Onko kenenkään aikuisella lapsella skitsofreniaa? Miten jaksatte jatkuvia harhoja ja sekavuutta? Olen niin loppu.
Lapsellani diagnosoitiin 22-vuotiaana masennus ja ahdistus, pystyi vielä opiskelemaan. Sitten sairastui ekaan psykoosiin. Oli sairaalassa kaksi kuukautta, sai sairaslomaa puoli vuotta. Kävi ahkeraan avohoidossa. Söi lääkkeet, mutta oli vaisu ja alkoi lihomaan sekä persoonallisuus muuttui.
Puolen vuoden jälkeen sairaslomaa jatkettiina lopulta se muuttui määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi. Sairastui uudestaan psykoosiin, ja maniaan, diagnosoitiin harvinainen skitsoaffktiivinen häiriö (osia skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta). Ei tähän päivään mennessä ole kyennyt uudelleen opiskelemaan, on nyt 28 vuotias. Harmittaa. Soittelee minulle hätääntyneenä useamman kerran päivässä. Saattaa olla todella hämmentynyt vähän kaikenlaisesta. Jutut välillä aika sekavia.
Otin yhteyttä hänen avohoitoon ja selvisi että eläkkeen takia aikoja on antaa enää kerran kuussa. Se ei mielestäni riitä ja aloitin taistelun, jotta saisin lisää hoitoa lapselleni. Se on kesken, toistaiseksi ei muutosta.
Olen ihan loppu. Kenellekään en viitsi puhua paitsi miehelleni, koska hävettää ja harmittaa. Olen myös huolissani lapsen yksityisyydestä. Mitä ihmettä tässä kannattaisi tehdä, että hän saa apua ja minä vähän lepoa? Käyn töissä, mutta työteho laskenut.
Kommentit (25)
Tolla Finfamilla on näköjään varattavissa soittoaikoja omaisille, pitääpä ottaa selvää.
Itse sairastan skitsofrenia ja olen aikuinen 42-vuotias. Läheiseni ja pari ystävääni eivät tiedä todellisesta tilastani. Näen välillä harhoja (melko harvoin) , mutta en kerro niistä kenellekään. Minulla on melko hyvä sairauden tunto ja pystyn harhani luokittelemaan harhoiksi vaikka toki ensin niihin uskon, mutta ovat niin älyttömiä että pian niiden jälkeen totean ne harhoiksi.
En kuormita ketään ja arki sujuu muilta osin paitsi, että olen hyvin aikaansaamaton. Tämä sairaus on vienyt aloitekykyni joskin kaikesta pakollisesta suoriudun esim. Lapsen hoito ja lapsen asiat. Miehen puolesta harmittaa sillä hän joutuu tekemään paljon mm. Kotitöitä ja ruoanlaittoa.
Olen ollut ennen todella ahkera ja silloinkin olevista vaikeuksista huolimatta olen selvinnyt. Vuorotyö tosin oli hyvin raskasta ja vei mehut. Päivätyö sopi minulle hyvin.
Elämässäni ei ole enää muuta tärkeää kuin lapsi ja se, että ketään ei saa tietää kuinka huonosti oikeasti voin.
Exällä on skitsoaffektiivinen sairastui 40 vuotiaana. Nyt 3v takana tätä. On hirveetä ja persiestä. Avioeron ositus edelleen tekemättä, lapsen asioiden hoitaminen ihan veriripulia. Itse on sairaudentunnoton eikä suostu esim. Psykoosinestoläänitykseen. Oon niin lopussa. Helpompi olisi kun olisi vain kuollut.
Veljeni on sairastanut skitsofreniaa melkein 30 vuotta. Se on viheliäinen sairaus sekä potilaalle että omaisille. Vuosikaudet tässä rinnalla seisoneena voin sanoa, että on ollut todella rankkaa!
Hänellä kesti todella kauan saada diagnoosi ja kunnon hoito, psykooseja useampi takana. Tiedon saanti omaisille on älyttömän huonoa, kun potilas sen itse kieltää. Ongelmana melkein koko ajan on ollut äärimmäisen huono sairaudentaju. Opimme kantapään kautta, että psykoosivaiheessa on pakko saada poliisien avulla pakkohoitoon. Siellä on mennyt 3-4 kk ja huonossa kunnossa on kun laittavat kotiin. Vähän kerrallaan siitä sitten toipuu, kunnes noin 2-3 vuoden päästä tulee (eri syistä johtuen) uusi psykoosi.
Lääkkeet jätti monta kertaa pois, josta seurauksena uusi psykoosi. Suosittelen poikasi tapauksessa myös sitä 1-2 x kuukaudessa pistettävää lääkettä, niin pysyy paremmin hoidossa. Ikävä kyllä tilanne on kurja siinä mielessä, että koska hän on sairaseläkkeellä, lääkäreillä (ja yhteiskunnalla) ei ole mitään intoa tarjota kunnon hoitoa, kuten terapiaa, keskusteluapua ym. Eli ainut hoito on lääkitys, eikä se riitä. Ongelma myös on ettei itse vaadi tai halua parempaa hoitoa, ja se on omaisena raskasta seurata.
Itse uuvuin välillä tosi pahasti ja on ollut pakko ottaa vähän etäisyyttä, ettei itse sairastu. Mutta ei kuitenkaan sydän anna kokonaan hylätä, eli tässä sitä yritetään sinnitellä.
Yritä saada poikasi motivoitua hoitoon ja jos mahdollista, vie yksityiselle hoitoon. Tuo FimFam on hyvä apu itselle, mikäli jaksat vertaistukea.
Voimia ja jaksamista!
Kuulemma priorisoivat niitä, jotka ovat työelämässä ja kaipaavat kuntoutusta :(