Näin työkaverin lasta kaupassa ja sanoin että sano "Tiinalle" terveisiä niin se ei tiennyt kenestä puhun!?
Näin työkaverin lasta kaupassa ja sanoin että sano Tiinalle ( nimi muutettu) terveisiä, hän ei tiennyt kenestä puhun, niin piti sitten vielä tarkentaa että niin, äidillesi..
Eikö oikeasti lapset tiedä vanhempiensa etunimiä? Missä iässä tämä taito opitaan??
Ja miksi ihmeessä tämä keskustelu poistetaan? En tajua taas tätä palstaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Mitä ikää lapsi on?
Kymmenen taitaa olla jo.
Vaihdan välillä nimeäni ihan pitääkseni lapset hieman varpaillaan
Lapsille äidit ovat äitejä, eivät Mareja ja Liisoja. Miksi ei voi sanoa, että vie äidillesi terveisiä? Meillä lapsi (10v) sanoi, että "joku tyyppi sanoi kaupassa, että vie terveisiä Liisalle" enkä tiedä, että tarkoittiko sinua vai meidän opettajaa.
Voi olla että vaan hämmentyi, ehkä kuulee äitinsä etunimen harvoin ja jäi miettimään että kenestä Tiinasta nyt on kyse. Tai sitten terveisten kertominen on jotenkin vieras konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille äidit ovat äitejä, eivät Mareja ja Liisoja. Miksi ei voi sanoa, että vie äidillesi terveisiä? Meillä lapsi (10v) sanoi, että "joku tyyppi sanoi kaupassa, että vie terveisiä Liisalle" enkä tiedä, että tarkoittiko sinua vai meidän opettajaa.
Noup. Eivät kaikki sano äiti ja isä, vaan etunimillä kasarilla sanottiin meillä.
Siinä perheessä siis lasten isäkin kutsuu puolisoaan äidiksi. Ai kamala...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Eivät kaikki sano äiti ja isä, vaan etunimillä kasarilla sanottiin meillä.
Luuletko että tuo on kovinkin yleistä? Itse olen törmännyt tasan yhteen lapseen, joka toimi noin ja hänellä olikin aika huonot välit vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai puolisoiden tarvitse juurikaan toisiaan nimellä puhutella. Meillä ainakin tosi harvinaisia sellaiset tilanteet. Joskus harvoin jos mies on pihalla ja on asiaa, huudan nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että tuo on kovinkin yleistä? Itse olen törmännyt tasan yhteen lapseen, joka toimi noin ja hänellä olikin aika huonot välit vanhempiinsa.
On friikkiä että lapselle täysin vieras nainen ja mies on yhtäkkiä "äiti" ja "isä". Sielut ovat syntyneet jo monta kertaa maan päälle ja joku rasittava akka väittää olevansa lapsen äiti. Lasten aivopesua. Pitäisi olla rehellinen ja äiti on Martta.
Mistäpä lapsi välttämättä tietäisi, muistaisi saati tunnistaisi kaikki äidin työkaverit joten saattoi hämmentyä jo vain senkin takia eikä pelkästään siksi että käyttää äidistään nimitystä äiti eikä tämän etunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarista on 40 vuotta! Meillä äitiä kutsuttiin kotona Lissuksi, vaikka oikea nimensä oli Marja-Liisa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten isä osaa persoonapronominit ja puhuu puolisolle tyyliin "otatko sinä kahvia" eikä "ottaako Liisa kahvia".
Yhtenä päivänä, siistinnäköinen nainen tuli juttelemaan ja sanoi että on nähnyt minut jossain.
Olen täysin varma etten ollut nähnyt häntä aiemmin. Jutteli sitten siinä. Jotain vastailin. Puolitoista tuntia seisottiin ostarilla ja lähinnä hän puhui.
Mutta mikäs siinä. Ehkä se oli mun kaveri vaikkei tunneta ollenkaan. Outo juttu.
Lapsella saattaa olla monta Tiina lähipiirissä eli mietti että kenelle niistä.
Äiti saattaa käyttää eri nimineä töissä esim ekaa tai tokaa nimeä ja lapsi ei siksi hoksannut asiaa.
Minusta ihan normaali reaktio lapselta :) Tulee heti mieleen sen kymmenen asiaa, joiden takia kymppivuotias voi hämmentyä. Ehkä hän tuntee useamman samannimisen kuin äitinsä. Ehkä ei ole tottunut viemään äidilleen terveisiä. Ehkä ei tiennyt, keneltä ne terveiset viedään. Ehkä ei nimitä äitiään etunimellä niin tilanne oli jo siksi hämmentävä, kun viitattiin etunimellä. Ehkä, ehkä, ehkä.
Ehkä lapsi on vähän turhan tunnollinen ja hän jäi miettimään että "äiti on kyllä tänään jumpassa tosi myöhään ja iskä varmaan käskee mut jo nukkumaan ennen kun se tulee ja muistankohan mä sitten enää sanoa terveisiä mitäs jos mä jo nukun"
Niitä on vaikka millaisia skenaarioita ja lapset nyt vaan on lapsia! Tiedätkö sanonnan, laita lapsi asialle ja mene itse perässä? Juuri tällaisista se tulee! Lapset hämmentyy joskus jopa näin pienistä tehtävistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten isä osaa persoonapronominit ja puhuu puolisolle tyyliin "otatko sinä kahvia" eikä "ottaako Liisa kahvia".
Hyvä heitto takaisin :D
Outoa. Mitä ikää lapsi on?