Opiskelin 10,5v yliopistossa, sain lapsen, ja nyt en saa millään töitä :(
Olin opiskellessani yhden kerran harkassa, muuten kotona myös kesät, en kesätöissä (mielenterveysongelmat). Sitten sain valmistuttua ja jäin lähes suoraan äitiyslomalle. Olin lapsen kanssa 2v kotona. Nyt olen hakenut 2v töitä omalta alalta enkä ole saanut. Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri, pääaineena poliittinen historia.
Miten saada töitä? Työkkäri ehdotti jo, että menen lähihoitajakouluun.
Mutta minä olen maisteri enkä halua tehdä mitään käytännön työtä, kun olen yliopistostakin pystynyt valmistua! Mitä te tekisitte tilanteessani?
Kommentit (139)
10,5 v opiskelua kun normityyoit valmistuu 4-5 v opinnoilla
Se on jo red Flag
Jos yhtään lähihoitajaopintoja mietit, niin mene tutustumaan alan töihin ennen opintoja. Tähän saat varmaankin neuvoja työkkäristä. Älä missään nimessä lähde kylmiltään opiskelemaan alaa. Tutustuminen voi olla silmiä avaavaa!
Puhuttiinko sinulle työkkärissä palkkatuesta? Selvitä kyseistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että 0 työkokemuksella pitäisi palkata töihin? :D
Olen mä harjoittelun tehnyt. Työkkäristä voisivat neuvoa vaikka miten pääsen oman alan palkalliseen harkkaan seuraavaksi.
Olet ehkä koulutetumpi kuin työvoimatoimiston virkailija. Puuttuu näkemystä, mihin alasi ihmiset sijoittuvat tai missä keräävät työkokemusta. Haetko liian matalan tason tehtäviin? Heitä hakemuksia projektipäällikkötasolle tms. Onnea jatkoon! Pääset varmasti, olet sinnikäs ja sinulla on kaikki taidot, kun kerran tutkinnon sait suoritettua.
Jos tuossa iässä ei ole mitään oman alan työkokemusta, peli on menetetty. Valitan Ap mutta tuskin tulet pääsemään asiantuntijatöihin. Hae matalamman tason paikkoja tai sitten vaihdat suosiolla alaa.
🇺🇦🇮🇱
Mikä oli tavoitteesi, kun pääaineena oli poliittinen historia?
Tarinasi kuulostaa provolta!
Tuplapitkä opiskelu. Valtiotieteen maisteri, joka ei halua tehdä mitään käytännöllistä. Ei mitään työkokemusta jne.)
Ei oikein uskottavan tuntuista.....
(Terv. kolmekymppinen, työssäkäyvä tuplamaisteri/ kaupallinen-/teknillinen ala)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä seurannut kirjoitti:
Menet sinne lähihoitajakouluun. Yksi tuttu teki samoin. Opiskeli huonosti työllistävän maisterintutkinnon ja muutti ulkomaille. Teki samoin lapsen ja ihmetteli, kun ei alan töitä löydy vuosikymmenen jälkeen.
Hän tosin otti itseään niskasta kiinni, opiskeli lähäriksi ja pääsi töihin.
Valtiotieteiden maistereista yli 93% työllistyy omalle alalleen. T ap.
Ei ole heikosti työllistävä koulutus. Minulla vaan kesti kauan opiskella ja on vähän kokemusta.Avaatko vähän, mitä on tuo "oman alan työt" -kirjo? Itsellä on se käsitys ettå teitä on ihan ties missä ammateissa "myyntitykeistä ministereiksi" - mitä kaikenlaista "alan työtä" olet itse hakenut?
Olen hakenut esim ministeriöön eritysasiantuntijaksi, useampaan kaupunkiin kaupungille töihin, viestinäasiantuntijaksi, järjestökoordinaattoriksi jne. T ap
Erityisasiantuntijuuteen tarvitaan ensin sitä asiantuntijuutta. Jos et ole ollut työelämässä, ei pelkkä tutkinto sitä sinulle vielä tuo. Ehkä kannataisi hakeutua ensin alemman vaativuustason paikkoihin, kun aloitat työurasi käytännössä nollista. Ensin jotain assistentin paikkoja tms.
Juuri näin. Assari, projektisihteeri, ehkä jopa koordinaattori. Ei missään nimessä mikään asiantuntja kun et sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutamien kommentit olivat niin ilkeitä ap:n venyneisiin yliopisto-opintoihin liittyen? Ap mainitsi mielenterveysongelmistaan. Olisiko asenne opiskelun venymiseen yhtä syyttävä jos henkilöllä olisi ollut yliopistoaikana syöpä tai hän olisi joutunut kuntoutumaan pahasta auto-onnettomuudesta?
Ihan näin työnantajan näkökulmasta: Jos opinnot on viivästyneet "syövästä tai auto-onnettomuudesta" niin ne on historiaa ja uusiutuminen onneksi erittäin epätodennäköistä.
Jos opinnot on viivästyneet vuosikausia MT-puolen takia niin mikään ei takaa, etteikö työtkin hidastuisi yhtä merkittävästi niiden takia.
Jos opiskelijalla MT on ollut se paha anoreksia niin siitä kannattaa olla avoin, jos se johtuu skitsofreniasta niin....
Pahasta liikenneonnettomuudesta voi jäädä vaivoja jotka aiheuttavat myöhemmin saikulle jäämisiä. Käsittääkseni myös somaattiset perussairaudet voivat pahentua jolloin työteho kärsii.
Totta kai voi.
Mutta "täydellistä ja ikuisesti täysin terveenä pysyvää" työntekijää ei ole vielä keksittykään.
Yhtä lailla riski on palkata "itsestään huolta pitävä urheiljatyyppi". Totta kai hänkin (sohvaperunaa todennäköisemmin) päätyy pitkälle sairaslomalle koska kaatui pahasti laskettelurinteessä tmv.
Mutta sinällään "olin pahassa liikenneonnettomuudessa" on paljon vähemmän "red flag" kun hakee työntekijää kuin 15v kotona ollut "ex-MT". Jos näistä kahdesta pitäisi valita kaikkien muiden ominaisuuksien ollessa identtiset niin kyllä varmaan jokainen työnantaja palkkaisi tuon onnettomuudessa olleen.
Ikävä juttu, mutta eipä se fakta vaikenemalla tai vääntelemällä muuksi muutu.
Eduskuntavaalit ovat keväällä, joten sinne vaan hakemaan. Politiikasta kiinnostuneelle on työpaikka lähinnä puoluetoimistot tai eduskunta.
Vaikka nyt olisi provo, mutta kannattaa opiskella oikea ala, esim. psykologiaa, lääketiedettä tai arkkitehtuuria. Näillä on täystyöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Unohda lähihoitajaksi kouluttautuminen. Työ on nykyään todella hektistä ja loputonta joustamista liian niukoilla resursseilla. Väsymystä ja kuormitusta lisää vuorotyö (tätä ei vuorotyö tehneet useinkaan ymmärrä). Nuorena vuorotyötä vielä kestää paremmin, mutta kuormitus lisääntyy ikääntymisen myötä.
Totta kai työkkäristä ehdotetaan lähihoitaja-opintoja, jotta saadaan taas yksi ihminen pois työttömyystilastoista: Alalle, jossa työntekijöistä on valtava pula. Siitä ei tarvitse työkkärin työntekijän välittää, mitkä ap:n voimavarat ja kiinnostus ovat alaa kohtaan.
Miksi ihmeessä eivät työkkäristä tarjonneet töitä sinulle itse työkkäristä? Työkkäriinhän on palkattu viime vuosina töihin hyvinkin paljon työkkärin listoilla olevia työttömiä (tiedän tämän varmasti). Koulutuspohja ja -ala näillä tekijöillä on hyvin kirjava ja sinun koulutuksesi pitäisi kelvata todellakin hyvin k.o. työhön. Työ olisi päivätyötä liukuvalla työajalla (helpottaisi elämää lapsen kanssa), joten sikälikin kävisi elämäntilanteeseesi.
No eihän sinne työkkäriinkään nyt sentään kaikki voida palkata - siis jos ei juuri nyt ole avointa paikkaa...
Eipä se auta tämän maan talouden kuntoon laittamiseen yhtään, että ihmiset palkataan "tarpeettomiksi käsiksi" julkisen puolen instanssin töihin. Päinvastoin, julkisia työntekijöitä pitäisi saada vähennettyä ja työn tekemisen painopiste nimenomaan yksityiselle puolelle. Suomessa on jo nyt kestämättömän iso määrä ihmisiä valtion/kaupungin työntekijöinä (=palkka ym verorahoista ).
Vierailija kirjoitti:
Se on jo red Flag
Ennen vanhaan 20 vuotta oli normaali. Opiskeltiin työn ohessa se mitä jaksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä seurannut kirjoitti:
Menet sinne lähihoitajakouluun. Yksi tuttu teki samoin. Opiskeli huonosti työllistävän maisterintutkinnon ja muutti ulkomaille. Teki samoin lapsen ja ihmetteli, kun ei alan töitä löydy vuosikymmenen jälkeen.
Hän tosin otti itseään niskasta kiinni, opiskeli lähäriksi ja pääsi töihin.
Valtiotieteiden maistereista yli 93% työllistyy omalle alalleen. T ap.
Ei ole heikosti työllistävä koulutus. Minulla vaan kesti kauan opiskella ja on vähän kokemusta.Avaatko vähän, mitä on tuo "oman alan työt" -kirjo? Itsellä on se käsitys ettå teitä on ihan ties missä ammateissa "myyntitykeistä ministereiksi" - mitä kaikenlaista "alan työtä" olet itse hakenut?
Olen hakenut esim ministeriöön eritysasiantuntijaksi, useampaan kaupunkiin kaupungille töihin, viestinäasiantuntijaksi, järjestökoordinaattoriksi jne. T ap
Erityisasiantuntijuuteen tarvitaan ensin sitä asiantuntijuutta. Jos et ole ollut työelämässä, ei pelkkä tutkinto sitä sinulle vielä tuo. Ehkä kannataisi hakeutua ensin alemman vaativuustason paikkoihin, kun aloitat työurasi käytännössä nollista. Ensin jotain assistentin paikkoja tms.
Eivät ota assistentiksi kun on ylikoulutettu.
-eri (maisteri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jo red Flag
Ennen vanhaan 20 vuotta oli normaali. Opiskeltiin työn ohessa se mitä jaksettiin.
Kyllä se monilla nykyäänkin venyy tuohon kymmenen vuoteen. Tai muut opinnot kyllä valmistuu viidessä vuodessa, mutta useilla se gradu jää roikkumaan. Eikä ne raski yliopistolla potkia pois, kun on valmistuminen on enää gradusta kiinni vaan jatkoaikaa saa auliisti. Saahan ne valmistuneesta rahaa lopulta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jo red Flag
Ite tunnen paljon sellaisia, jotka on kyllästyneet kandin jälkeen ja lähteneet töihin. Mutta sitten kuitenkin palanneet tekemään sen maisterin joskus vuosikausien, kymmenenkin vuoden, päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lähihoitajaopintoja mietit, niin mene tutustumaan alan töihin ennen opintoja. Tähän saat varmaankin neuvoja työkkäristä. Älä missään nimessä lähde kylmiltään opiskelemaan alaa. Tutustuminen voi olla silmiä avaavaa!
Puhuttiinko sinulle työkkärissä palkkatuesta? Selvitä kyseistä asiaa.
Jos ap on oikeasti skitsofreenikko, kuten tuolla jossain välissä mainitsi, niin ei varmaan kannata hoitoalalle kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jo red Flag
Eikös noita ole ollut päättäjissäkin sellaisia, joilla venyi yliopisto-opinnot vuosikymmeniin. Sen takia kai ne opintoajan rajoitukset keksittiin, kun lähes kaikkien opinnot tuppasi venymään.
Pystyä valmistumaan? Et oo yliopistoa edes nähnyt,, otas nyt ne skitsolääkkeet
Minä opiskelin kolme vuotta tietotekniikan alan opistossa ja olen ollut 25 vuotta töissä.
Sun koulutus on hapantunut kun ei ole mitään kokemusta työelämästä
Sori vaan ei oo mahiksia johtajavirkoihin ilma urapolkua