Mikä on vanhin sähkölaite, mikä sinulla on käytössä?
Mikä, ja kuinka vanha on vanhin käytössäsi oleva sähkölaite. Oletko ostanut tai saanut sen uutena, vai käytettynä?
Meillä vanhin sähkölaite on tiettävästi puolisoni mikroaaltouuni, joka on n. 35 vuotta vanha. Lähelle samaa ikää ovat minun kahvinkeitin ja sähkövatkain. Sekä sähkövatkain että kahvinkeitin olivat aikanaan markkinoiden halvimpia malleja.
25 vuotta sitten, kun muutin puolisoni kanssa yhteen, mietimme, otammeko vanhan mikroaaltouunin mukaamme, vai jätämmekö sen hänen vanhempiensa kesäpaikkaan yhteiskäyttöön. Päädyimme sitten ratkaisuun, että otetaan se vanha, ja ostetaan uusi, kun se hajoaa. Anoppi osti sitten uuden sinne kesäpaikkaan. Ja parin vuoden kuluttua taas uuden. En tiedä kuinka mones on nyt käytössä. ja tuo vanha, minkä piti hajota "ihan kohta" toimii edelleen. Toki sitä on pitänyt vähän korjailla, eikä siihen löydy enää sopivaa lamppua, mutta ...
Kommentit (546)
Meillä samoin kuin aloittajalla on v. 1994 ostettu mikro ja vielä aivan kunnossa. Ja 80-luvun lopulla lahjaksi saamani sähkövatkain toimii edelleen!
Vierailija kirjoitti:
Radiotehnika vahvistin U-7111 ja kaiuttimet Radiotehnika S-90D -87
Legendaarista Neuvosto-Latvian äänentoistotekniikkaa.
Myytiin aikanaan Suomessa "ihmekaiuttimena", varmaankin hinnan ja koon mukaan määriteltynä.
Radiotehnika toimii edelleen ja tuottaa alihankkijana kaiuttimia ja kauittimien elektroniikkaa toisillekin merkeille.
Mankeli on 60-luvulta, samoin muutama jalkalamppu. Vanhin itse uutena ostamani on saumuri vuodelta 1990.
Oranssi Husqvarna ompelukone vuodelta 1975. Muutaman kerran huollettu, ahkerassa käytössä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isoäidiltä peritty vatkain 1950-luvulta. Hyvin toimii!
Mitenkäs sattuikin, juuri noin vanha vatkainhan on minullakin! Ja käytän myös aina vatkainta tarvitessani ( mutta en kuitenkaan enempää kuin n. kerran kuussa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isoäidiltä peritty vatkain 1950-luvulta. Hyvin toimii!
Mitenkäs sattuikin, juuri noin vanha vatkainhan on minullakin! Ja käytän myös aina vatkainta tarvitessani ( mutta en kuitenkaan enempää kuin n. kerran kuussa)
Juu, ei se vatkain Mummillakaan ollut kuin joskus leipoessa käytössä. Ennen vanhaan tavarat tehtiin kestämään!
Ja se muotoiluhan on nykyään retro-trendikäs...
367
Meillä on 23 vuotta vanha mikroaaltouuni, ei vikaa ja tehoja enemmän kuin nykyisissä.
Moulinex kahvimylly 1960-luvun alusta on yksi vanhimmista silloin tällöin käytettävistä. Jatkuvassa käytössä on sähkölämmitin (lämpöpatteri) 1970-luvun alusta. "Toimisikohan vielä" -tyyppisessä epävarmuustilassa on putkiradio 1950-luvulta. Pitäisi kokeilla. Pölynimureita löytyy 1960-luvulta asti. Mikroaaltouuni on 1980-luvulta.
Menetimme aikoinaan kotimme ja sen mukana rekka-autolasteittain kodin irtaimistoa brutaalin firmanvaltauskonkurssin yhteydessä. Sukumme omistuksessa rakentamisestaan asti 1800-luvulta olleen suuren maalaistalon ja siihen kuuluvien piharakennusten mukana meni valtavasti hyvin vanhoja esineitä ja muistoja. Koulukirjani ja opiskelumappinikin menivät. En koskaan toivu tuosta tapahtumasta.
Mikro toimii ihan kuin uusi ja se on jotain 90-luvun alkupuoliskolta.
Pulsaattoripesukone, vm 1962. Hyvin pelaa. Nokia 33310, vm 2000. Hyvin pelaa.
Kenwood yleiskone on jotakuinkin 40v vanha.
Vähän äänekäs, mutta toimii
Mikrouuni tai sähkövatkain. Molemmat 90-luvulta, mutta toimivat moitteettomasti. Sain ne vanhemmiltani eli lapsuudenkodistani.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Huomenna tulee korjausmies asentamaan kanavapaketin Saloran kuvaputkitelkkuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Husqvarna ompelukone. Ikää lienee noin 50 vuotta. Siinä on ohjelmistopalikoita, joista vain yksi enää toimii. Kyllä sillä vieläverhoja ompelee ja farkkuja lyhentää.
Mulla myös tämä, äidiltä saatu. Kaikki palikat pelaa vielä.
Ompelukoneista mitään tietämättömänä, minkälaisia nämä "ohjelmistopalikat" ovat, onko ne elektronisia piirikortteja vai jotain mekaanisia osia, mitä ohjelmia niissä on, miten ne vaikuttavat ompelukoneeseen?
varmaan mun vanha pöytätietokone vm 2010 tai läppäri taitaa olla vanhempi 2009, ei muista kunnolla niin kauas.
Mulla samanmerkkinen sauvasekoitin, ostin sen v.1985 kun piti saada vauvalle soseutettua ruokaa. Hyvin pelittää vielä tänäkin päivänä.