Säälittää, kun kukaan ei käy oikeissa kukkakaupoissa enää. Minä vuonna Sinä kävit viimeksi?
Ne harvat jotka ostavat kukkia, ostavat kukkansa hypermarketeista minihinnalla.
Kommentit (716)
Vierailija kirjoitti:
Onhan koko kukkateollisuus ollut koko ajan melko kyseenalaista sekä ekologisuudeltaan että arvoiltaan.
Kukkien kasvattaminen myyntiin ei todellakaan ole mikään ekoteko, eikä varsinkaan niiden rahtaaminen toiselta puolelta maailmaa.
Kukkien alkuperä on usein kukkakaupoissakin tuntematon tai vähintään epävarma, eikä asiakas voi olla mitenkään varma siitä, missä ja millaisista oloista hänen ostamansa kukat ovat todellisuudessa peräisin. Siksi moni ei halua tukea koko bisnestä.
Voi ekologisesti ihailla luonnossa ja kotonaan voi yhtä hyvin halutessaan ihailla ekologisempia keinokukkia. Nykyään on trendikästä/muodikasta olla ilmastoahdistunut ja tiedostava, kerskaylikulutuskriittinen ekoilija.
Mitä vit....??? Jatkuvastihan ihmiset niissä ramppaa. Meidän pienehkössä kaupungissa 3 kukkakauppaa ja kaikki pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mieti vähän....atzalea marketissa 7.90
Kukkakaupassa 15.00, mikä siinä kukkakaupan atzaleassa on erilaista?
Kukan koko marketissa monesti pienempi ja kukkakaupasta saat asiallisen paketoinnin, mistä olen valmis maksamaan.
Hautajaisiin ostin vuosi sitten kukkalaitteen Sai kätevästi netistä tilattua ja toimitettua kappeliin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei kai kukkakauppa olisi pystyssä jos siellä ei kukaan kävisi. Etkä sä marketista kai saa hääkimppuja, vieheitä, kukkalaitteita hautajaisiin yms. Vai millaisissa marketeissa ap käy?
Syntymä, elämä ja kuolema ovat kaikki jonkun leipää ja jos ei halua elättää ketään, ei pidä tehdä mitään em.
Vierailija kirjoitti:
Marketista saa edullisemmin. Tottahan toki kävisin kukkakaupassa jos siellä hinnat olisivat markettien tasoa.
Ymmärrät varmaan, että marketeille ne kukat ovat sivutuote, joita myydään aika pienellä katteella.
Haen kukkalaitteet, juhliin asetelmat, kimput merkkipäiviksi, kesäkukat istutuksiin, aika paljon suosin kukkakauppoja. Ostan kyllä arkena markettikimppujakin heräteostoina 😆
Miksi pitäis maksaa rosvous hintoja kun halvemmallakin saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä tässä nyt säälit?
Säälin ns. kivijalka kukkakauppiaita. Näyttävät häätäävän yksinään kaupassa ilman asiakkaita. Ainakin täällä päin missä minä asun.
ap
Aika usein kukkakauppat toimivat samoissa tiloissa hautaustoimistojen kanssa, sillä hautajaisiin hankitaan usein juhlavia seppeleitä ja sieltä saa myös tavallisia kukka-asetelmia. Esimerkiksi seuraavat firmat:
https://hautaustoimistotolvanen.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mieti vähän....atzalea marketissa 7.90
Kukkakaupassa 15.00, mikä siinä kukkakaupan atzaleassa on erilaista?Kukan koko marketissa monesti pienempi ja kukkakaupasta saat asiallisen paketoinnin, mistä olen valmis maksamaan.
Tämä on ihan totta. Minua ei haittaa jos joku ostaa marketista, mutta ihan suoraan sanottuna mielummin tuen pieyrittäjää kuin paikallista satojatonneja tienaavaa citymarket kauppiasta joka käyttää työvoimana kaiken maailman työkokeilijoita jne.
Siis miksei hautajaisiin kelpaisi markettikukat?
Ne kukat on hautajaisissa käytössä vain hyvin rajallisen ajan, enkä ole koskaan ajatellut kenenkään arvostelevan kukkien ostopaikkaa.
Isoja kukkalaitteita ei nykyään usein edes osteta, moniin hautajaisiin ohjeistetaan ostamaan korkeintaan yksittäisiä kukkia tai jopa ei kukkia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1994 oli niin tyly myyjä, ettei huomioinut minua ollenkaan vaan palveli jälkeeni tulleita muoreja ensin. No olin itse silloin nuori vähän päälle 20 mutta se jäi mieleen, jos ei palvella niin ei tarvitse odottaa että menisin uudestaan.
Joku jaksaa oikeasti tuollaista muistella?😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäis maksaa rosvous hintoja kun halvemmallakin saa?
Markettikimput on valmiiksi väsättyjä ja valikoima rajattu. Kukkakaupan etu on että saat itse valita haluamasi kukat ja kauppias sitoo ne näyttäväksi kokonaisuudeksi. Maksan siis ammattilaisen tekemästä työstä, en riistosta.
Kun ystäväni kuoli onnettomuudessa 8v sitten, vein kukkia hänen vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei hautajaisiin kelpaisi markettikukat?
Ne kukat on hautajaisissa käytössä vain hyvin rajallisen ajan, enkä ole koskaan ajatellut kenenkään arvostelevan kukkien ostopaikkaa.
Isoja kukkalaitteita ei nykyään usein edes osteta, moniin hautajaisiin ohjeistetaan ostamaan korkeintaan yksittäisiä kukkia tai jopa ei kukkia lainkaan.
Ensin juokset koko elämäsi riviråttana oravanpyörässä burnoutia vältellen ja arvostelu ei pääty edes kuoloon.
Höh! tuttavani juuri "keuli" kuinka korona on ollut "piristysruiske" kukkakaupoille.
Erityisesti vuosi sitten hän joutui tekemään hommia yötä myöten kun surukukkien ja hautajaiskukkalaitteiden myynti nousi raketin lailla.
Hän ei yli 30v. uransa ajalta muista moista kukkabuumia.
Tilauksia tuli niin paljon, että osan hän joutui jopa hylkäämään.
Kai kukkakauppiaat itse sitten vastaavasti aina käy kirjakaupoissa ostamassa uutuuskirjat, eikä hae marketista edullisempaan tarjoushintaan? Kai he myös ostaa kaikki vaatteensa ja kenkänsä nimenomaa vaatekaupoista ja kenkäkaupoista, eikä marketeista tai halpaketjujen myymälöistä? Ja totta kai huonekalut hankitaan suoraan puusepältä, ei miltään kauppaketjuilta?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jos marketista saa 10 kukan nipun samalla hinnalla kuin alan erikoisliilkkeestä yksittäisen kukan ja se vielä kestää kaksi kertaa niin pitkään kuin kukkakaupan valmiiksi nahistuneet kimput niin onko se ihme, että kukat ostetaan mieluummin marketeista. Sillä rahalla, mitä kukkakaupassa maksaa pikkukimppu, jossa on 3-4 kukkaa ja läjä vihreää, saa marketista 4-5 punttia kukkia, joista voi itse sitoa kimppuja tai laittaa sinänsä maljakoihin. Miksi kukaan maksaisi erikoisliikkeen vuokria ym. kuluja, kun saman tuotteen saa muualta halvemmalla ja parempi laatuisena?
Tyypillistä suomalaista pienyrittäjää on juuri aloituksen kaltainen ruikutus, kun ruikuttamisen sijaan pitäisi ymmärtää asiakasta, omaa kuluttajasegmenttiä ja niitä asioita, joilla voi erottua kilpailijan tarjonnasta.
Hulluhan sen asiakkaan pitäisi olla, jotta maksaa enemmän huonommasta. Siinä vaiheessa, kun yrittäjän hinnat ovat 2-3x kilpailijan, pitää niiden kukkien oikeasti olla tuoreempia, kauniimpia, palvelun kohdillaan jne. Ei siellä Prismassa kukaan asiakasta palvele eikä auta valitsemaan kukkia, kukaan ei juttele ja kysy mistä pidät. Ainakin se ero siinä on.
Niin no, jos marketista saa 10 kukan nipun samalla hinnalla kuin alan erikoisliilkkeestä yksittäisen kukan ja se vielä kestää kaksi kertaa niin pitkään kuin kukkakaupan valmiiksi nahistuneet kimput niin onko se ihme, että kukat ostetaan mieluummin marketeista. Sillä rahalla, mitä kukkakaupassa maksaa pikkukimppu, jossa on 3-4 kukkaa ja läjä vihreää, saa marketista 4-5 punttia kukkia, joista voi itse sitoa kimppuja tai laittaa sinänsä maljakoihin. Miksi kukaan maksaisi erikoisliikkeen vuokria ym. kuluja, kun saman tuotteen saa muualta halvemmalla ja parempi laatuisena?