Mitä jos vauva syntyy eikä päästä ääntäkään?
Kommentit (17)
Jos lapsi syntyy normaalin ikäisenä (38 - 42 vko) ja on jäntevä sekä terveen värinen, äänettömyys viittaa siihen, että hän on ollut sikiönä stressitön.
Stressiä ei pidä väkisin aiheuttaa, kajoamalla lapsen kehoon voimakkaasti- se on hänelle traumatisoivaa.
On hyväksyttävä, että osa lapsista ei ole jo sikiöaikana traumatisoitunut.
Eli äänettömyys itsessään on hyvä asia. Itku on merkki siitä, että jotain on tehty väärin, ja/tai on kohtuuttomasti stressaantunut jo ennen syntymää tai sen aikana.
Varmistetaan että hengittää ainakin.
Meille synnytysvalmennuksessa sanottiin, että ei pidä hätääntyä, vaikka vaikka vauva ei heti parkaise ja se hiljaisuus voi tuntua pitkältä. Luonnollisesti täysin elotonta sitten elvytetään.
Vierailija wrote:
Varmistetaan että hengittää ainakin.
Jäntevyys edellyttää hengittämistä.
Vierailija wrote:
Meille synnytysvalmennuksessa sanottiin, että ei pidä hätääntyä, vaikka vaikka vauva ei heti parkaise ja se hiljaisuus voi tuntua pitkältä. Luonnollisesti täysin elotonta sitten elvytetään.
Lapsen ei kuulu parkaista, se on merkki kivusta ja/tai liian voimakkaasta stressistä.
Klo 8:14, vähän niin kuin hölkkäävän voi automaattisesti olettaa hengittävän. Kukaan ei menisi hipelöimään häntä aggressiivisesti stimuloudakseen hengitystä...
Jos lapsi kärsii syntyessään happivajeesta (synnyttäjän väärä asento, synteettinen oksitosiini ja sen liikavaikutus, toistuvaa vääränlaista ponnistelua, tai jokin muu napanuoran vierenkiertoa rajoittava tekijä), hän veltostuu. Velttoutta saattaa aiheuttaa myös äidin saaman anestesian pitkittyminen. Lapselle on annettava tilaisuus toipua näistä huonoista olosuhteista, pakottamatta häntä liian rajusti aktiivisuuteen, ennen kuin siihen on fyysisesti edellytyksiä.
Vierailija wrote:
Jos lapsi kärsii syntyessään happivajeesta (synnyttäjän väärä asento, synteettinen oksitosiini ja sen liikavaikutus, toistuvaa vääränlaista ponnistelua, tai jokin muu napanuoran vierenkiertoa rajoittava tekijä), hän veltostuu. Velttoutta saattaa aiheuttaa myös äidin saaman anestesian pitkittyminen. Lapselle on annettava tilaisuus toipua näistä huonoista olosuhteista, pakottamatta häntä liian rajusti aktiivisuuteen, ennen kuin siihen on fyysisesti edellytyksiä.
Pakottamisella tarkoitan elvytystoimia. Virheen korjaamista.
Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että ihmisiä ei kohdeltaisi syntymässä niin brutaalisti, että shokki ja parkuminen olisi muka normaalia!
En huutanut syntyessä ja olin lapsenakin hyvin hiljainen. Nyt aikuisena patoan kaiken sisälleni ja joskus hyvin vaikeaa koska esimerkiksi ongelmat, murheet ja surut pidän itselläni koska en osaa aukaista suutani.
Joskus mietin että niin tosiaan, enhän minä päästänyt ääntäkään kun tähän maailmaan tulin
Vierailija wrote:
Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että ihmisiä ei kohdeltaisi syntymässä niin brutaalisti, että shokki ja parkuminen olisi muka normaalia!
Joskus 100 vuotta sitten lapsen traumatisoituminen oli toissijaista siihen nähden, että hän osoitti huudollaan olevansa varmasti elossa (hölmöläiselle jäntevyys ei riittänyt), jotta aikuiselle tuli hyvä mieli. Miten itsekästä.
Vierailija wrote:
En huutanut syntyessä ja olin lapsenakin hyvin hiljainen. Nyt aikuisena patoan kaiken sisälleni ja joskus hyvin vaikeaa koska esimerkiksi ongelmat, murheet ja surut pidän itselläni koska en osaa aukaista suutani.
Joskus mietin että niin tosiaan, enhän minä päästänyt ääntäkään kun tähän maailmaan tulin
Keksit korrelaatioita, joita ei yleisesti ottaen ole. Traumatisointi on se mikä ongrlmat aiheuttaa, ei se, mikä ne vapauttaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keksit korrelaatioita, joita ei yleisesti ottaen ole. Traumatisointi on se mikä ongrlmat aiheuttaa, ei se, mikä ne vapauttaa.
Jos olisi vauvana syntyessä herätelty niin ehkä olisi jo heti oppinut kun tuntuu pahalta niin on ok huutaa eikä olla hiljaa
Virvoitellaan niin kauan että ääntelee. Jotain on vialla jos on hiljaa.