Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v itkee joka päivä. Milloinhan on kyse masennuksesta?

Vierailija
13.02.2023 |

Olen huolissani. Viikonloppuna patistin että käy tänään terkkarilla mutta oli "unohtanut", koska hänen mukaansa kaikki on hyvin. Kaikki on hyvin, mutta silti joka päivä itkettää.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tietysti jutellut että kavereiden kanssa sujuu hyvin ja koulussa ei kiusata?

Vierailija
22/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti jutellut että kavereiden kanssa sujuu hyvin ja koulussa ei kiusata?

Vaikka olisi läheisetkin välit, 15v ei kovinkaan todennäköisesti kerro kotona, jos kiusataan tai ei ole kavereita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö vai poika? Itse tyttönä itkin paljon ja itken edelleen mutta en ole masentunut. Tietysti jos muuten vaikuttaa alakuloiselta niin sitten varmasti eri asia.

Poika ja kuten sanoin minusta hänessä on selvä muutos...

Ap

Kannattaa mennä yhdessä nuoren kanssa sinne terkalle. Kynnys mennä yksin voi olla oikeasti korkea. Helposti tulee just tuo uho, ettei mussa ole mitään vikaa. Tai pelkää että romahtaa siellä tai ei löydä sanoja. Mene tueksi. Kyllä äiti tietää kun on syytä huoleen ja tarvitaan apua.

Niinhän se on. Pitää soittaa terveydenhoitajalle. Sitä kautta saa nopeammin lähetteen lääkäriin kuin terveyskeskuksesta?

Terveydenhoitaja ei kirjoita lähetteitä. Lääkäri kirjoittaa tarvittaessa lähetteet psykiatrian erikoislääkärille tai psykologille. 

Eli mun on oikeastaan turha soittaa terveydenhoitajalle? Suoraan terveyskeskukseen vaan?

Ap

Vierailija
24/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vie lääkäriin

Hop varaamaan aikaa nyt

Vierailija
25/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan yksityiselle

Nyt on kiire

Vierailija
26/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö vai poika? Itse tyttönä itkin paljon ja itken edelleen mutta en ole masentunut. Tietysti jos muuten vaikuttaa alakuloiselta niin sitten varmasti eri asia.

Ap

Kannattaa mennä yhdessä nuoren kanssa sinne terkalle. Kynnys mennä yksin voi olla oikeasti korkea. Helposti tulee just tuo uho, ettei mussa ole mitään vikaa. Tai pelkää että romahtaa siellä tai ei löydä sanoja. Mene tueksi. Kyllä äiti tietää kun on syytä huoleen ja tarvitaan apua.

Niinhän se on. Pitää soittaa terveydenhoitajalle. Sitä kautta saa nopeammin lähetteen lääkäriin kuin terveyskeskuksesta?

Terveydenhoitaja ei kirjoita lähetteitä. Lääkäri kirjoittaa tarvittaessa lähetteet psykiatrian erikoislääkärille tai psykologille. 

Eli mun on oikeastaan turha soittaa terveydenhoitajalle? Suoraan terveyskeskukseen vaan?

Ap

Mieluiten varaat ajan yksityisen kautta. Se on varmin tapa päästä hoitoon. Ikävä kyllä julkisella puolella ei oteta näitä asioita usein kovinkaan vakavissaan, jos ei ole itsetuhoisuutta tai taipumusta vahingoittaa muita. 

Vierailija
27/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita asioita. Itse sairastuin 16 vuotiaana masennukseen. Itkuiseksi se teki. Mulla kyllä oireili niinkin, että vetäydyin kavereista ja harrastuksista. Vietiin psykologille, mutta en pystynyt hänelle asioistani kertomaan. Sekään ei ole itsestään selvää. Hienoa, että poika luottaa suhun.

Vierailija
28/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti olen ja ei kuulema ole mitään. Mistä sen tietää, en mä usko, että tuo mulle ihan kaikkea kertoo tai on kertonut. Joku on hätänä. Huomaan sen kyllä.

Ap

Vierailija
29/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei rahaa? No kyllä on tähän.

Vierailija
30/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen koulussa koulupsykologia/kuraattoria? Sellaiseen ottaisin ennemmin yhteyttä kuin terveydenhoitajaan, jolla ei ole mitään koulutusta mt-asioiden hoitamiseen. 

Vierailija
31/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti olen ja ei kuulema ole mitään. Mistä sen tietää, en mä usko, että tuo mulle ihan kaikkea kertoo tai on kertonut. Joku on hätänä. Huomaan sen kyllä.

Ap

Totta kai on jotain

Kysy onko

Kiusattu?

Raiskattu?

Onko selkeää milloin alkoi

Vierailija
32/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita opelke ja kysy mite muuten menee koulussa

Vierailija
33/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär pääsi terveydenhoitajan kautta perheneuvolan nuorten puolelle. Siellä oli tarvittaessa myös lääkäripalvelut saatavilla. Tytär kävi tilanteen mukaan viikoittain psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla. Myös vanhemmat saivat jutella perheneuvolan tukihenkilön kanssa.

Vierailija
34/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mieluiten varaat ajan yksityisen kautta. Se on varmin tapa päästä hoitoon. Ikävä kyllä julkisella puolella ei oteta näitä asioita usein kovinkaan vakavissaan, jos ei ole itsetuhoisuutta tai taipumusta vahingoittaa muita. 

Se voi kyllä olla. Kyllähän ne yksityiselläkin osaa arvioida onko mun huoli aiheellinen. Pitää sinne soittaa.

Ap

35/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaakin olla huolissaan, koska koulukiusattujen joukossa itsemurhat ovat hyvin tavallisia, ja siihen päätyneiden vanhempia yhdistää se, että he ovat lähinnä töllöttäneet sivusta kun lapsi kärsii, osaamatta auttaa millään tavoin. Menkää yhdessä lääkäriin, neuvolaan,  terkkarille, psykiatrille, mikä sitten onkaan se paikka joka ottaa vastaan tai kaikki nuo. Ei ole kauaakaan kun tuttavan 19v poika tappoi itsensä pillereillä, kun oli koulukiusaamisesta jne. alkanut mielenterveysongelma ja masennus äityi liian rankaksi. Se on vanhenpien valinta, tukeakko lasta, vai viekö kukkia haudalle huonon omantuntonsa kanssa..

Vierailija
36/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Se voi kyllä olla. Kyllähän ne yksityiselläkin osaa arvioida onko mun huoli aiheellinen. Pitää sinne soittaa.

Ap

Älä soita. Varaat vain ajan. Nyt kun varaat, saat todennäköisesti ajan jo huomiselle. Soittelu ei mitään auta, kun ei puhelimessa näe potilasta. Huolesi on aiheellinen ja koskaan ei ole haitaksi käydä lääkärissä, jos tuntuu, että sille on tarvetta. Tietysti se maksaa toista sataa euroa, mutta jos raha ei ole ongelma niin heti vaan ajan varaukseen. Netissä onnistuu. 

Vierailija
37/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällään voisi olla vertaistukea tarjota, hänkin on aikoinaan ollut teinipoika.

38/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään nepsyä todettu?

"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles

Vierailija
39/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Älä soita. Varaat vain ajan. Nyt kun varaat, saat todennäköisesti ajan jo huomiselle. Soittelu ei mitään auta, kun ei puhelimessa näe potilasta. Huolesi on aiheellinen ja koskaan ei ole haitaksi käydä lääkärissä, jos tuntuu, että sille on tarvetta. Tietysti se maksaa toista sataa euroa, mutta jos raha ei ole ongelma niin heti vaan ajan varaukseen. Netissä onnistuu. 

Lisään vielä: Jos rahasta on kiinni, sitten yhteyttä koulun kuraattoriin tai psykologiin. Tk:ssa vain sanovat, että kuuluu kehitykseen jne. Oikeasti: EI KUULU. 

Vierailija
40/68 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on hyvä suhde keskenänne. Itse itkin aina salaa perheeltä tuon ikäisenä.

Kaikki itkut ei muuten ole pahoja itkuja: voi itkeä myös ilosta tai ihan vaan tunteiden voimasta. 

Niin voikin, mutta kun joka päivä itku tulee pahasta mielestä ja saattaa tulla tosi pienestäkin. Siihen ei paljon tarvita. Onneksi on hyvät välit!

Ap

Eihän ne välit ole hyvät, kun ei kerro miksi itkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan