Toleranssi
Mulla on unilääkkeenä Olanzapin 7,5 mg, Ketipinor 75-100 mg ja opamox 15 mg (illalla ja nukkumaan mennessä yksi kappale). Sepram 30 mg aamulla. Atarax 25 mg on lopetettu.
Alan lähestyä sitä pistettä, että lääkkeet eivät auta nukkumiseen. Eikä annoksen jatkuva nostaminen ole järkevää.
Miten hyväksyä se, että saan nukuttua vain satunnaisesti (ehkä noin kahdeksan tai yhdeksän tuntia viikossa), vaikka elintavat ovatkin kunnossa. Pelkään sitä, etten nuku kohta enää lainkaan.
Miten minun kannattaisi toimia lääkitykseni kanssa?
Olen siis vaikeasti ahdistunut ja pakko-oireinen, jonka aivot käyvät aina ylikierroksilla.
Onko täällä vertaistukea 😞?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko töissä? Onko ADHD poissuljettu? Mun ikuiseen unettomuuteen ja yöllä pyöriviin ajatuskeloihin ei auta muu kun pysyä iltatöissä. Muistan miten joskus aamutyössä ollessa oikein vihasin ja ahdistuin ajatuksestakin että pitäisi taas mennä väkisin nukkumaan. Nyt kun olen vapaa herätyskello elämästä ei aivotkaan kapinoi pyörittämällä niitä keloja läpi yön, ja nukun sentään säännöllisesti vaikkakin edelleen vähän miten sattuu, mutta se on tämä yhteiskunnan vakio muotti ja odotukset monesti se juurisyy jonka oire näkyy sitten unettomuutena, vaikka oikeissa olosuhteissa mitään unettomuutta ei välttämättä olekaan, kipua aiheuttavat sairaudet tietenkin erikseen ja mutkistavat tilannetta. Tsemppiä!
En ole tällä hetkellä töissä. ADHD:tä ei ole poissuljettu (eikä esim. kaksisuuntaistakaan, jota joskus itse epäilin). Mun on vaan tosi vaikea nukahtaa ja pysyä unessa, kun olen ympäri vuorokauden vireä päästäni. Kun olin fyysisesti sairas (vatsaoireet), nukuin 2-3h vasta aamulla. Ennen sairastumista nukahdin aina noin klo 23.00 ja nukuin sen 8h.
ap
Ok, no sitten voi kai todeta että työelämä ei ole syynä tähän, joten ehkä kannattaisi tutkia noi häiriöiden mahdollisuudet koska noihin molempiin (adhd ja bipo) on omat täsmälääkitykset, ja ne normoille suunnittellut lääkkeesi voi saada heittämään pään vaan pahemmin kuperkeikkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sun syödä noin paljon noita lääkkeitä, jos ne eivät auta oikeastaan mitään?
Mulla oli jossain vaiheessa lähes totaalinen unettomuus, joten kaipa ne lääkkeet edes jonkin verran auttavat (tai niin ainakin olen kuvitellut). Nukun silloin tällöin jonkin verran. 😣
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene vieroitukseen. Ulkopuolisen silmin saatat näyttää jo hengenvaarassa olevalta, kun olet käyttänyt lääkkeitä noin suurina annoksina, et näytä virkeältä ja luulet itse olevasi, vaikka et ole, toimintakykyinen.
Vieroitukseen menevöt varmasti myös ne, joilla ibuorofeeni 400mg lakkaa toimimasta ja he alkavat tarvita 800mg samaan lopputulokseen? Vai olisiko kuitenkin kyse hieman monimutkaisemmasta asiasta kuin käskystä mennä vieroitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sun syödä noin paljon noita lääkkeitä, jos ne eivät auta oikeastaan mitään?
Mulla oli jossain vaiheessa lähes totaalinen unettomuus, joten kaipa ne lääkkeet edes jonkin verran auttavat (tai niin ainakin olen kuvitellut). Nukun silloin tällöin jonkin verran. 😣
ap
Mikä tahansa aine on parempi kuin ei unta ja kuolema.
Mulla oli siis parempi kausi pohjalla ennen tätä huonompaa kautta. Onkohan mulle luvassa vielä parempia kausia, vai jäänkö aallonpohjalle? 😣
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMikä tahansa aine on parempi kuin ei unta ja kuolema.
Tuota minä juurikin pelkään. Että joudun kituen kuolemaan.
ap
Vaikeaa traumojen takia nukkua. Vaihdan kotona nukkumapaikkaa. On sänky, mutta myös patja missä välillä nukun. Käännyn toisinpäin. Jotain vaihtelua. Kääntyillä jalkopäähän ja taas.
Tiesithän että lääkkeet imeytyy nopeiten jos makaat oikealla kyljellä?
Pitäiskö sun jutella lääkärin kanssa lääkkeistä? Että vähentäisit/ pitäisit pientä taukoa, jonka jälkeen sama määrä taas vaikuttaisi? Jos noita määriä edes tarvii?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli siis parempi kausi pohjalla ennen tätä huonompaa kautta. Onkohan mulle luvassa vielä parempia kausia, vai jäänkö aallonpohjalle? 😣
ap
Olen taas tuo aiempi ja tosiaan itsekin kärsinyt koko ikäni enemmän tai vähemmän unettomuudesta, niin mietityttää kyllä vähän (ei pahalla) että miksi edes vedät tollasta neljän lääkkeen comboa kun ei edes juurikaan auta eikä töihinkään tarvitse kyetä? Eikös toi ketipinor ainakin ole aika huonomaineinenkin lääke vieläpä? Mitä jos yrittäisit pikkuhiljaa kuiville, luovu kaikista aikatauluista ja velvotteista mistä mahdollista, äläkä ajattele kulkevasi minkään kellon mukaan, periaatteella valvotaan sitten jos valvottaa ja kokeillaan katsoa milloin se uni oikein tulee. Varmasti joku/jotkut noista napeista on koukuttaviakin niin saattaa olla päällä itseään toteuttava kierre, kun en nuku niin otampa napin. Sori jis kuulosti suoran radikaalilta, mutta ite ainakin valvoisin ja puuhastelisin jotain mieluummin tuossa tilanteessa jos joku töihin meno tms ei pakota sinne lääkepurkille. Et jää aallonpohjalle, elämään kuuluu kaikenlaisia kausia!
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa traumojen takia nukkua. Vaihdan kotona nukkumapaikkaa. On sänky, mutta myös patja missä välillä nukun. Käännyn toisinpäin. Jotain vaihtelua. Kääntyillä jalkopäähän ja taas.
Pitäiskö sun jutella lääkärin kanssa lääkkeistä? Että vähentäisit/ pitäisit pientä taukoa, jonka jälkeen sama määrä taas vaikuttaisi? Jos noita määriä edes tarvii?
Varmaan pitäisi, mutta vapaita aikoja oli muistaakseni vasta huhtikuussa (ohimennen mainittiin). Aika hoitajalle on muutaman viikon päästä.
Olen itse miettinyt, kannattaisiko minun kierrättää ja vaihdella lääkkeitä tietyin väliajoin, jotta toleranssia ei ehtisi niin muodostua. Olen myös miettinyt voisiko minulla olla jokin vain vaikeita hetkiä varten (valvottu useampia öitä putkeen) varattu lääke kuten imovane tai tenox.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apOlen taas tuo aiempi ja tosiaan itsekin kärsinyt koko ikäni enemmän tai vähemmän unettomuudesta, niin mietityttää kyllä vähän (ei pahalla) että miksi edes vedät tollasta neljän lääkkeen comboa kun ei edes juurikaan auta eikä töihinkään tarvitse kyetä? Eikös toi ketipinor ainakin ole aika huonomaineinenkin lääke vieläpä? Mitä jos yrittäisit pikkuhiljaa kuiville, luovu kaikista aikatauluista ja velvotteista mistä mahdollista, äläkä ajattele kulkevasi minkään kellon mukaan, periaatteella valvotaan sitten jos valvottaa ja kokeillaan katsoa milloin se uni oikein tulee. Varmasti joku/jotkut noista napeista on koukuttaviakin niin saattaa olla päällä itseään toteuttava kierre, kun en nuku niin otampa napin. Sori jis kuulosti suoran radikaalilta, mutta ite ainakin valvoisin ja puuhastelisin jotain mieluummin tuossa tilanteessa jos joku töihin meno tms ei pakota sinne lääkepurkille. Et jää aallonpohjalle, elämään kuuluu kaikenlaisia kausia!
Kiitos kommentista.
ap
Onko erikoissairaanhoitoa hankalaa aktivoida?
Joskus se voi vaatia vuosia että kukaan tekee mitään ja joskus menee kuin oppikirjoissa.
Ei tämä lääkitys ole ainoa mahdollisuus todellisuudessa, mutta käytännössä lääkäri ei välttämättä tee työtään sinun hyväksesi vaikka se olisi miten helppoa.
Jos vain saisit jotakin muuta tilalle, voisit voida paremmin ja saada peliaikaa toimintakykyyn. Imovane ja Opamox ovat hankalimpia saada, joten niiden lopetus voi tuoda yllättävän kovia lopputuloksia. Et ehkä saa niitä enää jos ne lopetetaan.
Itse haluaisin tuosta pitää noita liki lottovoiton kaltaisia lääkkeitä ja yrittää vaihdattaa muita. Mutta tämä vain kroonikon suusta, jolle nuo ovat poistaneet muita oireita sen lisäksi että auttoivat uneen.
Kannustaisin painostamaan hoitotahoa muutokseen.
Psykoosipuolelta perfenatsiini on ollut ainoa jota itse siedän ilman sivuvaikutuksia, mutta ei yksinään käy vaan yhdistelmänä.
Siellä on myös aripipratsoli, josta voisi olla hyötyä ja siitä voi polikin tykätä. Itselle se ei sopinut mutta uni tuli yhdisteltynä muihin.
Sen lisäksi tutkimuksetkin olisivat varmasti hyödyllisiä ellei niitä ole kunnolla vielä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun jutella lääkärin kanssa lääkkeistä? Että vähentäisit/ pitäisit pientä taukoa, jonka jälkeen sama määrä taas vaikuttaisi? Jos noita määriä edes tarvii?Varmaan pitäisi, mutta vapaita aikoja oli muistaakseni vasta huhtikuussa (ohimennen mainittiin). Aika hoitajalle on muutaman viikon päästä.
Olen itse miettinyt, kannattaisiko minun kierrättää ja vaihdella lääkkeitä tietyin väliajoin, jotta toleranssia ei ehtisi niin muodostua. Olen myös miettinyt voisiko minulla olla jokin vain vaikeita hetkiä varten (valvottu useampia öitä putkeen) varattu lääke kuten imovane tai tenox.
ap
Kaikista paras olisi tietysti, jos kykenisin nukkumaan 2-4 tuntia ilman lääkitystä. Mutta en tiedä olenko vielä siinä kunnossa ):
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko erikoissairaanhoitoa hankalaa aktivoida?
Joskus se voi vaatia vuosia että kukaan tekee mitään ja joskus menee kuin oppikirjoissa.Ei tämä lääkitys ole ainoa mahdollisuus todellisuudessa, mutta käytännössä lääkäri ei välttämättä tee työtään sinun hyväksesi vaikka se olisi miten helppoa.
Jos vain saisit jotakin muuta tilalle, voisit voida paremmin ja saada peliaikaa toimintakykyyn. Imovane ja Opamox ovat hankalimpia saada, joten niiden lopetus voi tuoda yllättävän kovia lopputuloksia. Et ehkä saa niitä enää jos ne lopetetaan.
Itse haluaisin tuosta pitää noita liki lottovoiton kaltaisia lääkkeitä ja yrittää vaihdattaa muita. Mutta tämä vain kroonikon suusta, jolle nuo ovat poistaneet muita oireita sen lisäksi että auttoivat uneen.Kannustaisin painostamaan hoitotahoa muutokseen.
Psykoosipuolelta perfenatsiini on ollut ainoa jota itse siedän ilman sivuvaikutuksia, mutta ei yksinään käy vaan yhdistelmänä.
Siellä on myös aripipratsoli, josta voisi olla hyötyä ja siitä voi polikin tykätä. Itselle se ei sopinut mutta uni tuli yhdisteltynä muihin.Sen lisäksi tutkimuksetkin olisivat varmasti hyödyllisiä ellei niitä ole kunnolla vielä tehty.
Kiitos omakohtaisista kokemuksista
ap
Voisit kyllä soittaa sinne sairaanhoitajalle. On sen verran vakava asia.
Tai hakeudu päivystykseen uupumuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apOlen taas tuo aiempi ja tosiaan itsekin kärsinyt koko ikäni enemmän tai vähemmän unettomuudesta, niin mietityttää kyllä vähän (ei pahalla) että miksi edes vedät tollasta neljän lääkkeen comboa kun ei edes juurikaan auta eikä töihinkään tarvitse kyetä? Eikös toi ketipinor ainakin ole aika huonomaineinenkin lääke vieläpä? Mitä jos yrittäisit pikkuhiljaa kuiville, luovu kaikista aikatauluista ja velvotteista mistä mahdollista, äläkä ajattele kulkevasi minkään kellon mukaan, periaatteella valvotaan sitten jos valvottaa ja kokeillaan katsoa milloin se uni oikein tulee. Varmasti joku/jotkut noista napeista on koukuttaviakin niin saattaa olla päällä itseään toteuttava kierre, kun en nuku niin otampa napin. Sori jis kuulosti suoran radikaalilta, mutta ite ainakin valvoisin ja puuhastelisin jotain mieluummin tuossa tilanteessa jos joku töihin meno tms ei pakota sinne lääkepurkille. Et jää aallonpohjalle, elämään kuuluu kaikenlaisia kausia!
Olen ihan samaa mieltä, ketipinor varsinkin myrkkyä ja jos se ei edes toimi niin miksi syödä? Ja sit vielä joka ilta opamox 30 mg, vierotusoireita kyllä tulee noista molemmista lääkkeistä.... :/
Kiitos kaikista kommenteista, laidasta laitaan.
ap
Jokin pitää sinua hereillä, sen syyn on poistuttava tai ratkettava. Aloita siitä.