Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henna, 22, kävi lapsensa kanssa neljä kertaa Jorvissa. Vasta viidennellä hänet otettiin todesta. Lapsi oli hengenvaarassa.

Vierailija
12.02.2023 |

Henna Tulimäki, 22, kävi pienen tyttärensä kanssa viikon aikana neljä kertaa päivystyksessä. Aina heidät lähetettiin kotiin, vaikka äiti vaistosi, että jokin on pahasti vialla. Viidennellä kerralla paljastui, että lapsi on hengenvaarassa.

Ensimmäinen keuhkoja kuunnellut lääkäri sanoi, ettei mitään hätää ole.

Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.

Toisella kerralla lapsi oli saanut antibiootteja korvatulehdukseen ja piristynyt hieman. Hän istui äidin sylissä lääkärin tutkimuksen ajan.

Lääkärin mukaan vasemmasta keuhkosta äänet kuuluivat painautuen. Hän arveli, että se johtui vain asennosta, kun tyttö istui sylissäni.

Lääkäri ei tutkinut asiaa sen tarkemmin, vaikka Tulimäki kysyi, voisivatko he vaihtaa asentoa ja kuunnella uudelleen.

NELJÄS kerta Jorvin päivystyksessä oli pahin. Tulimäki piti sylissään lasta, jota ei ollut tunnistaa omakseen. Tytär oli veltto ja uupunut.

He eivät päässeet lääkärin vastaanotolle edes kääntymään.

Sairaanhoitaja katsoi lasta ja sanoi: jos lapsi ei ole kahteen päivään ulostanut, kyseessä on todennäköisesti ummetus.

Hän sanoi, että hakekaa Pegorionia ja menkää kotiin.

Lauantaina kuume alkoi nousta. He eivät enää soittaneet yhtään minnekään, vaan ajoivat suoraan Jorviin.

Sieltä olisi varmaan sanottu, että ei tarvitse tulla, Tulimäki puuskahtaa miettiessään käymiään puhelinkeskusteluja.

Sairaalassa kuumetta mitattiin 39 astetta. Tytön leposyke oli yli 200. Heidät ohjattiin suoraan tarkkailuhuoneeseen.

Kommentit (476)

Vierailija
441/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan vein 8v:n paikalliseen terveyskeskukseen kun hänellä oli  pitkittynyt flunssa ja kuumetta lähes 39. Ei päästy edes lääkärille vaan käskettiin mennä kotiin lepäämään. Muutaman päivän päästä tilanne oli pahentunut ja mentiin uudelleen. Nyt päästiin lääkärille joka tutkimatta totesi kyseessä olevan viirustaudin ja pitää vain levätä. Kului taas muutama päivä ja kuume oli jo 40 ja hengittäminen vaikeaa. Mentiin kolmas kerta ja olin jo päättänyt, että nyt emme poistu ennen kuin tutkitaan ja tehdään jotain. Nyt vaivauduttiin ottaamaan pika CRP, joka oli jotain 300. Sitten saatiinkin lähete Lastenklinikalle. Siellä otettiin kuvat ja tytöllä oli keuhkokuume ja oli viikon sairaalassa. 

Yleensä pika-CRP mittarit näyttävät vain 160 asti...

Vierailija
442/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä kertaa turhaan Jorvissa, eikä tule mieleen mennä yksityiselle??

Juu itse passitettu lapsen kanssa myös useamman kerran. Ei häirinnyt itseäni kylläkään, mutta lapsen kannaa ei niin kiva juosta kun esim. kuumetta. Hieman idioottimsisey kommemtjt ja reaktiot joiltau "ammattilaiselta" kyllä hieman ärsytti.

Nuori sairaanhoitaja tyttönenkin heti ensitöikseen opastavaan sävyyn, että takin voisi ottaa pois ja pillimehuja tarjoilemaan kujeilevalla äänellä, vaikka sanoin, että ei tuo mitään mehua voi juoda, eikä juonutkaan kun tuotiin.

Oli sellanen tauti, että piti saada suoneen tiputus. Huvittavaa kun sairaanhoitajatyttöset luulee, että pillimehusta se lapsi ilostuu. Tuota se on kun ei ole elämänkokemusta oikeastaan ollenkaan myös jostain pehemmistakin kun pelkkää 38 kuume.

Ei sitä pillimehua lapsen _iloksi_ tarjottukaan, vaan sen takia, että hän oli kuumeen vuoksi kuivunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.

Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.

Olikohan tuon tausta jostain Egyptistä tai lähemmän idän puolelta, luulisin.

Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.

Sittenhän se on asia kunnossa.

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja joskus päiväaikaan päivystyksessä huutelin useampaan kertaan aulasta lasta nimeltä "Mikko VIrtanen". Näin koneelta, että ilmoittautunut oli, mutta kukaan ei tullut kutsuttaessa. Sitten Mikon äiti oli lopulta mennyt sinne ilmoittautumisluukulle valittamaan, että kuinka ei heitä kutsuta ollenkaan lääkärille, vaikka ovat niin ja niin kauan odottaneet. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lasta "Jussiksi", joka oli hänen toinen nimensä, eikä äiti ollenkaan tunnistanut, kun lasta kutsuttiin vastaanottohuoneeseen hänen oikealla etunimellään.

Oletko tyhmä?

Eka etunimi ei todellakaan ole kaikilla se kutsumanimi tai oikea nimi😂

Kone ei vain tunnista aina sitä alleviivausta joka sen kutsumanimen alle käsketään laittaa.

Minunkin lapseni nimi on muotoa Maria Elvi ja se Elvi on kutsumanimi.

Sukunimi on kyllä harvinainen eli sekaannuksia ei tule.

Meinaatko että lääkäri oli tyhmä? Äitihän se tässä oli desorientoitunut. Tämän lapsipotilaan kohdalla ei ollut mitenkään sairauskertomuksessa merkattu, että "Jussi" olisi kutsumanimi. Sen pystyy sairauskertomukseen kyllä merkitsemään. Kun vastaavassa tilanteessa aikuista kutsuu heidän etunimellään, he kyllä ymmärtävät tulla vastaanottohuoneeseen, mutta mainitsevat heti alkuun, että minua kyllä kutsutaan tällä nimellä.

Miksi vanhemmat antavat lapselleen etunimen, jota eivät edes tällaisissa tilanteissa tunnista???

En tiedä, mutta se, että Sote-puolen ohjelelmistoissa ei selkeästi laiteta ylös kutsumanimeä, aiheuttaa vaaratilanteita! Meillä läheinen sai sairaskohtauksen. Sanotaan, että nimi oli Terttu Maria. Lääkäri puhutteli Terttuna. Potilas ei reagoinut. Lääkäri totesi, että ei laiteta jatkohoitoon, kun ei reagoi. Onneksi olin paikalla. Sanoin, että entäs jos kokeillaan oikealla nimellä. Lääkäri kokeili. Potilas reagoi ja pääsi jatkohoitoon.

Nyt on muistisairautta ja sama ongelma koko ajan :-(

Mikset kertonut heti tilanteessa hoitohenkilökunnalle ja lääkärille potilaan kutsumanimeä? Kun kerran olit siinä läsnä.

Vierailija
444/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Jorvissa sain kerran päivystävältä lääkäriltä huudot kun en ollut käytävältä tullut hänen huoneeseen vaikka hän oli kolme kertaa käynyt huutamassa. Neljällä kerralla menin kysymään että tarkoititko minua kun käytävä sattui olemaan tyhjä.

Vastaanottohuoneessa ymmärsin hänen puheestaan ehkä joka neljännen sanan, asian sisältöä en.

Tein kielitaidottomuudesta ilmoituksen, johon vastattiin että paperit on kunnossa, pätevä kaveri hommaansa.

Minä olen terveyskeskuslääkäri ja joskus päiväaikaan päivystyksessä huutelin useampaan kertaan aulasta lasta nimeltä "Mikko VIrtanen". Näin koneelta, että ilmoittautunut oli, mutta kukaan ei tullut kutsuttaessa. Sitten Mikon äiti oli lopulta mennyt sinne ilmoittautumisluukulle valittamaan, että kuinka ei heitä kutsuta ollenkaan lääkärille, vaikka ovat niin ja niin kauan odottaneet. Kävi ilmi, että vanhemmat kutsuivat lasta "Jussiksi", joka oli hänen toinen nimensä, eikä äiti ollenkaan tunnistanut, kun lasta kutsuttiin vastaanottohuoneeseen hänen oikealla etunimellään.

Oletko tyhmä?

Eka etunimi ei todellakaan ole kaikilla se kutsumanimi tai oikea nimi😂

Kone ei vain tunnista aina sitä alleviivausta joka sen kutsumanimen alle käsketään laittaa.

Minunkin lapseni nimi on muotoa Maria Elvi ja se Elvi on kutsumanimi.

Sukunimi on kyllä harvinainen eli sekaannuksia ei tule.

Meinaatko että lääkäri oli tyhmä? Äitihän se tässä oli desorientoitunut. Tämän lapsipotilaan kohdalla ei ollut mitenkään sairauskertomuksessa merkattu, että "Jussi" olisi kutsumanimi. Sen pystyy sairauskertomukseen kyllä merkitsemään. Kun vastaavassa tilanteessa aikuista kutsuu heidän etunimellään, he kyllä ymmärtävät tulla vastaanottohuoneeseen, mutta mainitsevat heti alkuun, että minua kyllä kutsutaan tällä nimellä.

Miksi vanhemmat antavat lapselleen etunimen, jota eivät edes tällaisissa tilanteissa tunnista???

En tiedä, mutta se, että Sote-puolen ohjelelmistoissa ei selkeästi laiteta ylös kutsumanimeä, aiheuttaa vaaratilanteita! Meillä läheinen sai sairaskohtauksen. Sanotaan, että nimi oli Terttu Maria. Lääkäri puhutteli Terttuna. Potilas ei reagoinut. Lääkäri totesi, että ei laiteta jatkohoitoon, kun ei reagoi. Onneksi olin paikalla. Sanoin, että entäs jos kokeillaan oikealla nimellä. Lääkäri kokeili. Potilas reagoi ja pääsi jatkohoitoon.

Nyt on muistisairautta ja sama ongelma koko ajan :-(

On outoa ettei nykypäivän tietokannoissa onnistu merkitsemään kutsumanimeä erikseen. Vanhoissa paperisissa potilaskansioissa se oli tussilla erikseen alleviivattuna.

Lifecaressa ainakin pystyy.

Vierailija
445/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu itse passitettu lapsen kanssa myös useamman kerran. Ei häirinnyt itseäni kylläkään, mutta lapsen kannaa ei niin kiva juosta kun esim. kuumetta. Hieman idioottimsisey kommemtjt ja reaktiot joiltau "ammattilaiselta" kyllä hieman ärsytti.

Nuori sairaanhoitaja tyttönenkin heti ensitöikseen opastavaan sävyyn, että takin voisi ottaa pois ja pillimehuja tarjoilemaan kujeilevalla äänellä, vaikka sanoin, että ei tuo mitään mehua voi juoda, eikä juonutkaan kun tuotiin.

Oli sellanen tauti, että piti saada suoneen tiputus. Huvittavaa kun sairaanhoitajatyttöset luulee, että pillimehusta se lapsi ilostuu. Tuota se on kun ei ole elämänkokemusta oikeastaan ollenkaan myös jostain pehemmistakin kun pelkkää 38 kuume.

No ehkä se nuori sairaanhoitaja yritti piristää lasta ja olla ystävällinen tarjoamalla lapselle mehua?

Takki pyydettiin ottamaan pois sen vuoksi, että lapsi oli kuumeinen ja tuolloin vaatetusta on kevennettävä,  jotta kuume laskisi. Mehua tarjottiin siksi, että lapsella oli kuumetta ja hän oli kenties kuivunut. Jos oltaisiin haluttu vain ilostuttaa lasta, oltaisiin annettu tarra tai pikkulelu.

Vierailija
446/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin rääkättiin HUS:n toimesta 7 vuotta. Kertoivat minun olevan luulosairas ja tekivät elämästäni helvettiä.

Vierailija
447/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meinasivat terkkarissa 13-v. lapsen tappaa suorastaan väärillä diagnooseilla. 

Ensimmäinen diagnoosi oli oikea, eli lapsi laitettiin röntgeniin ja siellä näkyi keuhkokuume. Siihen saatiin antibiootti. 

Se antibiootti vaan ei lähtenyt tehoamaan. Vein viiden päivän päästä lapsen uudestaan lääkäriin ja käskettiin vaan syödä kuuri loppuun.

Kuuri syöty ja lapsen vointi huonontuu, valittaa että hengittäminen sattuu ja happea on vaikea saada. Vein taas terkkariin ja lääkäri sitä mieltä, että kyseessä on pusutauti eikä siihen lääkkeet auta. Siinä vaiheessa mulla meni hermot että ettekö osaa edes röntgenkuvia katsoa!  Etsin yksityisen lastenlääkärin, joka otatti uudet kuvat, verikokeet, tutki ja totesi että lapsella on mykoplasma ja siihen on lääke. 

2 päivää lääkkeen aloittamisesta lapsi alkoi selvästi toipua. 

Nykyään en käy kuin yksityisellä, joko työterveydessä tai muuten. Terveyskeskukseen en jalallani enää astu. On mennyt taso alaspäin kuin lehmän häntä. 

Vierailija
448/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän sama kokemus joulukuussa, mutta TYKS:ssä. Mitään hätää ei kenenkään mielestä ollut, vaikka vauva hengitti huonosti. Käskettiin antaa Buranaa.

Lopulta meni hermo ja vain tungettiin päivystykseen, niin vauva jäi osastolle rs-viruksen aiheuttaman keuhkokuumeen vuoksi. Ja siis varmasti oli ruuhkaa ja varmasti porukka soitti turhaan, mutta kyllä v*tutti kaikki ne "ottakaa buranaa" -ihmiset silti.

Mietittiin että onneksi on meidän kolmas ja meillä on pokkaa mennä sinne lääkäriin "ilman lupaa", niin tilanne ei enää tuon pahemmaksi päässyt. Mutta osa on niin paljon kiltimpiä, että varmaan olisivat vielä odotelleet.

Eihän alle 12-vuotiaalle saisi suositusten mukaan edes antaa Buranaa.

Höpö höpö, mistä sinä tuollaisen käsityksen olet saanut.

3 kk ikäiselle jo voi antaa Burana-mikstuuraa. Burana 200 mg tabletteja voi antaa 1-vuotiaasta ylöspäin puolikasta, 4-vuotiaasta lähtien kokonaista tablettia kolmesti päivässä. Burana 400 mg tabletteja voidaa käyttää yli 20 kg painaville lapsille puolikasta ja yli 40 kg painaville kokonaista tablettia. Yli 50 kg painaville voidaan käyttääa aikuisten Burana-annostusta, eli max 600 mg x 3.

Vierailija
449/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi loukkasi kätensä sunnantaina. Ensin terveyskeskukseen tunti odottelua. Lääkäri tutkii - saattaa olla murtunut teen lähetteen Jorviin. Ajo Jorvin lasten päivystykseen. Jonotus puoli tuntia vastaanottoon. Hoitaja tutkii kättä. Jonotus kaksi tuntia, lääkäri tutkii - saattaa olla murtunut, lähete röntgen. Odotetaan taas pari tuntia röntgeniin. Odotetaan pari tuntia että lääkäri tulee kertomaan että on murtuma, kipsataan. Odotetaan tunti kipsaukseen.

Pahinta on että en tajunnut ottaa eväitä mukaan. Olin lapsen kanssa kahdestaan eikä siitä odotushuoneesta oikein voinut mihinkään lähteä kun ei ollut mitään tietoa milloin oma vuoro tulee.

Ymmärrän että sairaanhoidossa on tarkat prosessit, mutta en silti ihan ymmärrä miksi piti odottaa kahden eri lääkärin kautta ennenkuin pääsi röntgeniin. Minullekin oli heti tapaturmasta lähtien melko selvää että käteen tuli murtuma.

Kahden eri lääkärin, sekä sairaanhoitajan! Siis mitä ihmettä?! Eikö edes noin yksinkertaisessa asiassa riitä, että se tk-lääkäri tekee lähetteen suoraan röntgeniin? En ihmettele enää yhtään, että nuo laitokset ruuhkautuu, kun tuollaisessa tapauksessa, jossa maallikkokin osaa sanoa, mikä tutkimus pitää tehdä, käytetään kolmella asiantuntijalla ennen tutkimusta!

Vähän myös harmitti kun samaan aikaan moni tunteja meidän jälkeemme tullut pääsi melkein heti toimenpidehuoneeseen. Epäilen että se johtui siitä että röntgen on niin kallis(?) että sen käyttöä pitää säädellä. Toki se palvelee koko sairaalaa ja oli melkoisen hieno laite, mutta ilmeisesti pieni murtumapotilas ei ole kiireellisyyslistan kärjessä.

Paljon istui lääkäreitä ja hoitajia jotka sen koko ajan jonka vietin sairaallassa lähinnä istuivat lasikopissa tietokoneella.

Saatan olla minäkin mennyt ohitsesi. Muutama keuhkoveritulppa ja muuta vakavaa. Eivät voi odottaa. Itse en edes tajunnut.

Näin se menee. Kyllä henkeä uhkaavat tilanteet (onneksi) menevät murtumien edelle.

Erityisesti murtumaepäilyjen niin kuin tässäkin tapauksessa. Avomurtumat erikseen.

Vierailija
450/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suomen terveydenhuollon tila joka päivä joka puolella maata.

Lääkärien koulutuksen taso on huonontunut valtavasti, ei osata, ei huomata, ei osata kysyä toiselta kollegalta.

Mun poikani menehtyi tälläisen lääkärin tekemän virheen takia, hän ei osannut tulkita oireita ja sydänfilmiä.

Ja tämä ei ole vain mun otaksuma.ON VALVIRAN PEPERIT LÄÄKÄRIN TÖPPÄYKSISTÄ.

POIKANI OLISI TARVINNUT VÄLITÖNTÄ HOITOA.

Tämä on minun arkeni kamaluus,joka päivä.

Mitä lääkärille seurasi? Vai tuliko seuraamuksia?

Vierailija
451/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hysteerisden äitien joiden mielestä koko sairaalan henkilökunnan täytyy lopettaa kaikki muut työt ja täytyy auttaa hänen prinsessaa/prinssiä joka tekee kuolemaa kun todellisuudessa lapsella on pieni ja harmiton nuha. Enää ei äitien puheita oteta todesta tai niin vakavasti. Milloinkahan naiset ja äidit oppisivat että omat ouheet ja teot vaikuttavat todella palj8n siihen minkälaista kohtelua saa

Joskus vaikuttaa, vaikka ei olisi puhunut tai tehnyt mitään mistä hoitohenkilökunta tietoinen. Tietysti jotain tuttavia voi olla, jos laaja tuttavakunta.

Ei vain joskus vaan lähes aina oma käytös vaikuttaa siihen millaista kohtelua saa. Ei kai kukaan jaksa olla mukava ja kohtelias ihmisille jotka ei mitään muuta tee kuin valittaa ja vaatii

Ei se lääkäri tai hoitaja siellä arvo kenestä diggaa ja kenestä ei. Töissä on, verovaroin, palveluammatissa.

Vaikka on kuinka julkisessa ammatissa kenenkään ei tarvitse sietää huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Vai väitätkö avoimesti että vaikka minä kohtelisin sinua ala arvoisesti ja huonosti minä voisin vaatia sinusta täydellistä ja parasta mahdollista kohtelua ja sinun olisi niin tehtävä?

Lääkärit ja hoitajat ei kyllä ole mitään käytösetiketin airueita itse kuten ketjussakin on käynyt selkeästi ilmi.

Heidän kannattaa muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Jossain määrin kyllä hyväksyn lääkäreiltä sellaista vähän töksähtelevää ja vaivaannuttavaa kommunikaatiota. Heidän työnsä vaatii aika monenlaisten mitä kummallisempien detaljien tietämystä ja niiden yhdistämistä kokonaisuuksiksi. Tarvii siis vähän sellaisia autismiaivoja, että hanskaa sen itse duunin.

Aika harva on niin täydellinen, että osaa sekä tuota pänttäyksellä ja toki kokemuksella hankittua lääketieteellistä osaamista ja vielä hyvät sosiaaliset taidot siihen päälle.

Mieluummin otan sen sosiaalisesti kyvyttömän, mutta asiansa osaavan lääkärin, kuin tosi mukavan ja empaattisen, mutta vähän mutkia suoraksi vetelevän, höpsön ja epätarkan lääkärin.

Ei ole mitään tekosyytä että lääkärit saisivat käyttäytyä huonosti. Ei muissakaan töissä saa.

Ja nythän se ongelma on se että lääkäri on sekä töykeä että osaamaton. Siksi näitä ketjujakin kokemuksineen riittää.

Tuossahan potilas oli käynyt todennäköisesti kolmella eri lääkärillä ja yhdellä hoitajalla (joka blokkasi lääkärille pääsyn) ennen kuin viides tajusi, että on oikea ongelma. Ensimmäisen kohdalla oireet on voineet olla vielä sen verran lievempiä, että se ehkä vielä menee, mutta sitten olisi jo pitänyt alkaa tapahtua.

Lääkärit on myös uskomattoman laumasieluisia eli jos ja kun se eka mokaa, ne viisi seuraavaa ei enää osaa ajatella itse tai nähdä tai tajuta mitään, vaan jauhavat samaa uraa kuin se eka.

Ja sitten kun se potilas on tutkittu läpikotaisin molemmista päistä ja ultrattu ja muutakin tutkittu, niin se viides lääkäri keksii lopulta, mikä on syy, sopii potilaan kertoma, oireet ja tutkimus siihen - ja kyseessä on hoidettavissa oleva syy nimenomaan - niin potilas ei halua sitä tutkittavan, koska hän itse ei usko sen olevan syy oireeseen.

Vierailija
452/476 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hysteerisden äitien joiden mielestä koko sairaalan henkilökunnan täytyy lopettaa kaikki muut työt ja täytyy auttaa hänen prinsessaa/prinssiä joka tekee kuolemaa kun todellisuudessa lapsella on pieni ja harmiton nuha. Enää ei äitien puheita oteta todesta tai niin vakavasti. Milloinkahan naiset ja äidit oppisivat että omat ouheet ja teot vaikuttavat todella palj8n siihen minkälaista kohtelua saa

Joskus vaikuttaa, vaikka ei olisi puhunut tai tehnyt mitään mistä hoitohenkilökunta tietoinen. Tietysti jotain tuttavia voi olla, jos laaja tuttavakunta.

Ei vain joskus vaan lähes aina oma käytös vaikuttaa siihen millaista kohtelua saa. Ei kai kukaan jaksa olla mukava ja kohtelias ihmisille jotka ei mitään muuta tee kuin valittaa ja vaatii

Ei se lääkäri tai hoitaja siellä arvo kenestä diggaa ja kenestä ei. Töissä on, verovaroin, palveluammatissa.

Vaikka on kuinka julkisessa ammatissa kenenkään ei tarvitse sietää huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Vai väitätkö avoimesti että vaikka minä kohtelisin sinua ala arvoisesti ja huonosti minä voisin vaatia sinusta täydellistä ja parasta mahdollista kohtelua ja sinun olisi niin tehtävä?

Kuule kun hoitaa ihmisiä, niin kyllä pitää tai sitten vaihdat alaa.

Jos joku potilas vain huutaa ja haukkuu puhelimessa, niin suljen kyllä puhelimen.

Vierailija
453/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ja hoitajat ei kyllä ole mitään käytösetiketin airueita itse kuten ketjussakin on käynyt selkeästi ilmi.

Heidän kannattaa muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Jossain määrin kyllä hyväksyn lääkäreiltä sellaista vähän töksähtelevää ja vaivaannuttavaa kommunikaatiota. Heidän työnsä vaatii aika monenlaisten mitä kummallisempien detaljien tietämystä ja niiden yhdistämistä kokonaisuuksiksi. Tarvii siis vähän sellaisia autismiaivoja, että hanskaa sen itse duunin.

Aika harva on niin täydellinen, että osaa sekä tuota pänttäyksellä ja toki kokemuksella hankittua lääketieteellistä osaamista ja vielä hyvät sosiaaliset taidot siihen päälle.

Mieluummin otan sen sosiaalisesti kyvyttömän, mutta asiansa osaavan lääkärin, kuin tosi mukavan ja empaattisen, mutta vähän mutkia suoraksi vetelevän, höpsön ja epätarkan lääkärin.

Ei ole mitään tekosyytä että lääkärit saisivat käyttäytyä huonosti. Ei muissakaan töissä saa.

Ja nythän se ongelma on se että lääkäri on sekä töykeä että osaamaton. Siksi näitä ketjujakin kokemuksineen riittää.

Tuossahan potilas oli käynyt todennäköisesti kolmella eri lääkärillä ja yhdellä hoitajalla (joka blokkasi lääkärille pääsyn) ennen kuin viides tajusi, että on oikea ongelma. Ensimmäisen kohdalla oireet on voineet olla vielä sen verran lievempiä, että se ehkä vielä menee, mutta sitten olisi jo pitänyt alkaa tapahtua.

Lääkärit on myös uskomattoman laumasieluisia eli jos ja kun se eka mokaa, ne viisi seuraavaa ei enää osaa ajatella itse tai nähdä tai tajuta mitään, vaan jauhavat samaa uraa kuin se eka.

Ja sitten kun se potilas on tutkittu läpikotaisin molemmista päistä ja ultrattu ja muutakin tutkittu, niin se viides lääkäri keksii lopulta, mikä on syy, sopii potilaan kertoma, oireet ja tutkimus siihen - ja kyseessä on hoidettavissa oleva syy nimenomaan - niin potilas ei halua sitä tutkittavan, koska hän itse ei usko sen olevan syy oireeseen.

Mä olen näin potilaan näkökulmasta vain kerran todistanut tilannetta, että potilas ei halunnut tutkittavan. Ei halunnut TT-kuvaa, kun siitä tulee säteilyä. En ole koskaan kuullut, että joku kieltäytyisi tutkimuksista koska uskoo ettei se auta.

Vierailija
454/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun hoitaa ihmisiä, niin kyllä pitää tai sitten vaihdat alaa.

Jos joku potilas vain huutaa ja haukkuu puhelimessa, niin suljen kyllä puhelimen.

Syyllistyt hoitovirheeseen. Moni sairaus aiheuttaa muutoksia käytöksessä tai ärtymystä ja hermostuneisuutta.

Vierailija
455/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Noh..

Kaikki etunimet ovat yhtä oikeita. Lääkäriksi asti opiskellut etkä tuota tiedä.

Kyllä se on vanhemman oma vika, jos ei useampaan kertaan kutsuttuna tunnista nimeä, jonka on ihan itse lapselleen antanut.

Eiköhän ne lapsetkin kutsuta pelkällä sukunimellä sisään.

Vierailija
456/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks 22-vuotiaalla on lapsi?

Onko se jo naimisissa ja käyny korkeakoulun?

Vierailija
457/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta kirjoitti:

Lääkäreitä ei kiinnosta koska saavat liian huonoa palkkaa.

Taitaa olla lähinnä liiallisesta työpaineesta kiinni, ettei ehditä kertakaikkiaan ajatella asiaa tarpeeksi pitkälle. Sairaalalääkäreillä on erikoistumisvaiheessa huono palkka, mutta ei sen vuoksi potilastyötä tehdä huonosti.

Laiskuus, tyhmyys, ylimielisyys, välinpitämättömyys ja jumalharha.

Itse olen työskennellyt 30 vuotta lääkärinä sekä terveyskeskuksessa että sairaalassa, enkä ole kohdannut kuin yhden ainoan "jumalharhalääkärin". Se oli virolainen nuori mieslääkäri terveyskeskuksessa, joka kohteli potilaitaan tosiaan jumalharhaisena, näin voi sanoa, ja söi kahvihuoneen jääkaapista muiden työkavereiden eväät, vaikka siitä toistuvasti hänelle huomautettiin. Ja osaston lääkekaapista kävi välillä napsimassa bentsoja noin niinkuin ohimennessään (niistäkin on tarkka seuranta).

Eihän ne harhat kollegoille näyttäydy - eikä niitä haluta nähdä. Potilaat ne saa osakseen.

Tai meillä naapurit kun satun asumaan alueella joka lääkärien suosiossa. Kusipäisempiä naapureita ei olekaan. Minäminäminä ja minätahdon.

Minä olen varmaan sellainen kusipäinen lääkärinaapuri, kun valitin siitä, että naapuri aurasi lumensa tontiltaan meidän puolelle ja vielä niin, etten autoani mahtunut sen lumikinoksen vuoksi peruuttamaan omasta pihasta.

Oletko myös alkanut omavaltaisesti moottorisahalla purkamaan yhteistä raja-aitaa? Ja taloyhtiön parkkipaikalla keksinyt alkaa karsia puun oksia omin päin niin että ne oksat tippuu naapurin uuden auton katolle ja tekee lommoja?

Hälytätkö poliisit jos naapuri kävelyttää koiraansa asuntonsa ovelta kadulle. Hihnassa niin että koira ei pissaa/kakkaa mihinkään.

Vierailija
458/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi on hoitaa Suomalaiset ensin!

Vierailija
459/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoa pitää saada julkiselta puolelta. Nuori äiti ja ilmeisesti esikoinen(?). Ei ole ehkä varaa käydä yksityisellä ja uskoo, että ammattilaiset osaavat asiansa.

Nyt se, että pitää mennä yksityiselle ei saa olla ratkaisu.

Vierailija
460/476 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks 22-vuotiaalla on lapsi?

Onko se jo naimisissa ja käyny korkeakoulun?

Mikäs kyselyikä sulla on?

Miksi pitäisi tyytyä johonkin korkeakouluun?