Mikä on vanhin sähkölaite, mikä sinulla on käytössä?
Mikä, ja kuinka vanha on vanhin käytössäsi oleva sähkölaite. Oletko ostanut tai saanut sen uutena, vai käytettynä?
Meillä vanhin sähkölaite on tiettävästi puolisoni mikroaaltouuni, joka on n. 35 vuotta vanha. Lähelle samaa ikää ovat minun kahvinkeitin ja sähkövatkain. Sekä sähkövatkain että kahvinkeitin olivat aikanaan markkinoiden halvimpia malleja.
25 vuotta sitten, kun muutin puolisoni kanssa yhteen, mietimme, otammeko vanhan mikroaaltouunin mukaamme, vai jätämmekö sen hänen vanhempiensa kesäpaikkaan yhteiskäyttöön. Päädyimme sitten ratkaisuun, että otetaan se vanha, ja ostetaan uusi, kun se hajoaa. Anoppi osti sitten uuden sinne kesäpaikkaan. Ja parin vuoden kuluttua taas uuden. En tiedä kuinka mones on nyt käytössä. ja tuo vanha, minkä piti hajota "ihan kohta" toimii edelleen. Toki sitä on pitänyt vähän korjailla, eikä siihen löydy enää sopivaa lamppua, mutta ...
Kommentit (546)
Tämä aihe vain sivuaa juttua, mutta kehitysmaasta tuotu valaisin oli tappaa, näin kun sen johto työnnettiin pistorasiaan ja henkilö lensi kouristuksenomaisesti samantien selälleen.
Bamix sauvasekoitin. Saimme sen häälahjana 1980 vanhalta rouvalta, joka oli itse saanut sen häälahjaksi ilmeisesti joskus 50-luvulla. Toimii paremmin kuin nykyrimpulat.
Oman Berninani sain 11 vuotiaana lahjaksi ja hyvällä huollolla sekä metalliosien vaihtamisella se kesti minulla 45 vuotiaaksi saakka. Uskomaton menopeli. Ei voi verrata nykyajan muovi häkkäröihin
Oliskohan se Commodore VIC-20. Ikää nelisenkymmentä vuotta.
Strötmberg hella, vuodelta 1975. Täyttää siis 50v. parin vuoden päästä:) Hyvin toimii.
Vuonna 1976ostamani Worverk-merkkinen sähkövatkain. myytiin siihen aikaan vain kotiesittelijöiden kautta.
Käytössä edelleen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin 1930 luvulta.
Täysin toimiva sähkölaite. Pitäisi vain olla lankapuhelimelle sopiva liittymä ja topseli seinässä. Alkavat olemaan harvinaista herkkua nykyisin. Ei tänne meille sellaista saisi edes rahalla. Kai noita lankapuhelimia edelleen jonkun verran on käytössä?
Onko siinä puhelimessa numeron valinta?
Meillä oli 1970-luvun alussa vielä sellainen, missä oli kampi, josta pyöritettiin, ja kun puhelinvaihteenhoitaja (sentraalisantra) vastasi, hänelle kerrottiin, kenelle/mihin numeroon oltiin soittamassa, ja hän yhdisti puhelun. Kun tuli automaattikeskukset, vaihdettiin puhelin sellaiseen, missä oli numeronvalitsin.
En usko, että missään olisi vielä 30-luvulla ollut automaattikeskuksia, mutta vanhoihin puhelimiin on luultavasti asennettu numeronvalintalevyjä tai näppäimiä jälkikäteen.
Kyllä siinä 1930 luvun puhelimessa on kierrettävä numerovalitsin.
Selvittelin hieman tuota puhelinkeskus asiaa googlesta ja löysin tiedon: "ensimmäinen automaattikeskus tuli Helsinkiin jo vuonna 1922"
Joten kyllä 1930-luvulla on ollut käytössä numerovalitsimella toimivia puhelimia. Vaikka varmasti etenkin syrjäisemmillä seuduilla on vielä yhdistetty puhelut keskusneitien kanssa jutellen.
80-luvun liesi, ruskea väriltään. En tiedä merkkiä, mutta siinä on S-kirjain. Emme kokkaile sillä joka päivä niin on pysynyt hyvänä. Hitaaksi se kyllä on mennyt. Mikrouuni, Whirlpool-merkkinen on jostain 90-luvulta. Vatkain on myös todella vanha, mutta sitä käytänkin tosi harvoin. Anopilta perinnöksi saatu yleiskone 80-luvulta. Sitä en ole käyttänyt vielä ollenkaan.
Minulla on n. 45 vuotta vanha Finca leivänpaahdin jolla paahdoin leipää viimeksi eilen ja toimiva Rosenlew mikro vuodelta 1994.
Lämpöpattereita on useita vuodelta 1977. Sähkökiuas 1988 ja se on lämminnyt enemmän kuin joka toinen päivä.
Minulla on philipsin sauvasekoitin ja sähkövatkain, molemmat n 30v. Toimivat hyvin. Myös samanikäinen mikro joka myös toimii. Halpa kahvinkeitin oli myös yli 20v mutta hajotin siitä pannun. En löytänyt sopivaa pannua joten ostin uuden. Äitini vanha joulukynttelikkö, en tiedä miten vanha, toimii myös. Siinä ei ole led-valoja.
Kesällä 1995 ostamani Bamix-sauvasekoitin. Keski-ikäinen nainen, joka kierteli ovelta ovelle myymässä kyseistä laitetta, myi sen minulle. Maksoi tonnin ja olin silloin mökissä töissä.
Kohta 28 vuotta ollut, tosin vähällä käytöllä viime ajat. Eräässä kodinkoneliikkeessä olen nähnyt vastaavan laitteen viime vuonna. Ulkoasu päivitetty.
Jonain päivänä pitää tehdä jotain, missä Bamixille tulee taas käyttöä.
Pöytälamppu 1960-luvulta. Päivittäisessä käytössä. Toimii hyvin.
Sähkövatkain on saatu ex-anopilta 2000-luvulla ja se taitaa olla peräisin jostain 80-luvulta. Toimii erinomaisesti.
Moulinexin Vitamix pieni tehosekoitin on myös varmasti 25 vuotta vanha.
Leivänpaahdin ehti 20 vuoden kypsään ikään, kunnes juuri ennen joulua alkoi käryttää vaarallisesti ja siitä oli pakko luopua.
Käytän edelleen yli 50 vuotta sitten ostamaani Philipsin sähkövatkainta. Nopeuksia siinä on 12. Kerrassaan mainio kapistus.
Sähkökiuas oli talon alkuperäinen, asennettu vuonna 1971. Vaihdettiin 2022 uuteen. Yli 50 vuotta ahkeraa käyttöä tuo kesti, vain vastuksia vaihdettu, joten olen varsin tyytyväinen. Jos uusi kestää taas 50 vuotta niin ei tarvitse minun elinaikanani vaihtaa :)