Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v itkee joka päivä. Milloinhan on kyse masennuksesta?

Vierailija
13.02.2023 |

Olen huolissani. Viikonloppuna patistin että käy tänään terkkarilla mutta oli "unohtanut", koska hänen mukaansa kaikki on hyvin. Kaikki on hyvin, mutta silti joka päivä itkettää.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonit vaikuttaa. Muistele itse millaista on olla raskaana kun ei voi vaikuttaa omiin mielialoihin. Ihan sama asia vaikka onkin poika kyseessä, hormoonit hyrrää nyt liikaa. Ei hän hullu ole.

Vierailija
62/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin ensimmäisenä yksityiselle yleistesteihin. Rauta-arvot, kilpirauhasarvot yms. Jos niissä ei mitään, sitten terkkari ja psykologi.

Lääkäri laittaa kyllä lähetteen tarvittaviin kokeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin toi 15v. Nyt olen 39 ja itsen kausittain edelleen päivittäinen. Kyllä se on masennusta. Minulla se johtuu ja johtui sydänsuruista ja vastarakkauden puutteesta. Kannattaa puuttua ennen kuin kroonistuu.

Vierailija
64/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on varmasti hormonaalisista ja henkisistä murrosiän muutoksista, tuo ei ole mielestäni normaalia, enkä kestäisi lapsen itkua, vaikka jo iso poika onkin. Suosittelen, että käytte kunnon keskusteluja siitä, mikä tuon aiheuttaa, miksi itku lähti liikkeelle. Taustalla voi olla vaikka koulukiusaamista tai yksinäisyyttä. Jos et saa kunnon keskustelua aikaiseksi, voisit ehdottaa, että kävisitte juttelemassa jonkun muun kanssa vaikka yhdessä, psykologi tms. Koulun kautta pitäisi saada apua tarvittaessa.

Vierailija
65/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterkkareiden tietämys mt-ongelmista on ihan satunnaista ja minimaalista. Mieluummin suoraan lääkärille.

66/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että nuorta kiusattaisiin koulussa?

Vierailija
67/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin aikoinaan oman pojan kohdalla teini-iässä, että kaikki ei ole ihan mallillaan. Hän ei asioistaan puhu ja kaikki oli ok.

Laitoin sitten kuraattorille Wilman kautta viestiä huolistani ja tämä otti pojan luokseen. He pelailivat lautapelejä ja soitivat kitaraa. Siinä sivussahan se sitten alkoi kertomaan...

.. kuraattori varasi sitten ajan Nuorten mielenterveyspalveluun. Sieltä sitten pääsi psykiatriselle sairaanhoitajalle puhumaan ja aloittivat mielialalääkityksen.

En vaatinut mitään yksityiskohtia yms. Kunhan vaan sanoin, että musta olisi kiva tietää milloin siellä käyt ja tietty lääkkeisiin piti antaa rahaa.

Kyllä siitä sitten taas oma ilonen poika tuli. Sittemmin tajusin (tajuttiin), että kaamos ei ole hyväksi. Olihan sitä nuorempanakin, että alkoi synkistelemään syksyllä.. joulua kohti kuitenkin piristyi.

Tällä kertaa jäi päälle pidemmäksi aikaa. Varmasti teini-iän hormonit siinä vielä sekoittamassa jne.

Kirkasvalolamppu aamuisin säännöllisesti käytettynä on kaamokseen ilmeisesti yhtä tehokas tai jopa tehokkaampi hoito kuin lääkitys.

Lääkitys nuorten osalta on niin ja näin. Käypä hoito -suosituksissa monien mielialalääkkeiden käyttöä suositellaan välttämään alle 18-vuotiaiden osalta koska lääkitys tutkimusten mukaan haittaa vielä silloin kesken olevaa aivojen kehitystä ja voi aiheuttaa pysyviä vaurioita, joista voi tulla elinikäisiä haittoja. Keskustelupalstoilla on paljon ihmisiä, jotka harmittelevat mielialalääkityksen aloitusta jopa yli vuosikymmen myöhemmin, ja siitä tulleita osin pysyviä sivuvaikutuksia. Osa taas kiittelee vanhempiaan. Molempia reaktiota löytyy. Psykoterapiasta ja kirkasvalolampusta ei tule juurikaan haitallisia sivuvaikutuksia.

Kirkasvalolamppuja oli kaksikin eri tehoista käytössä. Ýritin seurailla, että miten käyttää, kun hän toisinaan vähän noloili kavereidensa edessä niitä lamppuja. Joten ne laitettiin sitten kaappiin, kun ei ollut tarvetta käytölle.

Mä huonosti ilmaisin edellisessä itseäni. Nuo lamput siis olivat käytössä aiemminkin. Nyt vaan sitten murrosiän tuomat hormoonit ikäänkuin syvensivät masennusta, ettei valohoito purrut. Sen yhden syksyn - vuoden vaihteen yli käytti lääkitystä.

Nythän tuo on aikuinen poika ja lähti opiskelemaan aurinkoisimmille maille. Silleen ylpeä pojasta, että keksi tuommoisen ratkaisun. Ikävä on suuri ja se tieto/pelko, ettei poika enää koskaan muuta Suomeen pysyvästi. Pääasia, että voi hyvin, on onnellinen ja yhteys on säilynyt.

sama

Vierailija
68/68 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei koulussa joku vuotta ylemmällä tai samalla luokalla oleva parrakas kaveri (25v) ole hoono soomi jutuillaan saanut jallitettua sormea emättimeen samalla kun toinen sormi on lipsahtanut anukseen, joissakin kulttuureissa tuo on normaalia koska tyttäresi on kuffari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi