Syönkö mielestäni liikaa herkkuja viikon aikana?
Viikossa voisi mennä esim.
-130g keksipaketti
-200g karkkia
-yksi pulla
tai
-karkkipussi 150g
-pieni suklaapatukka
-yksi jäätelö
En ole ylipainoinen, mietin vain terveyden kannalta. Suvussani on diabetesta.. En vaan pysty vastustamaan makeaa silloin tällöin!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mun mielestä mitenkään paha määrä herkkuja tuo. Ite oon syöny viikon aikana 2 Runebergin torttua ja varmaan 5 laskiaispullaa. Sitten on viikkoja että syön vaan pari pullaa. Normaalipainoinen olen ja olen sitä mieltä, että kyllä elämästä saa nauttiakin.
Minä olen sitä mieltä, että elämästä nauttimiseen kannattaa keksiä muita keinoja. Vaikkapa liikunta.
Minusta syöt tosi vähän herkkuja. Pikkulapsetkin syö enemmän.
Siis oikeastiko te syötte koko paketillisen keksejä? Mä syön 2-3 kerralla. Ja mietin kyllä terveyden takia, että en osta jäätelöä, jos olen jo aiemmin viikolla syönyt pussin karkkia. Itse ainakin huomaan heti naamasta, jos on tullut syystä tai toisesta syötyä tavallista enemmän makeaa.
Olen todella ihmeissäni, kun monet kommentoivat syövänsä tuon määrä joka päivä! Huh, huh. Eipä ihme, että lihavuustilastot paukkuvat ja diabetekset roihuaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko te syötte koko paketillisen keksejä? Mä syön 2-3 kerralla. Ja mietin kyllä terveyden takia, että en osta jäätelöä, jos olen jo aiemmin viikolla syönyt pussin karkkia. Itse ainakin huomaan heti naamasta, jos on tullut syystä tai toisesta syötyä tavallista enemmän makeaa.
No eilen meni 130g keksipaketti. Eihän siinä oo ees montaa keksiä. Ne vain sulaa suuhun :D
Vierailija kirjoitti:
Ite laskin joskus että syön viikossa kilon karkkia/suklaata. Ei oo onneksi diabetes iskenyt vaikka oon tainnut 25 vuotta tehdä näin. Ylipainoakin on onneksi vain pari kiloa. Syön silti myös paljon kasviksia ja hedelmiä. Voi mennä helposti kilokin päivässä.
Minkä ikäinen olet? 50-60 -vuotiaana se voi pamahtaa...Appiukko sai 2. tyypin diabeteksen 65 -v. vaikka hoikka mut oli syönyt pullaa, jääteöä ja viinirypäleitä viikottain isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella ihmeissäni, kun monet kommentoivat syövänsä tuon määrä joka päivä! Huh, huh. Eipä ihme, että lihavuustilastot paukkuvat ja diabetekset roihuaa.
Ei ne kaikki ole silti ylipainoisia. Eikä diabetes tule sokerin syönnistä. Käsittämätöntä että joku luulee niin vielä 2020-luvulla. Silloin ennen nettiä sen ymmärsi, että sokeritaudin kuviteltiin johtuvan sokerinsyönnistä sen silloisen nimen vuoksi. Oltiin pihalla asioista, kun ei ollut oikeaa tietoa niin helposti saatavilla kuin nykyään.
Ei ole paha. Jos voit hyvin ja et ole lihonut niin mitään hätää ei ole. Jos asia häiritsee itseäsi niim sitten våhennät herkkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite laskin joskus että syön viikossa kilon karkkia/suklaata. Ei oo onneksi diabetes iskenyt vaikka oon tainnut 25 vuotta tehdä näin. Ylipainoakin on onneksi vain pari kiloa. Syön silti myös paljon kasviksia ja hedelmiä. Voi mennä helposti kilokin päivässä.
Minkä ikäinen olet? 50-60 -vuotiaana se voi pamahtaa...Appiukko sai 2. tyypin diabeteksen 65 -v. vaikka hoikka mut oli syönyt pullaa, jääteöä ja viinirypäleitä viikottain isoja määriä.
Urheiliko? Oliko vyötärölihava, muita sairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheiliko? Oliko vyötärölihava, muita sairauksia?
Hoikka kaikin puolin ja kyllä urheili. Golffasi monta kierrosta viikossa, pelasi kössiä ja hiihti talvisin satoja kilometrejä. Mutta, jos on taipumusta korkeisiin sokeriarvoihin, voi diabetes puhjeta. Kannattaa siis käydä tsekkaamassa arvot aina aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kaikki ole silti ylipainoisia. Eikä diabetes tule sokerin syönnistä. Käsittämätöntä että joku luulee niin vielä 2020-luvulla. Silloin ennen nettiä sen ymmärsi, että sokeritaudin kuviteltiin johtuvan sokerinsyönnistä sen silloisen nimen vuoksi. Oltiin pihalla asioista, kun ei ollut oikeaa tietoa niin helposti saatavilla kuin nykyään.
Se diabetes syntyy nimenomaan jatkuvasta hiilihydraatin puputtamisesta. Katsos aina kun verensokerit kohoaa, niin elimistössä alkaa sellainen hormoni kuin insuliini vaikuttamaan. Insuliini laskee verensokeria. Jos elimistöä pommitetaan jatkuvasti sokerilla ja hiilarilla, niin syntyy ns. insuliiniresistenssi ja elimistön vaste insuliiniin heikkenee ja sitä tarvitaan aina vain lisää verensokeritasojen laskemiseksi. Lopulta insuliinin toiminta heikkenee ja loppuu melkein kokonaan, ja pum. Sulla on diabetes ja insuliinia pitää piikittää. Ja kyllä, laihoillakin hiilarihiirillä voi olla diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
68 olen. Pari vuotta sitten otettiin paastoverensokeri. Se oli erittäin hyvä. Ei ollut esidiabetestakaan. Tosin eipä sitä diabetesta ole lähisuvussakaan. Mummolla oli, mutta vanhemmilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä on, että sokeri, virvoitusjuoma- ja makeisteollisuuden luulottelut ovat menneet jollekin läpi. Kyseessä on miljardibisnes! Ei kukaan voi rikastua myymällä porkkanaa. Sokeri on yksiselitteisesti haitallista, ihminen ei tee sillä yhtään mitään.
Siis mitä, voisin syödä ton ihan hyvin päivän aikana🤣 ja ihan normaalipainossa mennään:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se diabetes syntyy nimenomaan jatkuvasta hiilihydraatin puputtamisesta. Katsos aina kun verensokerit kohoaa, niin elimistössä alkaa sellainen hormoni kuin insuliini vaikuttamaan. Insuliini laskee verensokeria. Jos elimistöä pommitetaan jatkuvasti sokerilla ja hiilarilla, niin syntyy ns. insuliiniresistenssi ja elimistön vaste insuliiniin heikkenee ja sitä tarvitaan aina vain lisää verensokeritasojen laskemiseksi. Lopulta insuliinin toiminta heikkenee ja loppuu melkein kokonaan, ja pum. Sulla on diabetes ja insuliinia pitää piikittää. Ja kyllä, laihoillakin hiilarihiirillä voi olla diabetes.
Liiallinen proteiininsyönti sitä aiheuttaa.
"4. Myytti: Sokerin liiallinen syönti aiheuttaa diabeteksen
Fakta: Diabeteksen syyt ovat hyvin moninaiset.
Kummankin diabetestyypin taustalla ovat perimä ja ympäristösyyt, mutta sokeria sisältävä ruokavalio ei yksin aiheuta niitä.
Haythen mukaan sokerin syönti ei aiheuta diabetesta. Sairauden taustalla on monimutkainen haimaan ja aineenvaihduntaan liittymä kokonaisuus. Diabeetikoilla insuliinin tuotanto on riittämätöntä. Insuliini auttaa glukoosia imeytymään verenkiertoon ja maksaan.
Ylipaino lisää diabetesriskiä, koska se voi johtaa insuliiniresistenssiin. Tämän vuoksi suuri sokerin määrä ruokavaliossa on lähinnä epäsuora kakkostyypin diabeteksen syy. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiininsyönti sitä aiheuttaa.
Olet oikeassa: Liika proteiinikin kyllä muuttuu sokeriksi, mutta aika harva syö liikaa proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
"4. Myytti: Sokerin liiallinen syönti aiheuttaa diabeteksen
Fakta: Diabeteksen syyt ovat hyvin moninaiset.
Kummankin diabetestyypin taustalla ovat perimä ja ympäristösyyt, mutta sokeria sisältävä ruokavalio ei yksin aiheuta niitä.
Haythen mukaan sokerin syönti ei aiheuta diabetesta. Sairauden taustalla on monimutkainen haimaan ja aineenvaihduntaan liittymä kokonaisuus. Diabeetikoilla insuliinin tuotanto on riittämätöntä. Insuliini auttaa glukoosia imeytymään verenkiertoon ja maksaan.
Ylipaino lisää diabetesriskiä, koska se voi johtaa insuliiniresistenssiin. Tämän vuoksi suuri sokerin määrä ruokavaliossa on lähinnä epäsuora kakkostyypin diabeteksen syy. "
"Runsaalla sokerin saannilla voi olla haitallisia terveysvaikutuksia. Runsas sokerin saanti voi altistaa maksan rasvoittumiselle ja ruokkia elimistön matala-asteista tulehdusta. Tyypin 2 diabeteksen, sydän- ja verisuonisairauksien ja tiettyjen syöpien riski voi kasvaa."
https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/terveys-ja-hyvinvointi/mika…
Syöpäsolutkin tosiaan elävät sokerista. Mutta ei kai siinä, uskotelkaa rauhassa itsellenne, että se on terveystuote ja sitä kannattaa syödä suuria määriä joka päivä. Ei ole minulta pois.