Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko palkaton harjoittelu oikeasti laillista?

Vierailija
14.02.2023 |

Törmäsin yhteen työpaikkailmoon, josta innostuin, kunnes huomasin (pienellä kirjoitettuna alanurkassa), että pesti on palkaton.

Siis mitä hittoa? Kyseessä on kokopäivätyö, muutaman kuukauden "harjoittelujakso". Millä tuossa on tarkoitus ihmisen elää, jos ei mitään palkkaa saa?

Olen sitä paitsi ymmärtänyt, että palkaton harjoittelu on sallittua vain silloin, jos kyseessä on selkeästi oppimistilanne. Olenko ymmärtänyt väärin? Tämä työ tehdään ihan yksin (sinänsä minulle sopiva homma, tykkään toimia yksin), joten en ymmärrä, miten tämä voitaisiin jotenkin esittää "opettamisena".

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän, koska ihan oikeasti kiinnostaa, ovatko lait tämän suhteen muuttuneet tai mistä on kyse.

Voiko mihin tahansa hommaan ottaa jonkun ja väittää sen olevan palkatonta työharjoittelua?

Vierailija
2/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkaton harjoittelu ole laitonta, mutta aika hankala on saada tehtyä sellainen opiskeluun liittymätön harjoittelusopimus, joka ei oikeastaan ole työsopimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä lain soveltamiseen viittaat?

Vierailija
4/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Korkeakouluharjoittelijoista on kyse. Saavat sitten koululta kenties harjoittelutuen. Ja onhan sosiaali- ja terveysalallakin kaikki harkat palkattomia.

Vierailija
5/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä lain soveltamiseen viittaat?

En tiedä pykälistä. Mutta kaikki tekstit, mitä nyt olen työharjoitteluista lukenut, ovat kertoneet, että työharjoittelu on laillista vain oppilaitoksen kautta tai TE-toimiston työkokeiluna.

Eli miten se nyt on, voinko ilmoittaa etsiväni kokopäiväistä siivoojaa "työharjoitteluun" vaikka firmani ei edes ole siivousfirma vaan mainostoimisto?

(Tuo ei ole todellinen esimerkki, mutta vastaavanlaisesta skenaariosta kyse, että työ on sellaista, mitä firmassa tarvitaan, mutta mikä ei ole firman fokus eikä siellä kukaan sitä pysty edes opastamaan vaan omat taidot pitää tuoda mukana.)

Vierailija
6/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Korkeakouluharjoittelijoista on kyse. Saavat sitten koululta kenties harjoittelutuen. Ja onhan sosiaali- ja terveysalallakin kaikki harkat palkattomia.

Mutta kun tämä nimenomaan ei ole koulun kautta. Sitä ihmettelen.

Vierailija
7/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistolle ei ainakaan olisi ongelma ketjuttaa palkatonta harjoittelua eläkeikään asti. Työtön lienee siirtyy toiseen tilastoon ja sehän passaa heille.

Vierailija
8/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät kenelle se on suunnattu? Ainakin yliopistoissa harkkapaikka pitää hankkia itse. Toinen on että te-toimistolta saa sen 9€/päivä korvausta harkasta.

Vierailija
9/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinä nyt yllättäen repäisit sen, että kyse on korkeakouluharjoittelijoista? En ole ap, muttet ole selvästikään lukenut aloitusta ollenkaan. 

Vierailija
10/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelussa kyllä,muuten ei.

Vierailija
11/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät kenelle se on suunnattu? Ainakin yliopistoissa harkkapaikka pitää hankkia itse. Toinen on että te-toimistolta saa sen 9€/päivä korvausta harkasta.

Onko sillä 9 eurolla päivässä siis tarkoitus elättää itsensä...? Eihän se riitä edes vuokraan.

Vierailija
12/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä 9 eurolla päivässä siis tarkoitus elättää itsensä...? Eihän se riitä edes vuokraan.

Siihen päälle saa normi työttömyyskorvauksen.

Vierailija
13/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymyksessä on opintoihin liittyvä palkaton harjoittelu, niin sen ajalle voi saada opintotukea ja -lainaa.

Vierailija
14/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa työnantjat voivat toki ilmoitella harjoittelupaikoista suoraan, ei niiden tarvitse kiertää koulun kautta. Opiskelijan vastuulla on sitten varmistaa, että paikka täyttää harjoittelun kriteerit. En muuten ainakaan ymmärrä, miksi kukaan muuten tuollaista hakisi. 

Vierailija
15/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että luin itse tuon ilmoituksen, jossa ei mainittu opiskelijoista mitään. Ei itse asiassa mainittu mitään vaatimusta opinnoistakaan, koska työ on sellaista luovaa työtä, jonka ammattilaisilla ei usein ole edes mitään tiettyä koulutusta.

Toinen vastaavanlainen esimerkki olisi, että etsitään graafista suunnittelijaa palkattomaan työharjoitteluun suunnittelemaan makkaratehtaan logot, esitteiden ja pakkausten grafiikat ja nettisivujen visuaalisen ilmeen.

Vierailija
16/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymyksessä on opintoihin liittyvä palkaton harjoittelu, niin sen ajalle voi saada opintotukea ja -lainaa.

Jos ap kertoo aloituksessa, ettei liity opintoihin, nini mitä veikkaatte - kuinka moni tulee kertomaan, että ne liittyy opintoihin. 

Vierailija
17/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että luin itse tuon ilmoituksen, jossa ei mainittu opiskelijoista mitään. Ei itse asiassa mainittu mitään vaatimusta opinnoistakaan, koska työ on sellaista luovaa työtä, jonka ammattilaisilla ei usein ole edes mitään tiettyä koulutusta.

Toinen vastaavanlainen esimerkki olisi, että etsitään graafista suunnittelijaa palkattomaan työharjoitteluun suunnittelemaan makkaratehtaan logot, esitteiden ja pakkausten grafiikat ja nettisivujen visuaalisen ilmeen.

Ja työharjoittelijan "palkattomana palkkaajana" olisi siis Möttösen Makkaratehdas Oy itse.

Vierailija
18/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 9/18 euroa per päivä on kulukorvaus, ei korvaus itse päivästä. Työtön saa työllistämistä edistävistä palveluista normaalin työttömyyspäivärahan, joskin korotettuna. 

Itse opiskelen juuri työttömyysrahalla.

Vierailija
19/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 9/18 euroa per päivä on kulukorvaus, ei korvaus itse päivästä. Työtön saa työllistämistä edistävistä palveluista normaalin työttömyyspäivärahan, joskin korotettuna. 

Itse opiskelen juuri työttömyysrahalla.

Millainen se korotettu työttömyyspäiväraha yleensä on?

Vierailija
20/37 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi