Opiskelin 10,5v yliopistossa, sain lapsen, ja nyt en saa millään töitä :(
Olin opiskellessani yhden kerran harkassa, muuten kotona myös kesät, en kesätöissä (mielenterveysongelmat). Sitten sain valmistuttua ja jäin lähes suoraan äitiyslomalle. Olin lapsen kanssa 2v kotona. Nyt olen hakenut 2v töitä omalta alalta enkä ole saanut. Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri, pääaineena poliittinen historia.
Miten saada töitä? Työkkäri ehdotti jo, että menen lähihoitajakouluun.
Mutta minä olen maisteri enkä halua tehdä mitään käytännön työtä, kun olen yliopistostakin pystynyt valmistua! Mitä te tekisitte tilanteessani?
Kommentit (139)
Harjoitteluun kannattaa hakea ja kyllä valtsikalaisen se pitäisi osata tehdä ilman työkkärin apua. Mutta työkkäristä saa kyllä tukea ja apuja. En kouluttautuisi nyt lisää, sinulla on hyvä koulutus, mutta nyt sinnikkäästi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että 0 työkokemuksella pitäisi palkata töihin? :D
Olen mä harjoittelun tehnyt. Työkkäristä voisivat neuvoa vaikka miten pääsen oman alan palkalliseen harkkaan seuraavaksi.
Mitä tekee "valtiotieteilijä" ? Mikä olisi se koulutustasi vastaava kova ydin ?
Kuulostaa kyllä kovasti siltä, että sinulle sopivampi tie olisi joku perus kaupallisen alan koulutus --) myyjä, myyntisihteeri kuin ehkäpä hyvinkin stressaava ja vaativa työ jossain valtiovarainministeriössä tai mihin teitä nyt kohdentuukaan.
Korkeakoulutuksen vaativiin töihin haetaan ja tarvitaan aikaansaavia ja tarmokkaita, itseohjautuvia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Harjoitteluun kannattaa hakea ja kyllä valtsikalaisen se pitäisi osata tehdä ilman työkkärin apua. Mutta työkkäristä saa kyllä tukea ja apuja. En kouluttautuisi nyt lisää, sinulla on hyvä koulutus, mutta nyt sinnikkäästi töitä.
Miksi kukaan palkkaisi 30+ ihmisen, jonka ainut työkokemus on lyhyt harjoittelu opiskeluaikana vuosia sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä seurannut kirjoitti:
Menet sinne lähihoitajakouluun. Yksi tuttu teki samoin. Opiskeli huonosti työllistävän maisterintutkinnon ja muutti ulkomaille. Teki samoin lapsen ja ihmetteli, kun ei alan töitä löydy vuosikymmenen jälkeen.
Hän tosin otti itseään niskasta kiinni, opiskeli lähäriksi ja pääsi töihin.
Valtiotieteiden maistereista yli 93% työllistyy omalle alalleen. T ap.
Ei ole heikosti työllistävä koulutus. Minulla vaan kesti kauan opiskella ja on vähän kokemusta.Avaatko vähän, mitä on tuo "oman alan työt" -kirjo? Itsellä on se käsitys ettå teitä on ihan ties missä ammateissa "myyntitykeistä ministereiksi" - mitä kaikenlaista "alan työtä" olet itse hakenut?
Olen hakenut esim ministeriöön eritysasiantuntijaksi, useampaan kaupunkiin kaupungille töihin, viestinäasiantuntijaksi, järjestökoordinaattoriksi jne. T ap
Minkä alan "erityisasiantuntija" olet?
Ihan vain yliopistokoulutuksella et oikein minkään.
Jokainen kanssatyönhakija, joka on sinnikkäästi painanut (kesä)töitä opiskelujen ohessa suunnilleen missä tahansa katsotaan pätevämmäksi, joten olet aiheuttanut itsellesi melkoisen takamatkan.
Nyt lienee tärkeintä päästä jonnekin sen ensimmäisen työn syrjään (on paljon todennäköisempää tulla palkituksi kun on jo jossain töissä kuin jos vain "lojuu työttömänä" kotona).
Ihmettelen noita hakemiasi paikkoja. Viestintäasiantuntijoilla on taatusti paljon osaamista ja kokemusta viestinnästä ja ehkä myös media-alan osaamista tai harrastuneisuutta. Järjestötyössä olisi suunnatonta etua verkostoista ja kokemuksesta edes yhdestä järjestöstä ennestään. Erityisasiantuntija ei kuulosta ensimmäistä työpaikkaansa hakevan nimikkeeltä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin ehdotus on hyvä. Noudattaisin sitä. Sen lisäksi lopettaisin surkeiden provojen kirjoittamisen av:lle.
ei ole provo. Mulle ehotti puhtausalan ammattikoulutukintoa. Varmasti oisi karenssin uhalla pakottaneet jos ei olisi ollut terveydellsitä estettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin ehdotus on hyvä. Noudattaisin sitä. Sen lisäksi lopettaisin surkeiden provojen kirjoittamisen av:lle.
ei ole provo. Mulle ehotti puhtausalan ammattikoulutukintoa. Varmasti oisi karenssin uhalla pakottaneet jos ei olisi ollut terveydellsitä estettä.
On provo. Ei tuo lähihoitajaosuus, vaan tuo koko muu tarina.
Vierailija kirjoitti:
Tosi heikko. 0/5.
Mutta koska palstailijat ovat debiilejä, eiköhän tähänkin muutama sivu kommentteja saada.
Esimerkiksi sinun kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne lähihoitajakouluun. Yksi tuttu teki samoin. Opiskeli huonosti työllistävän maisterintutkinnon ja muutti ulkomaille. Teki samoin lapsen ja ihmetteli, kun ei alan töitä löydy vuosikymmenen jälkeen.
Ei ole heikosti työllistävä koulutus. Minulla vaan kesti kauan opiskella ja on vähän kokemusta.
Niin. Kuulutkohan sitten kenties siihen 7% vähemmistöön joka EI kykene vakuuttamaan työnantajia erityisosaamisestaan, johtuen venyneestä koulutuksesta, työkokemuksen puutteesta, "lomailusta" kesäisin (tuskin kuitenkaan kerrot että MT?) ja liki kolmen vuoden "olen ollut kotona lapsen kanssa" työ JA opiskeluelämän rytmistä ja rutiineista irtaantuminen vuoksi?
Jos on 100 valtiotieteilijää niin niistä 7 ei tilastollisesti "pääse alan töihin". Yksi heistä taidat olla sinä.
Joten jos ei tunnu natsaavan, kannattaa kylä harkita jotain vaihtoehtoista/laajentavaa koulutusta ja todellakin IHAN MITÄ TAHANSA työtä.
Kun itse valmistuin, menin maisterina palkattomaan harjoitteluun työkkärin päivärahalla. Nykyään se on nimellä työkokeilu. Siitä se ura pikkuhiljaa urkeni.
No pitkäänpä olet opiskellut pelkästään yliopistossa, lääkärikin valmistuu nopeammin vaikka erikoistuu. Ehkäpä vika on siinä ja alassa.
Kuka helv.. opiskelee 10,5 vuotta?! Lääkäriksikin valmistuu jo neljässä vuodessa et täytyy olla aika hidas oppimaan jos kestää noin kauan. En palkkaisi noin pitkään yliopistolla roikkunutta turhaketta. Mitä osaat? Missä näet että sinusta olisi apua/hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole heikosti työllistävä koulutus. Minulla vaan kesti kauan opiskella ja on vähän kokemusta.Avaatko vähän, mitä on tuo "oman alan työt" -kirjo? Itsellä on se käsitys ettå teitä on ihan ties missä ammateissa "myyntitykeistä ministereiksi" - mitä kaikenlaista "alan työtä" olet itse hakenut?
Olen hakenut esim ministeriöön eritysasiantuntijaksi, useampaan kaupunkiin kaupungille töihin, viestinäasiantuntijaksi, järjestökoordinaattoriksi jne. T ap
Kaupunkiin kaupungille töihin ? Kaupungeilla on monenlaisia töitä, ihan katujen ja koulujen siivouksesta lähtien. Jos ei työkokemusta niin miksi ottaisivat mihinkään, kun et ole onnistunut minkäänlaisia kesötöitä edes tekemään ja nyt kuvittelet että pääsisit erityisasiantuntijaksi ?
Vierailija kirjoitti:
Kuka helv.. opiskelee 10,5 vuotta?! Lääkäriksikin valmistuu jo neljässä vuodessa et täytyy olla aika hidas oppimaan jos kestää noin kauan. En palkkaisi noin pitkään yliopistolla roikkunutta turhaketta. Mitä osaat? Missä näet että sinusta olisi apua/hyötyä?
No ei todellakaan valmistu. Lääkäriksi opiskeluun menee keskimäärin 6-7 vuotta.
Tää on provo. Kukaan valtsikasta valmistunut ei hae kyseisiin töihin ellei ole hankkinut kokemusta. Ne on vielä alkuvaiheessa ihan erilaisia hommia.
Ihmetyttää lisäksi, että mihin kaupunkien hommiin olisit oikein hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Mene mieluummin sairaanhoitajaksi opiskelemaan. Teet töitä ja suoritat 30 op hallintoa, voit hakea esimiestehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan valmistu. Lääkäriksi opiskeluun menee keskimäärin 6-7 vuotta.
Ja sitten vasta alkaa erikoistumisopinnot. Eli tuon 6-7v jälkeen menee vielä useampi vuosi ennen kuin olet erikoislääkäri.
Liityt johonkin puolueeseen ja alat poliitikoksi. Ja alat ajamaan kaltaistesi ihmisten asioita.
Se on kova, jo Siwaan pääsee töihin nykyisin :D