Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toleranssi

Vierailija
14.02.2023 |

Mulla on unilääkkeenä Olanzapin 7,5 mg, Ketipinor 75-100 mg ja opamox 15 mg (illalla ja nukkumaan mennessä yksi kappale). Sepram 30 mg aamulla. Atarax 25 mg on lopetettu.

Alan lähestyä sitä pistettä, että lääkkeet eivät auta nukkumiseen. Eikä annoksen jatkuva nostaminen ole järkevää.

Miten hyväksyä se, että saan nukuttua vain satunnaisesti (ehkä noin kahdeksan tai yhdeksän tuntia viikossa), vaikka elintavat ovatkin kunnossa. Pelkään sitä, etten nuku kohta enää lainkaan.
Miten minun kannattaisi toimia lääkitykseni kanssa?
Olen siis vaikeasti ahdistunut ja pakko-oireinen, jonka aivot käyvät aina ylikierroksilla.
Onko täällä vertaistukea 😞?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun Gabapentinin avulla. Ongelmansa siinäkin sitten on.

Vierailija
42/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo kuinka kauan käyttänyt gabapentiiniä nukkumiseen? Onko annos pysynyt samana?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jo kuinka kauan käyttänyt gabapentiiniä nukkumiseen? Onko annos pysynyt samana?

ap

Ja piti vielä kysyä, mitä ongelmia sulla on ilmennyt?

ap

Vierailija
44/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen käyttänyt puoli vuotta, annos on pysynyt samana, se pienin 300 mg. 

Vierailija
45/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja piti vielä kysyä, mitä ongelmia sulla on ilmennyt?

ap

Fibromyalgia äityi neuropaattiseksi kivuksi, heräsin vuosia "suden hetkellä" ja valvoin sitten aamuun asti.  Silloiset lääkkeet, Panacod esim. eivät auttaneet.

Vierailija
46/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen käyttänyt puoli vuotta, annos on pysynyt samana, se pienin 300 mg. 

Mun annostus taitaa olla jostain keskiväliltä. Yritän pitää nyt annostuksen näin:

Olanzapin 7,5 mg

Opamox 2x 15 mg

Ketipinor 25 mg illalla ja 50 mg ennen nukkumaan menoa? (Jos nukun)

Sepram 30 mg aamulla

Atarax 25 mg lopetettu

Olisikohan tästä kuinka vaikea pudottaa annostusta? Tuntuu vaan tosi vaikealta, kun ei välttämättä nuku edes lääkkeillä. Yritän tällä hetkellä pysyä samassa annostuksessa.

ap

Vierailija
47/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uneton yli 20 vuotta. Jatkuvat lääkenostot ja vaihdot on vain oireen, ei syyn, hoitoa ja se ei ratkaise ongelmaa kuin vain hetkeksi koska toleranssi kasvaa. Sinun täytyy lakata suorittamasta unta. Anna itsellesi lupa valvoa, ota paine pois nukkumisesta ja nukahtamisesta. Olet tilassa jossa nukkumaan meno on epämiellyttävää ja tuottaa ahdistusta. Teet kaiken oikein ja suoritat oikein tekemistä. Ala tehdä väärin.

Ellet jo käy terapiassa, mene terapiaan, mieluiten keholliseen missä tehdään jotain, ei vain puhuta. Lue vagushermosta ja tee siihen liittyviä harjoitteita. Opettele olemaan hetkessä ja rentoutumaan. Muutos ei tapahdu hetkessä ja siinä voi olla aaltoliikettä, ole itsellesi armollinen.

Vierailija
48/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toleranssi vain nousi ja nousi, tosiaan en nukkunut enää juuri lainkaan mutta olin silti suurista annoksista aivan tökkyrässä päivät. Sitten päätin lopettaa lääkkeet, totesin ettei ole tervettä tämä. Elämäni paras päätös, vaikka ensimmäiset kaksi viikkoa tuntui oikeasti menevän valveilla. Sitten se luonnollinen uni alkoi hiipiä.

Lopetitko vähitellen? Olet mulle esikuva <3.

ap

Lopetin kerralla, mitä ei kyllä pidä suositella kenellekään. 

Vierailija
49/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uneton yli 20 vuotta. Jatkuvat lääkenostot ja vaihdot on vain oireen, ei syyn, hoitoa ja se ei ratkaise ongelmaa kuin vain hetkeksi koska toleranssi kasvaa. Sinun täytyy lakata suorittamasta unta. Anna itsellesi lupa valvoa, ota paine pois nukkumisesta ja nukahtamisesta. Olet tilassa jossa nukkumaan meno on epämiellyttävää ja tuottaa ahdistusta. Teet kaiken oikein ja suoritat oikein tekemistä. Ala tehdä väärin.

Ellet jo käy terapiassa, mene terapiaan, mieluiten keholliseen missä tehdään jotain, ei vain puhuta. Lue vagushermosta ja tee siihen liittyviä harjoitteita. Opettele olemaan hetkessä ja rentoutumaan. Muutos ei tapahdu hetkessä ja siinä voi olla aaltoliikettä, ole itsellesi armollinen.

Kiitos kommentista. Olet oikeassa, jotenkin minun täytyisi oppia elämään pakko-oireisen, neuroottisen ja ahdistuneen mielen kanssa. Se on vain helpommin sanottu kuin tehty. 😞

Millainen unettomuustyyppi sulla on? Mikä on sun lemppari vagus-hermo harjoite?

ap

Vierailija
50/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toleranssi vain nousi ja nousi, tosiaan en nukkunut enää juuri lainkaan mutta olin silti suurista annoksista aivan tökkyrässä päivät. Sitten päätin lopettaa lääkkeet, totesin ettei ole tervettä tämä. Elämäni paras päätös, vaikka ensimmäiset kaksi viikkoa tuntui oikeasti menevän valveilla. Sitten se luonnollinen uni alkoi hiipiä.

Lopetitko vähitellen? Olet mulle esikuva <3.

ap

Lopetin kerralla, mitä ei kyllä pidä suositella kenellekään. 

Hui 😣. Mitä vieroitusoireita sulle tuli unettomuuden lisäksi.

ap

Vierailija
51/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista. Olet oikeassa, jotenkin minun täytyisi oppia elämään pakko-oireisen, neuroottisen ja ahdistuneen mielen kanssa. Se on vain helpommin sanottu kuin tehty. 😞

ap

Ei se olekaan helppoa, mutta ei sitä vastaan taisteleminenkaan ole niin ihan sama :)

Vaikeus nukahtaa jos elämässä on stressiä.

Riippuu kaudesta mikä tuntuu parhaalta, täytyy itse kokeilla.

Vierailija
52/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se olekaan helppoa, mutta ei sitä vastaan taisteleminenkaan ole niin ihan sama :)

Vaikeus nukahtaa jos elämässä on stressiä.

Riippuu kaudesta mikä tuntuu parhaalta, täytyy itse kokeilla.

Kiitos kuitenkin vinkeistä :)

ap

Vierailija
53/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vieroitukseen. Ulkopuolisen silmin saatat näyttää jo hengenvaarassa olevalta, kun olet käyttänyt lääkkeitä noin suurina annoksina, et näytä virkeältä ja luulet itse olevasi, vaikka et ole, toimintakykyinen.

Vierailija
54/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene vieroitukseen. Ulkopuolisen silmin saatat näyttää jo hengenvaarassa olevalta, kun olet käyttänyt lääkkeitä noin suurina annoksina, et näytä virkeältä ja luulet itse olevasi, vaikka et ole, toimintakykyinen.

Mielestäni olen ihan virkeä. Se johtuu varmaan sitten siitä toleranssista. En ole lainkaan tokkurainen.

ap

Vierailija
55/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olen ihan virkeä. Se johtuu varmaan sitten siitä toleranssista. En ole lainkaan tokkurainen.

ap

Tai sitten en ole kovinkaan herkkä lääkeaineille. Varmaan sekä että.

ap

Vierailija
57/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä? Onko ADHD poissuljettu? Mun ikuiseen unettomuuteen ja yöllä pyöriviin ajatuskeloihin ei auta muu kun pysyä iltatöissä. Muistan miten joskus aamutyössä ollessa oikein vihasin ja ahdistuin ajatuksestakin että pitäisi taas mennä väkisin nukkumaan. Nyt kun olen vapaa herätyskello elämästä ei aivotkaan kapinoi pyörittämällä niitä keloja läpi yön, ja nukun sentään säännöllisesti vaikkakin edelleen vähän miten sattuu, mutta se on tämä yhteiskunnan vakio muotti ja odotukset monesti se juurisyy jonka oire näkyy sitten unettomuutena, vaikka oikeissa olosuhteissa mitään unettomuutta ei välttämättä olekaan, kipua aiheuttavat sairaudet tietenkin erikseen ja mutkistavat tilannetta. Tsemppiä!

Vierailija
59/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko töissä? Onko ADHD poissuljettu? Mun ikuiseen unettomuuteen ja yöllä pyöriviin ajatuskeloihin ei auta muu kun pysyä iltatöissä. Muistan miten joskus aamutyössä ollessa oikein vihasin ja ahdistuin ajatuksestakin että pitäisi taas mennä väkisin nukkumaan. Nyt kun olen vapaa herätyskello elämästä ei aivotkaan kapinoi pyörittämällä niitä keloja läpi yön, ja nukun sentään säännöllisesti vaikkakin edelleen vähän miten sattuu, mutta se on tämä yhteiskunnan vakio muotti ja odotukset monesti se juurisyy jonka oire näkyy sitten unettomuutena, vaikka oikeissa olosuhteissa mitään unettomuutta ei välttämättä olekaan, kipua aiheuttavat sairaudet tietenkin erikseen ja mutkistavat tilannetta. Tsemppiä!

Lisään: siksi vaan tuli mieleeni tuo ADHD kun sulla tollanen toleranssi ja lääkkeet ei vaikuta kuten pitäisi, koska ADHDssa aivot toimii vähän niinkuin väärinpäin lääkkeiden ja päihteiden suhteen joten väärä lääkitys voi pahentaa tilannetta

Vierailija
60/81 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tällä hetkellä töissä. ADHD:tä ei ole poissuljettu (eikä esim. kaksisuuntaistakaan, jota joskus itse epäilin). Mun on vaan tosi vaikea nukahtaa ja pysyä unessa, kun olen ympäri vuorokauden vireä päästäni. Kun olin fyysisesti sairas (vatsaoireet), nukuin 2-3h vasta aamulla. Ennen sairastumista nukahdin aina noin klo 23.00 ja nukuin sen 8h.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi