Mikä on vanhin sähkölaite, mikä sinulla on käytössä?
Mikä, ja kuinka vanha on vanhin käytössäsi oleva sähkölaite. Oletko ostanut tai saanut sen uutena, vai käytettynä?
Meillä vanhin sähkölaite on tiettävästi puolisoni mikroaaltouuni, joka on n. 35 vuotta vanha. Lähelle samaa ikää ovat minun kahvinkeitin ja sähkövatkain. Sekä sähkövatkain että kahvinkeitin olivat aikanaan markkinoiden halvimpia malleja.
25 vuotta sitten, kun muutin puolisoni kanssa yhteen, mietimme, otammeko vanhan mikroaaltouunin mukaamme, vai jätämmekö sen hänen vanhempiensa kesäpaikkaan yhteiskäyttöön. Päädyimme sitten ratkaisuun, että otetaan se vanha, ja ostetaan uusi, kun se hajoaa. Anoppi osti sitten uuden sinne kesäpaikkaan. Ja parin vuoden kuluttua taas uuden. En tiedä kuinka mones on nyt käytössä. ja tuo vanha, minkä piti hajota "ihan kohta" toimii edelleen. Toki sitä on pitänyt vähän korjailla, eikä siihen löydy enää sopivaa lamppua, mutta ...
Kommentit (546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -86 lapsuudenkotiini ostettu arkkupakastin.
Sain sen mukaani kun lähdin lapsuudenkodistani. Hyvin toimii ja pakastaa.
Varmaan toimii ja vie yhtä varmasti sähköä.
Ei noi kaikki ole sähkönsyöppöjä. Kulutusmittarin käyttäminen on aika valaisevaa.
Veljeni esim touhotti vastaavan vaihtamista porukoilta uuteen ihan välttämättömänä hommana, mutta mittarin mukaan se kuluta käytännössä enempää kuin uudetkaan.
t eri
Säännöllisesti harvemmin käytössä: kaksilevyinen normi töpselillä pistorasiaan liitettävä hella 1958 -mallia on mökillä käytössä vähintään kerran kuukaudessa.
1972 sähkövatkain (Braun tai Phillips, en muista ulkoa) käytössä leipoessa kerran kuukaudessa.
Päivittäiskäytössä vanhin on 1999 Krupsin leivänpaahdin. Muualla vietettyjä lomia lukuunottamatta tämä on ollut käytössä aivan päivittäin. Teräskuorineen, leveä, yksiaukkoinen malli. Moccamaster myös samalta ostossyksyltä, mut se nyt on yleistä tietoa, et ne kestää.
Vierailija kirjoitti:
Sähkövatkain 1980-luvulta, DDR:ssa valmistettu.
Siellä tehtiin kyllä tavaraa, jota ei edes saa rikki.
37 vuotta vanha Panasonicin matkaradio, pienikokoinen, sisältää keskipitkät ja lyhyet aallot. Kämmenen kokoinen, toimii hyvin, voi kuunnella lyhytaalloilla radioasemia ympäri maailmaa, käytössä viikottain.
Kätevä myös matkoilla ja pitkillä sairaalareissuilla.
Ostin radion 1986 Mainzin Quelle-tavaratalon elektroniikkaosastolla. Siihen aikaan sai liikevaihtoveron takaisin kotiin lähtiessä. Hyvä ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni häälahjaksi saama silitysrauta vuodelta -74. Sain sen itselleni kun muutin omilleni ja se onedelleen käytössä, koskaan ei siis ole tarvinnut minun silitysrautaa hommata. Ensi vuonna tuo silitysrauta täyttää 50 vuotta! Itse olen nelikymppinen, rauta siis minua reippaasti vanhempi 😀
Jos johto pysyy ehjänä, voit luultavasti jättää sen perinnöksi.
t silitysraudat tunteva, sun rautasi ikäinen täti
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat meillä olevat lamput on varmaan 50-luvulta, en tiedä.
Valaisimet kestää. Asun 1957 rakennetun talon asunnossa. Isotätini oli ensimmäinen asukas tässä, ja hänen hankkimia kattovalaisimia on yhä kolme. Onneksi sukulaiset olivat pihejä, nyt noi on eleganttia vintagea!
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. Eikös aivot ole sähköimpulsseja täynnä.
Joo mutta nyt puhuttiin sähkölaitteista jotka toimii edelleen.
-79 mallinen ranskalainen SAF mig-hitsauskone, ostin viallisena. Oli helppo korjata, pari juotosta irronnut piirilevyltä.
Kaiuttimet ja stereovahvistin 70-luvulta, kissankellovalaisin 80-luvulta
Hirveä säteily noissa vanhoissa mikrossa. Vaikka kuinka toimii tekniikan puolesta niin muuten on riskilaite.
Vierailija kirjoitti:
N. 35-40 vuotta vanha vohvelirauta.
Vohvelirauta jostain 80-luvulta.
Pantiin kierrätykseen tarpeettomana.
Nyt taitaa olla vanhin Fincan kosketusgrilli, se oranssinvärinen.
Ostettu uutena yli 40 vuotta sitten.
Käy ja kukkuu kuin uusi.
Sähkövatkain vm 1971, äidiltä peritty. Toimii mutta on uudempikin hankittu jotain 25 vuotta sitten.
Mikro hajosi juuri lopullisesti, Philipsin Whirlpool hankittu lokakuussa 1993 ekaan yhteiseen huusholliin. Ei tää uudempi ole sen vanhan veroinen, mahtaako kestää takuuta pidemmälle.
Vedenkeitin Krups on vm 1996, käytetään joka päivä, saa nähdä kauanko se kestää.
Ompelukone Bernette vm 1991
Silitysrauta Rowenta vm 1990
Äidiltä peritty radio, jonka hän hankki ensimmäisistä palkoistaan muutettuaan kaupunkiin töihin v 1947. Vanhemmat huolehtivat että saako hän maksettua osamaksut! Kyllä siihenkin vielä jokin lamppu syttyy mutta tuskin sillä mikään asema enää kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Sauvasekoitin, Braun merkkinen, jostain vuodelta 2001.
Juuri eilen soseutin sillä kasviskeiton.
Toiminut tähän asti ilman vikoja.
Minulla on jatkuvassa käytössä Braun sauvasekoitin, jonka sain lahjaksi kun keskimmäinen lapsemme syntyi 1983. Sillä oli kätevä tehdä vauvalle soseita. Tänä vuonna vauva täyttää 40 vuotta.
Siemensin sähkövatkain vuodelta 1982. Hyvin toimii vieläkin. Ehkä vähän äänekkäämmin kuin uutena.
Joku kiharrin tai voileipägrilli, ikää varmaan 20-25 vuotta.