"peruspalkka ei kovin kummoinen ole" WTF?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009394245.html
Aika moni ei pääse tuollaisiin ansioihin edes monen kymmenen vuoden kokemuksella ja nämä herrat vain naureskelevat. Kun mikään ei riitä.
Kommentit (342)
Muistan vieläkin ensimmäisen palautteen työpaikan luottamusmieheltä vuokratyöläisenä. "Hei me kyl tykätään susta, mutta olis toivomus, että et tekis töitä noin hyvin. Se laskee meidän vakkareiden palkkoja jos johto huomaa". Eli toisin sanoen pitäis tehdä paskempaa duunia jos haluaa päästä palkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida aloitteleva ahtaaja saada parempaa palkkaa kuin se reilun kympin/h. ja sekin nollasopparilla kehnoilla työvuoroilla. Hieman eri palkka näillä vanhoilla, ketkä saaneet kaikki korotukset, ikälisät, parempien soppareiden vuorotyölisät yms. No, kohta nää työaikana juoruilevat, laiskottelevat, kessuttelevat ukot teollisuudessa ja vientialojen duunarihommissa jäävät eläkkeelle. Työnantajat voivat palkata uutta väkeä, ketkä ovat palkkansa ansainneet suoritetun työn mukaan.
Teen ns ekstraajana töitä tällä alalla, ja ottaa päähän se, että teen samaa työtä kuin he. Mutta saan hirveän huonoa palkkaa huonoilla työehdoilla. He viettävät työaikansa röökillä ja/tai rupatellen niitä näitä. Kehtasivat vielä kertoa meille nollasoppareilla tekeville, että rikkureita ei täällä sit katsota hyvillä silmin kun työtaistoon ryhdytään. Miten ihmeessä me aloittavat voidaan ikinä päästä kelvolliseen palkkatasoon kun änkyrät taistelevat oman palkkansa ylös tekemättä mitään?
Aloituspalkka on 18+ euroa/h
Ei ole. Vuokralaiset tekee työtä reilulla kympillä.
Vuokrafirmojenkin pitää noudattaa AKT:n TES:sta. Soita AKT:hen, niin sieltä ärähdetään ja palkkasi nousee siihen reilu 18€:oon, mikä muillakin on.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ja robotit äkkiä korvaamaan nämä kouluttamattomat palikan siirtäjät. Sen jälkeen voivat nostella pieniä työttömyystukia tai käydä vaikka siivomassa yleiset vessat palkalla joka on kolmasosa palikan siirtelystä.
Kehottaisin tutustumista logistiikkaan. Jos kuvittelet, että robotit ja tekoäly tekisivät alan työt tehokkaasti, olet täysin väärässä. Suomi ja jokaikinen korkean teknologian maa on täysin kyvytön viemään ja tuomaan tuotteita ilman ihmisvoimaista logistiikkaa. Robotiikka korkeintaan säästää käytettyjä askeleita/työläinen. Koneet eivät koskaan kykene syrjäyttämään logistiikan työläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopporetkun näköisiä ärnisköjä. Jättäisi muutaman kaljakorin viikossa ostamatta niin noilla palkoilla elelisi herroiksi.
Jäikö sulla levy päällä? Normi kuuskymppisiä, parikymppisiä miesmallejako odotit näkeväsi? 😂
Sinun piireissäsi varmasti juopolta näyttäminen on normaalia. Yhdessä haukutte Suomea ja kehutte venäjää samalla kun ryystätte kaljaa ja poltatte tupakkaa.
Ja sinä teet ihan randomilla tuollaisia oletuksia tietämättä kirjoittajasta yhtään mitään. Et taida olla mikään järjen jättiläinen.
Randomilla? Kyllä sinut kuules tällä palstalla aika tarkasti tunnetaan. Olet tuollainen inisevä häviäjä.
Vai että oikein tarkasti tunnetaan 😂 Ymmärrätkö että tässä ketjussa kirjoittaa useita ihmisiä.
Pääsi sisässä asuu vielä useampia.
Kunhan toteutuu täsmälleen sama palkka, varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja ahtaajille. Sama palkka molemmille, ihan sama minkä suuruinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida aloitteleva ahtaaja saada parempaa palkkaa kuin se reilun kympin/h. ja sekin nollasopparilla kehnoilla työvuoroilla. Hieman eri palkka näillä vanhoilla, ketkä saaneet kaikki korotukset, ikälisät, parempien soppareiden vuorotyölisät yms. No, kohta nää työaikana juoruilevat, laiskottelevat, kessuttelevat ukot teollisuudessa ja vientialojen duunarihommissa jäävät eläkkeelle. Työnantajat voivat palkata uutta väkeä, ketkä ovat palkkansa ansainneet suoritetun työn mukaan.
Teen ns ekstraajana töitä tällä alalla, ja ottaa päähän se, että teen samaa työtä kuin he. Mutta saan hirveän huonoa palkkaa huonoilla työehdoilla. He viettävät työaikansa röökillä ja/tai rupatellen niitä näitä. Kehtasivat vielä kertoa meille nollasoppareilla tekeville, että rikkureita ei täällä sit katsota hyvillä silmin kun työtaistoon ryhdytään. Miten ihmeessä me aloittavat voidaan ikinä päästä kelvolliseen palkkatasoon kun änkyrät taistelevat oman palkkansa ylös tekemättä mitään?
Vuokrafirmojenkin pitää noudattaa AKT:n TES:sta. Soita AKT:hen, niin sieltä ärähdetään ja palkkasi nousee siihen reilu 18€:oon, mikä muillakin on.
Vuokrafirmoilla on omat TESit. Neuvoteltiin Teollisuusliiton alimman palkkauksen mukaan näille aloille. Kyykkypalkat. Kaukana asiakasyrityksen alkupalkoista.
Tosiasiahan on se, että kaikkien joiden kk palkka on alle 4000 pitäisi nyt nostaa. Vaikka olen akateeminen nainen olen solidaarinen näiden töttöjen kanssa. Sen sijaan mua ahdistaa ajatus siitä että valtion ja kuntien tyhjäntoimittajat ja taukit, jotka tienaavat 4000 and up, tulevat saamaan palkankorotuksia. Suurin osa heistä aiheuttavat enemmän haittaa kun hyötyä. Puhun nyt näistä täys uuvateista sarastioineen kaikkineen, kaikki hallinnon tyypit joilla on jo liian korkea palkka. Kukaan ei mittaa heidän tehokkuuttaan Tai siis tehottomuutta. He vaan ovat olevinaansa koska ovat hyvä veli ja sisko-porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoilla on omat TESit. Neuvoteltiin Teollisuusliiton alimman palkkauksen mukaan näille aloille. Kyykkypalkat. Kaukana asiakasyrityksen alkupalkoista.
Tiedän yhden tapauksen, jossa AKT:n kuuluvaa yritys osti vuokratyövoimaa ja se vuokrafirma maksoi postin TES:siä omille työntekijöille. Kerran sinne meni työntekijä, joka kuului AKT:hen. Hän soitti AKT:n konttoriin ja kaikkien palkat nousivat yli 3€/tunti AKT:n taulukkopalkan mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tapauksen, jossa AKT:n kuuluvaa yritys osti vuokratyövoimaa ja se vuokrafirma maksoi postin TES:siä omille työntekijöille. Kerran sinne meni työntekijä, joka kuului AKT:hen. Hän soitti AKT:n konttoriin ja kaikkien palkat nousivat yli 3€/tunti AKT:n taulukkopalkan mukaiseksi.
Entä jos olet vuokralla kenen asiakasyritys on Posti. Saan parhaillaan palkkaa noin 800€ bruttona kahdessa viikossa jos saan vuoroja joka ikinen arkipäivä iltavuoroon alkaen klo 17.
Vierailija kirjoitti:
BOEHM on työskennellyt alalla parikymmentä vuotta, joten hän on korkeimmassa palkkaluokassa, mutta alalle tulevat aloittavat palkkaluokasta A1 ja A2. Tällöin perustuntipalkka on 18,67 euroa ja 18,77 euroa.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen kandi, esiopetusryhmässä. Työ on hektistä, uuvuttavaa nimenomaan resurssipulan/melusaasteen ja kiireen vuoksi. Emme ehdi vessaan, lounastaukoa ei ole, eikä mitään muutakaan taukoa, kuin yksi 9 minuutin tauko kokopäivätyössä. Ylenemismahdollisuuksia ei ole. Olen ollut lähes 20 vuotta alalla ja olen urani huipulla. Tuntipalkka 17€.
Nyt siis kaupan kassa tienaa enemmän ja jopa ahtaaja-harjoittelijat.
On tämä käsittämätöntä.
Ahtaajan hommat yhtä lepsuja kuin selluköpilläkin ja lisää liksaa ollaan aina mankumassa.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on se, että kaikkien joiden kk palkka on alle 4000 pitäisi nyt nostaa. Vaikka olen akateeminen nainen olen solidaarinen näiden töttöjen kanssa. Sen sijaan mua ahdistaa ajatus siitä että valtion ja kuntien tyhjäntoimittajat ja taukit, jotka tienaavat 4000 and up, tulevat saamaan palkankorotuksia. Suurin osa heistä aiheuttavat enemmän haittaa kun hyötyä. Puhun nyt näistä täys uuvateista sarastioineen kaikkineen, kaikki hallinnon tyypit joilla on jo liian korkea palkka. Kukaan ei mittaa heidän tehokkuuttaan Tai siis tehottomuutta. He vaan ovat olevinaansa koska ovat hyvä veli ja sisko-porukkaa.
"He vaan ovat olevinaansa koska ovat hyvä veli ja sisko-porukkaa". Kuinka sinä voit noin rumasti sanoa? Eikä sinulle ole jo lapsena opetettu, että Suomessa ei ole mitään lahjontaa, suomalaiset ovat äärimmäisen rehellisiä, toisin kuin ulkomaiset, ne ovat rikollisiakin. Kaikki rikollisuus Suomesta johtuu ulkomaisista, se on virallisesti tunnustettu totuus Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin ensimmäisen palautteen työpaikan luottamusmieheltä vuokratyöläisenä. "Hei me kyl tykätään susta, mutta olis toivomus, että et tekis töitä noin hyvin. Se laskee meidän vakkareiden palkkoja jos johto huomaa". Eli toisin sanoen pitäis tehdä paskempaa duunia jos haluaa päästä palkoille.
Huomasin muuten saman kun olin duunissa opiskelun ohella. Jos tein hommia ihan normaalisti, niin vanhemmat kaverit tuli ärähtämään, että "äläs poika paina niin kovaa, meidän urakkapalkka kusee jos pomot näkee kuinka nopeasti sä teet noi hommat"
vielä tästä pitää muistuttaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"He vaan ovat olevinaansa koska ovat hyvä veli ja sisko-porukkaa". Kuinka sinä voit noin rumasti sanoa? Eikä sinulle ole jo lapsena opetettu, että Suomessa ei ole mitään lahjontaa, suomalaiset ovat äärimmäisen rehellisiä, toisin kuin ulkomaiset, ne ovat rikollisiakin. Kaikki rikollisuus Suomesta johtuu ulkomaisista, se on virallisesti tunnustettu totuus Suomessa.
Eipä ollutkaan, mutta ei tänne kannata silti rahdata ulkomailta rikollista porukkaa.
Mua ei sais kyllä kirveelläkään mönkimään jonnekkin likaiseen ja meluisaan satamaan alle 20e tuntipalkalla itse tienaan ihan siististä toimistotyöstä kuukausipalkkaa, joka vastaa melkein 26€ tunti jos katsoo työtuntien määrää.
Halpa makkara kirjoitti:
Törkeää on tää jo ennestään hyväpalkkaisten ahtaajien lakkoilu ja kitinä. Muille soisin kyllä korotusta mutta nämä sataman pellet saisi pitää suunsa kiinni nyt useamman vuoden. 15 vuotta siivoojana, koulutettuna ja täysillä kokemuslisillä sekä yhdellä henkilökohtaisella lisällä käteen jää tällä hetkellä 1700 e ja rapiat. Töitä myös lauantaisin useita kertoja kuukaudessa. Oisko se kiva tätä tehä jalat, selkä ja kaikki nivelet kipeänä ja hartiat kroonisesti jumissa tällä palkalla? No ei ku kysymään vaan, töitä nimittäin on!
Miten sun huono palkka liittyy ahtaajien palkkoihin mitenkään?
Arvokasta työtä teet, kaikki kunnia sinulle, mutta onhan nuo nyt vähän eri asia. Ahtaajien lakon takia tuonti ja vienti pysähtyy täysin, jos siivooja menee lakkoon niin tilalle löytyy joku toinen tai sitten ihmiset hoitavat siivoamisen itse.
Jos sulla alkaa kroppa prakaamaan niin hae hyvä ihminen muita töitä! Varmasti saisit parempaa palkkaa vähemmän kuluttavasta työstä. Nykyään on paljon koulutusmahdollisuuksiakin aikuisille.
Ei millään pahalla, mutta tuo sun viesti huokuu sellaista suomalaista kateutta ja sairaalloista nöyryyttä. Omaa tilannetta valitetaan, mutta sen parantamiseksi ei tehdä mitään, kunhan vaan naapurilla ei mene paremmin.
Tässäkin ketjussa itkijät voisivat mennä ihan vapaasti hakemaan ahtaajaksi, kerran sinne ei koulutusta tarvitse ja aloituspalkkakin on ruhtinaallinen. Veikkaanpa, että huomaavat ettei sinne niin helposti pääse, ja vaikka pääsee niin voipi työn raskaus tulla yllätyksenä.
Pienipalkkaiset kitisijät taas inisemässä.
Vai että oikein tarkasti tunnetaan 😂 Ymmärrätkö että tässä ketjussa kirjoittaa useita ihmisiä.