satamaan vuorotyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene idiootti kokeilemaan ahtaajan hommia ja tule kertomaan sitten niistä hyvistä palkoista.

mä kävin kokeilemassa aikoinaan eikä ollut kovin kummosia hommia, kuka vaan pystyisi tekemään ja palkat aivan tolkuttomat, eiköhän noikin saa pian kenkää kun tuo automatisoidaan tai kun kokoomus tuo ulkomailta halpatyövoimaa noiden ahneiden sikojen korvikkeeksi

Vierailija
284/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kateus ja katkeruus, ehtymätön luonnonvara.

Vierailija
285/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene idiootti kokeilemaan ahtaajan hommia ja tule kertomaan sitten niistä hyvistä palkoista.

mä kävin kokeilemassa aikoinaan eikä ollut kovin kummosia hommia, kuka vaan pystyisi tekemään ja palkat aivan tolkuttomat, eiköhän noikin saa pian kenkää kun tuo automatisoidaan tai kun kokoomus tuo ulkomailta halpatyövoimaa noiden ahneiden sikojen korvikkeeksi

No se halpatyövoima tekee kohta sinunkin duunit, siinähän vikiset.

Vierailija
286/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtamatta sinun duuniasi.

Vierailija
287/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaiset kitisijät taas inisemässä.

Ai ahtaajat?

Vierailija
288/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtamatta sinun duuniasi.

Ei haittaa, olen muuttamassa Suomesta pois, kuka ammattilainen täällä enää viitsii paskalla liksalla painaa töitä. -eri

Vierailija
289/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomeen tule kuin lukutaidottomat, joten ei huolta. Afrikkalaiseen kulttuuriin työnteko ei edes kuulu. Kaikki kynnelle kykenevät ulkomaalaiset työhaluiset hakeutuvat muihin maihin, Suomeen tullaan etuuksien perässä. Se siitä kokoomuksen halpatyövoimasta.

Vierailija
290/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen ihmisen hengestä ne ahtaajat on päivittäin vastuussa?

Mikä mittäri toi ihmishengistä vastaaminen oikein on. Me kaikki ollaan vastuussa useasti muiden hengestä, esim autolla ajaessa.

Mä olen töissä, eikä työnkuvani ole ihmishengistä vastaaminen. Mutta voin silti parilla hiiren kliksautuksella tappaa työtoverini ja jopa itseni, räjäyttää työpaikkani taivaan tuuliin ja saada aikaiseksi valtavan ympäristökatastrofin. Valtakunnan ykkösmediaan pääsee helposti ja maailmanlaajuinen mediakin olisi valloitettu todellakin vain kliksutelmalla hiirellä tietokonetta.

Mua ärsyttää hoitajien kapeakatseisiuus. Siis on muitakin kolmivuorotöitä, joissa joutuu käyttämään päätään, on vastuullista ja on mahdollisuus joutua yllättäviin vaaratilanteisiin vain seisomalla väärässä paikassa, on vastuussa ihmishengistä ja niissä kuormittuu fyysisesti, vaikka vain istuisi. Kokeilkaapa tehdä 12 tuntinen työpäivä, istua se kokonaan ja tehdä siinä jotain yksitoikkoista liikettä.

Aika moni av-mamma on näköjään olut ahtaajan kun voi vähätellä sitä. Mulla ei itsellä ole mitään kokemusta, enkä tunne edes ketään, joten en ota kantaa työn haastabuuteen suhteessa palkkaan.

Vierailija
291/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riku Nieminen haluaisi kansanedustajien palkkoihin lisää liksaa. Itse ehdolla vassareihin, joten miettiikö jo tulevaa palkkaansa?! Itse en ole koskaan Rikusta pitänyt, enkä typerästä munamiehestä. On jotenkin niin olevinaan ja kysynkin millä perusteella?! Ei Jatkoon.

Vierailija
292/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa työssä on eri, jost tarvii rahaa vaikka auton ostoon, niin ylitöitä löytyy. Itse tarvitsen lisärahaa ja käyn siivoamassa muualla. Olisi helpompi, jos ylitöitä eli ylimääräistä rahaa siksi omalta alalta ja työpaikasta.

Vierailija
293/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riku Nieminen haluaisi kansanedustajien palkkoihin lisää liksaa. Itse ehdolla vassareihin, joten miettiikö jo tulevaa palkkaansa?! Itse en ole koskaan Rikusta pitänyt, enkä typerästä munamiehestä. On jotenkin niin olevinaan ja kysynkin millä perusteella?! Ei Jatkoon.

Tää oli kyllä Rikulta idioot... siis rohkea veto. Ja oliko peräti ihan, että nolla perään pitäisi hänen mukaansa lisätä noihin liksoihin. Muah hah haa... Jos tuollaisilla vaalipuheilla äänestetään vassareiden riveistä Eduskuntaan, niin viimeinenkin uskoni ihmiskuntaan on mennyttä. 

Vierailija
294/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa makkara kirjoitti:

Törkeää on tää jo ennestään hyväpalkkaisten ahtaajien lakkoilu ja kitinä. Muille soisin kyllä korotusta mutta nämä sataman pellet saisi pitää suunsa kiinni nyt useamman vuoden. 15 vuotta siivoojana, koulutettuna ja täysillä kokemuslisillä sekä yhdellä henkilökohtaisella lisällä käteen jää tällä hetkellä 1700 e ja rapiat. Töitä myös lauantaisin useita kertoja kuukaudessa. Oisko se kiva tätä tehä jalat, selkä ja kaikki nivelet kipeänä ja hartiat kroonisesti jumissa tällä palkalla? No ei ku kysymään vaan, töitä nimittäin on!

Miten sun huono palkka liittyy ahtaajien palkkoihin mitenkään?

Arvokasta työtä teet, kaikki kunnia sinulle, mutta onhan nuo nyt vähän eri asia. Ahtaajien lakon takia tuonti ja vienti pysähtyy täysin, jos siivooja menee lakkoon niin tilalle löytyy joku toinen tai sitten ihmiset hoitavat siivoamisen itse. 

Jos sulla alkaa kroppa prakaamaan niin hae hyvä ihminen muita töitä! Varmasti saisit parempaa palkkaa vähemmän kuluttavasta työstä. Nykyään on paljon koulutusmahdollisuuksiakin aikuisille.

Ei millään pahalla, mutta tuo sun viesti huokuu sellaista suomalaista kateutta ja sairaalloista nöyryyttä.  Omaa tilannetta valitetaan, mutta sen parantamiseksi ei tehdä mitään, kunhan vaan naapurilla ei mene paremmin.

Tässäkin ketjussa itkijät voisivat mennä ihan vapaasti hakemaan ahtaajaksi, kerran sinne ei koulutusta tarvitse ja aloituspalkkakin on ruhtinaallinen. Veikkaanpa, että huomaavat ettei sinne niin helposti pääse, ja vaikka pääsee niin voipi työn raskaus tulla yllätyksenä.

Miksi meidän lainsäädännössä on tuommonen muinaisjäänne ku lakko-oikeus joka mahdollistaa kiristämisen?

Maailma ja työelämä on vähä muuttunu Finlaysonin puuvillatehtaista 1917 jota nuo lakkoilijat larppaa. Lakkoilijat on myös sairaanhoitajia lukuunottamatta nykyaikana vaan ylipalkattuja kusipäitä jotka kiristää työnantajia niinku lennonjohtajat tai ahtaajat. 

Vierailija
295/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kateus ja katkeruus, ehtymätön luonnonvara.

Mielestäni tässä on enemmän kysymys oikeudenmukaisuudesta. Ymmärrän, että ahtaajille maksetaan hyvää palkkaa. Mutta tietävät aiheuttavansa valtavia rahallisia menetyksiä firmoille ja ihmisille hankaluuksia aja jopa kärsimystä ja kiristävät sillä. Siksi tulee verrattua työtä esim päiväkodissa työskenteleviin.

Onko heillä oikeusenmukaiset palkat? Vai keskeinen asema ja helppo kiristää?

Vierailija
296/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa makkara kirjoitti:

Törkeää on tää jo ennestään hyväpalkkaisten ahtaajien lakkoilu ja kitinä. Muille soisin kyllä korotusta mutta nämä sataman pellet saisi pitää suunsa kiinni nyt useamman vuoden. 15 vuotta siivoojana, koulutettuna ja täysillä kokemuslisillä sekä yhdellä henkilökohtaisella lisällä käteen jää tällä hetkellä 1700 e ja rapiat. Töitä myös lauantaisin useita kertoja kuukaudessa. Oisko se kiva tätä tehä jalat, selkä ja kaikki nivelet kipeänä ja hartiat kroonisesti jumissa tällä palkalla? No ei ku kysymään vaan, töitä nimittäin on!

Miten sun huono palkka liittyy ahtaajien palkkoihin mitenkään?

Arvokasta työtä teet, kaikki kunnia sinulle, mutta onhan nuo nyt vähän eri asia. Ahtaajien lakon takia tuonti ja vienti pysähtyy täysin, jos siivooja menee lakkoon niin tilalle löytyy joku toinen tai sitten ihmiset hoitavat siivoamisen itse. 

Jos sulla alkaa kroppa prakaamaan niin hae hyvä ihminen muita töitä! Varmasti saisit parempaa palkkaa vähemmän kuluttavasta työstä. Nykyään on paljon koulutusmahdollisuuksiakin aikuisille.

Ei millään pahalla, mutta tuo sun viesti huokuu sellaista suomalaista kateutta ja sairaalloista nöyryyttä.  Omaa tilannetta valitetaan, mutta sen parantamiseksi ei tehdä mitään, kunhan vaan naapurilla ei mene paremmin.

Tässäkin ketjussa itkijät voisivat mennä ihan vapaasti hakemaan ahtaajaksi, kerran sinne ei koulutusta tarvitse ja aloituspalkkakin on ruhtinaallinen. Veikkaanpa, että huomaavat ettei sinne niin helposti pääse, ja vaikka pääsee niin voipi työn raskaus tulla yllätyksenä.

Niin että sen takia koska ahtaajat voivat aiheuttaa lakollaan enemmän vahinkoa kansantaloudelle kuin siivoojat niin ahtaajille pitää maksaa ylisuurta palkkaa? Huolimatta siitä vaatiiko ahtaaminen erityisen mahtavaa osaamista ja koulutusta? Nyt oli kyllä sellainen ajatusmalli että menee aivot solmuun:D

Kyllä sinne varmaan monikin menisi mutta vakkaripaikan saa jos on tuttuja töissä:D. Koita nyt päättää muuten mennäänkö sinne vapaasti kuten sanoit ja sitten seuraavassa lauseesa kerroit ettei mennäkään.

Kateus on eri asia kuin oikeudenmukaisuus.

P.S. mene toki siivoamaan leikkaussalia itse kun on niin helppoa

Vierailija
297/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan92 kirjoitti:

Mua ei sais kyllä kirveelläkään mönkimään jonnekkin likaiseen ja meluisaan satamaan alle 20e tuntipalkalla itse tienaan ihan siististä toimistotyöstä kuukausipalkkaa, joka vastaa melkein 26€ tunti jos katsoo työtuntien määrää.

Sanos muuta. Ilmeisesti elämänkoululaiset ja huuhaa humanistit (joille ei ole kysyntää) täällä vinkuu kun joku muu tienaa.

Tienaan yli 5000€ 8-16 toimistotyöstä, en todellakaan menisi tällä palkalla satamaan vuorotyöhön.

Mitä sinä tulet tänne viiden tonnin palkalla ilmoittelemaan ettet vaihtaisi käsienheilutteluasi ahtaajan hommiin? Suurin osahan täällä on tuohtunut siitä, että moni tekee raskaita töitä paljon pienemmällä palkalla.

Vierailija
298/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen ihmisen hengestä ne ahtaajat on päivittäin vastuussa?

Mikä mittäri toi ihmishengistä vastaaminen oikein on. Me kaikki ollaan vastuussa useasti muiden hengestä, esim autolla ajaessa.

Mä olen töissä, eikä työnkuvani ole ihmishengistä vastaaminen. Mutta voin silti parilla hiiren kliksautuksella tappaa työtoverini ja jopa itseni, räjäyttää työpaikkani taivaan tuuliin ja saada aikaiseksi valtavan ympäristökatastrofin. Valtakunnan ykkösmediaan pääsee helposti ja maailmanlaajuinen mediakin olisi valloitettu todellakin vain kliksutelmalla hiirellä tietokonetta.

Mua ärsyttää hoitajien kapeakatseisiuus. Siis on muitakin kolmivuorotöitä, joissa joutuu käyttämään päätään, on vastuullista ja on mahdollisuus joutua yllättäviin vaaratilanteisiin vain seisomalla väärässä paikassa, on vastuussa ihmishengistä ja niissä kuormittuu fyysisesti, vaikka vain istuisi. Kokeilkaapa tehdä 12 tuntinen työpäivä, istua se kokonaan ja tehdä siinä jotain yksitoikkoista liikettä.

Aika moni av-mamma on näköjään olut ahtaajan kun voi vähätellä sitä. Mulla ei itsellä ole mitään kokemusta, enkä tunne edes ketään, joten en ota kantaa työn haastabuuteen suhteessa palkkaan.

Siirryin aikoinaan hoitotyössä metallityöntekijäksi. Helpoltti henkisesti ja palkka nousi. Paljon yksitoikkoista vaihetyötä ja vähän mielenkiintoista käsityötä. Vitsailin aina että uudessa työssä virheet voi heittää roskiin. Se oli suuri ero noissa töissä. Nykyään en tee kumpaakaan.

Vierailija
299/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Tämän jutun mukaan alalle tuleva tienaa jo enemmän, mitä moni maisteri ensimmäisessä "oikeassa" työssään.

Kyllä me suomalaiset ollaan hyvään tottuneita. Yhtäkkiä kaikki keskituloiset ei enää "pärjää" ja tarvitsevat lisää palkkaa, kun tosiasiassa se talous on vaan vedetty liian tiukille eikä nyt olla sitten valmiita luopumaan luksuksesta johon ollaan totuttu.

Nyt on aika tarkastella omia kulutustottumuksia, ei lakkoilla.

Vierailija
300/342 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan92 kirjoitti:

Melusa se kyllä on, mutta miks se likanen ois? Satamoissa tuulee aina ihan helvetisti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän